Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Keskustelua Volvoista => Yleinen keskustelu => Aiheen aloitti: hannutt - 02.03.2012, 22:15:29
-
Onko kehitys mennyt myös ajettavuudessa eteenpäin, eli huonompaan suuntaan? Minun mielestä tuo uudempi korimalli hakee tietä samanlaisilla kitkarenkailla jotka on 2004 mallin vastaavassa mallissa. Onko jollakin kokemuksia vastaavasta? Vai onko jotkut kulmat pielessä?
-
Voi olla kulmat pielessä ja onko saman kokoiset kumit? Tuossa edellisen korimallin S80 oli aika tunnoton ohjaus -> ei paljoa silloin vetele.
-
Saman levyset. Mitä tarkotat tunnoton, minusta ihan ok. Kulkee kun juna ei tarvii ohjata.
-
Sitä että tuntuma renkaan ja tien välissä ei välity kuljettajalle asti.
Tunnoton ei tarkoita huonoa suuntavakavuutta eikä ajo-ominaisuuksien huonoutta suoralla tiellä maantieajossa.
-
Saman levyset. Mitä tarkotat tunnoton, minusta ihan ok. Kulkee kun juna ei tarvii ohjata.
Siinä on omasta mielestä kevyempi ohjaus kuin uudemmassa. Silloin ei niin helposti ota uriin, mutta kannatta tarkistuttaa ne kulmat. Tuo oma oli todella kova vetelemään kun oli ihan aavistuskin haritusta aurauksessa.
-
Lisäkysymys, voiko vaikuttaa ajettavuuteen jos edessä on "sekarengastus"vtoisella puolella Nokian kitka ja toisella Briggeston kitka ;D
-
Lisäkysymys, voiko vaikuttaa ajettavuuteen jos edessä on "sekarengastus"vtoisella puolella Nokian kitka ja toisella Briggeston kitka ;D
Ihan varmasti voi vaikuttaa :)
-
Lisäkysymys, voiko vaikuttaa ajettavuuteen jos edessä on "sekarengastus"vtoisella puolella Nokian kitka ja toisella Briggeston kitka ;D
Voi.... ovathan ne eri runko rakenteella ja kumi seoksella :)
-
Onkohan katsastussetällä jotain sanottavaa jos on tuollanen sekarengastus?
-
Onkohan katsastussetällä jotain sanottavaa jos on tuollanen sekarengastus?
jos huomaa niin tulee hylsy. Samalla akselilla ei saa olla sekarengastusta. Etu ja taka-akselilla saa olla eri kumit.
-
Onko kehitys mennyt myös ajettavuudessa eteenpäin, eli huonompaan suuntaan? Minun mielestä tuo uudempi korimalli hakee tietä samanlaisilla kitkarenkailla jotka on 2004 mallin vastaavassa mallissa. Onko jollakin kokemuksia vastaavasta? Vai onko jotkut kulmat pielessä?
Lisäkysymys, voiko vaikuttaa ajettavuuteen jos edessä on "sekarengastus"vtoisella puolella Nokian kitka ja toisella Briggeston kitka ;D
En mä yleensä käytä tät hymiötä, mutta nyt on pakko :facepalm:
Heh
Eiköhän se ajettavuuskin varmana parane, kun renkaat pistää kuntoon.
Tai ainakin siitä on lähdettävä liikkeelle, kun se on niin selkeä vika kuitenkin.
-
:sundaydriver:On se hyvä että tunto on tallella vaikka ikää on tullut. Täytyy laittaa myyjälle vaateita, mainitsin renkaista mutta väitti että ammatti rengasmies oli sanonut että voi olla tuollanen rengastus :sundaydriver:
-
Nelipyöräsuuntaus kun kesärenkaat vaihdat, sillä helpottaa. Kummatkin Volvot on tarvinneet heti uutena viedä suunnattavaksi, säästyy rengaskuluilta ja vitutukselta, varsinkin ed. oli melkoinen soutupaatti kovassa vauhdissa, mutta oli harituskin 7mm yli ohjearvojen maksimin :nuhtelu
-
Onko kehitys mennyt myös ajettavuudessa eteenpäin, eli huonompaan suuntaan? Minun mielestä tuo uudempi korimalli hakee tietä samanlaisilla kitkarenkailla jotka on 2004 mallin vastaavassa mallissa. Onko jollakin kokemuksia vastaavasta? Vai onko jotkut kulmat pielessä?
