Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: junnuh - 29.02.2012, 12:22:01
-
Tervehdys taasen.
740 käytin katsastuksessa ja tyhjäkäynti päästöt liian rikkaalla...kierroksilla päästöt hyvät.
Nyt rupeaa konstit loppumaan ja turvaudunkin nyt täällä olevaan tieto taitoon.... eli nyt olen vaihtanut tulpat,tulpanjohdot,tarkistanut ilmavuodot, tarkistanut ruiskut ja tyhjäkäynnillä moottori "töpöttää"kuin rikastin päällä koko ajan....ajossahan ilmeni aikaisemminkin kertomani nykytys alle 2000kierroksilla se on osittain poistunut...kohta menee paaliin koko komeus,jos ei vikaa rupea löytymään....voiko vika olla siinä tyhjäkäynti releessä vai mikä ohjain se virallisesti on....? elikkä nyt on apu enempi,kun tarpeen :)
-
Tämä oli varmaan B234F-koneella?
-
..tai 200f tai 230f tai 200e tai 230 e tai 200 et tai 230 et tai 230 ft... Kerro se moottorityyppi kun kysyt. Helpottaa aikasta paljon vian arpomista.
Kaikki ei täällä tunne sun autoasi, en minä ainakaan, enkä jaksa aina profiilista kaivaa kirjoituksia ja arpoa mallia...
-
Niimpä niin tärkein jäi. 234F koneellahan se on ja 16 ventiiliä ilman ahdinta...ja kuulema joku matalapäästöluokan auto....
-
Eli uudempi kuin -89, jos on vähäpäästöinen. Vikakoodit lukuun, sieltä tulee todennäköisesti jotain, joka viittaa immuun, lämpötila-anturiin tai lambdaan.
-
1-1-1 näyttää vikakoodi.... :( En muuten harmissani mutta vikakoodi,kun näyttää ,et auto kunnossa ja siinä selkee vika kuiten on niin paljon jää vaihtoehtoja jäljelle....
-
Luithan molempien purkkien koodit ? Eli pinnit 2 & 6 ?
-
Vielä noihin päästöihin mennäkseni miten katin hajoaminen vaikuttaa päästöihin / käyntiin tässä 740 gle 16v vm.91 2,3l ??
-
Katti (ellei se vuoda reilusti) ei vaikuta käyntiin millään tavalla. Jos se ei helise, on se yleensä ehjä...
Nyt menee hiukan mutuiluksi, mutta tyhjäkäynnillähän virtaus pakoputkessa on jonkin verran pulssimaisempi, eli mikäli putki vuotaa heti katin jälkeen olevasta liitoksesta, saattaisi se sotkea lambdan arvot tyhjäkäynnillä, mutta kierroksilla virtaus on sen verran suurempi, ettei ehdi enää takaisinpäin vuotohappi pomppaamaan.
Toki ihan yhtä hienosti vika voi olla sytkävehkeissä.
-
Kerro nyt vaikka, että mitkä päästöt on yli ja paljonko, mitä on tehty, käykö nätisti tyhjää ja millä kierroksilla? Aivan mahdotonta lähteä arpomaan kun lähtökohtaset tiedot on että kori on 740, päästöt ei ole hyvät tyhjäkäynnillä...
-
Vai oliko vaan osaamaton katsuri joka yritti päästöjä "kylmällä"katilla?Oman vollen katsastuksessa katsuri aina "lämmittäny"katin niin avot kun on hyvät päästöt.
-
Äkkiä en nyt muista mitkä siinä oli rikkaalla ja lapun olen heittänyt jo uuniin...kuten jo aijemmin mainitsin käynti töpöttää niin,kun "ryyppy" päällä olisi kokoajan...ilmavuodot tarkastettu,puristuspaineetmitattu,tulpat,tulpanjohdot ,IMM,lampdaanturi vaihdettu ja kone eikun rynkyttää edelleen ja tätä töpötystä ilmenee alle 2000 kierroksilla ja ajaessa nyhtää,kun piru kerjäläistä alle 2000kiekoilla niin ja poksi on luettu kaiklla mahdollisilla jutuilla ja ei vikakoodia millään osalla...lie tuohon jokin syy olemassa mutta sitä ei ilmeisesti sitten kukaan osaa edes arvailla...siis ei ainakaan tähän asti ei ole sen selvempää vastausta tullut keltään....ja lämpimänä on päästöt mitattu..ps. nämä tuli muuten julki jos vietiketjua olisi luettu jo alkupäästä ;)
-
olisko jako hypännyt, onko katsottu? Låmpötila-anturikin voi olla hajalla, se taempi siellä imusarjan alla. Jakajan kansi ja pyörijä katsottu? Onko jakaja lohkossa vai venakopan päässä?
