Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Korjaamo ja yleistekniikka => Lämmitys, Ilmastointi ja lisälämmittimet => Aiheen aloitti: Hurm0s - 26.02.2012, 23:07:12
-
Haulla yritin etsiä aiheesta jotain, mutten löytänyt, museokin kun on pois pelistä... :-\
Eli, alkoi nyppiä toi piuhasirkus tuon lohkiksen kanssa, eteenkin kun jokapaikassa ei aina sitä töpseliä ole.
Ajattelin siis laittaa tuohon webaston.
Autossahan on alunperin ollut ardic siellä taka-akselin päällä, mutta on poistettu joskus.
Siitä saan varmaankin hyödynnettyä polttoainelinjan, eli bensa siitä webaston pumpulla konetilaan.
Itse laite varmaan menee akun alle, tai puskurin taakse vasempaan etunurkkaan...?
Mutta pari kysymystä on mielessä, ainakin aluksi...
Mites vesikierto, mistä mihin on paras laittaa?
Ja miten sisäpuhallin kytketään, jostain luin että siellä on valmiiksi jokin pinni vapaana?
Eli kaikki tieto tuollaisen asentamisesta vastaavaan autoon on tervetullutta.
Autohan on toi -98 V70R fwd automaattisella ilmastoinnilla.
-
Muistathan webaston kanssa sitten, että jos käytät sitä 20min, ni vähintään samanverran ajoa, TAI latausta laturilla. Muuten tyhjennät ennenpitkää akun. Kylmällä tuo lataus pistokkeesta olis parempi, kun akku ottaa huonosti vastaan virtaa. Samalla suosittelen AGM akun laittamista.
Aika ihme muuten et ardic on tehtaalta noissa asennettu taka-akselille (löysin muutaman muunkin V70 netistä jossa oli toi), sieltähän on ihan järkky matka konehuoneeseen lämmittämään vesiä?
Itse laitoin S90 vesikierron kannen takapään ja lämppärinkennon hanan väliin, kone ja kabiini lämpenee sellasta tahtia että ei oo mitään järjestystä, melkein yhtä nopeasti kun jos moottori käy. 20min ni kone ja kabiini on melkein ajolämpimät, vaikka -20asteisesta.
S90 ainakin tartti viritellä rele ja virransyöttö ACC ohjauspaneelille, 2 nastaa piti paneelista kytkeä. Puhallinmoottorille piti kans viritellä VAIHTOreleellä virta webaston virransyöttösulakkeelta moottorin + navalle. Eli releen 87 napaan + sulakkeelta, 87A napaan moottorille tuleva + johto ja 30 napaan moottorille menevä johdonpätkä. 85 napaan - ja 86 napaan heräte webaston pin4. Webaston pin4 heräte myös ACC paneelin pistokkeeseen vapaaseen kohtaan nr5 ja olikos - piti kytkeä nastaan 21 (en tiedä onko V70 sama)
-
Juuh, työmatka on noin 30min ja autossa on jo Boschin S6 AGM akku :)
Emännällä on V50:ssä eberi kaukosäätimellä, siitä tää hinku lähinnä lähti saada omaankin, on se vaan niin kätevä laite...
Ja toi ardicin alkuperäispaikka on ihan älytön, monta metriä vesiputkea auton alla paljaana :idiot2:
En ymmärrä miksei sitä ole voinut laittaa samaan paikkaan kuin esim. dieselissä, eli sinne puskurin taakse.
Ilmeisimmin oikea letku lämppärin kennolle on se, jossa alkuperäisen ardicin putkikin oli kiinni. Eli auton keulasta katsottuna oikeanpuoleinen. Kierto kai kannesta -> lämppärin kennolle...?
Mulla on vähän sellanen tutina, että S90:n ACC paneeli saattais olla erilainen?
Löysin nimittäin tuollaisen kuvan saksaliselta foorumilta, jossa puhe on juurikin S/V70 automaatti-ilmastoinnin kytkennästä lisälämppärin kanssa.
(http://data.motor-talk.de/data/galleries/0/183/3864/42596107/ecc-2987083057439976721.jpg)
Tuossa ko. ketju: http://www.motor-talk.de/forum/webasto-standheizung-bei-klimaautomatik-t3598391.html#post30589023 (http://www.motor-talk.de/forum/webasto-standheizung-bei-klimaautomatik-t3598391.html#post30589023)
Ongelman ydinhän nyt on se, ettei oikein saksa taitu meikäläiseltä.
Mutta tuon kaavion perusteella käsketään kytkemään vain toi 2 pinni sieltä ACC:n takaa...?
-
Jahas, nyt olisi webasto autossa kiinni.
Akun alle se meni kivasti kun siirsi sen alipainepumpun vähän eri paikkaan.