Ne renkaat ovat eri kokoisetkin vanhassa ja uudessa! Ihme että noin uusi on pilattu sekarengastuksella. Uudessa rengasprofiili on hiukan korkeampi. Uudessa korimallissa se alustarakenne on selvästi parempi kuin vanhemmassa ja vaikka fordin osia ovatkin, niin esim etupyörien tuenta on selvästi parempi.
Jos renkaat ovat laadukkaat ja kulmat kohdallaan, ei auto vetele mihinkään. Vetelemistä alkaa esiintyä vaikkapa liian leveillä renkailla. Samoin kantavuusluokaltaan liian alhainen lukema renkaan kyljessä tarkoittaa vetelää rakennetta.
Alkuperäiskoot ja -merkit ovat aikalailla varma valinta. Oma mielipiteeni on se, että ajotuntuma 17" vanteilla on parempi kuin 16" vanteilla. Omassa s80:ssa on 225/50R17 (98W) continentalin kitkat ja ajotuntuma on varsin miellyttävä. Syksyllä tulin laittaneeksi 16" pyörät, mutta vaihdoin ne pois keskellä talvea.
Ohjaustehostuksen voimakkuusasetuksella ei tunnu olevan paljon merkitystä.
Edit: ja kuten Mariini mainitsi, niin pyöränkulmatkin voivat olla mitäsattuu. Joskus pyöränsuuntauskin menee väärin kun tulee joku virhe siinä työssä.
-
jos huomaa niin tulee hylsy. Samalla akselilla ei saa olla sekarengastusta. Etu ja taka-akselilla saa olla eri kumit.
Saa olla nykyään sekarengastus samalla akselilla.
Tietenkin profiililtaan samaa kokoluokkaa.
-
Saa olla nykyään sekarengastus samalla akselilla.
Tietenkin profiililtaan samaa kokoluokkaa.
Tästä olisi hyvä saada jotain kumoavaa lakitekstiä tms.
Suurinpiirtein tälläinenhän se asetus on, jonka mukaan sekarengastus on kielletty
Linkki lainaukseen (http://www.liikenneturva.fi/www/fi/turvalaitteet/auton_renkaat/rengasmaarayksia.php)
"Ei sekarengastusta
Henkilö-, paketti- ja erikoisauton sekä enintään 3,5 tonnin perävaunun saman akselin renkaiden pitää olla mitoiltaan, rakenteeltaan ja ominaisuuksiltaan samanlaiset. Jos näissä autoissa tai perävaunussa käytetään muita kuin vyörenkaita, on sellaiset asennettava kaikkiin pyöriin. Erilaisen vararenkaan tilapäinen käyttö on sallittua."
Mielestäni, vaikka renkaat olisivat mitoiltaan ja rakenteeltaan samanlaiset, eri valmistajan tai saman valmistajan eri mallien kesken renkaan ominaisuudet ei ole samat.
Ominaisuudet mielestäni: Kuivio ja kumin materiaali (kitka)
Tuo asetushan taitaa olla jostain -70 luvulta, mutta en löytänyt mitään, mikä tuon olisi kumonniut, koska edelleen (vuoden 2007 )katsastuksen arvosteluperusteissa ja vuoden 2008 katsastajan käsikirjassa on mainittu sekarengastus, joka ei ole sallittu.
-
Voi olla kulmat pielessä ja onko saman kokoiset kumit? Tuossa edellisen korimallin S80 oli aika tunnoton ohjaus -> ei paljoa silloin vetele.
