Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Mekaaninen moottorin viritys => Aiheen aloitti: jukka300 - 14.01.2011, 12:55:56
-
eli haluaisin tietää kuinka moni on tehnyt itse säädettävän nokkapyörän?
ja onko se vaikea tehdä?
jos jollakin olisi vaikka laittaa kuvia työ vaiheista jos on tehnyt ja muutakin tietoa..
-
eli haluaisin tietää kuinka moni on tehnyt itse säädettävän nokkapyörän?
ja onko se vaikea tehdä?
jos jollakin olisi vaikka laittaa kuvia työ vaiheista jos on tehnyt ja muutakin tietoa..
En usko, että kukaan on pitänyt kirjaa moniko on itse tehnyt. Nopea veikkaus on varmaan jokunen tuhat ihmistä jo suomessa ja ruotsissa... Voi olla vähemmänkin. Vitsi vitsinä..
Se mitä ite oon noita nähnyt niin ei ole kummoisiakaan käikäleitä. Eli ei voi olla vaikea tehdä. Joku joka on oikeasti tehnyt kertokoot enemmän..
googlella löytyy kans kuvia
http://www.google.fi/images?um=1&hl=fi&client=firefox-a&rls=org.mozilla:fi:official&biw=1280&bih=832&tbs=isch:1&aq=f&aqi=&oq=&q=volvo%20kamdrev (http://www.google.fi/images?um=1&hl=fi&client=firefox-a&rls=org.mozilla:fi:official&biw=1280&bih=832&tbs=isch:1&aq=f&aqi=&oq=&q=volvo%20kamdrev)
(http://www1.garaget.org/archive/29427/24236/24236-677859.jpg)
kuvat molemmin puolin http://folkraceshop.se/stallbart-kamdrev-till-volvo-b21-b23-b230
-
Sama asia
(http://i1013.photobucket.com/albums/af254/hyvoneju/30122007200.jpg)
eli vaikeamman kautta , niinkuin tapana :idiot2:
-
Sama asia
(http://i1013.photobucket.com/albums/af254/hyvoneju/30122007200.jpg)
eli vaikeamman kautta , niinkuin tapana :idiot2:
wtf.. mikä tuo on? Tai siis mihin tuota sakarakytkintä tuossa käytetään? :)
-
joo eiköhän kaikki selviä vain kokeilemalla ja katsoa onnistuuko :)
-
wtf.. mikä tuo on? Tai siis mihin tuota sakarakytkintä tuossa käytetään? :)
Se pyörittää öljypumppua :o
-
Säädettävä pyörä syntyy aika helposti sorvissa kun sorvaa väli akselin hihna pyörästä. Juuri niin on tuossa Mistan linkittämässä kuvassakin tehty.
-
kiitoksia nyt kaikesta tiedosta mitä olette antaneet.
pitänee alkaa ensiviikolla koulussa alkaa tekemään tai ainakin yrittää tehdä ;D
-
Säädettävä pyörä syntyy aika helposti sorvissa kun sorvaa väli akselin hihna pyörästä. Juuri niin on tuossa Mistan linkittämässä kuvassakin tehty.
Jos rohkeus riittää niin heittää vain sen ohjaustapin mäkeen. Nykymoottoreissa on esimerkkejä näistä
-
ei taira aivan viihtiä kun on kuiteskin niin huonoa tuuria että pääsee pyörähtämään :D
mieluummin antaa olla vakiopyörän mutta kokeilla nyt tehdä kun ei koulussa ole muutakaan tekemistä
-
Mikä nottei sitä voi tehdä tapin reiästä sen verran soikean että mahdollistaa sen muutaman asteen muuttamisen muttei kuitenkaan hajota mitään vaikka löysäisi?
-
tänään sitten aloittelin koulussa väsäämään nokkapyörää joka edistyi aika vaihdilla.
tuommoisen sain aikaiseksi sorvilla tehtyä
http://kuvablogi.com/nayta/2912951/
http://kuvablogi.com/nayta/2912952/
joka tulee nokkapyörän sisälle
http://kuvablogi.com/nayta/2912953/
huomenna sitten saa varmaan valmiiksi kun saa säätö urat vielä
-
no nyt ois nokkapyörä valmis.
tuossa pari kuvaa.
http://kuvablogi.com/nayta/2913398/
http://kuvablogi.com/nayta/2913399/
-
Teetkö mullekkin? Maksan euroja.
