Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: Justus - 27.02.2012, 22:14:23
-
No niin, alkoi surullisen kuuluisa ETS- valo viikonloppuna palaan ja lykkäs limp moden päälle. Parkkiin bussipysäkille ja vikakoodien luku, mutta ei antanut koodeja. Uudelleen käynnistys ja ETS-lammpu sammui ja kone toimi normaalisti.
Tänään sitten aamulla ajoin n. 15km ja sitten nytkäs ja meno hyytyi ja ETS-valo syttyi. Parkkiin ja ei mitään koodia taaskaan. Nollasin kuitenkin ja käymään. Tyhjäkäynti aika rötäystä, kiekat seilas n.1000-1500. Kone piti ihme ääniä. Ei auttanut mikään. Moneen kertaan käynnistin ja luin koodit/nollasin, mutta ei antanut koodia. No siitä sitten limp-modessa töihin ja lämpöiseen halliin auto hetkeksi sulamaan (n. 20min). Sitten oli jatkettava matkaa kokoukseen n. 3km, auto toimi taas normaalisti.
Parin tunnin tauko ja takaisin työpaikalle. Loppumetreillä löi taas limpin päälle.
Auto loppupäiväks talliin ja sit illalla oli kotiinlähdön aika, eiku ETS vaan paloi ja käynti oli tosi huonoa. Välillä jäi kierrokset melkein pariin tonniin, rötäs ja nyt antoi jopa koodin P0121. Äkkiä kännykällä googlaten-> kaasuläppävikaa... rrpkele! Koodin nollaus ja sit koklasin repäistä ilmamäärämittarin anturin irti ja auto sammui saman tein. Moottorin vikavalokin syttyi, mutta ei se siitäkään mitään koodia antanut.
Läppä on vaihdettu jossain 170kkm kohdilla edellisen omistajan toimesta, nyt mittarissa on jotain 315tkm.
Aattelin ekaks, että cooleri siellä on jäässä. On poltellut edellisinäkin talvina coolerin jäätyessä ETS-lamppua.
Mutta imuputki ei mennyt ruttuun, joten lopulta, kun siinä räpläsin ja sain ETS-lampunkin sammumaan, niin kone alkoi taas toimia, joten rohkenin lähteä kotia kohti. Puolimatkassa taas nytkähti ja limp-mode päälle. Vauhtia sai kikkailtua lisää winter napilla, eli pakko kolmosella alamäissä johkin 60km/h:ssa ylämäkiin oli pakko ottaa w-pois ja vauhti hyytyi ihan totaalisesti, johonkin 5-10km/h alamäet, taas paremmin.
Kotiin pääsin ja sitten purin coolerin letkut irti, yllätys, ei siellä mitään jäätä ollut, yhtään, eikä edes vettä, tai paljon muutakaan soopaa, olinhan sen viime talvena siivonnut. Puhaltelin kuitenkin kuumailmapuhaltimella cooleria läpi ja muutenkin lämmittelin, mutta ei siellä tuntunut kosteutta olevan.
No kamat kasaan ja käyntiin. ETS-pukkaa heti päälle, ei anna koodia, ei auta nollaus, ETS- jää palamaan. Akku irti n. 15min. ja taas ETS-valo mollottaa. Kone kuiteskin kiertää paikallaan helposti 5000rpm ja ylikin ja käy suht koht nätisti muutenkin.
En viitsinyt tehdä ajolenkkiä, kun ETS-valo jäi palamaan.
Aiemmin on tehnyt P0014 ja P1332 vikaa tasaiseen tahtiin, eli VVT-solkku tai kampiakselin asentoanturi tai VVT-pyörä.
Kesällä puhdistin VVT-solenoidin, testasin ja vaihdoin uuden tiivisteen. Ei mitään vaikutusta. Koodeja tulee satunnaisesti.
Joskus lähtee nihkeesti aamulla käyntiin ensimmäisellä, käy rötöstää huonoa tyhjäkäyntiä ja sit sammuu. Uusiks, kun starttaa niin ok.
Välillä sytyttää vikavalon, joskus toimii pitkäänkin ilman vikavaloa. Yleensä pidemmän ajon jälkeen ,kun kone käy vielä tyhjäkäyntiä valo syttyy.
Lämpöisenä toimii ok. Letkuläppärin perässä, kun on ollut, niin lähtee huonommin käymään, kuin ilman lämmittämistä. Ilmeisesti lämmitys sotkee lömpöanturin kukemia tai jotain...
En nyt sit tiedä liittyykö nämä jotenkin kaasuläppäongelmaan vai ei.
Oon tässä ollut aikeisssa vaihtaa asentoanturia, mutta kävisikö kone ollenkaan, jos anturi olis tullut tiensä päähän?
Seuraava vaihe on sit se VVT-solkun vaihto, jonka epäilen kuitenkin toimivan, mutta pakko noi on ensin vaitaa, ennenkuin kalliin VVT-pyörän vaihtoon alkaa.
Kai se on nyt otettava kaasuläppä irti ja putsattava. Kerran olen sen tehnyt ennenkin ja ei siellä silloin paljon mitään shaissea ollut. Silloin vian aiheutti jäätynyt cooleri. Volvolla yritettiin ajaa ohjelmaa sisään, mutta ei onnistunut edes ECU:n päivitys.
Joten lienee nytkin aika turhaa puuhaa, mutta pakko sekin on katsoa, kunhan ilmat vähän lämpenevät ja saa uuden tivisteen haettua.
Sit ei taida olla muuta tehtävissä, kuin alkaa etsiä uutta koteloa.
