Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: sjs - 26.02.2012, 14:10:57

Otsikko: V70 2,5T 2002 P2097
Kirjoitti: sjs - 26.02.2012, 14:10:57
Eli tuollaista vikakoodia pukkaa.

Toimii normaalisti, tosin long-term fuel trim on aika korkea 8%, normaalisti 95E10 bensalla 1-4%...

Vikakoodin tulohetkellä:
247500tkm
Moottorilämpö 85ºc
Rasitusaste 2,7%
Kierrosluku 670rpm
LongTerm Fuel Trim 8%
Short term fuel trim -1,7%

Tuo 8% long-term fuel trim kertoo siis että seos on ollut (ja on) laihalla, ja nyt sitä on rikastettu 8%, eli joko imuvuoto, imm näyttää väärin tai sit lambda finaalissa.

Siitä onko "tehot tallella" on hankala sanoa, kun on talvikeli, etuveto ja automaattiloota.

Oma veikkaus että joko lambda-anturi (katin jälkeine) vetelee viimeisään, imuvuot (näissä kai tyyppivika, ainakin toisen kaevrin samanlainen peli vaihdettiin imutiiviste), IMM rikki.

Raadilta arvauksia kiitos, taidan tutkia imusarjan tiivisteen ja letkuliitokset ekana. :)
Otsikko: Vs: V70 2,5T 2002 P2097
Kirjoitti: sjs - 16.01.2013, 09:56:53
Uppistakeikkaa.

Melkein vuosi ja 20tkm tuon edellisen postin jälkeen silti nakkaa sama koodia eikä muuta ole tehty kun nollattu koodia.

Kone ontuu hitusen tyhjäkäynnillä kylmästartissa, eli väärä seos, muuten pelittää täysin normaalisti, eikä kulutus ole noussut tai muutenkaan toimi huonosti.

Tosin nyt lisänä P0134, eli katin jälkeinen anturi antaa koodia väärästä seoksesta ja pakokaasuarvoista

Meni tänään katsastuksesta läpi vikakoodi nollaamalla.

HC arvot 18 ja 22
CO arvo 0,03 ja 0,66
CO2 arvot 14,6
Lambda 1,01 ja 1,02

Eli pikkulaihalla käy.

Lambda varmaan entinen.

Onko turbossa näissä jo laajakaistalambda, eli varmaan bosch lsu 4.2

Noita tilasin just 2kpl itelle motorsportvehkeisiin Innovaten kaveriks...


Vai oliskohan syynä turbokoneissa tavallinen imusarjan tiiviste...
Otsikko: Vs: V70 2,5T 2002 P2097
Kirjoitti: hessua - 17.01.2013, 20:35:44
Mulla samanlaisessa autossa kanssa ongelmaa jota on etsitty kissojen ja koirien kanssa. Antaa joskus vikakoodia katalysaattorin heikentyneestä toiminnasta. Oireita puutuminen kiihdytyksessä ja tyhjäkäynnin humppaaminen lämpimänä. Oireet esiintyy VAIN lämpöisenä, ei silloin kun kone käy openloopilla.

Mulla shortfuel trim vaihtelee -1.56-1.56% välillä. Longfuetrim on -1.56, jostain muistelen semmosen tiedon saaneeni että -10-10% on normaalin välillä?

Itsekkin olen epäilly sitä imusarjan tiivistettä, mutta sen pitäs vuotaa aika paljon, ettei lambda sitä pysty korjaamaan(käyntihäiriö). Ja starttipilotilla on yritetty tuloksetta vuotoa sieltä etsiä. Myös lambda vaihdettu ja toista imm anturia koetettu tuloksetta.
Nyt olen alkanut kallistua siihen suuntaan että ecussa on häikkää, koska moottorinohjaus ei mene open looppiin muulloin kun kylmäkäynnistyksessä ja moottorijarrutuksessa. Ja siis closedloop tilassa alkaa häiriöt, mikä tietysti voi viitata myös anturivikoihin.
Tietysti se imusarjan tiiviste olis halpa(5e) sulkea se 100% varmuudella pois, mutta se ecu on helpompi ottaa irti ja hajottaa, eiks niin ;D

Niin, ja itsekin katsastin auton vikapäällä vastottain.

Otsikko: Vs: V70 2,5T 2002 P2097
Kirjoitti: S70 2000 - 20.01.2013, 18:41:21
Tosin nyt lisänä P0134, eli katin jälkeinen anturi antaa koodia väärästä seoksesta ja pakokaasuarvoista


Korjatkaa ihmeessä jos olen väärässä.

Ensimmäinen lambda on ennen kattia ja toinen katin jälkeen.
Mielestäni tuo P0134 viittaa vikaan ensimmäisessä lambdassa joka on ennen kattia?
http://www.matthewsvolvosite.com/volvo-s70-v70-c70-xc70-s80-1999-trouble-codes
Otsikko: Vs: V70 2,5T 2002 P2097
Kirjoitti: hessua - 22.01.2013, 13:07:52
Nyt se imusarjan tiivistekkin vaihdettu ja katalysaattori tyhjennetty, eikä muuttunut miksikään.
Otsikko: Vs: V70 2,5T 2002 P2097
Kirjoitti: Masked Jackal - 23.01.2013, 03:07:46
MAF:n signaali itsessään virheellinen joka tässä sotkee sitten seoksensäätelyn?