Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => FAQ (isot Volvot -00 asti, P80-alusta) => Aiheen aloitti: (Miksu) - 29.10.2010, 16:41:48
-
Tulipa vaihdettu vanha ja murtunut pusla uuteen, hetken kun vaivasi vasenta aivolohkoa, löytyi sopivat välineet, eikä mitään erikoisempia välineitä tarvittu. Ajattelin laittaa oikein ohjeen vaikka onkin pikku homma, kuitenkin hyvin yleinen korjauskohde...
Hommaan tarvitaan siis:
-Pari kappaletta pieniä rälläkän hiomalaikkoja, 115mm
-Pari vinkaa (liimapuristinta)
-Pala lattarautaa
-Lisäksi suihkasin puslan toiseen reunaan vähän silikonia, niin luisti helposti alulle
1. Otetaan puslan ja tulipellin välinen tanko kokonaan pois tieltä
2. Vanha pusla lähtee helposti pois kun sahaa rautasahan terällä pari lovea ulkokehään (en huomannut ottaa kuvaa)
Myös taltta+vasara toimii, eli lyö sen ulkokehän puslasta rikki.
3. Uuteen puslaan kannattaa merkata vaikka tussilla ulkokehällä merkki sen nuolen kohdalle, joka näyttää ylöspäin, näin on helpompi ohjata pusla oikeaan asentoon, merkin tulisi siis olla kohdakkain sen pesän merkin kanssa.
4. Puslaa sai ihan käsivoimin pari milliä sisään jolloin oli helppoa saada se oikeaan asentoon, siitä eteenpäin homma jatkui näin:
(http://i138.photobucket.com/albums/q241/Hurm0s/Volvo/850 GLT/18092007001.jpg)
(http://i138.photobucket.com/albums/q241/Hurm0s/Volvo/850 GLT/18092007004.jpg)
Puslaa siis lähdetään painamaan siltä puolelta sisään, jossa näkyy kartio, näköjään vaihtelee autokohtaisesti. Lähtee tietenkin paremmin alulle siltä kartiopuolelta.
Hiomalaikka siis puslaa vasten, puslan holkki sopii täydellisesti laikan keskireikään. Vastapuolelle lattaraudan pala tms.
Suurempi vinka olisi kelvannut, tuon kanssa sai käyttää käsivoimia :)
Ellei pusla tunnu lähtevän millään edes alulle, niin sen toiseen reunaan voi vuolla puukolla hieman viistettä.
5. Sisään meni milli kerrallaan
(http://i138.photobucket.com/albums/q241/Hurm0s/Volvo/850 GLT/18092007006.jpg)
6. Kun pusla on tarpeeksi syvällä, toisellekin puolelle laitetaan hiomalaikka jolloin holkki pääsee taas siitä keskireijästä läpi
(http://i138.photobucket.com/albums/q241/Hurm0s/Volvo/850 GLT/18092007008.jpg)
7. Lopuksi käytin vielä kahta vinkaa jolloin meni iloisemmin loppuun asti
(http://i138.photobucket.com/albums/q241/Hurm0s/Volvo/850 GLT/18092007011.jpg)
8. Võila, paikallaan
(http://i138.photobucket.com/albums/q241/Hurm0s/Volvo/850 GLT/18092007013.jpg)
Pusla jäi ehkäpä millin liikaa tulosuuntaansa, mutta tulee kuitenkin molemmilta puolilta pesästä yli, joten eipä pitäisi haitata.
Jos tuntuu, että pusla alkaa liikkumaan sivusuunnassa, saa sen ankkuroitua paikalleen kun vetäisee itseporautuvan ruuvin tuon pesän (ja puslan ulkokehän) läpi.
E: ohjetta vähän päivitetty.
-
Kokeilin tuota hommaa noilla puristimilla, ei kyllä mun puslaa saanut käsivoimin eikä vinkoilla alkuun tuolla konehuoneessa. Vinkoista halkes kahvat. :) Oli vielä isommat vinkat...
