Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: AnttiJuhani - 24.02.2012, 19:32:25
-
Moi!
Mitäs nyt tehhään ku mittaristossa kello vetää hirviää kyytiä edes takasin? :) Oireet alko -40 pakkasilla pari viikkoa sitten, eikä ole lauhoillakaan keleillä enää paremmin toiminut. Eli kello siis saattaa yhtäkkiä ruveta muuttamaan aikaa eteen taikka taakse. Voi keskeyttää kyllä kun vääntää napista tai kopauttaa kojelautaa, mutta yleensä alkaa samantien uudestaan. Auto on siis V70 -02.
-
Ne kylmäjuotos ongelmat on syynä ja pikku hiljaa alkaa siellä muutakin temppuilua,joten kannattaa käyttää jos ei itse pysty juotattamassa ne uudestaan.
-
Kiitos nopeasta vastauksesta. Pystyn kyllä ite juottamaan. Kuinkahan tuon mittariston saa irti? Ai niin joo ja jos tästä on aiempi topikki niin luen kyllä ilomielin siitä, mulla ei vaan jostain syystä nyt haku toimi.
-
Voi olla että on topikki tästä mittarin irtiotosta,itse en osaa neuvoa olen kyllä lukenut siitä,mullakin on mittaristossa ongelmaa ja ensikuussa vien korjattavaksi.
-
Ei se auta ku uhrata taas yksi lauantai-ilta volvolle :). Pakkasen vaurioita korjailtu jo 500e edestä tälle kuukaudelle niin ei viitsisi enempää laittaa rahaa.
-
Toivotan onnea hommaan O0,itse olen avuton noissa niin en uskalla yrittää ja eikä kyllä ole lämmintä paikkaakaan.
-
Mittariston kehys pois ensin. Oikeasta yläkulmasta vaikka isolla talttameisselillä tai sisustanpurkuttyökalulla kammetaan itseenpäin ja kampemista jatketaan vasemmalle. Yläosan ollessa auki sormet kehyksen alaosan ja mittariston väliin ja kampeat kehyksen itseesipäin. Rattiputken ylä osa lähtee pois ylös päin.
Kehysksen takaa paljastuu neljä T25 kannalla olevaa kiinnitys ruuvia ja ne aukastuasi mittaristo on käsissäsi.
-
Tuosta (http://www.youtube.com/watch?v=FZjlzcfzjPs) näkee hyvin kuinka mittaristo irtoaa :)
Edit: Suosittelen akun maadoituksen irroittamista mittariston irroittamisen ajaksi.
-
Kiitokset! Kokeilen kunhan työputki loppu ja kelitkin lupas sopivasti lauhtua :).
-
Se Volvon mittaristo on sitten pintaliitoskamaa eli toivottavasti sulla on siihen sopivat juotoslaitteet. Itse olen yrittänyt tinailla sitä normikolvilla ja vika on uusiutunut hyvin nopeasti.
Myös erittäin tehokas suurennuslasi tai mikroskooppi on tarpeellinen apu. Se ongelma on yhden mikropiirin liitoksessa. Haulla löytyy hyvät ohjeet siitä, missä vika on.
Työn iloa ;)
-
No niinpä tietenki :( ... Justiinsa kolvasin hypexin subimoduuliin uusia pintaliitosvastuksia kourallisen 6 euron kolvilla. Arvaappa montako vastusta meni imuriin ku niitä sinkoili lattioille. 2h työ ja uusiksi meni kerran. Mutta tuoretta kokemusta siis löytyy ;D . Tuon mittariston kolvailu varmaan vähän helpompi, ainakin toivon olevan, koska ei tarvi vaihtaa mitään vaan pelkästään uudelleen lämmittää. Lisäilitkö tinaa mihinkään vai pelkästään lämmitit?
EDIT: Xboxeja muinoin modailin, ja kerran kävi niin että kolvi lipes koko emolevyn halki päästä päähän. Mut sain vielä toimimaan isolla määrällä hyppylankoja O0 !
-
Se piiri, mikä ongelmat aiheuttaa (vanhan volvolandian puolella oli siitä kuva) on sellaisen sinisen liiman suojaama. Jotkut on tinannut siitä vaan läpi, mutta siistimmän jäljen saa poistamalla suojalakan ensin. Haaste siinä on lähinnä, että lutikassa on toistasataa jalkaa sivullaan ja lutikka itse ei taida olla kuin 15x15mm. Luuppi tms. on kyllä tarpeen. Mikros-skooppi -juotin olis enemmän paikallaan.
