Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 200 => Aiheen aloitti: Jani - 06.03.2012, 20:45:43

Otsikko: 240 -92 b230f akku tyhjeni, oikosulku.
Kirjoitti: Jani - 06.03.2012, 20:45:43
Terve.

Nyt jäi pirssi työpaikan parkkipaikalle. Aamulla töihin ajellessa (noin 20km) kabiiniin tuli hieman käryn hajua. Auto ei kuitenkaan temppuillut vaan perille päästiin hyvin. Iltasella kun piti kotiin lähteä, niin akku oli tyhjä. Sen verran oli akussa virtaa, että valot paloi himmeänä, mutta startti ei yrittänytkään pyörähtää. En kuullut myöskään sitä naksausta, joka yleensä kuuluu kun laittaa virrat päälle.

Sulakerasiasta irrottelin nyt iltasella sulakkeet ja mittailin niiden paikat, kun virta oli pois päältä. Bensapumpun sulakkeella ja keskuslukitus+kello+yms. sulakkeella oli jännite. Tuolla kl+kello sulakkeella tuo jännite varmaan kuulukin olla kun virta on pois päältä, mutta miten on tuo bensapumppu?

Voiko starttimoottori rikkoutua siten, että se menee oikosulkuun ja syö akun vaikka virrat on virta-avaimesta katkaistu?

Kiitollisena otetaan neuvoja vastaan miten vikaa kannattaisi etsiä.
Otsikko: Vs: 240 -92 b230f akku tyhjeni, oikosulku.
Kirjoitti: jogiin - 06.03.2012, 23:38:13
Terve.

Nyt jäi pirssi työpaikan parkkipaikalle. Aamulla töihin ajellessa (noin 20km) kabiiniin tuli hieman käryn hajua. Auto ei kuitenkaan temppuillut vaan perille päästiin hyvin. Iltasella kun piti kotiin lähteä, niin akku oli tyhjä. Sen verran oli akussa virtaa, että valot paloi himmeänä, mutta startti ei yrittänytkään pyörähtää. En kuullut myöskään sitä naksausta, joka yleensä kuuluu kun laittaa virrat päälle.

Sulakerasiasta irrottelin nyt iltasella sulakkeet ja mittailin niiden paikat, kun virta oli pois päältä. Bensapumpun sulakkeella ja keskuslukitus+kello+yms. sulakkeella oli jännite. Tuolla kl+kello sulakkeella tuo jännite varmaan kuulukin olla kun virta on pois päältä, mutta miten on tuo bensapumppu?

Voiko starttimoottori rikkoutua siten, että se menee oikosulkuun ja syö akun vaikka virrat on virta-avaimesta katkaistu?

Kiitollisena otetaan neuvoja vastaan miten vikaa kannattaisi etsiä.
Onko akku ehjä  ??? Oma 240 jätti työpaikan pihalle ku kesken starttauksen akusta meni kenno oikoseen... Virrat pois päältä akulta 12.7v ja virrat päälle nii romahti samantien 8.6v... toinen akku tilalle ja taas mentiin... Hajonnut akkukin meni takuuseen vielä.
Otsikko: Vs: 240 -92 b230f akku tyhjeni, oikosulku.
Kirjoitti: Jani - 07.03.2012, 09:13:41
Akku on todennäköisesti ehjä. Se oli yön laturissa ja nyt auto käynnistyi hyvin. Ajelin sen takaisin kotiin, enkä haistanut käryäkään. Mittasin akun napajännitteen auton ollessa käynnissä ja se oli 13,9V. Pitää antaa nyt olla muutaman tunnin ja katsoa vieläkö lähtee käyntiin. Ongelman aiheuttaja ei kuitenkaan ole selvillä.

Otsikko: Vs: 240 -92 b230f akku tyhjeni, oikosulku.
Kirjoitti: The_OttoB - 07.03.2012, 10:15:37
Ongelman aiheuttaja ei kuitenkaan ole selvillä.

