Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Lastutus, ohjelmointi ja moottorinohjaus => Aiheen aloitti: The moose - 27.02.2012, 23:39:24
-
jos on jo samasta aihetta yhdistäkää..
http://www.jetronic.info/wiki/tiki-index.php?page=LH%202.4%20Mixture%20Adjustment
oon huomenna väsäämässä tuon ohjeenmukasen vehkeen, ehkä mun taidot riittää. en oo mikään seppä sähköissä..
mut tuo alko mietityttään et mitä siinä huijataan.
kylmäkäynnistys suutinta ?
4 pääsuutinta ?
-
Seossäädöstähän tuo puhuu eli ylipäätään ilman ja polttoaineen suhde. Luulisi vaikuttavan yhtä lailla kylmäkäynnistykseenkin kuin normikäyntiin, vaikka kylmäkäynnistyksessähän seos on sikarikas joka tapauksessa.
Jotain etanolikokeilujako mielessä...?
-
etanoolia on kokeiltu ja tää on vaan varotoimenpide sille et saa käymään, ilman lohkista - 20 pakkasesta.
-
98 okt on hyvä lääke tähän. Ei tarvii ostella mitään lisäpotikoita.
Kone toimii hyvin ja rassauksen voi jättää niitä tarvitseville.
Jos se polttoaineenhintaero kuukaudessa kulutuksessa on esim. 10e 98/ joku pirtuaine, en näkis vaivaa. :facepalm:
Lyöt kuitenkin sen verran hedelmäpeliin...
Vai miten paljon tulee maileja? :o
-
työmatkaa kertyy viikossa 220 km siihen muut ajot päälle 100km ehkä. ja kaupunkin sisällä siis.
nytten on noin 40/60 suhteella re 85 ja e10 sakapensaa. aikasemmin oli 50/50 ja sitä ennen 20/80 kulutus on siinä 10-12 nurkissa kun pelkästään kaupunkissa ajaa näin talvella kesällä samaa työmatkaa 8 pintaan.
re 85 maksaa 0.99 € L
E10 1.65.9 € L
98e 1.75.9 € L
-
pin 23, eiks se ole käytös, tai muistanko väärin?
Edit, ei ole:
ECU LH 2.4 and 2.4.1 Connection Descriptions:
1 - 2 - 3 - 4 - 5 - 6 - 7 - 8 - 9 - 10-11-12-13-14-15-16-17-18
19-20-21-22-23-24-25-26-27-28-29-30-31-32-33-34-35
Pin # Lead Color Input/Output Component/Function
1 Blue Input Engine speed signal Voltage, 6.5 - On starter motor cranking, >8 - At idle speed
2 Gray -- Throttle position switch (Idling) Voltage, 0 - Idle speed, approx. 11 - Above idle speed
3 Green/Red -- Throttle position switch (Wide Open) Voltage, 0 - Wide open, approx. 11 - Before wide open
4 Red Input Power supply +30 Voltage, Battery voltage
5 Black -- Signal Ground Voltage, 0.0 - Separate from power ground
6 Blue/White Input Mass air flow, ground Voltage, 0.0 - Separate from power ground
7 Orange Input Mass air flow, signal Voltage, 2.0 - Idling, 5.0 - Full Load
8 Red/White Output Mass air flow, burn-off Voltage, 4.0 - At burn-off, 0 - In other cases
9 Gray/White Input Power supply - main relay Voltage, Battery Voltage
10 -- --
11 Green/Red -- A/C Relay (LH 2.4.1) Time-delay relay, A/C (LH2.4)
12 Blue/White I/O Diagnostics lead K Data link connector, pin 1
13 Yellow Input Temperature sensor Voltage, 4 - 0.5 (-20) degrees C, (+80) degrees C
14 Red/White Input A/C, ACC load signal Voltage, 12 - AUTO closed antifrost thermostat Voltage, 0 - ECON, OFF selected
15 Green/Yellow -- Jumper connection for cold start Voltage, 12 - Valve fitted Voltage, 0 - Valve not fitted
16 Green/Red I/O Diagnostics lead L Data link connector, pin 2
17 Black/White -- Chassis ground Voltage, 0 - Separate from signal ground
18 Green/White Output Injectors, control signal Voltage, 7.1 Hz, 2.4 - 4.5 ms Frequency should increase with throttle opening.
