Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: hukka - 27.02.2012, 11:54:38
-
Tuli viikonloppuna kurkattua lambdaa, ku sieltä ei tuu tietoja perille.
Lambda oli kyllä paikoillaan, mutta johdot oli poikki. Tais olla 3-johtoa.
En löytänyt johtoja mistään >:(
Voisiko joku kertoa mistä johdot tulee ja mitä kautta menevät lambdaan?
Kuviakin saa laittaa ;)
Koneena b230ft. Lambda löytyi downpipen alkupäästä.
-
Siinähän ne tulipellissä pitäs olla ne pistokkeet siellä johtonipun seassa aika lähellä vänkärin puoleista iskaritolppaa.
-
Matkustajan puolella iskaritolpan takapuolella johtonipussa kaksi liitintä. Ensimmäinen pelkkä apiko, suojattu paksulla kumisuojalla ja muistaakseni vihreä johto (signaali). Toinen liitin on kaksijohtoinen ja sellainen "bosch" liitin (lämmitys). Siitä lähtee lambdan johdot tulipeltiä myöten auton alle kardaanitunnelin kyljessä.
-
Matkustajan puolella iskaritolpan takapuolella johtonipussa kaksi liitintä. Ensimmäinen pelkkä apiko, suojattu paksulla kumisuojalla ja muistaakseni vihreä johto (signaali). Toinen liitin on kaksijohtoinen ja sellainen "bosch" liitin (lämmitys). Siitä lähtee lambdan johdot tulipeltiä myöten auton alle kardaanitunnelin kyljessä.
Huomasin että kardaanitunneliin menee johtoja. Eli ne ainakin löytyy. :)
-
(http://i5.aijaa.com/t/00331/9656447.t.jpg) (http://aijaa.com/003319656447)
Nuolen osoittamasta paikasta löytyy allekirjoittaneen lamda-anturin liitin.
-
Täytyy yrittää tänään taas etsiä. Eli yksi on ainakin vihreä. Muut värit?
Tuleeko kaikki 3 kardaanitunnelia pitkin? Vai pelkästään 2?
Jos ne löytyy, niin irroitan lambdan, liitän johdot, lambda takaisin, koodinluku+nollaus. Sitten toivotaan että toimii 8)
Kannattaako lambda jotenkin putsata?
-
Menipäs yksin keskusteluksi ;)
Kaikki johdot+liittimet löydetty! Kaikki liittimet on kiinni!
MUTTA:
Miksi johdot menevät kardaanitunneliin eivätkä lambdalle? Pitäisikö niiden palata sieltä takaisin?
Voinko katkoa johdot ja liittää siitä lambdalle? :)
-
Olisiko se lambda sittenkin sulla siellä katalysaattorin yhteydessä? Katoppa minne ne johdot menee
-
Olisiko se lambda sittenkin sulla siellä katalysaattorin yhteydessä? Katoppa minne ne johdot menee
Pitää seurailla johtoja. Yksi lambda löytyy ainakin downpipesta. Ellei se ole rikki ja katissa olisi toinen..
-
Eikös autos ollut alunperin vapari? Silloin siinä on ollut todennäkösesti lambda kiinni katissa niinkuin joku jo totesikin.
-
Ero ei ole vapari-turbo, vaan vuosi- ja ruiskumalli. LH 2.2 kaverina oleva lambda on pakosarjassa ja LH 2.4 lambda siellä katin vieressä tai katissa. Molempia ruiskuja on saanut ahdettuna että vaparina, 2.2 turbo tosin vissiin vaan jenkeissä.
-
Ero ei ole vapari-turbo, vaan vuosi- ja ruiskumalli. LH 2.2 kaverina oleva lambda on pakosarjassa ja LH 2.4 lambda siellä katin vieressä tai katissa. Molempia ruiskuja on saanut ahdettuna että vaparina, 2.2 turbo tosin vissiin vaan jenkeissä.
Huomaa todennäköisesti .
Hukan auto ei ole LH2.2.
Turbo LH 2.4 on yleensä lambda downpipessä heti ahtimen jälkeen.
Vapari LH2.4 on yleensä lambda katissa tai katin luona.