Tuolla monta vuotta ajaneena voin sanoa, että ei se ole tunnoton. Se on rento ja mukava varsinkin matka-ajossa. Sama hommaa moitittiin 960:ssä mutta missä se tunnottomuus on? Ei ole vielä vastaan tullut. Kyseessä on vain enemmän rapakon taakse suunnattuja autoja, eivätkä ne siis ole yhtä saksalaisen jämäköitä. Ei tämä minusta ole huono asia! Usein sitä pohtii, että miksi Euroopassa ei tällaista arvosteta...
Ja ilmeisesti nykyinen kasikymppi ei ole enää samanlainen Fordin myötä. En ole sillä koskaan ajanut mutta sellainen kuva tulee... :-\
-
Tuolla monta vuotta ajaneena voin sanoa, että ei se ole tunnoton. Se on rento ja mukava varsinkin matka-ajossa. Sama hommaa moitittiin 960:ssä mutta missä se tunnottomuus on? Ei ole vielä vastaan tullut. Kyseessä on vain enemmän rapakon taakse suunnattuja autoja, eivätkä ne siis ole yhtä saksalaisen jämäköitä. Ei tämä minusta ole huono asia! Usein sitä pohtii, että miksi Euroopassa ei tällaista arvosteta...
Ja ilmeisesti nykyinen kasikymppi ei ole enää samanlainen Fordin myötä. En ole sillä koskaan ajanut mutta sellainen kuva tulee... :-\
tuo tunnottomuus on niiitä kuuluisia makuasioita.. sinä olet tottunut siihen että auto ei kerro kaikkea ribbe taas ei kestä jos ei tiiä mitä auto tekee... itte oon vähän kuin Ribbekin että pitää tietää mitä se rottel otekee, esim toi vanha S40 on niin arvaamaton että jos auton ohjaus ei välittäs joka nykäsyä olis monesti oltu kylkii tolpassa tai muuta tänäkin talvena... se kuntahtoo yliohjata ihan kamalasti liukkaalla. tyhmempi vois luulla takavedoksi (sellaiseksi nykyaikaiseksi joka tappaa kaiken hauskan)
-
Tuolla monta vuotta ajaneena voin sanoa, että ei se ole tunnoton. Se on rento ja mukava varsinkin matka-ajossa. Sama hommaa moitittiin 960:ssä mutta missä se tunnottomuus on? Ei ole vielä vastaan tullut. Kyseessä on vain enemmän rapakon taakse suunnattuja autoja, eivätkä ne siis ole yhtä saksalaisen jämäköitä. Ei tämä minusta ole huono asia! Usein sitä pohtii, että miksi Euroopassa ei tällaista arvosteta...
Ja ilmeisesti nykyinen kasikymppi ei ole enää samanlainen Fordin myötä. En ole sillä koskaan ajanut mutta sellainen kuva tulee... :-\
Itse olen varmaan yhden 100tkm ajanut -97 vuosimallin 960:llä jossa on vakiot 15" vanteet alla. Siinä ainakin oli aavistus keskialueella tunnottomuutta. Rattia pystyy kääntämään vähän ilman että tunnet että renkaissa tapahtuu mitään. Se että on tunnoton, ei tarkoita sitä etteikö auto menisi suoraan.
-
Itse olen varmaan yhden 100tkm ajanut -97 vuosimallin 960:llä jossa on vakiot 15" vanteet alla. Siinä ainakin oli aavistus keskialueella tunnottomuutta. Rattia pystyy kääntämään vähän ilman että tunnet että renkaissa tapahtuu mitään. Se että on tunnoton, ei tarkoita sitä etteikö auto menisi suoraan.
Okei. Meneepäs hieman ot, mutta onko tuo se porukoiden auto? Piditkö muuten autosta vai tuntuuko kuusikymppinen paremmalta? Itse en ole kuin muutaman kerran ajanut farkulla ysikympin oston jälkeen, se on vaan niin mukava :)
-
Tästä olisi hyvä saada jotain kumoavaa lakitekstiä tms.
