Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: don - 03.03.2012, 10:57:21
-
Tuossa mun "Pahassa Karmassa" mitä ilmeisemmin lämmityslaite vuotaa eli pystyykö joku suoraan sanomaan vikakohdan/korjaustoimen. Eli kun auto laitetaan käyntiin ja sisäpuhallin päälle, niin kuskin puoleinen sivusuutin koelaudassa (suutin, joka puhaltaa kuskin sivulasiin) puhaltaa jäähdytysnesteelle haisevaa vesihöyryä. Nesteet ei kuitenkaan vuoda jalkatilaan. Ongelma oli jo syksyllä kun auto ajettiin talliin >:(. Lämmityslaitteessa on muutenkin jotain häikkää, uskoisin kuitenkin sen korjaantuvan lämmityslaitteen puhaltimen vaihdolla... mutta selvennetään sitäkin ongelmaa. Kun lämmön/puhaltimen säädin laitetaan automaatti asentoon ja lämmöt päälle puhallin menee mykäksi. Jos valitaan puhallus ikkunoille niin puhallus toimii, mutta on tuo edellä mainittu vesihöyry ongelma >:(.
-
Kuulostais kovasti että kenno vuotaa. Oletko varma että kuskin jalkotilassa maton alla ei ole märkää?
Puhaltimen toimintaan: onko ilmastoinnin muistissa vikakoodeja (sisäilmankierron ja ilmastoinnin merkkiledit vilkkuu tasatahtia kun auton käynnistää) ? Todennäköisesti vika ei ole itse puhaltimessa vaan ohjausyksikkö automaattiasennolla ei tiedä mitä pitäisi tehdä, koska ei saa matkustamon lämpötilaa tms. Koodien lukeminen selventänee ongelmaa jos niitä löytyy.
Ilmastoinnin äly on automaatti-ilmastoidussa siinä samassa paneelissa missä on ilmastoinnin käyttökytkimet. Sen voi kokeilla vaihtaa toisesta autosta kokeeksi, jos vika olisi siinä. Se on vain painettu paikalleen, lähtee irti helpoiten kun mankan reiästä takakautta työntää.
-
En 100% varma, koska en ole katsonut etutilan lattiamaton alle. Auto on tosiaan syksystä lähtien levännyt talvilepoa peittojen alla. Nyt latasin akun ja laitoin sen käyntiin niin tuo vesihöyry muistutti, että jotain häikkää/vuotoa on. Oire on vaan sinänsä kumma, kun ainoastaan yksi suutin höyryää eli se kuskinpuolen koelaudan reunimmainen suutin. Muuten tuo auto on purettu ja koottu useampaan kertaan, mutta kennon kanssa ei ole tähän saakka tarvinnut taistella eli mulla on aukko tiedoisssa lämmityslaiteen kennon kohdalla. Joku vuoto on ja voihan se hyvin olla tuo kenno. Ajattelin (toivon), että kyseessä on jokin pienempi vuoto / vähemmällä työllä korjattava vuoto kuin kenno.
-
Vähän hassua kyllä että vain yhdestä reiästä tulee höyryä.. Auto käynnissä kun kattelee sitä kennon alaosaa niin voisi katsella näkyykö kosteaa kennon ja kennokotelon saumassa. Näkyy kun maton taittaa sivuun ja yhden muovipaneelin irrottaa.
Kennon vaihto 850-malliin ei ole kyllä loppuviimein kovinkaan suuritöinen homma.
-
Juu, pitää varmaan tutkailla sitä tarkemmin kunhan ehtii... työ kun piru vieköön haittaa harrastamista >:(
-
Mitäpä sitä tutkailemaan, kenno on käyttökamaa. Jenkeissä maksaa pari kolme kymppiä, mutta saa kuljetuttaa kotiin:
http://www.ebay.com/itm/NEW-VOLVO-HEATER-CORE-HVAC-UPDATED-850-S70-V70-C70-94-95-96-97-98-99-00-9144221-/270925245463?pt=Motors_Car_Truck_Parts_Accessories&fits=Make%3AVolvo|Model%3A850&hash=item3f14672c17&vxp=mtr#shId
Kysy 1st Class Mailia, puolta halvempi. Pikkuosa eikä mene tulliin kun on noin halpakin ???.
