Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Ebro - 26.02.2012, 14:35:44
-
Eilen autoni (S80 D5 2002) ohjaustehostimen pumppu rupesi ulisemaan jos kierrokset olivat yli 2000. Tänään kun tutkin naapurini kanssa asiaa tarkemmin huomasimme, että ohjaustehostimen pumpun öljysäiliön mittatikku kastuu nippa nappa eli öljyä alle minimin. Huomen aamuna soittelen omamekaanikolle ja tiedustelen, että kuinkas tässä nyt noin on päässyt käymään kun auto oli huollossa hiljattain tammikuun alussa. Ulkoista vuotoa ei ainakaan ole havattavissa. Tällä välin pohdin, että mistä löytäisin sopivaa öljyä sunnuntaina Helsingistä (vain Volvon öljyä?), voinko ajaa autolla (pumppu ei ulise alle 2000 kierroksilla) ja loppuuko ulina/tokeneeko pumppu öljyn lisäämisestä?
Onko kokemusta?
T:Eero
-
Vahva veikkaus, et ulina loppu öljyn lisäämisellä, edellyttäen, että öljyn pinta ei lisäämisen jälkeen ala merkittävästi laskea.
-
Katselin toisen naapurin kanssa lisää ja pumpun alapuolelta löytyi tuoretta öljyä eli näyttäisi vuotavan jostain. Ei muuta kuin korjausaikaa huomenna varaamaan.
-
Ettei vaan pumpunlaakerit olisi menossa?Yleensä se ulisee kun nestettä on todella vähän ja rattia käännellään reippaasti edestakaisin.
-
Kävin aamulla hakemassa biliasta volvon omaa ohjaustehostimen öljyä. Öljyn lisäyksen jälkeen pumpun ääni pehmeni vähän mutta 2000-2500 kierroksen kohdalla pumppu ulisee edelleen. Taitaa laakerit olla vioittunut eli edessä on uuden pumpun hankinta. Onko kenelläkään kokemuksia missä tuon saisi vaihdettua kohtuu hintaan pääkaupunkiseudulla?
-
Kävin aamulla hakemassa biliasta volvon omaa ohjaustehostimen öljyä. Öljyn lisäyksen jälkeen pumpun ääni pehmeni vähän mutta 2000-2500 kierroksen kohdalla pumppu ulisee edelleen. Taitaa laakerit olla vioittunut eli edessä on uuden pumpun hankinta. Onko kenelläkään kokemuksia missä tuon saisi vaihdettua kohtuu hintaan pääkaupunkiseudulla?
www.debil.fi :)
No, kohtuuhinta on aina tulkinta/vertailu kysymys.
-
Tuossa aikaisemmin oletin että autoni (S80 D5 -02) ohjaustehostimen pumppu olisi pitänyt ääntä, mutta oma mekaanikko löysi äänen ilmastointilaitteen komressorista, jonka ovh 738€. Onko tietoa löytyisikö jostain tuo komressori edullisemmin?
-
Tuossa aikaisemmin oletin että autoni (S80 D5 -02) ohjaustehostimen pumppu olisi pitänyt ääntä, mutta oma mekaanikko löysi äänen ilmastointilaitteen komressorista, jonka ovh 738€. Onko tietoa löytyisikö jostain tuo komressori edullisemmin?
http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=30-8174 (http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=30-8174)
Motonetissä uusi valeon kompura 499€. Motonetin halvempi vaihtoehto 434,9€, ilmeisesti kunnostettu eikä tehdasuusi.
Jos ääni tulee myös ilman että ilmastointi on käytössä, niin vapaapyörässä varmaan laakerointi pettänyt. Näitä ilmeisesti pystyy korjaamaan, mutta varmaan mitään alkup. osia ei ole saatavilla vaan joku osaava kompurahuolto tmv. voisi osata asialle tehdä jotain.
-
Kiitos vinkistä! Kun luin tämän, niin piti heti käydä testaamassa. Auto käyntiin, ilmastointi "off" asentoon ja kaasua painamalla samanlainen ulina 2000-2500 kierroksilla kuin ilmastointi päälläkin. Sitten haun kautta löysin artikkelin "Ilmastoinnin kompressorin vapaapyörän laakerin uusinta" http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=112.0 . Tuoreessa mielessä on eilinen volvon tarjous 900€ (kompura töineen) ja voisinko todella selvitä tuon laakerin vaihdolla? Selvitän asiaa.