-
Se piiri, mikä ongelmat aiheuttaa (vanhan volvolandian puolella oli siitä kuva) on sellaisen sinisen liiman suojaama. Jotkut on tinannut siitä vaan läpi, mutta siistimmän jäljen saa poistamalla suojalakan ensin. Haaste siinä on lähinnä, että lutikassa on toistasataa jalkaa sivullaan ja lutikka itse ei taida olla kuin 15x15mm. Luuppi tms. on kyllä tarpeen. Mikros-skooppi -juotin olis enemmän paikallaan.
Eli vahinkoa voi saada aikaan hyvinki herkästi. Muistatko onko se piirilevy ihan irrallinen, vai onko sekin juotettu kiinni johonkin toiseen? Eli voisiko vaihtaa helposti koko piirin?
-
Helpoin ja halvin ratkaisu on viedä mittari juotettavaksi sellaiseen puljuun, joka tuota hommaa tekee työkseen.
Täällä saitilla on vinkkejä firmoista. Piirikorttiin pääsee helposti käsiksi kun irroittaa sen kokonaan mittariston rungosta.
Takaisin laitossa kannattaa olla tarkkana, että mittarien jouset menevät oikein reikiin.
Itse vain lämmitin niitä. Ovat ne jalat nimittäin n. 0,5 mm välein ja tinan lisäys kotikonstein olisi saattanut tehdä melkoisen mötikän niistä
kaikista kintuista. Ja jalat itse ovat myös erittäin ohuet joten niitä saa todella varoa ettei katko/vääntele sijoiltaan.
-
Ei täällä noin vain viedä mittaria korjuulle. Rovaniemeltä ei löydy moista firmaa. Kuukausi sitten yritin turhaan saada hypexiä korjuulle ja itse jouduin loppupeleissä tekemään. Oulusta löytyy lähin liike joka pintaliitoskomponentteja juottaa, ja tosiaan ainut auto tässä perheessä joten mittaristo pitää olla samana päivänä takaisin paikoillaan :( ...
Pitää kokeilla siis ensin itse.
-
Ihan irrallinen on, kyllä siinä tilaa löytyy. Haaste on vain tuo koko. Kyllä tarkka kaveri sen hoitaa, itse tinailin monta kertaa ja toimi joskus puolikin vuotta ilman ongelmia. Lopulta kyllästyin ja vaihdoin koko mittarin. Mittarin ottaa pois ja asentaa takas alle 10min (5min sivu)
-
Mitenkäs käy kilometrien kun mittariston vaihtaa? Onkos ne mittaristossa itsessään muistissa vaiko autossa? Purkaamolta kyllä varmasti mittariston sais.
-
Eikös täällä roissa tuo Sercap juurikin korjaa noita mittaristoja.
-
En ole moisesta kuullutkaan mutta kiitän kuitenki kullan arvosesta vihjeestä! Täytyy ottaa yhteyttä.
-
Samaa piti sanoa http://www.sercap.fi/ (http://www.sercap.fi/).
-
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?PHPSESSID=d529ebcba1b69e23d2eb9c45542f7f81&topic=545.msg5481
-
Mitenkäs käy kilometrien kun mittariston vaihtaa? Onkos ne mittaristossa itsessään muistissa vaiko autossa? Purkaamolta kyllä varmasti mittariston sais.
Omat ajokilomterit palautuu uuteen mittariin. Jos hommaa käytetyn mittarin jossa enemmän kilomterejä niin suuremmat jää tauluun. Tuskin tuohon muuta käytettyä kannattaisi vaihtaa ellei löydy ns. hopearinkulalla koristettua eli mittaria joka on tästä syystä jo vaihdettu uuteen. Minullakin on nyt pyöreät, ihan kapeat hopearinkulat mittareiden ympärillä. Näkyy heikosti mutta kuvassa on:
(http://i425.photobucket.com/albums/pp333/Miikan_photos/th_tankkaamatta.jpg) (http://s425.photobucket.com/albums/pp333/Miikan_photos/?action=view¤t=tankkaamatta.jpg)
-
Kallis korjautus jos melkein kaks hunttia saa lyödä tiskiin. Niin pieni vika kuitenkin että taidan yrittää ensin itse.
