Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: PuuhaPede - 23.02.2012, 17:57:52
-
Aamu liikenteessä matkamittari lopetti toiminnan.
Otin mittariston irti ja purkasin niin, että pyörittelin käsissäni nopeusmittaria. Mitään erikoista en mittarista viaksi huomannut.
Kasasin mittariston ja asensin paikalleen. Koeajolla huomasin, että loihdin matkamittarin toimimaan, mutta nopeusmittari lakkasi toimimasta.
Johtoliitokset ja johdot muutenkin ehjiä mittariston takana.
Onkohan nopeusmittariin saatavana mitään korjausosia? Mistä?
Tai mistä kannattaa lähteä vikaa etsimään? :idiot2:
Näyttää siltä, että tinaukset olisi ainakin kerran uusittu..
-
Allekijoituksessa mainittu FK lienee kyseessä? Ysin nopeusmittarit on muuttunu useempanakin vuonna, joten oikean mittariston metsästäminen saattaa olla työlästä. Kierrätyskeskuksesta kannattaa kattella, ainakin GHOSTilla oli useempikin myynnissä...
Monesti nämä ehjääntyy, kun käy kolvin ja tinan kanssa jokaisen juotoksen mittarissa että takalevyssä läpi. Sinun tapauksessasi signaali ei voi puuttua, koska matkamittari pyörii.
-
FK-moottori joo. Yakasin mittari on. Ei VDO.
Täytyy käydä kysymässä hintaa myös siniseltä, vaikka se voi olla suuri prosentti auton arvosta :D
-
Laitetaan samaan keskusteluun...
Mulla nopeus mittari kyllä toimii, mutta valehtelee 20km/h.
Heti kun auton käynnistää, niin mittari nousee tuohon 20.
Miten tuon voisi korjata?
Niin ja auto on tuo mun ft.
-
Laitetaan samaan keskusteluun...
Mulla nopeus mittari kyllä toimii, mutta valehtelee 20km/h.
Heti kun auton käynnistää, niin mittari nousee tuohon 20.
Miten tuon voisi korjata?
Niin ja auto on tuo mun ft.
Onko se tehnyt tuota aina vai spontaanisti aloittanut? Arvaisin, että joku mittarikorjaaja olis asentanu neulan väärään paikkaan. Sopisi kyllä olemaan joku kuollut kondensaattorikin.
-
Onko se tehnyt tuota aina vai spontaanisti aloittanut? Arvaisin, että joku mittarikorjaaja olis asentanu neulan väärään paikkaan. Sopisi kyllä olemaan joku kuollut kondensaattorikin.
Mun aikana tehnyt tuota aina.
-
Laitetaan samaan keskusteluun...
Mulla nopeus mittari kyllä toimii, mutta valehtelee 20km/h.
Heti kun auton käynnistää, niin mittari nousee tuohon 20.
Miten tuon voisi korjata?
Niin ja auto on tuo mun ft.
Laitas mittarivalot pois siitä potikasta ja kokeile vieläkö nousee? Noita on ollut että mittarivaloilta vuotaa nopeusmittariin sähvöä... :buck2:
-
Mitenkähän tuo nopeusmittarin viisari irtoaa? Ja vielä niin että saa takaisin :D Eipä prässättyä saa mitenkään poes
Piirilevy mitattu yleismittarilla. Yhtään katkoa ei löytynyt. Joskus aikaisemmin tinatut kohdat tinattu uudelleen.
Testattu, mutta ei toimi nopeuden näyttö edelleenkään.
-
Ei ne katkot aina näy mittarilla. Viisari irtoaa helpoiten haarukalla: piikit molemmin puolin akselia ja kampeat mittaritaulua vasten... Ekalla kerralla se aina vähän hirvittää, mutta tasaisella vedolla lähtee. Siellä on joku kevyt liima ja poori.