Minkä vuosimallin LH2.4 turbollisessa on lambda katissa? Entäs vapari LH2.4 pakosarjassa ?
-
On tosiaan alunperin vapari (b200f). Tuon mun turbo tekniikka on 94 vuosimallia. Ja lh 2.4.
Tänään illalla menen erään kauppakeskuksen parkkihalliin tutkimaan, joskos olis sen jälkeen edes vähän viisaampi.
-
Minkä vuosimallin LH2.4 turbollisessa on lambda katissa? Entäs vapari LH2.4 pakosarjassa ?
LH 2.4 turbosta en nyt sitten mene väittämään, kun ei semmoista ole koskaan ollut. Oma kokemus kertoo seuraavaa:
vm. -89 744 vapari LH 2.4 lambda katissa
vm. -88 745 vapari LH 2.4 (glt) lambda katissa. Tässä on turbon putki downpipeä lukuunottamatta, joten turbon lambdallinen katti on olemassa.
vm. -88 744 vapari LH 2.2 lambda pakosarjassa
vm. -89 745 turbo LH 2.2 pakosarjassa
vm. -92 945 vapari LH 2.4 katissa
Tilkkutäkit sit erikseen, tuo toisena mainittu GLT on nykyään kasitappinen ja lambda on sekä katissa että pakosarjassa ;)
-
Vm. -95 B230FK lamda on down-pipessä heti turbon jälkeen, kuten B230FT vm. -97 myös.
-
Tällaista löyty:
downpipessa lambda, ei kytketty!
katissa toinen lambda, kytketty. Ei anna tietoja!
downpipen lamdassa oli niin lyhyet johdot ettei niitä saa kaikkia kytkettyä. Ellei irroita sitä ensin.
Riittääkö, jos edes osan saisi kytketty?
Esim: vihreäjohto downpipen lamdaan, valkoiset antaisi olla katissa (nämät ovat liian lyhyet downpipessa).
-
Eiköhän ne ole poikki siksi, että se lampaada on sökö...
-
Riittääkö, jos edes osan saisi kytketty?
Esim: vihreäjohto downpipen lamdaan, valkoiset antaisi olla katissa (nämät ovat liian lyhyet downpipessa).
Kyllä se lambda tarvii sen lämmityksen, ei se muuten pelaa. Joku vissiin jo mainitsi, että signaali (0-0,8 V jännite) tulee vihreää pitkin ja bosch-liittimessä menee lämmitys, 12 V, lambdalle.
-
Kyllä se lambda tarvii sen lämmityksen, ei se muuten pelaa. Joku vissiin jo mainitsi, että signaali (0-0,8 V jännite) tulee vihreää pitkin ja bosch-liittimessä menee lämmitys, 12 V, lambdalle.
Lämmitys ei ole millään lailla pakollinen lambdalle. Rupeaa ainoastaan näyttämään nopeammin oikeita lukemia.
Ja ysissäkin on uudempaakin liitintä tuossa lambdassa, jossa kaikki on yhdessä pötkössä, eikä vihreää johtoa enää ole olemassakaan (hetki sitten olleessa kuvassa oli uudempi jo).
-
Mihin muuhun lambdan pitäisi vaikuttaa, muutakuin siihen että kone käy rikkaalla ja syö enempi bensaa?
En ole huomannut mitään poikkeavaa ajossa eikä tyhjäkäynnissä.
-
Lämmitys ei ole millään lailla pakollinen lambdalle. Rupeaa ainoastaan näyttämään nopeammin oikeita lukemia.
Kyllä se tarvii sen lämmityksen, kahdessa autossa tullut kokeiltua että jos lämmityksen ottaa ajossa poies niin pian lambda lakkaa näyttämästä mitään.