-
Volvolla uusi mittari on 900 + työt.
Tuo kellon temppuilu on yleensä se ensimmäinen vika. Toinen yleinen vika on se, että turvatyynyn merkkivalo lakkaa toimimasta. Siinä ei sinänsä ole muuta ongelmaa kuin että ei mene katsastuksesta läpi.
Volvo on aika kallis harrastus. Mulla on myös repsikan oven ohjainmoduli rikki. Kuuluu Volvon ominaisuuksiin. Tätä palstaa kun on seurannut, niin lähes kaikki nuo tyyppiviat löytyy myös omasta.
Mutta kannattaahan se juotoskokeilu tehdä.
-
Omat ajokilomterit palautuu uuteen mittariin. Jos hommaa käytetyn mittarin jossa enemmän kilomterejä niin suuremmat jää tauluun. Tuskin tuohon muuta käytettyä kannattaisi vaihtaa ellei löydy ns. hopearinkulalla koristettua eli mittaria joka on tästä syystä jo vaihdettu uuteen. Minullakin on nyt pyöreät, ihan kapeat hopearinkulat mittareiden ympärillä. Näkyy heikosti mutta kuvassa on:
(http://i425.photobucket.com/albums/pp333/Miikan_photos/th_tankkaamatta.jpg) (http://s425.photobucket.com/albums/pp333/Miikan_photos/?action=view¤t=tankkaamatta.jpg)
Eikös noista rinkuloita nyt voi ostaa ihan erikseenkin 30e hintaan, vaikka iibeistä? ???
-
Itsellä näyttää kello pelkkää viivaa, mutta en taida tuon takia alkaa vielä
mittaristoa roplaamaan. -00 s80
-
Eikös noista rinkuloita nyt voi ostaa ihan erikseenkin 30e hintaan, vaikka iibeistä? ???
Voi olla ja samalla saa tuon pienen kulutuksen. ;)
-
Eikös noista rinkuloita nyt voi ostaa ihan erikseenkin 30e hintaan, vaikka iibeistä? ???
Saapi kyllä, jotain 30-40e nuo taisi maksaa tuohon omaan:
(http://i975.photobucket.com/albums/ae238/Sperlos/ASD/20120218_1451251024x768.jpg)
-
En mie noista rinkuloista välitä yhtään kunhan saan kellon kuntoon :). Huomenna viiminen työpäivä tälle vuorolle ja ens viikko aikaa laittaa autoa, joten itse rupean roplaamaan.
-
Juu no menihän tuo vähän aiheen ohi. Toivotaan että saat mittariston kuntoon (siis parempaan, ei huonompaan :idiot2:) Tietysti kiva olisi jos kykenisit tuosta operaatiosta joitakin kuvia ottamaan ja mikäli homma vielä onnistuukin, niin laittamaan pienen selostuksen kuvineen siintä, että minkälainen homma tuo on korjata :)
-
Joo toki mie voin jonkinlaisen selostuksen siitä tehdä, mikäli saan sen onnistumaan :)..
-
Sitten kun niitä piirinjalkoja alkaa juottelemaan niin kannattaa käyttää todella pientä kärkea kolvissa, myös luuppi tai mikroskooppi on hyvä tuossa homassa. Itse juotin kaikki komponentit udelleen mitä piirilevyltä löyty ja vedin vielä lakan päälle, hyvin on toiminut tähän asti. Aikaa meni vähän toista tuntia.
-
Meillä se pikkuhomma tarkoittaa aina mittariston täyttä läpikäyntiä, näin ne muutkin viat pysyvät poissa. Jos homma onnistuu, niin onnea matkaan. Käytä laadukkaita työvälineitä, juotosaineita ja -kemikaaleja. :)
Yleisiä ohjeita kaikille:
Jos tinan sulattamiseen pitää käyttää voimaa, niin lopeta. Yksi mittari viime viikolla vaati 3h lisätyötä normaaliajan (~1,5h)lisäksi, kun joku onneton oli "korjannut" sitä liialla voimankäytöllä ja huonoilla työvälineillä / materiaaleilla. Lisätyö maksaa aina luonnollisesti lisää.