-
Olisi yksin pieni välikysymys tässä niin en viitsi uutta keskustelua aloittaa, että millä välityksillä Volvo 740 - 88 B200ET alkuperänen perä on kun pitäis saada nopeusmittari näyttämään oikeita lukemia, esim. 50km/h ajat nii 220km/h näyttää ???
Tosiaan perä vaihdettu siihen.
-
Olisi yksin pieni välikysymys tässä niin en viitsi uutta keskustelua aloittaa, että millä välityksillä Volvo 740 - 88 B200ET alkuperänen perä on kun pitäis saada nopeusmittari näyttämään oikeita lukemia, esim. 50km/h ajat nii 220km/h näyttää ???
Tosiaan perä vaihdettu siihen.
Perä on varmaan uudemmasta jolloin siinä on tiheämpi anturikehä ja siksi näyttää 4x nopeutta.
(http://img59.imageshack.us/img59/2504/img0527qn.jpg)
(http://i5.photobucket.com/albums/y194/eodhesus/Projekti%20244%20Turbo%20-85/DSC06935.jpg)
Poistamalla hampaita tiheämästä kehästä niin että jätät vain joka 4:nen hampaan saat mittarin näyttämään oikein.
-
Perä on varmaan uudemmasta jolloin siinä on tiheämpi anturikehä ja siksi näyttää 4x nopeutta.
(http://img59.imageshack.us/img59/2504/img0527qn.jpg)
(http://i5.photobucket.com/albums/y194/eodhesus/Projekti%20244%20Turbo%20-85/DSC06935.jpg)
Poistamalla hampaita tiheämästä kehästä niin että jätät vain joka 4:nen hampaan saat mittarin näyttämään oikein.
Mikä olisi oikea perä tuohon? Löytyiskö linkkiä vaikka purkaamolta? En taida ruveta tuohon poistamiseen :)
-
Mikä olisi oikea perä tuohon? Löytyiskö linkkiä vaikka purkaamolta? En taida ruveta tuohon poistamiseen :)
No kannattaa ainakin aukaista perän koppa ja katsoa jos siellä sattuisi olemaan tuollainen peltinen tiheämpi kehä niin siitä voi poistaa vaikka sivuleikureilla ylimääräiset hampaat niin pääsee hieman helpommalla kuin jumppaamalla koko perän toiseen
-
No kannattaa ainakin aukaista perän koppa ja katsoa jos siellä sattuisi olemaan tuollainen peltinen tiheämpi kehä niin siitä voi poistaa vaikka sivuleikureilla ylimääräiset hampaat niin pääsee hieman helpommalla kuin jumppaamalla koko perän toiseen
Näimpä, mutta mikä se alkuperänen perä on ? :)
-
Näimpä, mutta mikä se alkuperänen perä on ? :)
jos laatikkona on m46 saattaisi alkuperäinen välitys olla vaikka ~3,74
m47 lootan kanssa taas voisi olla ~3,54
jos aw71 niin ~4,10
mutta perän välityshän ei vaikuta millään lailla siihen mitä nopeusmittari näyttää.
-
Sain 960sen mittariston. Samat ominaisuudet vaikka kokonaisuuden numero on eri. Ja lisäksi ulkolämpömittari.
Ulkolämpömittarinliitin ei ole sopiva, ainakaan siihen liittimeen mikä oli teipattuna mittaristolle tulevaan johtonippuun.
Mitenhän tuon matkamittariin saa helpoiten saman lukeman kuin risassa mittarissa? Muuten on 200 tonnii liikaa :D
-
Ajat aika kauas pakilla... Nääh, vitsi, lisäksi mittarihan näyttää nopeuden itseisarvoa, ts. ei sitä mittaria kiinnosta, kumpaan suuntaan perä pyörii.