Otin suosiolla nuo 3 ruuvia pois jotka tuota rautaa koneen päädyssä pitelee ja vein isoon viilapenkkiin. Siinä käytin toisella puolella tuollaista laikkaa ja toiselle puolelle laitoin pätkän sopivaa pakoputkitavaraa. Silti meinas olla naamanilmeitä että sai ton puslan alkuun, menihän se sitten raakalla voimalla perille.
Tuo puslan ulkokehähän on jotain ihme muovia ja pusla ollessaan vapaana on soikea, se pitää pakottaa siihen pyöreään muotoonsa tuonne paikoilleen. :buck2:
Tämä näin omana kokemuksena, että tekisin sen 5min töitä tuon raudan irroitukseen niin helpottaa lopputulosta kummasti.
Tai sitten noita puslia on tosi väljällä sovitteella tuohon pesäänsä. Omani otin Motonetista.
-
Tällaisen homman huomasin tänään:
(http://img851.imageshack.us/img851/2281/dscn3523u.jpg)
Eli pusla on aivan tohjona
onhan tämä kyseinen pusla:
http://img4.imageshack.us/img4/6274/pusla.png
-
On.
-
Eipä ollu paha homma kaivaa tuo päätyrauta kokonaan pois. Voisin jopa väittää, että helpommalla pääsee, jos suosiolla kaivaa sen päätyraudan irti ja puristaa penkissä tai prässissä sen vanhan pois ja sitten uuden puslan paikkaansa.
-
Huomautus tuohon puslaan... On eri pusla uudemmissa koneissa -99 eteenpäin. Jos on se uudemman alumiinivalua oleva korvake, sinne kuuluu ulkokehältään isompi pusla. Ei käy tuo motonetin malli. :pomo:
On jopa kokeiltu ja todettu... :buck2:
-
Ja Siniseltä tiskiltä myydään koko palikka alumiinisine kiinnityskorvakkeineen eikä pelkkää puslaa.
-
Tämä taitaa kans olla entinen kumi? :idiot2:
(http://img204.imageshack.us/img204/2715/img2988yd.jpg)
-
Tämä taitaa kans olla entinen kumi? :idiot2:
http://img204.imageshack.us/img204/2715/img2988yd.jpg
Ei toi nyt äkkiseltään rikkinäiseltä näytä, tuo pystysuuntainen halkeama siinä kuuluukin olla
-
Ei toi nyt äkkiseltään rikkinäiseltä näytä, tuo pystysuuntainen halkeama siinä kuuluukin olla
Ei näytä ei. Tuo keskimmäinen osahan murtuu poikki ylhäältä ja/tai alhaalta.
Eli noin kuin comanchen kuvassa.
-
eli tuo on ehjä?
-
eli tuo on ehjä?
Kuva vähän väärään kohtaan tarkentunu mutta sanoisin että ei aiheuta toimenpiteitä.
-
Kestäiskö tuo kumi paremmin jos asentas nuolen eteen tai hyttiin päin? vai meneekö liian"jäykäksi" :idiot2:
nimimerkillä 3v välein ku tuota pitää vaihtaa paskaks menemisen jälkeen(nuoli ylös asento nyt)
-
Kestäiskö tuo kumi paremmin jos asentas nuolen eteen tai hyttiin päin? vai meneekö liian"jäykäksi" :idiot2:
nimimerkillä 3v välein ku tuota pitää vaihtaa paskaks menemisen jälkeen(nuoli ylös asento nyt)
Täytä sikapaskalla nuo kolot ja anna kuivua. ;)
Veikkaan että jos käännät puslan vika-asentoon, moottori alkaa hyppiä tuon kallistumisen sijaan.-----> Ei hyvä.
