Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Veteraanit => Aiheen aloitti: jen - 13.01.2011, 17:41:33
-
oisko jollain tietoa mistä tämä kierroslukumittari on ? löysin kätköistä, ja vanha on ja vdo merkkinen,kuvat huonot mutta yritetään kumminkin,mittarista irtoaa kehys jossa ruuvit mitkä ei mene mihinkään on vain koristeena.
http://kuvaton.com/k/NZd.jpg
http://kuvaton.com/k/NZw.jpg
http://kuvaton.com/k/NZL.jpg
(http://kuvaton.com/k/NZL.jpg)
-
140/240 GT-mittaristossa käytetyltä näyttäs.
-
Ei ole GT-mittaristosta. Toi on ihan perus lisävaruste-varvikello. Kehyksestä päätetellen ollut vanhemmassa 140:ssä keskikonsolissa.
-
Ei ole GT-mittaristosta. Toi on ihan perus lisävaruste-varvikello. Kehyksestä päätetellen ollut vanhemmassa 140:ssä keskikonsolissa.
Kiitos korjauksesta.
-
Noihin GT-mittareihin vielä sen verran että eikös 142GT:n mittaristo ole tämmönen
(http://www.volvoadventures.com/st-142GT-72-dashboard.jpg)
Ja 242 GT:n mittar vähän saman näköinen kun tuo jenin mittari..
(http://farm3.static.flickr.com/2063/1908306422_eebbf4bfbe.jpg)
-
Eikös tuo mittari ole 50mm? kun siinä oli se kulmista kiinnitettävä kehys mukana..
Noissa keltaisissa GT -mittaristoissa kiekkamittarit on isompia ja niissä ei ole punaisella merkitty vaarallisen kovia kierroksia ;D
Tuo on varmastikin saman aikakauden lisävarustemittari.
(http://i223.photobucket.com/albums/dd14/j_tapio/liitteita%20vrcf/keskikonsoli.jpg)
-
Eikös tuo mittari ole 50mm? kun siinä oli se kulmista kiinnitettävä kehys mukana..
Noissa keltaisissa GT -mittaristoissa kiekkamittarit on isompia ja niissä ei ole punaisella merkitty vaarallisen kovia kierroksia ;D
Tuo on varmastikin saman aikakauden lisävarustemittari.
(http://i223.photobucket.com/albums/dd14/j_tapio/liitteita%20vrcf/keskikonsoli.jpg)
mittari on 60mm ilman kehystä kun mittaan päältä,tiedä nyt sitten varmasti mistä se on,mutta ei sen väliä kun ei sille ole tarvettä,laitetaan se joskus tekniikanmuseoon !mutta se on just samaa sarjaa kun sun kuvissa näkyy eli mitä nimimerkki 142 kin aiemmin sanoi kiitokset kuvista niin selvis tämäkin.
-
Kysäisenpä että onko ketjun poistamiselle joku erityinen syy? Minusta tässä ketjussa on ihan hyvää perussettiä mittareista, joten minusta kannattaisi jättää tähän tulevien sukupolvien tietolähteeksi. :)
-
Kysäisenpä että onko ketjun poistamiselle joku erityinen syy? Minusta tässä ketjussa on ihan hyvää perussettiä mittareista, joten minusta kannattaisi jättää tähän tulevien sukupolvien tietolähteeksi. :)
Ei poisteta mihinkää :juhau: hyvää settiä.
-
Itseltä löytyy tämmönen mittaristo jemmasta.
(http://www.uusitorppa.fi/images/GT_mittaristo/28062006%20123.jpg)
-
Ha!
Noitahan on joka jätkällä. ;)
Multapas löytyy tämmönen jemmasta:
(http://farm5.static.flickr.com/4064/4649257925_194d7f0d8c_b.jpg)
-
L'élégance de l'intérieur de François! S*
Kaunis on ranskalainen mittaristo!
-
Lekan instrumenteissa on vielä tyyliä, ampukaa vaan mutta noi keltaset mittaristot näyttää jo 80luvun japseista nyysityiltä...
-
Nostetaanpas tätä. Eli kun pitäisi löytää kierroslukumittari amukkaan, sellainen joka kerrankin toimisi oikein (enpä tosin ole mitää kalliimpia ostanutkaan vielä).
Ekana ostin bilteman 2" mittarin joka oli niin kohmeessa että kierrokset tapissa mittari näytti hätäisesti 3000rpm. Nyt sittemmin ostin autogaugen 95mm smokesarjan mittarin, siinä sentään mittari liikkui, mutta väärään suuntaan, tyhjäkäynti oli 10000rpm:ssä, ja kun antoi kaasua reilusti niin lukema tippui ja vaihtovalo sammui. tyhjäkäynnille mennessä taas vaihtovalo syttyi ja viisari kipusi 10k rpm nurkille :idiot2: Luin että tarvitsisi vissiinkin signaalia josain syttyboksilta ???