-
voin kyllä myydä tuon minkä tein koska ei ole juuri nyt käyttöä sille :)
-
(http://kuvablogi.com/nayta/thmb/img2923772.jpg)
Keskiö 6000 sarjan alumiinia ,eloksoitu ja lakattu .
tuolla isompi kuva
http://kuvablogi.com/nayta/2923772/
http://kuvablogi.com/nayta/2923773/
-
Mulla on täysteräs sokat joista napattu kantista 2mm pois 16v kannen nokkapyörille, säätövaraa about samanverran tai ehkä enemmänkin kun näissä ostettavissa nokkapyörissä. Nokkapyörille ei ole tehty mitään. Kasassa kestänyt joku 10tkm.
8v kannessa väittävät kovasti että ei noista ole hyötyä jos kantta ei ole höylätty (eli nokka väärässa asennossa), 16v kannella saa nokkien välistä overlappia muuttamalla koneen aivan eriluonteiseksi.
-
moro,aattelin laittaa tommoset ite piirtämät kuvat nokkapyörästä jos niistä jollekkin on apua.
ja vähän selvennykseksi tuo eka mötikkä pitää tehä ja toi toinen muokataan vakio pyörästä ja pultit tulee kiinni noihin kierteisiin vähän hassusti sisältä päin.voin piirtää myöhemmin vähän järkevämmän kuvan(semmosen et pitää tehä koko pyörä).
(http://i39.photobucket.com/albums/e159/jon1t2/volvonnokkapyoumlraumlmitat_zps970e350e.jpg)
(http://i39.photobucket.com/albums/e159/jon1t2/volvonnokkapyoumlrauml2mitat_zpsc0540678.jpg)
-
moro,aattelin laittaa tommoset ite piirtämät kuvat nokkapyörästä jos niistä jollekkin on apua.
ja vähän selvennykseksi tuo eka mötikkä pitää tehä ja toi toinen muokataan vakio pyörästä ja pultit tulee kiinni noihin kierteisiin vähän hassusti sisältä päin.voin piirtää myöhemmin vähän järkevämmän kuvan(semmosen et pitää tehä koko pyörä).
(http://i39.photobucket.com/albums/e159/jon1t2/volvonnokkapyoumlraumlmitat_zps970e350e.jpg)
(http://i39.photobucket.com/albums/e159/jon1t2/volvonnokkapyoumlrauml2mitat_zpsc0540678.jpg)
kannattaa haalia niitä apuakselin pyöriä, eli niitä missä on 2 reikää. Sorvaat keskiön pois ja säätöreijät pyörään (itte tein 4:llä säätöuralla ja urat niin lähelle ulkokehää kun mahollista, sitte keskiölevyyn kierteet ja reijät niin avot :) kannattaa myös koneistaa niin että nokka-akselin sokan reikä sekä nokkapyörän merkki ovat samassa linjassa
-
kannattaa haalia niitä apuakselin pyöriä, eli niitä missä on 2 reikää. Sorvaat keskiön pois ja säätöreijät pyörään (itte tein 4:llä säätöuralla ja urat niin lähelle ulkokehää kun mahollista, sitte keskiölevyyn kierteet ja reijät niin avot :) kannattaa myös koneistaa niin että nokka-akselin sokan reikä sekä nokkapyörän merkki ovat samassa linjassa
nii just semmosesta suunnittelin ton kuvan,en vaan piirtäny niitä kahta reikää tohon kun ne ei oo niin olellisia tossa kuvassa.ja toi sokka ja ajotus merkki sattuu samaan linjaan ja siitä voi säätää vähän molempaan suuntaan ja kierteet on pakko tehä keskilevyyn koska en usko että valussa kestää,tai sit teen koko pyörän alumiinistä ja suunnittelen kuvan paremmin.
-
Kun teette/hommaatte näitä säätöpyöriä,katsokaa että se hammaskehä ei ole mitään räkäalumiinia.
Eilen otin omasta vinokoneesta pyörän pois kun oli kulunut niin pirusti,hihna ei istunut enää hyvin pyörälle ja oli löysällä.
Olihan tuolla ehkä jo 30tkm jo ajettu.
Laitoin vakiopyörän tilalle,hauskuus alkoi kun piti käynnistää auto,ei mitään eloa.ilmeisesti suutinrele tuli tiensä päähän kun bensan painetta on ja kipinää tulee >:(