Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: JSKoto - 01.03.2012, 23:00:13

Otsikko: V70 2,5T -98 aloittelijan kysymyksiä
Kirjoitti: JSKoto - 01.03.2012, 23:00:13
Moro

Tuli hommattua tuommonen otsikon mukainen pirssi manuaalilootalla ja tarkoitus olisi selvitä korjaus ja-huoltohommista mahdollisimman pitkälle ihan omin nokkineni. Niinpä rekisteröidyin tänne jotta voin sitten piinata teitä kysymyksillä.  Ja ihan eka Volvohan tuo meikäläiselle on, kilsoja on muuten köykäset 216 tuhatta.
Pari päivää siihen tutustuttuani on ilmennyt muutamia kysymyksiä ja ihmettelyn aiheita:

1. Kuskin penkin säätö. Penkin vasemmalla kyljellä on ne kaksi säätövipua, mitä siitä toisesta taaemmasta tulisi tapahtua? Mulla ei tapahdu mitään. Aluksi penkki jotenkin liikkui painettaessa ja rutisi, mutta nyt ei kyllä enää. Ei sähkösäätöiset penkit kyseessä.

2. Antenni. Missä sijaitsee? Lyhyen etsinnän perusteella ei missään? Kanavatkaan ei kovin hyvin kuulu.

3. Öljynvaihtoväli? Tulppien vaihtoväli?

4. Takajarrut/kässäri tuntuu jumivan aika helposti. Ovat kyllä vähän elähtäneen näköisetkin... Onko V70 jarruissa mitään spesiaalia huomioon otettavaa ennen palojen vaihto/putsaus/herkistysoperaatioita?

Ostoslistalla olisi käyttöohjekirja, mieluiten suomeksi. Mistähän semmosen saisi halvalla?

Aika mukavalta kiesiltähän tuo tuntuu, kunhan saan vielä pikkuviat pois häiritsemästä ja muutenkin vähän puunattua niin kylläpä kelpaa kurvailla. ::)
Otsikko: Vs: V70 2,5T -98 aloittelijan kysymyksiä
Kirjoitti: pomo - 01.03.2012, 23:13:11
1. olikos ne kallistukseen molemat, takimmainen takaosaa penkistä. Ei muista kun ei joudu sääteleen.

2. vasemmassa taka sivuikkunassa on langat.
-kato onko kaapeli kiinni
-antennivahvistimen sähköt. sulake?
-se vahvistin sökö

3. öljyt 15tkm

4. käsijarrukenkien pinnat saattaa olla irtoamassa mutta jos ne vaihdat niin ei sitten väliä.
Otsikko: Vs: V70 2,5T -98 aloittelijan kysymyksiä
Kirjoitti: Rusakko - 01.03.2012, 23:13:20
1.Taaemmasta säätyy selkänoja

2. kuskinpuolen pitkässä takalasissa

3. öljy 15tkm kun käyttää hyvää öljyä ja tulpat silloin ku siltä tuntuu.

4. Jos takapäähän uusit osaa, ni laita suosiolla levyt, palat ja kengät samalla. Ei maksa paljoa. Levyjä ei tietty tarvi vaihtaa jos ovat priimat.
Löysää se käsijarruvaijeri kyynärnojan sisältä nii lähtee levyt helpommin poies.

Edit: pomo oli inansa nopeempi. :-[
Otsikko: Vs: V70 2,5T -98 aloittelijan kysymyksiä
Kirjoitti: JSKoto - 02.03.2012, 07:58:05
1.Taaemmasta säätyy selkänoja


Tarkentava kysymys: Missä suunnassa sen selkänojan pitäisi niinku liikkua? Kun siitä etummaisesta kallistuu koko penkki, kuten keinutuoli (toimii) ja sitten siellä on se rulla ihan takimmaisena(toimii) josta selkänojaa saa kallistettua.
Eli kolme säädintä edestä lukien vipu, vipu ja rulla. Ja noista keskimmäinen ei pelaa.
Otsikko: Vs: V70 2,5T -98 aloittelijan kysymyksiä
Kirjoitti: Ribbe - 02.03.2012, 08:44:55
Eikö siitä taaemmasta vivusta säädy korkeussuunnassa penkin takaosa ja etummaisesta etuosa? Selkänojalle pitäisi olla erillinen rulla mistä pyöritetään ja säädetään.
Otsikko: Vs: V70 2,5T -98 aloittelijan kysymyksiä
Kirjoitti: Rusakko - 02.03.2012, 09:24:31
Aa. Sori. Eli ei ollu sähköpenkit. :P
Otsikko: Vs: V70 2,5T -98 aloittelijan kysymyksiä
Kirjoitti: Phav - 02.03.2012, 09:49:34
Ite ostin kirjan huuto.netistä. Jouduin kärsimään uudesta kirjasta posteineen 13€
Otsikko: Vs: V70 2,5T -98 aloittelijan kysymyksiä
Kirjoitti: JSKoto - 02.03.2012, 16:10:38
Okei, eli taisin rikkoa sen säädinvivun lopullisesti kun ekoilla kerroilla se vielä toimi, noo katellaan, eipä tuo penkki huonossa asennossa ole.