-
Ei se välttämttä vaikutakkaan muuhun. Maailman sivu on tehty ruiskuja ilman lambdaa, esim. vanhemmissa 740-turboissa motronic. Tämmöinen kapeakaistalambda antaa 1 tai 0 tyyppisen tiedon siitä, onko seos rikas vai laiha: Laihalla seoksella signaalijohdosta on mitattavissa alle 0,5 voltin jännite ja rikkaalla yli 0,5 volttia. Toimiessaan, eli kun ruisku tämän tiedon perusteellaa säätää seosta, lukema heiluu 0,2-0,8 voltissa. Sitä voi seurailla ajossakin ihan yleismittarilla. Suurin murhe lambdattomassa rikkaassa käynnissä taitaa olla öljyjen likaantuminen, jos ei kulutus häiritse...
Joissakin ruiskuissa mennään ns. "Limb home" moodiin jos lambdan signaali puuttuu, jolloin käydään ihan reilusti rikkaalla ja vajailla tehoilla, mahtoikos näin olla jossain LH 2.4?
-
Ei se välttämttä vaikutakkaan muuhun. Maailman sivu on tehty ruiskuja ilman lambdaa, esim. vanhemmissa 740-turboissa motronic. Tämmöinen kapeakaistalambda antaa 1 tai 0 tyyppisen tiedon siitä, onko seos rikas vai laiha: Laihalla seoksella signaalijohdosta on mitattavissa alle 0,5 voltin jännite ja rikkaalla yli 0,5 volttia. Toimiessaan, eli kun ruisku tämän tiedon perusteellaa säätää seosta, lukema heiluu 0,2-0,8 voltissa. Sitä voi seurailla ajossakin ihan yleismittarilla. Suurin murhe lambdattomassa rikkaassa käynnissä taitaa olla öljyjen likaantuminen, jos ei kulutus häiritse...
Joissakin ruiskuissa mennään ns. "Limb home" moodiin jos lambdan signaali puuttuu, jolloin käydään ihan reilusti rikkaalla ja vajailla tehoilla, mahtoikos näin olla jossain LH 2.4?
Lamda-säädöstä Suomeksi
http://www.motomatti.fi/2011/12/ilma-polttoaineseoksen-vaikutus.html
Yleismittarilla on pirun vaikeaa mitata oikeasti tuota kapeakaista-lamdaa, sillä se reagoi niin nopeasti, että jokaisen pytyn päästöarvot näkyvät omana pulssinaan. Yleismittarit taasen mittailevat niin hitaasti, että on täysin sattuman kauppaa, mihin kohtaan mittaustapahtuma osui.
Oskilloskoopilla näkeekin sitten enemmän.
Totta, ruiskutuksen voi tehdä ilman lamdaa, mutta järkevää se ei mielestäni ole. Eikä tosin täytä nykyisiä päästönormeja. Vähän sama juttu, kuin yrittäisi säätää venttiilinvälyksiä pajavasaralla.
Lamda-anturilla on myös se hyöty, että moottorin ohjaus osaa kompensoida sen avulla järjestelmän muutoksia. Vaikkapa pientä bensanpaineen laskua (laihempi seos) tai sen nousua. Yms. seikkoja, joten se lamdan läsnäolo tekee moottorinohjauksen elinkaarta pidemmaksi ja itsediaknostiikan helpommaksi. Toisin sanoen LH osaa säätää sen avulla itseään ja parametrejään.
Ja kyllä LH osaa jo tuon himaan nilkuttamisen, kuten kaikki sitä uudemmatkin. Lamdan paukahtaminen ja sitä seuraava yyber rikastaminen (LH:ssa) on tehty moottorin suojaamiseksi nakutukselta tms. moottorin surmilta.
-
Juu ja saman tekee jos immu roppaa... Mennään tyyliin ämpärillä bensaa ja huipputeho puuttuu(liian rikkaalla).
Tarkoittaa matka-ajossa normaalin 8.5 litraa satasella sijaan ei niin millään alle kympin... BTDT.
-
Nyt on ajettu noin 20km ilman lambdanlämmitintä! Vikavalo palaa, kun moottori on kylmä. Lämpimänä valo ei pala!
Vaikea vielä sanoa kulutuksesta taikka tehoista mitään...
Jos tuolla tavalla toimii viikonloppuun asti, niin teen sinne vielä kunnon johdot. :)
-
Ja kyllä LH osaa jo tuon himaan nilkuttamisen, kuten kaikki sitä uudemmatkin. Lamdan paukahtaminen ja sitä seuraava yyber rikastaminen (LH:ssa) on tehty moottorin suojaamiseksi nakutukselta tms. moottorin surmilta.
