Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: nikkee - 06.03.2012, 04:12:24
-
auto toimii hienosti normaaliajossa ja suunnilleen siihen asti kun kaasupoljin menee yli puolenvälin. sen jälkeen alkaa paha rötääminen mikä lakkaa heti kun höllää vähän kaasua. vaihdoin tulpat, tulpanjohdot, jakajankannen, puolan, ilmamäärämittarin, bensapumpun ja suodattimen ja jopa toista moottorinohjausboksiakin kokeilin mutta millään ei oo mitään vaikutusta. joskus aikasemmin oli samanlaisia oireita mutta hyvin harvoin ja alko yleensä toimimaan kun kerran nosti vähän kaasua pois. ja oireet pahenee mitä lämpösempi kone on.
-
Mahtaakohan mennä bensaa paljon? Minkä väriset tulpat oli? Antaako jotan vikakoodia? Manuaali vai tomaatti? Seilaako tyhjäkäynti yhtään? Ahtaako ahdin muuten normaalisti, siis ennen ku rupee pätkiin? Onko aivan sama millä kirroksilla lyöt kaasun pohjaan nii rötää?
-
tulpat oli melko valkoset kärjistään mutta sitten taas kun alkaa vedättään ni putkesta tulee kuulemma musta pöllähdys ni ei pitäis laihallakaan käydä. ei ainakaa itediagnoosijärjestelmä anna mitään koodia. auto on luojan kiitos manuaali. tyhjäkäynti on ihan normaali ei vaeltele ja ahtaa täysin normaalisti. kierroksilla ei niinkään oo väliä...jos puolikaasulla kiihdyttää ensin isoille kierroksille asti ja sit pikkuhilljaa painaa kaasun pohjaan ni saattaa toimia sen vaihteen loppuun mutta sit kun syöttää uutta ni ongelma jatkuu. melko mystinen vika?
-
Oisko siinä kaasuläpän asentotunnistinta? tai lamdaa tutkaistu?=pakokaasutestit. Lamda lisännee kulutustakin?
Vaparissa lamda teki juuri noin , kaasupoljinta piti löysätä ,jotta vedot parani ja joskus sai vedätettyä/härnättyä kierrokset tappiin jolloin syöttö täysillä ja lamda ei siihen pahemmin enää puuttunut ja tehot ns. normaalit.>kaasun löysäys jolloin kierrokset tippui niin röpötteli vaan...
Voihan tuo turboonkin liittyä, en noista turbo ongelmista osaa sanoa mikä voisi sopia tuohon kuvaukseen.
Bensapumpun relekkin toiminee? ja paineet 2bar paremmalla puolella.
-
vähän itelläkin käväs toi kaasuläppä mielessä. täytys muutenkin ottaa irti kokonaan ja putsata. viime leimalla pari kuukautta sitte pakokaasut oli hyvät mutta nyt en sit tiedä. jos ois lamda anturi sökö ni pitäis syttyä valo mun ymmärtääkseni tauluun? täytyy huomena koittaa keritä se vaihtamaan jos se menis vaikka parempaan suuntaan! bensanpaineet vois kanssa olla yks varteenotettava vaihtoehto. täytyy nekin huomena tsekata
-
Onko lastua? Ohjelma vika?
-
Omassa pirssissä samaa vikaa tosin hieman lievempänä eli lämpimänä kaasupohjassa ei kulje niin kuin pitäs ja ahdot jää vajaaksi. Tuntuu toimivan normaalisti ainoastaan hieman ennen kuin kone on normaalilämmöissä. Joku täällä foorumilla kirjoitteli vastaavasta rötäämisestä ja ongelma ratkesi muistaakseni lämpötila-anturin vaihdolla, itse en tuota ole vielä kerinnyt vaihtamaan.
-
Onko lastua? Ohjelma vika?
Tuollahan lukee, että kokeillu toista boxia ;)
Edit: lainaus korjattu ;)
-
Tuollahan lukee, että kokeillu toista boxia ;)
Meinasit kai lainata mua.. Kappas niin oliki
-
Meinasit kai lainata mua.. Kappas niin oliki
Jep. Töissä kirjottelin ni epähuomiossa kävi kämmi :D
-
vähän itelläkin käväs toi kaasuläppä mielessä. täytys muutenkin ottaa irti kokonaan ja putsata. viime leimalla pari kuukautta sitte pakokaasut oli hyvät mutta nyt en sit tiedä. jos ois lamda anturi sökö ni pitäis syttyä valo mun ymmärtääkseni tauluun? täytyy huomena koittaa keritä se vaihtamaan jos se menis vaikka parempaan suuntaan! bensanpaineet vois kanssa olla yks varteenotettava vaihtoehto. täytyy nekin huomena tsekata
Ei liene päästöt bensakoneessa aivan ok. jos mustaa savua pukkaa varsinkin enemmälti?>bensan paineet? Miksipä ei se lämpötila anturikin jos lämpötila vaikuttaa ongelmaan?
Hmm... mitähän vielä jää jäljelle :P?
Juu, ihme ettei vikavaloakaan näytä.>kakkoslamdakin tuppaa ilmoittamaan vastalauseen jos katista liikaa "alivalottunutta" putkeen tuuppaa?
Se potentiometri kaasuläpässä toimii siten ,jotta jännite laskee ja nousee läpän asennosta riippuen>
volttimittari nuppineulalla tms. johtoihin kontakti ja hitaasti pikkuhiljaa auki ja kiinni läppää> >jos jossain kohtaa volttimäärä ei tasaisesti kymmenys kerrallaan muutu voi epäillä läpän olevan rikki.