Asiaan. Mittaristo on helpohko purkaa, itse ruuvailin oikean lukeman (300 tkm lisää :D) samalla kun pesin jähmeän matkamittarikokonaisuuden. Nopari kouraan, mekaniikat irti piirilevystä ja matkamittarin välitinrattaiden akseli irti ja oikea lukema kiekkoihin. Parin tunnin homma, kun rauhakseen tekee ekaa kertaa.
-
Saattas pari päivää vierähtää kun peruuttelis :D
Testaan ekaks risalla mittarilla ja sitten siirryn ehjään. :)
-
Lainaan tätä, kun en viitsi uutta topic:kia väsäillä..
940 VDO ja Yazaki mittaristot. Onko eroja takapuolella? Edestä ne nyt ainakin erottaa ja tietty takaakin, kun lukee valmistaja.. Mutta onko matka- ja nopeusmittarin liittimet samanlaisia?
Kun epäilyttää, että tohon omaan USA-malliin on vaihdettu mittaristo vähän väärin. Kun on vaihdettu euro-malliin.
Kaikki muut mittarit kyllä toimii, mut ei nopeus- ja matkamittari. Valojen himmeninkään ei toimi.
-
Sain korjattua alkuperäisen mittarin. Sieltä oli pari ohuen ohutta lankaa irronnut. Juotin ne takaisin paikalleen, niin nopeusmittari heräsi henkiin.
Kiitos Dartteri ohjeista! Varsinkin mittarinneulan irroittamiseen..
Toisen ongelman koin, kun laitoin varamittariston paikalleen. Silloin kaikki katkaisijoiden merkkivalot katosivat. Vika korjaantui kun asensi alkuperäisen mittariston takaisin. Varamittaristo oli 960 mallista ja oli valmistettu 1994.
-
Vikaa tuli nyt nopeusmittariin
Kun ajaa eteen tai taakse nopeus näyttää 70km/h. Pysähtyy niin mittari menee nollaan.
Perän tunnistimen johtoa tutkittu, mutta ei mitään poikkeavaa löydetty. Kenties anturi viallinen?
Mittaristo käytetty levällään. Ohuen ohuet langat paikallaan, ei poikki. Kondensaattorit ei räjähtäneet.
Miten yleistä että anturi olisi mennyt rikki? Lauantaina pelasi vielä ok! Sunnuntain parkissa, maanantai aamuna vika ilmeni.
-
Vikaa tuli nyt nopeusmittariin
Kun ajaa eteen tai taakse nopeus näyttää 70km/h. Pysähtyy niin mittari menee nollaan.
Perän tunnistimen johtoa tutkittu, mutta ei mitään poikkeavaa löydetty. Kenties anturi viallinen?
Mittaristo käytetty levällään. Ohuen ohuet langat paikallaan, ei poikki. Kondensaattorit ei räjähtäneet.
Miten yleistä että anturi olisi mennyt rikki? Lauantaina pelasi vielä ok! Sunnuntain parkissa, maanantai aamuna vika ilmeni.
Onko kenelläkään käryä? :(
-
Perä on varmaan uudemmasta jolloin siinä on tiheämpi anturikehä ja siksi näyttää 4x nopeutta.
Osaako joku sanoa missä vm tullut tämä uudempi tiheämpi kehä? Ja onko siihen jotain pätevää tunnistusta ilman kopan aukaisua?
-
Osaako joku sanoa missä vm tullut tämä uudempi tiheämpi kehä? Ja onko siihen jotain pätevää tunnistusta ilman kopan aukaisua?
Eikös kaikissa ABS-malleissa ole tiheäreikäinen kehä? Käsittääkseni nopeusmittareissa ei ole eroja syöttösignaalin suhteen, tiheämmällä kehällä olevissa pulssimäärä jaetaan 1/4-osaan erillisellä "releellä" nopeusmittarille ja vain ABS-boksi lukee tuota tiheämpää signaalia. Ongelma tulisi siis kun ABS-mallin perä laitetaan ei-ABSilliseen autoon?