19 Yellow/White Output EGR valve (CA, M1990) Voltage, Battery voltage - Not activated Voltage, Less than battery voltage - Activated
20 Violet -- Fuel Pump operating circuit Voltage, 1 - Activated, Voltage, Battery voltage - Ignition on
21 Yellow/White Output Main relay operating circuit Output Voltage, 1 - Ignition on, Battery voltage - Ignition off
22 Violet/White Output CHECK ENGINE light Voltage, Battery voltage - Off, 1 - On
23 Yellow/White Input EGR temp sensor (CA, M1990) Voltage, 4.5 - EGR closed, <4.5 - EGR Open
24 Green Input Oxygen sensor Voltage, 0.6 - 1.0 - Rich, 0.0 - 0.4 - Lean
25 Blue/Red Output Load Signal Tq (EZK/DI) Frequency should increase with throttle opening.
26 White Output Shift-Up lamp (US Manual) Voltage, Battery voltage - Not activated Voltage, 0 - Activated
27 Yellow/Red Output EVAP canister purge valve Voltage, Battery voltage - Open valve, 1 - Closed valve
28 White Input PRE-IGNition, DI/APC Voltage, 0 - Enrichment Preignition, 6.5 - No enrichment, 12 - Enrichment knocking
29 Gray/White Input Codification Voltage, 12 - Automatic transmission
30 Orange Input Raising engine idle speed, auto Voltage, Battery voltage - R,D,1,2,3, 0 - P,N, and manual
31 Green/Red Output Consumption signal to EDU Frequency should increase with throttle opening.
32 Brown Output Cold-starting valve Voltage, Battery voltage - Not activated Voltage, 0 - Activated (< -15 degrees C)
33 Blue/White Output IAC valve Voltage, 5-11 - Idling, no load
34 Green Input Speed sensor Voltage, 6 - Rotating wheels Voltage, 0 or 12 - Stationary wheels
35 Green/White Input Power supply +15 Voltage, battery - Ignition on
-
Ymmärsinkö nyt oikein,että tällä voi säätää ns. lambda target arvoa?
-
olis kiva ymmärtää mitä se oikeen tekee ja tarviiko tuon kanssa laajakaistalambaadan josta kattoo millasta kamaa polttaa.
mitään en oo rakentanu vieläkään kun tuo toimii ja kulutus on alle 10
-
Täällä kiinostusta myös! :nälkä:
-
Liittyiskö imm huijaamiseen? Onko kukaan laittanut potikkaa kiinni?
-
Onko sitä potikkaa kukaan pistäny lämpö anturi - ecu linjalle?
Kumpi johto pitää pistään poikki, vaiko molemmat ja pistää saman potikan alle?
Onko väliä anturilla sininen tai musta? itellä sininen ja ulkona +20c näyttää liittimistä 2160Ω ja 2060Ω
-
Eikös ruiskun lämpöanturilta lähtevistä piuhoista toinen menee EZK sytkäboksille ja toinen LH eculle, eli molemmille bokseille voisi laittaa oman potikan jos haluaa. Värit tuntuu vaihtuvan joka pirun kaaviossa, joten ite melkein joutuu ottamaan selvää kummalle boksille kumpikin menee.
Mua kiinnostais edelleen tietää mitkä on potikan vaikutukset molemmissa bokseissa tai lähinnä sytkän osalta? ???
-
Molemmillehan (ezk & ecu) siitä tieto taitaa kulkea.
Sama kai se vaikka pistäisi molemmat yhdel potikan taakse samaan linjaan, saisivat saman lämpötila tiedon.
Sama lämpötila ja ohmit kuitenkin kummallekkin boxille pitäisi mennä.
Vaikutuksista ei kyllä mitään tietoa ainakaan vielä.
Pitää vielä löytää sopiva potikka ja aikaa niin voi pistää kolvin käryämään, oiskohan lineaarinen 0-20kohm?
-
Ei muuten kenelläkään olisi tuon sinisen moottorin lämpötila anturin vastus arvoja tiedossa?
Mustan arvoja löytyy kyllä googlella helposti.
Tosiaan joku pistänyt sinisen tähän FB koneeseen vaikka oletan että musta tähän kuuluisi :idiot2:
-
Ei muuten kenelläkään olisi tuon sinisen moottorin lämpötila anturin vastus arvoja tiedossa?
Mustan arvoja löytyy kyllä googlella helposti.
Tosiaan joku pistänyt sinisen tähän FB koneeseen vaikka oletan että musta tähän kuuluisi :idiot2:
mustahan siihen kuuluu, sininen on ihan erilainen tyypiltään :o
mustassa oma vastus kummankin navan ja rungon välissä kun taas sinisessä vastus on anturin napojen välissä
-
Ei muuten kenelläkään olisi tuon sinisen moottorin lämpötila anturin vastus arvoja tiedossa?