Veikkaan keskuslukkoa. Avain ei palauta ja lukituksen sulkemistoiminto "jää päälle". Yleinen ominaisuus/vika.
Otsikko: Vs: 240 -92 b230f akku tyhjeni, oikosulku.
Kirjoitti: Gorgane - 07.03.2012, 17:59:22
Tarkasta myös moottorin alta kampiakselin siivapyörän tuntumasta kulkeva johtosarja, joka kulkee laturilta startille ja sisältää myös mm. öljynpaineanturin johdon. Sen kiinnikkeet voivat ruostua/hapettua teräviksi ja hinkkaavat johdot poikki. Yhteen 240:een vaihdoin vuosi sitten koko tuon johtosarjan, kun syttyi palamaan koulun hallissa.
Otsikko: Vs: 240 -92 b230f akku tyhjeni, oikosulku.
Kirjoitti: AtAi - 07.03.2012, 18:12:32
Epäilen moottorin ali menevää johtosarjaa, se todennäköisesti jonkin sortin oikoisessa kun hapero ja kulunut.

nimimerkillä 3kpl 240siin askarrellu moottorinjohtosarjaa uusiksi.
Otsikko: Vs: 240 -92 b230f akku tyhjeni, oikosulku.
Kirjoitti: Jani - 08.03.2012, 07:10:04
Kiitoksia vinkeistä.

Keskuslukko toimii yhtä ovea lukuun ottamatta. On ollut semmoinen ties kuin kauan. Kuskinoven lukko on kuitenkin ollut viimeaikoina avaimella tavallista jäykkempi avata.

Ongelma ei ole nyt enää toistunut. Ajoin eilen autolla 200km ja nyt yön jälkeenkin akussa oli vielä virtaa.

Pitää käydä tuo moottorin ali kulkeva johtosarja vielä tarkkaan läpi.

Semmoisen huomion tein, että ajovalot ei toimi muuta kuin "0" asennossa ja pitkät ei pysypäällä. Jos valokatkaisimen pyörittää "valo" asentoon, niin valot sammuvat. Purin jo kojelautaa/mittaristoa sen verran, että pääsin tuohon valokatkaisemeen käsiksi, mutta ei siinä ainakaan silmämääräisesti kuumenemisen merkkejä näy, eikä myöskään siitä lähtevissä johdoissa.
Otsikko: Vs: 240 -92 b230f akku tyhjeni, oikosulku.
Kirjoitti: AtAi - 08.03.2012, 16:06:00
Keskuslukko toimii yhtä ovea lukuun ottamatta. On ollut semmoinen ties kuin kauan. Kuskinoven lukko on kuitenkin ollut viimeaikoina avaimella tavallista jäykkempi avata.
Ongelma ei ole nyt enää toistunut. Ajoin eilen autolla 200km ja nyt yön jälkeenkin akussa oli vielä virtaa.
Liekkö pakkasen syytä jäykkyys.
yhden oven toimimattomuus johtunee että saranakohdasta on johdot poikki tai ite moottori kaput.
Otsikko: Vs: 240 -92 b230f akku tyhjeni, oikosulku.
Kirjoitti: Gorgane - 08.03.2012, 23:54:04
Sulakerasian putsauskaan ei ole huono idea, jos ei ole jo tehty. Eli sulakkeiden päät hinkkaa hiekkapaperilla, kiristää tongeilla sulakkeiden liittimiä ja sitten sähköpuhdistusaineella suojaa.
Otsikko: Vs: 240 -92 b230f akku tyhjeni, oikosulku.
Kirjoitti: Jani - 11.03.2012, 10:53:10
No niin. Nyt taisi vika löytyä. Taitaa ollavan sama rele mennyt oikeseen ja kärynnyt kuin keskusteluaiheessa "240 -91 puhallin lykkää savua ohjaamoon" http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=16243.0 (http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=16243.0).

Reeleen nastat ja litin ovat palaneet karrelle. Pitää kokeilla tuon vaihtaminen seuraavaksi.