Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Turbo- ja remmiahtaminen => Aiheen aloitti: jykke85 - 26.02.2012, 23:49:34
-
Mooro!! Tarkoitus olisi siis B200ET nostaa ahtopaineita niin missä se raja tulee vastaan kyseiselle setille? Uskoltaako 1.15bar pistää?
-
Ilman lastua lienee aika turhaa hommaa nostaa paineita ja ei ainakaan noin korkealle missään nimessä. Lastun kanssa sitten sinne barin tuntumaan ja vaikka hieman ylikin jos kokee tarpeelliseksi, vakioahdin alkaa vaan olla aika tukossa barin jälkeen.
Viking-lastuja myy JP-styling ja BSR:n lastuja saa Doc-Powerilta.
-
Eikö tuolla paineella kestä vakio B200ET veivit?
-
Jos ilman lastua nostaa paineita niin ei taida veivi antautua ensimmäisenä, loppuu vaan ruoka kesken = ei hyvä! Itse hommaisin lastun ja ahdot kilon pintaan, siinä pysyy vielä suhteellisen varmasti nipussa kun ei järjettömästi vedätä alakierroksilla ettei kanget antaudu. Putkistolla saa ihan mukavasti lisää iloa myös näihin ET-moottoreihin.
-
Juu! Eli 1.15bar liikaa B200ET:n vakio veiveille?
-
Juu! Eli 1.15bar liikaa B200ET:n vakio veiveille?
Ei sitä voi kukaan varmasti luvata. Kaipaat hyväksyntää toivomallesi painelukemalle :pomo:. Saat ne veivit mutkalle pienemmilläkin ahdoilla jos vedät puoli päivää läppä vaakatasossa... Normaalikäytössä kestävät tuon 0.9-1 bar jos seokset on ok..
9mm ei ole kovin vahva kiertokanki...
-
Mikä on 9mm:stä se kestävämpi kanki sitten?
-
Mikä on 9mm:stä se kestävämpi kanki sitten?
13 mm
-
Mietin täs vaa miten kaverilla b200et veivit on voinu kestää 1.15bar jatkuvassa vedätyksessä vuosia? ???
Näytti penkki lapun missä paineet ja yms muut...
-
Eikö tuolla paineella kestä vakio B200ET veivit?
Itellä kesti aikanaan 1,1bar paineet vaikka ei ollu kun vasta 450tkm sisäänajettu kone :D
-
Mietin täs vaa miten kaverilla b200et veivit on voinu kestää 1.15bar jatkuvassa vedätyksessä vuosia? ???
Muut muuttujat niitä veivejä kääntelee.. Kuhan kaikki kunnossa niin pitäis vielä pysyä nipussa ;)
-
Pystyykö tuosta 1.15bar vielä nostelee paineita jos on vahvemmat kanget? 13mm
-
Pystyykö tuosta 1.15bar vielä nostelee paineita jos on vahvemmat kanget? 13mm
Soppaa tarvis saada myös lisää.
-
Mitäs muuta kun soppaa? :pomo:
-
Mitäs muuta kun soppaa? :pomo:
Isompi ahdin sen garretin kolmosen tilalle ni sit mennään :3/4 jättää sen:
-
okeoke..... pystyykö noi veivit miten tarkistaa tos b200et:s?
-
okeoke..... pystyykö noi veivit miten tarkistaa tos b200et:s?
Öljypohja irti ja manuaalisesti observoiden(eli mittaamalla).. Kaikissa B2X0ET koneissa kait kuitenkin vakiona nuo 9mm veivit jos eivät ole vaihdettu.
-
okke.. varmaa taitaa kaverilla olla 13mm veivit kun kone uudelleen rakennettu niin kestääki sen 1.15bar painetta tai enemmänki jopa?
-
No sen verran on todettu että 9mm kangilla kipuraja on noin 250hp, vääntö sen mukaan, ehkä 350+Nm?
Eri asia kannattaako vetää rautaa luopumisrajaan asti kun asian tietää. Se on kerrasta lohko selvä.
Kokemuksesta voin sanoa että hyvin on kestäneet 9mm veivit 230 et koneessa 1 bar. Yhtään enempää en olis uskaltanut kokeilla ja nuo paineet olivat vain lyhyissä vedoissa...
Tuon jälkeen tuli sitten ft mosa ja sitä mukaa vahvat veivit ja siitä seurasi Motronicin hylkääminen... :)
Saahan nuo veivit mitattua propun reiästäkin sopivalla kameralla.
-
Saahan nuo veivit mitattua propun reiästäkin sopivalla kameralla.
Eipä oo koskaan käyny mielessäkään :) Mutta kännykameralla onkin sitten toivotonta kokeilla :D
Ja vinokone on jo pois keulalta siinä ajassa kun kerkee hakeen naapurista kunnon pokkarin :D
-
onko 9mm ja 13mm ainoot kanget mitä voi nois koneis olla yleensä?
-
onko 9mm ja 13mm ainoot kanget mitä voi nois koneis olla yleensä?
B200 / B230 kanget ovat alkuperäisenä tehtaalta 9 mm tai 13 mm ja 152 mm pitkät.
-
Muita kankia ei ole b200 tai b230?
-
Muita kankia ei ole b200 tai b230?
Ei vakiona.
Yllättävän kestäviä jälkituotantokiinaveivejä löytyy mahdollisesti aika helposti.
Laita JuHaU:lle YV:tä. ;)
-
Yhteydes joo oltu... Mites jos ruvetaa tehoo hakee sinne 350-400hv niin mites ylipäätänsä paikat kestää ?
-
Isot pojat sanoo että vaihdeloota hajoaa noin 250 hv jälkeen.
Tarkemmin sanottuna 3.vaihde. Itse epäilen myös 5.vaihteen kestoa, jos sellainen on(M47).
-
Eipä oo koskaan käyny mielessäkään :) Mutta kännykameralla onkin sitten toivotonta kokeilla :D
Ja vinokone on jo pois keulalta siinä ajassa kun kerkee hakeen naapurista kunnon pokkarin :D
Jos on hyllyssä joku halpis endoskooppi niin ei tarvii sinne naapuriin ravata, eikä konetta tuollaisen takia aukoa.
Sitä sillä kameralla tarkoitin.
-
Jep.... Pysyyks noi ahtopaineet samana vuosia, jos aikoinaa nostettu vaik kiloon ni onko siel viiden vuoden pääst se kilo kans?
-
Ei varmana ole, niin monta vaikuttavaa tekijää. Esim. ahtimen kunto ja ulkolämpötila. Tuo ulkoilman lämpötila vaikuttaa näihin joissa mekaanisesti ahtoja säädetään helpostikin sen 0.1-0.15 bar.
Kai sulla ahtomittari on, semmonen josta jotain lukemiakin näkee?
-
Näihin kaikkiin kysymyksiin olisi löytynyt vastaukset foorumia selaamalla.
Alkuperäiseen kysymykseen saatiin myös vastaus, joten jatketaan aiheesta jos siihen on vielä jotain oleellista lisättävää.
Muille kysymyksille voi jatkaa vaikka aikaisempiin ketjuihin.
-
Jees Juha ok..... alkuperäinen...menisköhän siihen alkuperäsen tilalle joku mittari näppärästä ilman suurempia muutoksia kojelautuun? Jos netis löytyis joku sellainen niin linkkiä kiitos... :pomo:
-
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=11298.msg295025#msg295025 tuollein on laitettu alkuperäisen tilalle. itse laitoin kans.