En vieläkään ole keksinyt, mistä tuo yber-rikastaminen tulisi? Jos lambaada oikeesti hajoaa, ei LH saa sieltä mitään tietoa ja silloin mennään vakiokartalla -> ei tee mitään havaittavaa eroa moottorin toimintaan vakiokoneessa, mitä nyt vikavalo palaa. Ja testattuna rimaa hipoen menisi savuistakin läpi tuollain. Sittenhän se rikastaa jos se lyö jotenkin oikoseen 0V sen lambaadasignaalin tai muuta eksoottista...
-
Matkustajan puolella iskaritolpan takapuolella johtonipussa kaksi liitintä. Ensimmäinen pelkkä apiko, suojattu paksulla kumisuojalla ja muistaakseni vihreä johto (signaali). Toinen liitin on kaksijohtoinen ja sellainen "bosch" liitin (lämmitys). Siitä lähtee lambdan johdot tulipeltiä myöten auton alle kardaanitunnelin kyljessä.
Tämä ohje koskee vapareita :)
-
En vieläkään ole keksinyt, mistä tuo yber-rikastaminen tulisi? Jos lambaada oikeesti hajoaa, ei LH saa sieltä mitään tietoa ja silloin mennään vakiokartalla -> ei tee mitään havaittavaa eroa moottorin toimintaan vakiokoneessa, mitä nyt vikavalo palaa. Ja testattuna rimaa hipoen menisi savuistakin läpi tuollain. Sittenhän se rikastaa jos se lyö jotenkin oikoseen 0V sen lambaadasignaalin tai muuta eksoottista...
"Check engine light - CEL and limp-home mode":
Limp-home mode is the protective mode that the ECU reverts back to when something is faulty to protect the engine. When the ECU is in limp-home mode the ECU/EZK use a base map that is very rich and the ignition is retarded a lot. This is just for getting home to fix the problem, or to and from the Volvo dealer or the shop who will fix the problem for you.
The reason that the CEL comes on has many reasons. The main reasons will be explained here.
If the ECU/EZK chip is faulty or has a bad checksum in the software it will light the CEL and go into limp-home mode.
If the ECU/EZK has a problem (something broke) it will light the CEL and go into limp-home mode.
If the ECU has reached its adapting limits (if it is running too lean or too rich and can´t adjust it) it will light the CEL and go into limp-home mode.
If a vital component is broken or disconnected from the ECU/EZK it will light the CEL and go into limp-home mode.
-
Jos lambda puuttuu, kulutus nousee sellaisen 5-10l/100km. Muuten sitä ei oikein huomaakkaan muuten kuin joistain pienistä käynti häiriöistä ja lambdavalon palamisesta.
Lambda vaatii sen lämmityksen, etenkin jos lambda on katalysaattorissa. Se on niin kaukana koneesta että jäähtyy eikä näytä oikein ja tulee ongelmaa. Jos lambda olisi suoraan pakosarjan jälkeen, silloin voisi koneen lämpö riittää.
-
Jos lambda puuttuu, kulutus nousee sellaisen 5-10l/100km. Muuten sitä ei oikein huomaakkaan muuten kuin joistain pienistä käynti häiriöistä ja lambdavalon palamisesta.
Lambda vaatii sen lämmityksen, etenkin jos lambda on katalysaattorissa. Se on niin kaukana koneesta että jäähtyy eikä näytä oikein ja tulee ongelmaa. Jos lambda olisi suoraan pakosarjan jälkeen, silloin voisi koneen lämpö riittää.
Mulla on nyt vihreäjohto downpipen lambdassa kiinni. Se ainakin lämpenee 8)
-
En vieläkään ole keksinyt, mistä tuo yber-rikastaminen tulisi? Jos lambaada oikeesti hajoaa, ei LH saa sieltä mitään tietoa ja silloin mennään vakiokartalla -> ei tee mitään havaittavaa eroa moottorin toimintaan vakiokoneessa, mitä nyt vikavalo palaa. Ja testattuna rimaa hipoen menisi savuistakin läpi tuollain. Sittenhän se rikastaa jos se lyö jotenkin oikoseen 0V sen lambaadasignaalin tai muuta eksoottista...