Testasin kasipätkästäni ihan vaan virrat päälle neulat piuhan "läpi" ja mittaamaan tyylillä
(ja tuurilla en särkeny mittään) hämärä mielikuva jotta 4,5 voltin tienoilla lukemat olis pyörineet.
Neulan reikiin sitten liimat ja menoksi. >kun oli se boxi rikki silloin, niin oheistuotteena tuli leikittyä näinkin :). >Halpa ja toimiva testi näköjään tuokin, eipähän suotta tarvinnu tuhlata kokeiluun.. ilmanputsarinkin varmaan jo vaihtelit jne..
Volvoissa saa usein harmeja sillä tarvikelamdalla,joten suosittelen jos vaikkapa bosch olis ,niin se saman numeroinen sieltä autosähköstä tai bilialta jos haluaa 250e sen 150 sijaan samasta tuotteesta maksaa laatikon väristä jne..volvolta löytynee.. Itselle tuli original bosch hata autosähkölta 139e >volvon vastaava yli 250e tais olla ja purkuosa 150e... 96-850 20v vapariin.
-
Omassa pirssissä samaa vikaa tosin hieman lievempänä eli lämpimänä kaasupohjassa ei kulje niin kuin pitäs ja ahdot jää vajaaksi. Tuntuu toimivan normaalisti ainoastaan hieman ennen kuin kone on normaalilämmöissä. Joku täällä foorumilla kirjoitteli vastaavasta rötäämisestä ja ongelma ratkesi muistaakseni lämpötila-anturin vaihdolla, itse en tuota ole vielä kerinnyt vaihtamaan.
ihan sama oli muuten alkuun mulla että vasta kunnolla lämpösellä koneella alko tekemään tota mutta nyt vaan pahentunu!
-
Ei liene päästöt bensakoneessa aivan ok. jos mustaa savua pukkaa varsinkin enemmälti?>bensan paineet? Miksipä ei se lämpötila anturikin jos lämpötila vaikuttaa ongelmaan?
Hmm... mitähän vielä jää jäljelle :P?
Juu, ihme ettei vikavaloakaan näytä.>kakkoslamdakin tuppaa ilmoittamaan vastalauseen jos katista liikaa "alivalottunutta" putkeen tuuppaa?
Se potentiometri kaasuläpässä toimii siten ,jotta jännite laskee ja nousee läpän asennosta riippuen>
volttimittari nuppineulalla tms. johtoihin kontakti ja hitaasti pikkuhiljaa auki ja kiinni läppää> >jos jossain kohtaa volttimäärä ei tasaisesti kymmenys kerrallaan muutu voi epäillä läpän olevan rikki.
Testasin kasipätkästäni ihan vaan virrat päälle neulat piuhan "läpi" ja mittaamaan tyylillä
(ja tuurilla en särkeny mittään) hämärä mielikuva jotta 4,5 voltin tienoilla lukemat olis pyörineet.
Neulan reikiin sitten liimat ja menoksi. >kun oli se boxi rikki silloin, niin oheistuotteena tuli leikittyä näinkin :). >Halpa ja toimiva testi näköjään tuokin, eipähän suotta tarvinnu tuhlata kokeiluun.. ilmanputsarinkin varmaan jo vaihtelit jne..
Volvoissa saa usein harmeja sillä tarvikelamdalla,joten suosittelen jos vaikkapa bosch olis ,niin se saman numeroinen sieltä autosähköstä tai bilialta jos haluaa 250e sen 150 sijaan samasta tuotteesta maksaa laatikon väristä jne..volvolta löytynee.. Itselle tuli original bosch hata autosähkölta 139e >volvon vastaava yli 250e tais olla ja purkuosa 150e... 96-850 20v vapariin.
siinä vaiheessa ennen ku lähtee ahtamaan kunnolla ni tulee kuulemma tummahko pöllähdys ja on tullu jo viimeset pari vuotta. löytyy onneks yks "toimiva" varaosavolvo pihasta ni täytyy siitä kokeilla toista lamdaa että onko mitään vaikutusta ennen ku lähtee uutta ostamaan :) ja kaasuläppä pitäis myöskin löytyä ehjä tosta toisesta...
-
En nyt sen tarkemmin lukenu mut onko turbo ehjä?
-
ei ainakaan omaan silmään näy halkeemia eikä liikaa välystäkään tunnu olevan.
-
Jees.. Ajattelin ku itellä aiheutti helvetinmoista pätkimistä ja välillä pölläytteli, ja syynä täysin väljähtänyt turbo..
-
tänään kävi volvo penkityksessä ni näki kunnolla mitä sielä koneessa tapahtuu. ykkössylinteri lakkaa sytyttämästä siinä vaiheessa ku rötääminen alkaa. herrojen diagnoosi oli että imusarjan tiiviste vuotaa tai joku muu imuvuoto tai suutin kiukuttelee koska sytkäosat on uudet. uuden suuttimen vaihdoin jo eikä ollu vaikutusta. huomena siis tiivistekaupoille ja toivotaan että alkaa pelaamaan!
-
Mittasitko puristukset?
Ootko saanu vaihdettua imusarjan tiivisteen? Auttoko asiaan?
-
eilen vaihdoin imusarjantiivisteen ja bensanpaineensäätimen siinä samalla eikä vaikutusta. yritän viikonlopun aikana vielä puristukset mitata...alkaa huumori loppumaan kohta >:(