Korjaus maksaa syystäkin ja takuu on sen mukainen 24kk + sisältää myös uudet laadukkaat polttimot. Kestää senkin jälkeen vielä oikein mainiosti.
Meillä sitten on myös välineet testata lähetetyt irtomittaristot, tätä ei tiettävästi muilla ole.
-
No teheppä tarjous mittariston korjuulle yv:llä niin ei tarvitse hajoittaa tuota ;).
-
Meillä se listahinta on se tarjoushinta. Tiettävästi Suomen edullisin veroja maksavista korjaajista. ;)
-
Noh, koitan räpeltää ensin itse :). 1,5h 190e?
-
Korjaus maksaa syystäkin ja takuu on sen mukainen 24kk + sisältää myös uudet laadukkaat polttimot. Kestää senkin jälkeen vielä oikein mainiosti.
Meillä sitten on myös välineet testata lähetetyt irtomittaristot, tätä ei tiettävästi muilla ole.
Voin isoveljen puolesta suositellla teitä :). Mittaristo tuli kuntoon vaikka aluksi Volvolla olivat sitä mieltä ettei 2004 vuosimallin mittaristoa voi purkaa.
-
Onhan tuo tietenkin halpa uuteen mittaristoon verrattuna, se on viimeinen asia minkä laittaisin. Säästin justiinsa reilun 800e kun vein auton lappi osaan enkä wetterille korjautukseen. Etujarruletkut vaihdettuna 250e wetterillä, lappiosat peri 65e. Takaiskarit vaihdettuna wetterillä 600e, lappi osat peri 200e. Tuulilasi vaihdettuna wetterillä 650e, lappi osat teki 398e.
Ja 240000 huolto edessä, sisältää tulpat, öljynvaihdon, ilmansuodattimen ja raitisilmansuodattimet. Wetterillä 650e!
-
Ei niitä piirin jalkoja yks kerralla kannata läpi käydä, siitä ei tuu ku sanomista. Kunnolla juoksutetta/juoksutepastaa, tinaa ja kolvi jossa on vetojuotokseen sopiva kärki. Sillä rullaa läpi kaikki sivut.
-
Hmmhmm mikähän toi juttu on, ku kesken ajon tuli inforuutuun lukemaan "057", äänimerkin saattelemana? Pari kertaa käväs näytössä ja lopetti siihen.
Edit: Enpäs kerinnyt vielä muuten aloittamaan mittaristoprojektia. Uus tietokone vei kaiken ajan :( ... Ensi viikolla vasta ehtii.
-
Hmmhmm mikähän toi juttu on, ku kesken ajon tuli inforuutuun lukemaan "057", äänimerkin saattelemana? Pari kertaa käväs näytössä ja lopetti siihen.
Trip-mittarin nollausnuppi joko mekaanisesti tai sitten sähköisesti pohjassa. (hetken kun sitä pitelee pohjassa, niin ne tekstit mitä viestinäyttö näyttää, muuttuu tekstiä vastaaviksi numerokoodeiksi)
-
Ahaa okei. Kiitos tiedosta. Pakkanen teki siis taas temput :). Pätkähti taas nollasta miinus kahteenkymmeneen yhdessä yössä. Oletan että kosteus sielä vaivaa koska trip nappia en ole painanut aikoihin.
-
Tulipa taas värkkäiltyä pitkästä aikaa autoa ja paljon sai hyvääkin aikaan. Mittaristo lähti irti liiankin iisisti kuin myös oli helppo purkaa. Luin joltain englannin kieliseltä sivulta että se on juurikin motorolan piiri, joka temppuilee. En löytänyt äkkiseltään mitään millä olis saanu sinisen liiman pois sen piirin päältä, joten ei muutaku raakasti vaan läpi kolvilla. Ei silti mikään hirveän suttuinen jälki jäänyt, toisin kun vähän pelotti. Ei muutaku mittaristo takaisin paikoilleen, virrat päälle, ja kaikki skulaa niinku ennenki. Mitään ei siis ainakaan hajonnut enempää :D. Sitä en tiedä korjaantuiko vika, hope so, edes vähäksi aikaa. Ainakaan ei ihan heti lähteny kello rullaamaan, toisin kuin tapana melkein aina on. Noh, pitää tarinoida lisää kunhan ehtii. Kuvia en ottanut kun puhelin toimi taskulamppuna, ja sopivasti loppu akku >:( .