-
Pikku kyssäri vielä tohon puslaan. Motonetista hain tänään ton(8.80e),niin vissiinki kuskin puolelta katsottuna toi "nuoli"
ylös? Siis kun tossa möllykässä on sillon vänkärin puolella nuoli alas :D Kumpiko se siis oikea :buck2:
ps: Ehkä tohon jotain lievää lisä jäykistettä laitankin :pomo:
-
Eiköhän se ole sama kunhan on "pystyssä"
-
Eri näkönen toi on pusla on nuoli ylös"toisin päin"riippuen siis kummalta kädeltä katsot :P koska toi holkki ei ole vulkanoitu keskelle,niin ompiko parempi jos holkki on enämpi hyttiin päin vaiko keulaan päin? Kestävyyttä tässä ajattelen vain.
-
(http://i51.tinypic.com/25qdmpi.jpg)
Tämä ei toki ole "raketti tiedettä",mut kestäiskö toi kumi paremmin jos tämä katselukulma on kuskin puolelta päin?
(vastakkaisen puolen nuoli osoittaa alas tällä hetkellä) Tietenkin kone elää kiihdytyksissä ja vaihdejarrutuksissa eteen/taakse laittoko sen kummin hyvänsä :buck2:
-
Tulipa tuo itsellekin eteen ja eikun tuumasta toimeen. Ensimmäinen ihmetys oli miten saada 61mm holkki 58mm reikään. Noh, eikun kauheita virityksiä puristimilla ja kaikella mitä löytyi. Ei onnistu, puristimet rupes vääntyy siihen malliin, että hirvitti. Eikä niillä saa sitä menemään millään suoraan. Sitten hioin vähän toista puolta kartioksi jos saisi vähän edes alkuun, mutta kun ei.
Ajattelinpa sitten, täältä lettuani ohjeita, purkaa koko telineen. Piti sitten purkaa kaiken maailman haitariputkea, viranjakajan kantta, pyörijää ym. tieltä, jottaa pääsisi käsiksi niihin kahteen alimmaiseen pulttiin.
Ei hemmetti liikahtanut etummainen pultti mihinkään. Se on niin syvällä ja vaikeassa paikassa, ettei meikäläisen perustyökaluilla onnistu millään.
Siinä vaiheessa mulle riitti ja soitin apuja paikalliselle luotto korjaamolle jotka ovat aina auttaneet jopa omissakin remonteissa. Eikun palikat kasaan ja kurvataan paikalle.
Ei sielläkään ollut mitään erikoistyökalua, mutta kehitettiin sellainen kierretanko läpi ja holkit molempiin päihin ja muttereilla kiristys. Johan lähti homma toimimaan ja ihan suoraan meni vaan ruuvia vääntämällä. ELK
Monta tuntia meni, mutta jotain hyvääkin tuli. Automaattilaatikon vaihteet vaihtaa nyt nätimmin. Eli ei tunnu vaihdot niin nykäyksiltä.
EDIT. Kumi tuli tosiaan noin päin kuten tuossa kuvassa kuskin puolella seisottaessa.
-
Huomautus tuohon puslaan... On eri pusla uudemmissa koneissa -99 eteenpäin. Jos on se uudemman alumiinivalua oleva korvake, sinne kuuluu ulkokehältään isompi pusla. Ei käy tuo motonetin malli. :pomo:
On jopa kokeiltu ja todettu... :buck2:
2000 vuoden mk1 turboon pitäisi yläkumi vaihtaa, onko motonetistä apuja ?
-
2000 vuoden mk1 turboon pitäisi yläkumi vaihtaa, onko motonetistä apuja ?
Ei ole.
-
Ei ole.
No niihä sä kirjoititkin . Onneton sisäluku mulla. No löytyykö tuohon mistään muualta käypäistä vaihtoehtoa ?