Ei hitto mitä paskaa nuo marellit on, jos niillä ei kestä edes 150tkm ajaa! :peetu:
Mikäköhän tämmösten lootien takuu oikein on?
Taas syö äijää nää paskat italialaisten sähkölaitteet!
-
Olikos jotain firmaa, joka korjaa näitä kaasuläppäkoteloita suomessa?
Musitelen vanhalla foorumilla nähneeni jonkun mainoksen?
Autotronix ei korjaa enää Magenti marellia, Boschia vaan.
-
Tuli sitten puhdistettua läppä. Ei siellä kauheesti paskaa ollut, mutta jonkin verran kuiteskin ja tuo auttoi tyhjäkäynnin humpaamiseen, ainakin tolleen pikaisen muutaman minuutin käyttämisen aikana. Mutta heittää limp modeen välillä :( 2000rpm ja n. 3000rpm on pahimmat kohdat.
En sitten taida viittiä pistää sitä lihoiks, ei se niillä potikan puhdistamisella tule varmaan miksikään, eikä ainakaan ole pitkäikäinen remppa.
Aattelin lähettää tuon englantiin korjattavaksi:
http://www.ebay.co.uk/itm/Volvo-Throttle-Body-Repair-Service-Cheapest-Ebay-/120861420813?pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&hash=item1c23e6ed0d
Onko kellään kokemuksia kyseisestä kaverista?
Olis vaan tuo asentotunnistin jotain muuta, kuin potentiometri, eikä tarvi softaa ajaa uudelleen.
Hyvät kommentit on ainakin saanut.
Kanadasta sais XeMODexin, mut tulee vaan aika suolaisen hintaiseksi.
Siel on oikein videokin asennuksesta. Ite en kyl sitä tuolleen purkais, paljon vähemmälläkin vaivalla pääsee.
http://xemodex.com/technologyimproved/video-8644347
Sit sieltä löytyy hyvä vianhakukaavio:
http://www.xemodex.com/technologyimproved/ETM%20Diagnostic%20Flow%20Chart.pdf
Jossain oli juttua, että näissä vaihdetuissa bokseissa on keltainen tarra ja niissä ei tätä samaa ongelmaa muka esiintyis... ja meran paskaa...
Tuo on 2003 valmistettu ja keltaisella tarralla, yhtä kuraa se on, kuin alkuperäinenkin, tai oikeastaan vielä huonompi, kun ei sitäkään kilometrimäärää kestänyt
Ei oikein innosta laittaa samanlaista shittiä tilalle, kun tarkoitus on kuitenkin ajaa tuolla maailman tappiin...
-
XeMODex ei sit lähetä Eurooppaan, antoivat jonkun lafkan yhteystiedot, joka noita piti täällä välittää, en saanut niihin yhteyttä.
Kotelo kävi sitten englannissa korjattavana, toinen potikoista vaihdettiin hall- tyyppiseen anturiin.
Tuon näköinen:
http://www.ebay.co.uk/itm/Contactless-TPS-Throttle-Position-Sensor-FIX-Faulty-Volvo-ETM-throttles-99-02-/130679455550?pt=Motors_Car_Truck_Parts_Accessories&hash=item1e6d1a3f3e (http://www.ebay.co.uk/itm/Contactless-TPS-Throttle-Position-Sensor-FIX-Faulty-Volvo-ETM-throttles-99-02-/130679455550?pt=Motors_Car_Truck_Parts_Accessories&hash=item1e6d1a3f3e)
Ei kotelon toiminta siitä muuksi muuttunut. Sisäistä vikaa heitti vähän väliä kehiin. Läppä klonksui auki kiinni virrat päällä omia aikojaan vaikkei ollut edes käynnissä. Yleensä toimi ekalla kylmäkäynnistyksellä 10-15min sit alkaa sohlaamaan.
On muuten vähän mielenkiintoinen proseduuri tuo ETS-vikakoodin nolaus.
Läppä kun tallentaa vikakoodin muistiinsa. Sit kun nollaat sen ECU:lta, systeemi kaivaa sen seuraavassa käynnistyksessä muistista uudelleen.
Tuohon nollaamiseen on mulla ohjeet, jos joku tarvii, niin yv:tä tuleen.
Tilasin sit uuden alkuperäisen läppäkotelon englannista. 378,50£ postikuluineen. Eikä mitään kuoren panttimaksuja tarvinnut maksaa.
Tosin tehdakunnostetulta tuo runko siinä haiskahtaa, vaikka on uudet leimat runkon laitettukin.
Ohjelmointi eilen käyttöautossa 129,30€ !!! ryöstö hinta... aiemmin lupailtiin n.100€ maksavan.
No nyt sit vihdoin ja viimein toimii tuokin.
Nyt olis sit ylimääräinen asentoanturi kiinni paskassa boksissa. Jääpähän varaosiks sit, kun seuraavan kerran taas sohlaa, tai sit sen voi pistää myyntiinkin. Aika yksinkertainen tuo on vaihtaa loppujen lopuks.
Taidan vielä pistää mielenkiinnosta tuon boksin lihoiks, siellä kun on joku elkokin, mikä voi olla kypsynyt.
Jotain lämpöongelman oloista tuossa kuiteskin oli havaittavissa.
Pieni varoituksen sana:
Näitä bokseja on jotain kiinalaisia kopioitakin myynnissä.
Epäilen, että volvolla eivät halua semmoseen ohjelmaa laittaa, kun kyselivät, että onhan se asentamani varmasti alkuperäinen volvon boksi.