Amukassa kun signaali pitää ottaa puolalta, ja haluaisin mittarin joka osaisi näyttää edes jokseenkin todenmukaista lukemaa.
Ajattelin jos porukka tänne raportoisi kokemuksia kiekkamittareista, mitkä mittarit tuolla perinteisellä kytkennällä on toiminut oikein !
En viitsisi ostella noita turhaan enää kun edellisetkin on pelkkää roskiksentäytettä :buck2:
-
No ainakin VDO, Autometer ym. laatumerkkien luulis toimivan. Tosin niillä on aika laadukkaat hinnatkin sitten.
-
Smiths ei ole tosin halpa:
http://www.brittiosa.com/Tarvikkeet/tarvikkeita.html
http://www.minitron.fi/myynti.php?tuoteryhmaid=11
Kannattaa kertoa mihin tarvitsee koska noita on kai vieläkin +/- maadoitettuihin. Ehkä.
-
Genuine 200 srj:n pikkumittari toimii loistavasti.
(http://volvo760.kuvat.fi/kuvat/Autojen%20kuvat/Amazon%201970/2011/312%20lis%C3%A4mittaristo%20ver1%201.JPG?img=img1440)
-
Hienoja mittareita, makuasioitahan nämä on mutta minusta etenkin 140 sarjan GT tai Rallye mittaristo aina vuoteen 1972 asti on
sieltä hienoimmasta päästä ja tuo Rallye on minun "ykkönen".
Myös yksittäisenä mittarina jo GT amazonissa (1967) vakiovarusteena tutuksi tullut Smiths kierroslukumittari on myös hieno.
Tätä sai lisävarusteen aina vuoteen 1972 asti - 140 sarjaan ja Amazoniin tietty vuoteen 1970.
Näissä lisävarustemittareissa neula oli/on valkoinen ja jalka poikkeaa 140/Amazon malleissa.
Miten tänne kuva liitetään ? :hello:
-
Rallye on minun "ykkönen".
Ai tuollainen:
(http://kimivaan.kuvat.fi/kuvat/sekalaista/Tuhma%20kuva.jpg/_full.jpg)
;)
Tuollaisen löysin ja tuumailin Amaan joskus laittaa:
(http://kimivaan.kuvat.fi/kuvat/sekalaista/Rundari.JPG/_full.jpg)
Ilmeisesti kuplassa käytetty, kun näyttö vain kuuteen tonniin ja 6 volttinen.
-
Ai tuollainen:
(http://kimivaan.kuvat.fi/kuvat/sekalaista/Tuhma%20kuva.jpg/_full.jpg)
Eikös Rallyessä ole 5 mittaria?
-
Eikös Rallyessä ole 5 mittaria?
Niinpäs.
Tuo olikin GT. :-[
Nyt hävettää... :facepalm:
-
Ohjeet kuvien liittämiseen http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=334.0
-
mulla on amassa kiinni vanha smith.
-
Saako helposti lisättyä vm 74 140 sarjalaisen omaan mittaristoon kierroslukumittarin vai pitääkö hommata mittaristo kokonaisuudessa, missä on kiekkamittari?
-
Saako helposti lisättyä vm 74 140 sarjalaisen omaan mittaristoon kierroslukumittarin?
Saa, mittareita tosin on kahta merkkiä, VDO ja Yazaki, muistaakseni ei käy ristiin. Voin toki olla väärässäkin, siitä on pian 10 vuotta kun noiden mittareiden kanssa olen viimeksi puljannut...
-
Saako helposti lisättyä vm 74 140 sarjalaisen omaan mittaristoon kierroslukumittarin vai pitääkö hommata mittaristo kokonaisuudessa, missä on kiekkamittari?
Kiekkamittari on erillinen eli saa lisättyä jälkeenpäin. Valmistajien erot on näkyykö viisari kokonaan vai meneekö mustan keskustan läpi. Hommaat samanlaisella viisarilla kun nopeusmittarikin on.
(http://www.lintsi.info/wx/volvo/142/B230FT/vaihe7/SDC10141.JPG)
-
Kiitoksia tiedoista. Minulla onkin mittaristo juuri tuota mallia, mikä on tuossa Tonin kuvassa. Jos jollain lojuu tuommonen kiekkamittari tykötarpeineen nurkassa, niin voi tarjota :) Laitan tuonne kierrätyskeskukseenkin ilmoituksen. Alkaako muuten tuon normi B20A moottorinkin keltaiset kierrokset 6000:sta vai onko eri asteikoilla noita mittareita?