-
Mä laitoin tällaisen. 8) kyllästyin joka vuotiseen uusimiseen.
http://tuotteet.etra.fi/main.html?nodeUid=19918219&catalogUid=2224442&parents=|2649598|19918118|19918121&path=1 (http://tuotteet.etra.fi/main.html?nodeUid=19918219&catalogUid=2224442&parents=|2649598|19918118|19918121&path=1)
Ei ainakaan tästä kohtaa murru. ;)
Katsastusmiehestä riippuen saattoivat nähdä oikean osan rikkinäiseksi aivan väärästä kohdista,
eli juurikin tuosta immenkalvomaisesta kohdasta, jolla ei edes ole mitään mahdollisuutta pysyä repeytymättä menossa mukana.
Eikä muutoinkaan vaikuta mihinkään ajossa. On kalvoa tai ei.
-
Pitääkin koittaa sopisko takavedon vaihteistotuki tuonne edes vähän muokattuna... :) Aika liki menee...
Juu ei sovi, on n. 5mm liikaa halkaisijaa. Saahan sen tietysti siitä pois sen liian... :P
Tein tuosta vaihteistokumista tuon puslan, kesti noin viikon kun vulkanoinnit antautuivat...
Repäsin ne pois ja porasin reiän keskelle ja löin putkenpätkän väkisin siihen ja alkuperäisellä pultilla kiinni.
Nyt luulis kestävän. Voi olla että ei kestä nuo lieriöeristimetkään kun ei ole noin päin suunniteltu voimaa ottaamaan.
-
RPT haki tuon tiskiltä,
(http://img.photobucket.com/albums/v218/jaskajokunen/IMG_0239.jpg)
voiko sillä korvata tämän (http://img.photobucket.com/albums/v218/jaskajokunen/IMG_0238.jpg) ?
Mitkähän on noiden kiinnityspulttien kiristystiukkuudet ?
Luulisi, jotta valmistenumerolla saisi oikean osan, mutta kun on niin kovin erillainen osa ???
-
RPT haki tuon tiskiltä,
(http://img.photobucket.com/albums/v218/jaskajokunen/IMG_0239.jpg)
voiko sillä korvata tämän (http://img.photobucket.com/albums/v218/jaskajokunen/IMG_0238.jpg) ?
Mitkähän on noiden kiinnityspulttien kiristystiukkuudet ?
Luulisi, jotta valmistenumerolla saisi oikean osan, mutta kun on niin kovin erillainen osa ???
On jo aika pitkään tuo uudempi malli korvannut vanhan, eli sinne vaan.
hmm.. Pultit saa laittaa kiinni.
-
-
-
Pitäisi vaihtaa tuo pusla 2000 malliseen 2,5 TDI koneeseen. Hieman erinäköinen tuo tulkikolmio, aluminivalua. Osaako joku sanoa mistä tuon saa, pitääkö ostaa "siniseltä"
Tuleeko pelkkä kumipusla, vai koko tuki. Vaihto-ohje lienee suurinpiirtein sama.
Eikö ruuvipenkissä menisi, jos irroittaa sen aluminiosan.
kävin tänään motonetistä hakeen ittelle ton tukilaakeri puslan tms, niin siä oli myös toi kolmion mallinen alumiinivalu pusla systeemi. tullu mallistoon uudempaa? mutta itsellä se 54mm malli joten enpä tiiä sit käykö vai ei. 9e makso toi oma ja se kolmio valu härdelli oli 22e.
-
Laitoin V70 2.5 TDI:hin (vm. 99, käyttöönotto 12/98) alumiiniseen ylätukeen laakerin. Ensin oli pakko pistää hetkiseksi PowerFlex, mutta dieselin kanssa tuli äänet ja tärinät aivan hurjina ohjaamoon.
Nyt sisuunnuin ja ensin 100 mm ruustukin kanssa puristelin viimeiselle sentille, ja sitten oli 10 mm vanerinpaloja, joissa tuuman reikiä, ja 4 mm raudankappaleita joissa reikiä, niitä ja 8 mm pulttia sisäänvetäjänä käyttämällä ruuvasin siihen asti, että toisessa päässä (repsikan puoli) on tasainen ja kuskin puolella ne loput 4 mm näkösällä.