Mustan arvoja löytyy kyllä googlella helposti.
Tosiaan joku pistänyt sinisen tähän FB koneeseen vaikka oletan että musta tähän kuuluisi :idiot2:
volvoo ostaessa oli sama vika mulla, ja sekin oli korjattu sit vielä tekemällä toinen vika.. :idiot2:
-
Mitäs sinne oli räpelletty?
Omassa on löytynyt jo jokunen "rane" patentti, niitä tässä saanut pikkuhiljaa fixailla.
-
sininen lämpötilaanturi mustan tilalla, tekee lh 2,4 sen ettei auto lähde kylmästä käymään sitten millään, lämpösenä lähtee ja kaikinpuolin pelaa okei, päästötkin menee leimalla läpi.
se kylmänä käyntiin lähtö oli korjattu sillai et oli ryöstöliittimillä otettu katkasijalle ne 2 johtoo jotka antaa 5. suuttimelle eli ryypylle virran ja pensaa. siittä painelemalla ryypytettiin kylmänä vrum vrum.. :2funny:
korjasin sen laittamalla mustan anturin ja poistamalla painokatkasijan. pikkasen kirosin vikojen tekijöitä siinä "parin" vuoden aikana jolloin ei huvittanu sitä vikaa selvittää.
-
No oma kiesi hörähtää mutta sammuu ellei kaasua anna päivän ekassa startissa, muuten pelaa normaalisti.
No tällä ei kyllä paljon kaasutella, kun 1500rpm ja 1min tyhjäkäyntiä maksimissaan tää on zf...
Eikä sisällä minkään näkösiä ryyppy patentteja.
Suunnittelin tuolla sinisellä anturilla tekeväni, re85 potikka testausta.
Olisikohan sittenkin syytä vaihtaa musta anturi, kun sinisen arvoja ei näy netissä olevan.
-
No oma kiesi hörähtää mutta sammuu ellei kaasua anna päivän ekassa startissa, muuten pelaa normaalisti.
No tällä ei kyllä paljon kaasutella, kun 1500rpm ja 1min tyhjäkäyntiä maksimissaan tää on zf...
Eikä sisällä minkään näkösiä ryyppy patentteja.
Suunnittelin tuolla sinisellä anturilla tekeväni, re85 potikka testausta.
Olisikohan sittenkin syytä vaihtaa musta anturi, kun sinisen arvoja ei näy netissä olevan.
kannattaa se nyt vaihtaa muuten lh kuvittelee koneen lämpötilan olevan 20 astetta. Lisää sopivasti kulutusta ja käyntiinlähtö muulloin kuin kesäkelissä on mitä on
-
Molemmillehan (ezk & ecu) siitä tieto taitaa kulkea.
Sama kai se vaikka pistäisi molemmat yhdel potikan taakse samaan linjaan, saisivat saman lämpötila tiedon.
Sama lämpötila ja ohmit kuitenkin kummallekkin boxille pitäisi mennä.
Vaikutuksista ei kyllä mitään tietoa ainakaan vielä.
Pitää vielä löytää sopiva potikka ja aikaa niin voi pistää kolvin käryämään, oiskohan lineaarinen 0-20kohm?
Mites tämän potikka homman kävi? Kokeiliko kukaan? Minuakin kiinnostaisi tuo seoksen säätö. ;)
-
Virittelin ainaskin justiin säätöpotikan ryypyksi lämpöanturin johtoon, joka menee lh:lle. Toinen niist lämpöanturin johoist tosiaan menee lh:lle ja toinen sytkäboksille ja ainakin anturin päässä samanvärisiä, nii kannattaa kattoo tarkkaan et laittaa oikeaan. Pitäis men jetronicin liittimen pinniin 13 muistaakseni. Just 20K potikan laitoin, et saa kelin mukaan kiertää tarvittavan määrän, et lähtis viinalla paremmin käyntiin. Pahemmi en kyl oo kerenny testaa, mut tyhjäkäynnil ainakin kun kääntää nii menee heti rikkaalle. Luulen et normi ajonaiokast seost on turha kummemmin yrittää siitä säätää, jos on lamda käytössä. Lh:lla kun on taipumus vähitellen säätää seos sitten taas stokiometriseks lamda 1:seen.
Mut alunperinhän tää keskustelu koski tota Lh:n liittimen pinniä 23 ja siihen potikan laittamista. Siitä ei ole kukaan vielä sanonut mitään kokemuksia.