-
Omassa alkaa 6k oranssi mutta näkyy niitä olevan 5.5k alkaen myös..
http://www.140-klubben.org/se/forums/1/smiths-varvraknare-1110.html
-
Kiertääkö se B20A 6000 kierrosta/min? :)
-
Kiertääkö se B20A 6000 kierrosta/min? :)
Tuota minäkin ihmettelin, mutta pakko kai se on uskoa jos Volvon alkuperäinen kiekkamittari noin väittää ;D
-
Noissa vanhemmissa orkkislisävarusteissakin näkyy vahva usko puikkokoneen kiertävyyteen...
(http://kimivaan.kuvat.fi/kuvat/sekalaista/rundarit%20001.JPG/_bigthumb.jpg) (http://kimivaan.kuvat.fi/kuvat/sekalaista/rundarit%20001.JPG)
(http://kimivaan.kuvat.fi/kuvat/sekalaista/rundarit%20002.JPG/_bigthumb.jpg) (http://kimivaan.kuvat.fi/kuvat/sekalaista/rundarit%20002.JPG)
Kaipa se ajateltiin niin, että rundarin hankkii viritysorientoitunut asiakas.
-
Jaeger rallye-kiekkamittarissa on säädettävä "raja". :)
(http://farm5.static.flickr.com/4064/4649257925_194d7f0d8c_b.jpg)
-
Ai tuollainen:
(http://kimivaan.kuvat.fi/kuvat/sekalaista/Tuhma%20kuva.jpg/_full.jpg)
Miten on tyossa viritetty mittarivalot noin ärhäköiks, onko siinä ledit?
-
Kiertääkö se B20A 6000 kierrosta/min? :)
Ei kierrä oma sohlo ainakaan mittarin mukaan. 5200rpm paikallaan ottaa jolloin ääni on hermoja riipivä kirskunnan ja narskunnan muodostama sävel.
-
Miten on tyossa viritetty mittarivalot noin ärhäköiks, onko siinä ledit?
On teholedit ja rundimittarin alareunaan lisätty vielä pikkuledi. En ole vielä kokeillut autossa, että antaako nuo häiriöitä radioon. Kuulemma mahdollista?
-
Pikkusen aiheen reunalla menee, mutta mitenkäs amazonin mittaristoon saisi siististi vaihdettua taustavärin ? Siellähän on ne polttimot niissä semmosissa vihreissä 'kupoleissa', jotka on kiinni siinä rungossa.
Kierroslukumittarin väri vaihtuu ja lisämittarien värit vaihtuu niin olisi kiva saada yhtenäinen valaistus.
-
Pikkusen aiheen reunalla menee, mutta mitenkäs amazonin mittaristoon saisi siististi vaihdettua taustavärin ? Siellähän on ne polttimot niissä semmosissa vihreissä 'kupoleissa', jotka on kiinni siinä rungossa.
Kierroslukumittarin väri vaihtuu ja lisämittarien värit vaihtuu niin olisi kiva saada yhtenäinen valaistus.
Ei kai siihen paljon muuta konstia ole, kuin purkaa mittaristo ja poistaa ne vihreät kupolit jonka jälkeen lamppujen tilalle väriledejä esim tuolta:
http://www.autoledit.fi/
Kirkkauden säätö ei taida kaikilla ledeillä onnistua.
-
On teholedit ja rundimittarin alareunaan lisätty vielä pikkuledi. En ole vielä kokeillut autossa, että antaako nuo häiriöitä radioon. Kuulemma mahdollista?
Epäilen mitään ledin aiheuttamaa häiriötä...
Led ei ole lähtökohtaisesti mikään häiriölähde.
-
Jotain tuommoista itsekin kuvittelin, tuohon värinvaihtoon. Mittaristo on semmoisen johtoviidakon takana jumissa että en tiedä uskallanko sitä sieltä repiä irti :idiot2: Tosin mittaristo pitäisi maalata valonvaihdon lisäkai niin ehkä ainakin kokeilen.
Mutta tietääkös kukaan mitkä niiden polttimien kannat on nimeltään, siellä mittaristossa ? Selasin tuota ledisivua ja siellähän noita eri kantoja riittää pilvin pimein :o
-
Onko amazonin kiekkamittarin kytkentään jotaan mitä pitäisi erikseen tietää tai tehdä. Itellä bilteman mittari ja lainassa oli kaverilta vielä vähän kalliimpi. Molemmat häröilee samalla lailla. Noin 2500-3000rpm kohdalla viisari pysähtyy seinään ja kun lisää polkee niin yks kaks pomppaa 500 ylemmäs ja siitä taas jatkaa jollakinlailla. Näyttämäänkään en luota sillä tyhjäkäyntiä korvakuulolla näyttää liikaa ja 4000 rpm kovempaa en uskaltanu huuattaa, ku tuntu että kone hajoo just.