Ennen hommaa sahasin pari lovea, olisivat saaneet olla puoliväliin tai vaikka ylikin, tuohon muovirunkoon.
Olin innostunut butyylikumittamaan osaa jo etukäteen, mutta se oli huono ajatus. Sitä oli kesken työmaan revittävä pois. Tosin nyt varmasti tulee laitettua sisuksiin Sikaflexiä tai muuta, ettei heti hajoa. Kerrassaan kettumainen vaihdettava!
Volvon ohjekirjan mukaan pienempi rako on auton etupuolelle, loogista, eikö? Näin ollen (jassen) kuva pitäisi olla apuohjaajan puolelta...
Ja kylläpä on nautinto ajaa autoa, kun on Powerflexistä päässyt!
Mutta jollekulle T-5-friikille myyn PowerFlexin halvalla, se on jo valmiiksi pyöristetty asentamisen helpottamiseksi(: 20 eurolla lähetänkin / tingi!
-
RPT haki tuon tiskiltä,
(http://img.photobucket.com/albums/v218/jaskajokunen/IMG_0239.jpg)
voiko sillä korvata tämän (http://img.photobucket.com/albums/v218/jaskajokunen/IMG_0238.jpg) ?
Mitkähän on noiden kiinnityspulttien kiristystiukkuudet ?
Luulisi, jotta valmistenumerolla saisi oikean osan, mutta kun on niin kovin erillainen osa ???
Skruvatissa myydään tämmösiä:
(http://img.skruvat.com/images/29/62439597/62439597_0.jpg)
On tosin hieman liian suuri tuohon alkuperäiseen. Hiukan pitää hoonata reikää suuremmaksi, että sen sinne sai laitettua.
Sitten sikaflexillä täyttäen koko paska. Tuli aika hyvä.
-
meikän vollessa kyseisen puslan asennus oli ratkaistu halkaisemalla pusla,eihän se siinä raudassa kunnolla pysynyt.aina kiihdyttäessä pusla painui läjään ja motti heilu.pusla muuten lähti ihan käsin irti.ite vaihoin urtsipuslan ja paikalleen laitoin naapurin sorvissa sen jälkeen kun olin raudan irrottanu koneesta,kaikista helpointa sillälailla
-
Laitoin V70 2.5 TDI:hin (vm. 99, käyttöönotto 12/98) alumiiniseen ylätukeen laakerin.
*clip*
Volvon ohjekirjan mukaan pienempi rako on auton etupuolelle, loogista, eikö? Näin ollen (jassen) kuva pitäisi olla apuohjaajan puolelta...
Ei hele. Mulla just ostetussa -99 tdi:ssä tuo kumi on juuri toisinpäin kuin tässä on kuvailtu! Se on vähän halkeillut, ja tärinät on ihan miehekkäät tyhjäkäynnillä... Tänä aamuna katoin öljyt, ja tikkukin taipuu jotta sen saa flektin suojuksen ohi... ???
Voisiko joku ottaa kuvan omasta samanlaisestaan, vaikka kuskin puolelta siten että koko konehuone näkyy? En löytänyt googlella... Alkoi epäilyttää että tuo on joskus vaihdettu väärin ja kone on liian etukenossa.
LISÄYSTÄ:
Kävin ottamassa kuvia ja mittaamassa helan. Sen halkaisija on 58 mm. (Tämä nyt ei välttämättä ole mikään uusi tieto, mutta...) Eli motonetti ei auta, joten olisi mukava tietää mistä dieselmiehet on omansa hommanneet ja mihin hintaan? Joku tosin oli pusertanut "61 mm helan 58 mm reikään" aiemmin tässä topicissa, eli onko se nyt kuitenkin sitten se 61 mm hela tähänkin käypänen? Skruvat tarjoaa tällaista:
http://www.skruvat.com/Engine-mount-P10881.aspx
Eli tilanne on tämä:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/41346585/Volvo/ylatuenhela1.jpg
Halkeilua ei kuvista kunnolla nää, enkä tarkoita sitä normaalia aukkoa puslassa. Mutta eikö tuo kuitenkin näytä vähän kuin kone "nojaisi" hieman liikaa eteenpäin helan antaessa periksi? Ja se tosiaan näyttäisi olevan myös väärin päin mikäli Scwarzwaldin havainto ohjekirjasta on oikea.