Autossa on tietysti ihan perusjutut mitä pitää huoltaa ja tutkia että saa pysymään kunnossa. Mutta mitenkäs, onkos teillä tietoa tämän nimenomaisen mallin, V70 2,5Turbo~193hv, heikoista taikka muuten vaan huomioon otettavista kohdista? Entäs eroaako se kuinka paljon noista turbottomista esim. moottoriltaan tai alustaltaan? Pitääkö/voiko tuota turboa huoltaa jotenkin? ajettu tosiaan se 216 tkm.
Otsikko: Vs: V70 2,5T -98 aloittelijan kysymyksiä
Kirjoitti: Rusakko - 02.03.2012, 16:31:14
Okei, eli taisin rikkoa sen säädinvivun lopullisesti kun ekoilla kerroilla se vielä toimi, noo katellaan, eipä tuo penkki huonossa asennossa ole.

Autossa on tietysti ihan perusjutut mitä pitää huoltaa ja tutkia että saa pysymään kunnossa. Mutta mitenkäs, onkos teillä tietoa tämän nimenomaisen mallin, V70 2,5Turbo~193hv, heikoista taikka muuten vaan huomioon otettavista kohdista? Entäs eroaako se kuinka paljon noista turbottomista esim. moottoriltaan tai alustaltaan? Pitääkö/voiko tuota turboa huoltaa jotenkin? ajettu tosiaan se 216 tkm.
Luulis(huom luulis) noilla kilometreillä matalapaineturbokoneessa turbon olevan vielä täysin kunnossa. Jos tehoja lähtee metästään niin veivithän näistä ensimmäisenä saa taittumaan, ja toinen on sitten 2,5litrasissa nuo sylinteriputket, ku on ohuempi väliseinä, mutta kyllä ihan hyvin järkevät teholukemat kestää. :D
Otsikko: Vs: V70 2,5T -98 aloittelijan kysymyksiä
Kirjoitti: kiilaolavi - 02.03.2012, 18:02:22
Niistä penkin vivuista...Vipua vetäen penkki nousee kun sitä nostaa...etummaista vipua ja samalla nostaa etuosaa...takimmainen samalla tavalla...saa muutettua istuimen korkeutta ja kulmaa...
Otsikko: Vs: V70 2,5T -98 aloittelijan kysymyksiä
Kirjoitti: JSKoto - 05.03.2012, 14:56:04
Aloittelija vastaa ja kommentoi hieman omaa aihettaan:

Takajarrut on nyt laitettu kuntoon. Vaihdoin käsijarrukengät, jarrupalat sekä asennussarjat molempiin. Eli jousia ja tappeja jne. Levyjä ei tarvinnu vaihtaa kun olivat vielä ihan hyvät.
Yhdestä käsijarrukengästä tipahti kitkapinta irti kun otin pois. Tämän luinkin olevan tyyppivika, aika heikko homma vaan jos kiilaa takapyörän jumiin kesken ajon...
Männät eivät olleet jumissa lainkaan vaan pelasivat oikein hyvin. pikkasen herkistystä ja kuparitahnaa oikeisiin paikkoihin niin kylläpä tuli hyvä. Jarrupalat oli kyllä melkosen kuluneet.

Penkin säätökin toimii. Siinä vaan ei näköjään pysty istumaan samalla kun säätää tuosta taaemmasta vivusta. Mut hyvin pelaa nyt kaikki säädöt! Olikin omaa tyhmyyttä vaan kun ei älynnyt.

Tuli vaihdettua myös tulpat ja raitisilmasuodatin. Olivat molemmat aika karussa kunnossa. Tulpat olivat merkkiä Volvo ja varmasti lähemmäs kymmenen vuotiaat... Ainakin ulkonäön perusteella.

Samalla kun vaihdoin raitisilmasuodattimen, niin tuli piruuttaan kokeiltua kojelaudan rungon kiristysruuveja siinä muovipaneelin alla. No löysällähän se yks niistä oli. Ja kun sen kiristi niin loppuipa kojelaudan räminä samalla  :)

Tähän asti olen ollut aika tyytyväinen tohon autoon, kakkosautohan se niinkun meitin perheessä on. Motonetin osat on osoittautunut aika halvoiksi, toivottavasti ovat muutenkin hyviä.

Edit:
Kiitoksia muuten kovasti foorumilla vaikuttavalle henkilölle joka ystävällisesti "lainasi" korjausopasta. Sen avulla hommat kyllä onnistuu aika mallikkaasti  ;)