Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Veteraanit => Aiheen aloitti: wolkat4 - 25.02.2012, 10:18:42
-
Mitenkä olette saaneet venttiilikopan tiivisteen pitämään?
On uusi tiiviste mutta vuotaa/tihkuu samalla lailla kuin vanhakin.
Onko olemassa kumista tiivistettä ton kamelinperskarvatiivarin tilalle?
-
Tuo on aika haastavaa, kun tiiviste on niin paksu. Aika hyvään lopputulokseen pääsee, kun laittaa tiivisteliimaa kopan/tiivisteen väliin ja vaseliinia tiivisteen/sylinterikannen väliin.
-
Kokeillaan tolla tiivisteliimalla ens alkuun.
No eipähän ainakaan moottori pääse ruostumaan jos ei saa tihkumista kuriin ;D.
-
Noissahan on venakoppa peltiä, tuppaavat painumaan ruuvireikien kohdalta joka aiheuttaa sen että tiiviste ei painu tasaisesti.
Pallopäisellä vasaralla naputtelee alapuolelta holen kohdalta.
On ne ennenkin pitäneet ilman liimoja! Toki ei vara venettä kaada.
-
Jossain malleissa on ollut muotoon tehdyt aluslevyt ruuvien alla, ei pääse koppa vääntymään.
-
Tuo korkkitiiviste asennetaan sillai että ensi kiritään kaikkia pultteja vähän sen jälkeen otetaan vaikka kolme kierrosta kerrallaan noin 15min välillä jotta tuotiiviste rupeaa painumaan(jää muotoonsa) ja tuo toistetaan niin monta kertaa että päästään siihen noin 25nm tiukkuuteen.Tuollailla saa sen pitämään jos kansi vedettyy liian tiukkan voi olla vähän vääntynyt.
-
Koppaa tutkittu tänään ja tosiaankin oli ruuvinreikien kohdilta painunut.
Naputeltu suoraksi ja katsellaan rupeeko pitämään.
Ja duunissa vois tehdä kolojen muotoiset aluslevyt ruuvien alle.
-
Jossain malleissa on ollut muotoon tehdyt aluslevyt ruuvien alla, ei pääse koppa vääntymään.
Vanhat fordit (ohc)
-
Motonetista sai aikanaan kumitiivisteen korkkitiivisteen tilalle. Mulla se on pitänyt aika hyvin. Tosin nyt mulla on alumiininen venakoppa.
-
Tuo korkkitiiviste asennetaan sillai että ensi kiritään kaikkia pultteja vähän sen jälkeen otetaan vaikka kolme kierrosta kerrallaan noin 15min välillä jotta tuotiiviste rupeaa painumaan(jää muotoonsa) ja tuo toistetaan niin monta kertaa että päästään siihen noin 25nm tiukkuuteen.Tuollailla saa sen pitämään jos kansi vedettyy liian tiukkan voi olla vähän vääntynyt.
Tämän kirjoituksen perusteella voisi tehdä johtopäätöksen, että et ole ikinä nähnyt tappikoneen venttiilikoppaa tai sen kiinnitysruuveja ;)
Koppa on noin 1mm vahvuista peltiä ja tiiviste noin 5-6mm paksua korkkia. 25nm momentti on ihan liikaa tuolle yhdistelmälle, eikä ne ohuet ruuvitkaan varmaan kestäisi moista kiristystä. Toiseksi ruuveissa on niin harva kierre, että kun niitä kiertää kolme kierrosta, niin se kiertyy noin 3mm.
-
Niin, 1/4UNC kierre, ristipääkanta Phillips 2, kiristetään löysät pois, sitten vartti-puol kierrosta, se on siinä.
On kyllä yli 20 vuotta aikaa viimeisestä tönärikoneen kanssa touhuamisesta, muistista vedin.... V:>
-
Mulle sanoi eläkkeellä oleva vanha volvon asentaja että se korkkitiiviste pitää keittää ennen asentamista.
Tiedä sitten pitääkö paikkansa, en ole vielä ehtinyt testaamaan...
Muistaakseni joskus löysin jostain jenkeistä jonkun valmistajan joka teki kumitiivistettä tuohon...
-
Ehkä heppu joutui eläkkeelle keitettyään liikaa varaosia? :D
-
Keittää, tai antaa keittämättä liota öljyssä.
Tää nyt vain on sitä katoovaa työtietoo, jota nuoremmille ei oo enää ollu tarvis opettaa, noiden kumitiivisteiden tulon myötä ;)
-
Painelaakereitakin voi kuulemma uudistaa keittämällä öljyssä. Itse olen nuo tiivisteet vaan sivellyt öljyllä molemmin puolin, mutta voisi tuota liottamista kokeillakin.
-
Pystykoneen venttiilikoppaa ei kovin kireelle kannata kiristää.. Ainakaan kun on uusi tiiviste kyseessä.. Laittaa niin että se on kiinni ja moottorin käymään.. Jos jostakin vuotaa niin kiristää hieman pultteja, mutta ei kuitenkaan liikaa ettei kopan pelti mene montulle.. Jos ei pidä niin sitten juurikin jotain tiivisteliimaa väliin. Ite en saanu motonetin korkkitiivistettä pitämään muuten kuin tiivisteliiman kanssa, tosin oli venttiilikoppakin parhaat päivänsä nähnyt.
-
Tuossahan on jo tosi monta hyvää kokeilun arvoista ohjetta.
Kyllä se korkki nyt pitää jos se on muinoinkin toiminut,
kun että tiivisteliimaa tarvis käyttää.
Sama juttu kärjellinen vs. kärjetön ::)