Jos lambda jää näyttämään laihaa seosta, niin moottorinohjaus yrittää hyvinkin sitkeästi sitä rikastaa. Muutama tämmöistä tapausta oon nähny, toinen oli B230FT jota kun hieman kenkäs, niin putkesta tuli mustaa kuin diisselistä. Yleismittarilla kun mittas, lambda näytti kokoajan laihaa seosta.
Lambda ei aina hajoa kokonaan, yleensä ensioireet on että rupeea hidastumaan reagointi.
-
Jos lambda jää näyttämään laihaa seosta, niin moottorinohjaus yrittää hyvinkin sitkeästi sitä rikastaa. Muutama tämmöistä tapausta oon nähny, toinen oli B230FT jota kun hieman kenkäs, niin putkesta tuli mustaa kuin diisselistä. Yleismittarilla kun mittas, lambda näytti kokoajan laihaa seosta.
Lambda ei aina hajoa kokonaan, yleensä ensioireet on että rupeea hidastumaan reagointi.
Jep, noinhan totesinkin että on ainoa, millä se oikeasti muuttaisi koneen toimintaa on "jumittua" näyttämään laihaa. Monestihan se hajotessaan muuttuu täysin arvottomaksi, jolloinka LH tajuaa signaalin puuttuvan ja sitten mennään kartoilla. Vakiopata pelaa ilman lambdaa hämmentävän hyvin, eikä kulutuksessa ole mitään eroa.
-
Kolmaspäivä menossa ilman lämmitintä, ei vikakoodeja! :)
-
Jep, noinhan totesinkin että on ainoa, millä se oikeasti muuttaisi koneen toimintaa on "jumittua" näyttämään laihaa. Monestihan se hajotessaan muuttuu täysin arvottomaksi, jolloinka LH tajuaa signaalin puuttuvan ja sitten mennään kartoilla. Vakiopata pelaa ilman lambdaa hämmentävän hyvin, eikä kulutuksessa ole mitään eroa.
Ja kun ei... Lambda-antura on LH:lle tärkeä myös kierroslukualueen yläpäässä, sillä vaahteramäen eemelin (IMM) epälineaarisuudesta johtuen lambda antaa tärkeää tietoa karttojen kohdalleen osumisesta. IMM resoluutio heikkenee kun virtaus kasvaa suureksi. Tämä nimenomaisesti suhteellisen kovalla suht tasaisella kuormalla (vaikkapa kova nopeus).
Jos käyttää risalla lambdalla suhteellisen matalia kierroksia, ei kulutus välttämättä pomppaa taivaisiin, koska IMM on vielä sopivan "kartalla", mutta jos avosandaalitm on kaasupolkimella, soppa maistuu siihen tyyliin, ettei paremmasta väliä....
En käy kiistelemään tästä enempää, mutta lainaampa nämä: :hello:
Fault Codes LH 2.4 Fault Condition LH 2.4 Causes of Fault LH 2.4 Symptoms
1-1-3* Fuel trim (lambda control) too lean or rich Mixture incorrect; O2S wiring fault High fuel consumption
1-2-1* Faulty signal to/from Air Mass Meter Wiring fault to or in AMM Various driving problems; fuel consumption
2-1-2* Signal missing/faulty from oxygen sensor Wiring fault to heated O2S sensor High fuel consumption, driving problems
2-2-1* Fuel trim (lambda control) too lean at part load Lean; air leak; low fuel pressure; bad AMM Engine stops when starting from cold; high fuel use
2-3-1* Fuel trim (lambda control) too lean or too rich at part load }If too lean: air leaks, low fuel pressure, bad sensor }Engine stops when starting from cold; high fuel use or
2-3-2* Fuel trim (lambda control) too lean or too rich at idle }If too rich: high fuel press., leaking injector } various driving problems
http://www.volvoclub.org.uk/faq/EngineOBDCodes.html
Ainakin nuo tukevat väittämääni. ;)