Eli jäljellä oleva brobleema on toi sisäpuhalluksen ohjaus.
Purin jo hanskalokeron yms. Pois ja tutkin nopsaan sitä piuhaspagettia...
Mites toi ACC paneeli muuten irtoaa?
-
Otas kuva tosta liittimestä ja laita tänne (tai yveenä) niin yritän kaivaa muistiani. (eli se liitin joka ACC panelissa)
Jos samanlainen kun 850 olli, niin oli reunimmainen tyhjä paikka liittimessä (olisko paikka #1?)
Katkaistu ei kuorittu johto lykätään suoraan sinne tyhjään koloon (siellä piikki joka menee johtoon sisään)
-
Otas kuva tosta liittimestä ja laita tänne (tai yveenä) niin yritän kaivaa muistiani. (eli se liitin joka ACC panelissa)
Jos samanlainen kun 850 olli, niin oli reunimmainen tyhjä paikka liittimessä (olisko paikka #1?)
Katkaistu ei kuorittu johto lykätään suoraan sinne tyhjään koloon (siellä piikki joka menee johtoon sisään)
okei, mä otan foton siitä...
Riittikö siis pelkästään sen kytkeminen? Eli ei tarvitse vetää esim. Puhallinmoottorille erikseen virtaa?
-
okei, mä otan foton siitä...
Riittikö siis pelkästään sen kytkeminen? Eli ei tarvitse vetää esim. Puhallinmoottorille erikseen virtaa?
Siitä webastosta lähtee yksi ohjausjohto joka siis lykätään tohon kiinni.
Eli se riittä :)
-
Siitä webastosta lähtee yksi ohjausjohto joka siis lykätään tohon kiinni.
Eli se riittä :)
Ruåtsalaisittain ilmasituna: jättebra...
Weban ohjeissa mainitaan, että se ohjainvirta saa olla enintään 0,5A, ilmeisesti kestää vetää suoraan siitä ilman relettä...?
-
Kävin kaivelemassa tuon ohjauspaneelin irti autosta, eipä se muuta vaatinut kuin mankan irroituksen.
Eli tältä näyttää nuo liittimet:
(http://hurm0s.1g.fi/kuvat/V70R/IMG_4284.JPG/medium)
E: mäpä käyn vielä ottamassa siitä auton päässä olevasta liittimestä kuvan...
E2: Tuossapa siitä vielä kuva:
(http://hurm0s.1g.fi/kuvat/V70R/IMAG0145.jpg/medium)
-
Liittimessä kaksi tyhjää paikkaa yläoikealla. Siihen oikean puoleiseen laitat jodon. Liittimessä on numerot reikien vieressä ja tuossa muistaakseni #1
Ja ihan suoraan vedät tuohon. Se ohjaa ACC kautta, joten ei tule liikaa kuormaa.
Huomaathan kokeilessa että ei laita puhallinta päälle ennenkuin vesi tarpeeksi lämmintä (jos sulla on Webaston ohjain T100 HTM niin saat kytketty puhalluksen erikseen)
-
Kokeilin antaa virtaa tuohon 1-pinniin, eikä mitään eloa antanut.
Kokeilin myös tuohon 2-pinniin, kuten jossain luki, muttei siitäkään mitään eloa...
Mikäs tossa nyt mättää...
-
Kokeilin antaa virtaa tuohon 1-pinniin, eikä mitään eloa antanut.
Kokeilin myös tuohon 2-pinniin, kuten jossain luki, muttei siitäkään mitään eloa...
Mikäs tossa nyt mättää...
Älä kuule syötä virtaa jos et tiedä mitä sinne kuuluu. Voi tulla iso lasku.
-
Älä kuule syötä virtaa jos et tiedä mitä sinne kuuluu. Voi tulla iso lasku.
No tuskin sinne maatakaan kuuluu syöttää...
Ja lasku nyt on enintään muutamia kymppejä, eli sen mitä tuollainen ACC paneeli maksaa romiksella.
Noh, enivei... Sain kuitenkin tuon sisäpuhalluksen toimimaan.
Kokeilin auton alla syöttää niihin vanhan ardicin johtoihin virtaa ja kappas, vihreän piuhan kohdalla sisällä naksahti rele ja sisäpuhallin lähti päälle. Tuolle releelle meni selvästi ardicin kellon johtosarjalta johtoja. Noh, siitä liitin auki ja webaston ohjausvirta siihen, hienosti skulaa 8)
Webaston kellokin sopi aika kivasti sen ardicin kellon reikään...
-
Vanha topicci, mutta tätä asiaa koskeva. Eli toimiiko 850 tuo puhallin polttoainelämmittimen ohjaamana aina samalla noepudella? Kaveri haluaisi, että puhallus olisi kovemmalla.