Suurinpiirtein tälläinenhän se asetus on, jonka mukaan sekarengastus on kielletty
Linkki lainaukseen (http://www.liikenneturva.fi/www/fi/turvalaitteet/auton_renkaat/rengasmaarayksia.php)
"Ei sekarengastusta
Henkilö-, paketti- ja erikoisauton sekä enintään 3,5 tonnin perävaunun saman akselin renkaiden pitää olla mitoiltaan, rakenteeltaan ja ominaisuuksiltaan samanlaiset. Jos näissä autoissa tai perävaunussa käytetään muita kuin vyörenkaita, on sellaiset asennettava kaikkiin pyöriin. Erilaisen vararenkaan tilapäinen käyttö on sallittua."
Mielestäni, vaikka renkaat olisivat mitoiltaan ja rakenteeltaan samanlaiset, eri valmistajan tai saman valmistajan eri mallien kesken renkaan ominaisuudet ei ole samat.
Ominaisuudet mielestäni: Kuivio ja kumin materiaali (kitka)
Tuo asetushan taitaa olla jostain -70 luvulta, mutta en löytänyt mitään, mikä tuon olisi kumonniut, koska edelleen (vuoden 2007 )katsastuksen arvosteluperusteissa ja vuoden 2008 katsastajan käsikirjassa on mainittu sekarengastus, joka ei ole sallittu.
En nyt osannut löytää netistä itsekkään mutta olen kuitenki lainsäädännön tunnilla saman asian kuullut että sekarengastus olisi nykyään laillinen. Kun osaisin paremmin käyttää hakuja niin voisin ehkä löytää jotain. Mutta niin kauan kuin mahdollisuus on niin kannattanee kuitenki pitää samanlainen rengastus autossa :)
edit. Olisikohan sittenkin niin että tämä pätisi vain raskaalla puolella, ainakin sen perusteella voisi pitää paikkansa koska itse olen raskaalla puolella ja siellä siitä puhuttiin että olisi nykyään laillista.
-
Okei. Meneepäs hieman ot, mutta onko tuo se porukoiden auto? Piditkö muuten autosta vai tuntuuko kuusikymppinen paremmalta? Itse en ole kuin muutaman kerran ajanut farkulla ysikympin oston jälkeen, se on vaan niin mukava :)
Juuri se auto, kotona asuessa ja opiskellessa tuli niiden autoa lainattua monesti. Sekä vanha S70 ja S60 on parempia ajaa. Samoin ergonomiassa 960 häviää. Takatiloissa S60 häviää, mutta S70 oli parempi.
-
Juuri se auto, kotona asuessa ja opiskellessa tuli niiden autoa lainattua monesti. Sekä vanha S70 ja S60 on parempia ajaa. Samoin ergonomiassa 960 häviää. Takatiloissa S60 häviää, mutta S70 oli parempi.
No minusta S 90 on Titaniumia mukavampi ja ehkä hiljaisempi. Toki farkkukin on perinteinen Volvo mutta ysissä penkit ovat pehmeämmät. Ja normimallissakin takapenkki on mukava sohva, Royalissahan on vielä sitten paremmat. En ole ajanut S 70:ä mutta 850 olen ja sekin on hieman ysiä kovempi. Pari kytkintä ja mukitelineet ovat vähän hassusti vanhuksessa mutta eipä tuosta nyt muuten valittamista ole. Tähän tietoon pitäisi runsaan viikon päästä lähteä Leville ja kyllä siihen tehtävään valitsen ysikympin :pomo: Eli farkku jatkaa lomailua.
S 60 faceliftiä olen testannut ja se oli ehkä hieman sporttisempi farmarisisarukseensa verrattuna. Mutta varmaan mieluummin hyppään ysin rattiin. Eroaa se jo massastakin näitä uudempia paremmin :)
-
No minusta S 90 on Titaniumia mukavampi ja ehkä hiljaisempi. Toki farkkukin on perinteinen Volvo mutta ysissä penkit ovat pehmeämmät. Ja normimallissakin takapenkki on mukava sohva, Royalissahan on vielä sitten paremmat. En ole ajanut S 70:ä mutta 850 olen ja sekin on hieman ysiä kovempi. Pari kytkintä ja mukitelineet ovat vähän hassusti vanhuksessa mutta eipä tuosta nyt muuten valittamista ole. Tähän tietoon pitäisi runsaan viikon päästä lähteä Leville ja kyllä siihen tehtävään valitsen ysikympin :pomo: Eli farkku jatkaa lomailua.