Hakusana "Volvo 850 heater core", ihmettelen miksi Suomessa 4 krt kalliimpi, Golf III kennoja saa Saksasta jo kympilläkin :-\
-
Liekö nuo halvat kennot mistään kotoisin, arveluttaa laatu sekä teho (istuuko tiiviisti kanavaan, onko alkuperäistä vastaava rivasto ettei tarvi palella kun ulkona on -30, irtoaako pääty parin vuoden päästä)..
Suomesta saa alle satkulla Hellan kennon, mutta kukin tehkööt kuten parhaaksi näkee.
-
Ton saa Euroopasta 2 vuoden takuulla ja maksaa 36,85+26,90 eli 63,75€
http://www.ebay.de/itm/HEIZUNGSKUHLER-WARMETAUSCHER-INNENRAUMHEIZUNG-HEIZUNG-NEU-TOP-/180735152267?pt=DE_Autoteile&hash=item2a14a7908b
Tämä DeutschePartsUSA myy 100 taalaa kotiinkannettuna "saksalaista OEM laatua":
http://www.ebay.com/itm/Volvo-Heater-Core-850-S70-V70-C70-94-95-96-97-98-99-00-/140487859752?pt=Motors_Car_Truck_Parts_Accessories&fits=Make%3AVolvo|Model%3A850&hash=item20b5ba9e28&vxp=mtr
Miettimisen arvoista kyllä. Erittäinkin jos tilaa vaikka etuiskarilaakereita samasta... Tosin jos on Behr/Hella/Nissen-leima kyljessä, menee sata euroa, mistä ostaakin. Itse sain vielä vuosi sitten Mo*onetista Behrin satasella ja hyvin pelittää...
Joku Mo*onetin juttu oli mistä joku landialainen kai sanoi että tarvii ympärilleen tiivistettä... no Armaflexia tai muuta vaahtomuovia asennuspaikalle mukaan, kunhan ei ympäriltä lämpimät mene ohi...
-
En 100% varma, koska en ole katsonut etutilan lattiamaton alle. Auto on tosiaan syksystä lähtien levännyt talvilepoa peittojen alla. Nyt latasin akun ja laitoin sen käyntiin niin tuo vesihöyry muistutti, että jotain häikkää/vuotoa on. Oire on vaan sinänsä kumma, kun ainoastaan yksi suutin höyryää eli se kuskinpuolen koelaudan reunimmainen suutin. Muuten tuo auto on purettu ja koottu useampaan kertaan, mutta kennon kanssa ei ole tähän saakka tarvinnut taistella eli mulla on aukko tiedoisssa lämmityslaiteen kennon kohdalla. Joku vuoto on ja voihan se hyvin olla tuo kenno. Ajattelin (toivon), että kyseessä on jokin pienempi vuoto / vähemmällä työllä korjattava vuoto kuin kenno.
Silloin kun tuo vika ilmeni ensimmäistä kertaa niin muistaakseni maton alla oleva matto oli kuiva.
Muistaakseni oli "polvi" ja sivupaneelit itri ei löydetty mitään kosteuutta...
Mutta se on mun "mutu" muistista :)
ps. jarruletkut tulee ens viikolla :D
-
Mulla vuosi kans kenno ja hyöryt tuli pahemmin hanttarin puolelta ulos kuin kuskin.
Oli muuten hemmetin vaikee hengittää auton sisällä silloin. :2funny:
Edit: kuskinpuoli jalkatilasta oli sit taas nesteen vallassa.
-
Suosittelen hellan kennoa kokemuksella ja vaihtotyö on vain tekemistä, kun ajatellakkaan ei paljoa tarvi, koska tässä on todella hyvät ohjeet ko. homman tekemiseen: http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=188.0
Itse henk. kohtaisesti en usko, että näitä kennon valmistajia on paljonkaan... hyviä ja huonoja kennoja, mutta hella on HYVÄ.
-
joo ei muuta kuin alkuperäinen tai motonetista BEHR/HELLA niin hyvä tulee, muut ovat kapeampia ja laskevat kylmää ilmaa ohi ja sit ei tuu niin kuumaa kabiiniin..
-
Mulla vuosi kans kenno ja hyöryt tuli pahemmin hanttarin puolelta ulos kuin kuskin.
Oli muuten hemmetin vaikee hengittää auton sisällä silloin. :2funny:
Edit: kuskinpuoli jalkatilasta oli sit taas nesteen vallassa.
Ei mikään ihme :o.
http://www.korrek.fi/binary/file/-/id/106/fid/346/