-
Bensan paine?
Voisi tehdä jumittavalla paineen säätimellä tuon, rikkaalla tyhjäkäynnillä ja ok kierroksilla.
-
Meillä meni päästöt sekaisin kun vuoti öljyä o-reikaista tulppien reikiin,kannattaa tarkastaa löi tulpanjohdoista läpi ja kone 234F
-
Kannatan tuota edellämainittua jakajan kannen ja PYÖRIJÄN tsekkaamista/vaihtoa. Olisko pyörijän vastus kasvanut liikaa tai ilmavälit liian isot, osat kuluneet?
-
Helpottaa myös monesti vian arviomista jos laittaa myös tänne ne lukemat päästölapusta niin on hieman helpompi arvailla.
-
Helpottaa myös monesti vian arviomista jos laittaa myös tänne ne lukemat päästölapusta niin on hieman helpompi arvailla.
Joo mutta kun on kuulemma mennyt jo uuniin... Jospa hakis uuden lapun niin sujuis homma mallikkaammin jos apua haluaa, näinhän tää on melko hakuammuntaa että siinä mielessä on turha ihmetellä kun ei kukaan ole sen selvempää vastausta antanut...
Millä tiedoilla? Rikkaalla varmaan käy?
-
Juu rikkaalla rikkaalla pyörii.....Leima on paperissa miten lie saaneet, koska röpötti korjaamolle viedessä ja korjaamolta tullessa mut päästöt olivat saaneet siihe,et meni katsastuksesta läpi.....liekkö vilunkia vai ei mut kunnossa se ei ole...bensan kulutus on aika huimaa tätä nykyä ja repii ja viuhtoo miten sattuu eli ei hyvä.....hyvä nyt rupes kuiten tulemaan jo uusia kohteita jotain mitä en ole vielä kokeillu korjata. Jakajan pyörin on uusi ja kansi ja tulpat ja tulpanjohdot. Jakaja on venttiilikopan päässä. Jako on kohdillaan,sillä ymmärtääkseni tässä 16v ei voi olla hammastakaan pielessä,et ei mene venttiilit solmuun ja sylinterinpaineet kuiten yli 10 kiloo tai mitä se yksikkö nyt on....itsekkin mietin tuota lämpötilan anturia et jos se antaa liiankylmän tuloksen poksiin ja se antaa käskyn syöttää enempi bensaa....tuo öljyn tarkastan heti huomenna siinä voi olla syy,jos se kerta vetää maihin sitäkautta tulppia rassatessani muisteleisin,et siellä tulppatilassa ois voinu olla hiukan öljyä...bensanpaineista en sit tiiä meinasin vaihtaa tankkiin tulevan pumpun ja se on jo hankittukin mut kun ei kerkee joka kohtaan ;) Oisin vaihtanu nuokin alipaineletkujen liitoskumitkin mut ei kuulema saa mistään liekkö totta?......Sori sekavat kyselyt, kun ei tee työkseen näitä montöörin hommia ei voi aina tietää mitä tänne laittas et ois kaikille mieleen :)
-
tarkista se jakajan kansi että on ehyt, ei ole kiero eikä halki. Laita kansi tasoa vasten ja ei saa kiilkkua, santapaperilla voi kannen oikaista jos ei halua uusia sitä. Joskus kannet ovat kieroja ja voi haljeta kiristäessä.
-
Olihan siellä tulpan syvennyksissä öljyä ja käynti todella korjaantui siis jonkun verran Kiitokset Pertulle vinkistä....ajojärjestelmä on vissiin jonkinmoisessa vikatilassa, kun valo,joka ilmoittaa vaihteen vaihdon optimi kierrosluvun vilkkuu yhtäjaksoiseti vaikka olen vikakooditkin lukenu,jotka näytti normaalia ja nollannut vikakoodit nii se vaan vilkuttaa ja bensaa menee semmoset 22l/100km...nyt otin akusta virta johdon irti, kun sain ohjeet,et voi korjaantua sillä toi vilkutus ja järjestelmä palautua normi tilaan..no huomenna sen sitten näkee....periksi en anna ja etin vian vaikka kivensilmästä :) Siis tuota valon vilkkumista olen jo kerinnyt kysellä täältä aijemmin.