S 60 faceliftiä olen testannut ja se oli ehkä hieman sporttisempi farmarisisarukseensa verrattuna. Mutta varmaan mieluummin hyppään ysin rattiin. Eroaa se jo massastakin näitä uudempia paremmin :)
Joo 960 on mukava ja hiljainen. Vaikea vain verrata kun itsellä on ihan eri kokoiset renkaat. Itselle se pehmeys ei riitä kun 960:ssä ei vain saa hyvää ajoasentoa koska ratin säädöt on mitä on.
-
Joo 960 on mukava ja hiljainen. Vaikea vain verrata kun itsellä on ihan eri kokoiset renkaat. Itselle se pehmeys ei riitä kun 960:ssä ei vain saa hyvää ajoasentoa koska ratin säädöt on mitä on.
No joo, kolme kohtaa ja yksi vain on hyvä... Kyllä välillä joitain juttuja kaipaa uudemmista (esim. himmenevä taustapeili, johon onneksi tummennukset auttavat, cruisen kytkimet ovat fiksummat ratissa) mutta se toimii kumpaankin suuntaan.
-
Saa olla nykyään sekarengastus samalla akselilla.
Tietenkin profiililtaan samaa kokoluokkaa.
Kävin tarkistamassa tänään katsastuskonttorilla ja kyllä ne "lailliset renkaat" sano katsastussetä
-
Kävin tarkistamassa tänään katsastuskonttorilla ja kyllä ne "lailliset renkaat" sano katsastussetä
mutta todella typerää noin uudessa/hinnakkaassa autossa , ainakin omasta mielestä , siis tuommoinen sekarengastus :idiot2:
-
Ne renkaat ovat eri kokoisetkin vanhassa ja uudessa! Ihme että noin uusi on pilattu sekarengastuksella. Uudessa rengasprofiili on hiukan korkeampi. Uudessa korimallissa se alustarakenne on selvästi parempi kuin vanhemmassa ja vaikka fordin osia ovatkin, niin esim etupyörien tuenta on selvästi parempi.
Jos renkaat ovat laadukkaat ja kulmat kohdallaan, ei auto vetele mihinkään. Vetelemistä alkaa esiintyä vaikkapa liian leveillä renkailla. Samoin kantavuusluokaltaan liian alhainen lukema renkaan kyljessä tarkoittaa vetelää rakennetta.
Alkuperäiskoot ja -merkit ovat aikalailla varma valinta. Oma mielipiteeni on se, että ajotuntuma 17" vanteilla on parempi kuin 16" vanteilla. Omassa s80:ssa on 225/50R17 (98W) continentalin kitkat ja ajotuntuma on varsin miellyttävä. Syksyllä tulin laittaneeksi 16" pyörät, mutta vaihdoin ne pois keskellä talvea.
Ohjaustehostuksen voimakkuusasetuksella ei tunnu olevan paljon merkitystä.
Edit: ja kuten Mariini mainitsi, niin pyöränkulmatkin voivat olla mitäsattuu. Joskus pyöränsuuntauskin menee väärin kun tulee joku virhe siinä työssä.
Minulla on 225/50R17 (98W) continentalin kitka toisena etusena ja loput Nokian RSi kitkat ja sama koko.
-
mutta todella typerää noin uudessa/hinnakkaassa autossa , ainakin omasta mielestä , siis tuommoinen sekarengastus :idiot2:
Niin onkin, katsotaan ensiviikolla mitä myyjä selittää tuohon vetelyyn, on auton viimeistely käynnissä.
-
kuulostaa ihan keskusautohallin automyyjien jutuilta , et ole sattumalta Orikedolla kauppoja tehnyt ::)
-
Ei ole, ei myyjä ollut (muka) huomannut että tuollanen rengastus :o