Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: jope_harju - 14.01.2011, 15:27:42
-
Juu, eli vähän tekkee tuo uusin hankinta välillä sellasta että lähtee kylmänä suhteellisen huonosti käyntiin. Joutuu sahaamaan melko pitkän tovin ennenku alkaa lupaileen. Tänä aamuna sammui monta kertaa ennenku jäi käyntiin. Kaasuun ei kärsiny koskea. Mikähän tuon aiheuttaisi? Ei ollu roikassa yöllä kon tarkotus oli webastolla lämmittää mutta sekkään piru ei ollu lähteny käyntin... Aijuu, kolmisen tuntia seisottuaan tunnin ajon jälkeen lähti aivan totaalisievästi käymään vaikka kone olikin jo kylmenny. Viitaisko joku siihen että bensa karkaa linjastossa taakkepäin? Vai onko tuossa joku kylmäkäynnistyssuutin joka ei oikeen pellaa kunnolla.
-
Kaipa siellä se kylmäkäynnistysuutin ilmeisesti on. Nyt vika voi olla joko suuttimessa tai polttoaineen suihkutuksen lämpötiedossa. Anturi on kannessa ja siihen tulee kaksi johtoa, maat saa rungosta. Kun molemmista navoista mittaa runkoa vasten vastuksen, niiden pitäisi olla yhtä suuret - eli "helppo vika" diagnoosin kannalta. Moottori voi kuvitella mittatiedosta että on lämpimämpää kuin onkaan ::). Suuttimeen ei ehkä niin helposti synny vikaa noihin oireisiin, mutta toki sekin on mahdollista. Suutin näkyy huonosti, mutta seuraa johtoa ;).
-
Kiitoks. Pitääpä tänään harrastaa mittailua kuhnan pääsen tuonne mittarin äärelle.
-
jep vika todennäköisesti moottorinlämpöanturissa tai sitten sen liittimessä/ johdoissa. voi olla myös kylmärikastus suuttimessa mutta todennäköisesti jos vikakoodit luet antaa 1-2-3 Moottorin lämpöanturi vikakoodin.
-
Vielä en ehtinyt tutkia mutta hyviä vinkkejä tuli. Senverran huomasin nyt kun kokeilin että startatessa jos painaa hieman kaasua niin hörähtää joutuimmin tulille.
-
Voit tarkistaa tuosta yhden vikamahdollisuuden pois todella helposti: kuuntele ovi auki, kun käännät virrat päälle -> pyörähtääkö bensapumput. Jos pyörähtää, kokeiles pyörähtääkö uudestaan jos käännät virrat pois ja uusiks päälle. Toista pari-kolme kertaa, ja starttaa sitten. Jos bensapumpun takaisku vuotaa, aiheuttaa se jonkun 3-4sek lisän starttiaikaan, ja ensi sekunneilla käynti on vähän ontuvaa, allekironneen purkamassa b230f koneessa oli juuri tuo vika. -15 lähti kun palmun alta kun pyöritti muutaman sekunnin pumppuja käsin, kesälläkin otti 4-5sek startin jos ei esipyörittäny.
-
jep vika todennäköisesti moottorinlämpöanturissa tai sitten sen liittimessä/ johdoissa. voi olla myös kylmärikastus suuttimessa mutta todennäköisesti jos vikakoodit luet antaa 1-2-3 Moottorin lämpöanturi vikakoodin.
Täsmennetään nyt vielä että tässä autossa on kaikati kaksi tai oikeastaan "kolme lämpöanturia" ja tuo ns moottorinlämpöanturi ohjaa vain lämpömittaria, ei moottorinohjausta. Sen hoitaa se "kaksoisanturi" josta mainitsin tuolla aiemmin. Monissa uudemmissa autoissa nuo moottorinlämmöt tulevat vain yhdeltä anturilta ja jaellaan sitten "eri toimipisteisiin" :).
-
Täsmennetään nyt vielä että tässä autossa on kaikati kaksi tai oikeastaan "kolme lämpöanturia" ja tuo ns moottorinlämpöanturi ohjaa vain lämpömittaria, ei moottorinohjausta. Sen hoitaa se "kaksoisanturi" josta mainitsin tuolla aiemmin. Monissa uudemmissa autoissa nuo moottorinlämmöt tulevat vain yhdeltä anturilta ja jaellaan sitten "eri toimipisteisiin" :).
joo tuota ruiskun anturia tarkoitin kun samaisen jouduin itse vaihtamaan tässä pari viikkoa sitten ;) tuosta anturistahan menee toisesta nastasta ruisku- ja toisesta kipinä-boksille lämpötilatieto :)
Sain vielä ensin motonetin tiskiltä vääräntyyppisen anturin joka näytti nastojen välistä pelkästään vastuksen mutta nastan ja maan väliin ääretöntä jolloin ruiskuboksi meni vikatilaan ja kuvitteli koneen olevan lämpimän jolloin ei tullu kylmärikastusta :buck2:
-
Voit tarkistaa tuosta yhden vikamahdollisuuden pois todella helposti: kuuntele ovi auki, kun käännät virrat päälle -> pyörähtääkö bensapumput. Jos pyörähtää, kokeiles pyörähtääkö uudestaan jos käännät virrat pois ja uusiks päälle. Toista pari-kolme kertaa, ja starttaa sitten. Jos bensapumpun takaisku vuotaa, aiheuttaa se jonkun 3-4sek lisän starttiaikaan, ja ensi sekunneilla käynti on vähän ontuvaa, allekironneen purkamassa b230f koneessa oli juuri tuo vika. -15 lähti kun palmun alta kun pyöritti muutaman sekunnin pumppuja käsin, kesälläkin otti 4-5sek startin jos ei esipyörittäny.
Muutaman päivän oon tätä testannu, tolpan nokasta ja kylmiltään kadun varresta ja kyllä se vaan paremmin lähtee kun pyöräyttää pumppuja nelisen kertaa. Sitten tyhmä kysymys, missä se takaisku sijaitsee? En oo vielä lukenu vikakoodeja.
-
No nyt sain luettua vikakoodit. Antoi 2-3-2 ja 2-3-3. Tosin listassa ei lukenu mitään tun jälkimmäisen kohalla, eli katoinko sitte väärin sen... Mutta lambaadaahan tuo visiin nyt herjais...
-
Lambdan ja ilmamassamittarin voit unohtaa kylmäkäynnistysongelmissa. Ne ei ole käytössä ennenkuin kone on hetken käynyt.
-
Minä veikkaisin että tankissa oleva siirtopumppu ei toimi.
-
Minä veikkaisin että tankissa oleva siirtopumppu ei toimi.
Tämä taas ei aiheuttanut mitään oireita meidän 740:ssä muuten kuin pääpumpun surinaa. Jos tuo aiheuttaisi ongelman niin sitten olisi jotain muutakin taustalla.
-
Tämä taas ei aiheuttanut mitään oireita meidän 740:ssä muuten kuin pääpumpun surinaa. Jos tuo aiheuttaisi ongelman niin sitten olisi jotain muutakin taustalla.
Niin. Ainakin tuon lyhyeksi jääneen 244-kokeilun perusteella pääpumppu pitää melko isoa ääntä jos siirtopumppu ei toimi. Kyllä tuossa mun seitenkantissa pääpumppu on melko hiljainen. Ite nyt epäilen että siellä on jossaki se viallinen takaisku. Ongelma nyt on että missä se sijaitsee ja mistä niitä saa uusia. Vois kokeilla, tuskin se niin hankala ja kallis on vaihtaa?