Itse en osaa tuota työtä tehdä. Olisiko vielä vinkkiä, missä tuollaisen voisi teettää pääkaupunkiseudulla, etelä-Suomessa,,,?
-
Milenkiintoista kuulla mistä vika lopulta löytyy. Minulla on vastaava ulina kuulunut jo viimeiset 30tkm. Joku siinä moniurahihnan maastossa pitää ulinaa juuri kun kierrokset nousevat, varsinkin kun kone on kylmä, ulina häviää vähitellen, kun paikat lämpenevät.
Tähän mennessä olen vaihtanut laturin vapaapyörän ja kiristimen rullat. Laturin, tehostimen ja kompuran laakereissa ei ole välystä ja tuntuisivat olevan OK. Olen antanut vian olla, kun ei tuon enempää haitannut. Toki kiinnostaisi saada se pois, mutta kun ei viitsi summittaisesti osia vaihdella kun ovat sen verran hintaviakin.
-
Eilen sitten loppui kaikki koneen ylimääräiset rohinat ja vinkumiset, ja D5:n tutut äänet palasivat :). Hankin Motonetista Valeon ilmastoinnin kompuran 450€ (499€ miinus 10% uusille kanta-asiakkaille) ja AutoServian oma mekaanikko teki vaihtotyön (työt + apulaitteen hihna 280€). Pikkaisen harkitsin myös kokeille vapaapyörän laakerin uusintaa, mutta kun omat taidot eivät riitä eikä sopivaa mekaanikkoa löytynyt, päätin vaihtaa koko kompuran. Kestää varmaan sen seuraavat 280tkm.
-
Itselläkin ulisi v70 02 tossa syksyllä ja vikana oli ilmastoinninkompuran laakeri. Jos ajoissa huomaa vian ja vie huoltoon saattaa selvitä pelkällä laakerinvaihdolla kuten itse selvisin.
Korjaaja sanoi, että olisi mennyt koko kompura vaihtoon jos oisin ajanut yhtä mittaa vielä 200 km. Korjaajalla oli laakereita hyllyssä ja vaihtotyöstä, hihnan vaihdosta taisi velottaa jotain 250€. Jos kompuranlaakerissa vika niin se kuuluu apparin renkaan vierestä.
-
Pystyykö sitä sihtiä mitenkään puhdistamaan kotikonstein?
-
Itselläkin ulisi v70 02 tossa syksyllä ja vikana oli ilmastoinninkompuran laakeri. Jos ajoissa huomaa vian ja vie huoltoon saattaa selvitä pelkällä laakerinvaihdolla kuten itse selvisin.
Korjaaja sanoi, että olisi mennyt koko kompura vaihtoon jos oisin ajanut yhtä mittaa vielä 200 km. Korjaajalla oli laakereita hyllyssä ja vaihtotyöstä, hihnan vaihdosta taisi velottaa jotain 250€. Jos kompuranlaakerissa vika niin se kuuluu apparin renkaan vierestä.
Mulla vastaava V70 2.4l bensakoneella ulisee myös. Ulinan taajuus tuntuu mukailevan kierroksia välillä 1200-2000rpm. Ääni mielestäni pahenee, kun laittaa ilmastoinnin (aut.) päälle. Yli 60km/h nopeudessa maantieäänet häivyttää ulinan, mutta kaupunkiajossa kuuluu kyllä. Voisiko tästä päätellä että ilmastoinnin kompurasta tai sen laakerista olisi kyse?
Jos kompura/tehostin/laturi tms. roippeet leikkaa kiinni ja apulaitehihna napsahtaa poikki, millä todennäköisyydella menee myös jakopäänhihna? Meinaan vuoden päästä pitäisi tehdä jakohihnaremppa ja voisi melkein silloin hoitaa myös ulinan lähteen. Mikäli apulaitteen hihna ei ennen sitä ehdi mennä.
-
Bensakoneessa ei ole niin suurta vaaraa jakohihnan väliin menemisestä. Hihna pois ja pyörittelee mistä ääni tulee. Ennemmin korjaa kuin jää tienpäälle sen takia jos jotain hajoaa. Kaikki apulaitteisiin liittyvät osat on kuitenkin kohtuullisella työllä vaihdettavissa.