Tässä vielä kuva miten öljytikku on tuolleen vähän turhan edessä verraten googlella löytämiini konehuonekuviin, joiden perusteella vaikuttaisi että tikun pään normaalisti näkyä jopa auton edestäpäin katsottuna.
https://dl.dropboxusercontent.com/u/41346585/Volvo/oljytikku.jpg
-
^ näyttäisi olevan väärin kun noin paljon Iitissä tuo pusla
-
Siniseltä haettu 61 mm pusla. On kyllä niin tiukka sovitus että taidanpa suosiolla hioa hieman matskua pois... Huomenna.
Selvisipä samalla että tuon puslan väärin asentanut puuha-pete on tehnyt sen irrottamalla koko tuen - ja katkaissut toisen alakiinnityspultin kannan irti, ilmeisesti korvaten puuttuvan pidon jollain tiukalla liimalla. Ei nimittäin irtoa. Enempää en uskalla käyttää voimakeinoja joten olkoon paikallaan...
-
Ehjästä varmasti oikein kiinnitetystä helasta saatu kuva (kiitos pomo!), ja kyllä se nyt vaan on niin että se tulee juuri niin päin kuin se oli omassa, eli epäkesko TAAKSEPÄIN, ts. nuoli ylöspäin kuskin puolella, ts. isompi väli eteenpäin.
Tieto saavutti minut vasta kun olin helan asentanut - väärin päin. Se ei toki ollut ainoa asia mikä siinä meni pieleen. Sovitus on nimittäin aivan järkyttävän tiukka, ja asennusta helpottaakseni sahasin jonkun matkaa poikkisuunnassa runkoon lovet vastakkaisille puolille. Se ehkä hieman auttoi, mutta jossain vaiheessa melko lopussa kuului naps, ja toinen sahauksista lohkesi rungon läpi asti. Onneksi sentään vain kuskin puolelta. Mutta sanomattakin lienee selvää että asennuksen tulivat varmistamaan paikalliset herrat Vituiksmän ja Uusiksmän.
TDI-miehille ohje, koska sellaista ei kukaan ole vielä kirjoitellut:
1. Pura EGR pois tieltä, jos asennat helan irrottamatta tukea moottorista. Sehän on hyvä puhdistella tai vaikka tukkia tässä samalla...
2. Mieti ja kehittele työkalut etukäteen. Hela pitää saada menemään reikäänsä suorassa, ja sitä pitää kyetä puristamaan rungosta koko rungon alalta, keskeltä helaa (huomioi epäkesko: ei läpiholkin kohdalta!) tai kahdesta kohtaa vastakkaisilta puolilta - ja keskelle tukirautaa asti, jolloin helan runko tulee yli tukiraudan reunan. Hiomalaikat eivät dieselin kanssa olleet ideaalit apuvälineet, sillä laikalle on bensakonetta huonommin tilaa apukuskin puolella (egr:n laippa imusarjassa).
3. Todennäköisesti helan muotoilu, esim reunan kaventaminen/viistäminen, vain vaikeuttaa hommaa koska hela on tällöin vaikeampi saada pysymään alulla työkaluja asetellessa, ilmeisesti koska viisteestä pitäisi saada 100 % samanlainen joka kohdasta. Ainakin mulla muokkaamattoman helan sai pysymään itsekseen n. 2 mm matkalta reiässä käsin työntämällä, mutta viistettynä se ei enää pysynyt ja lisäksi pyrki kääntymään vinoon helpommin. Ja se sahaaminen oli tosiaan huono ajatus... Voi kylläkin olla että hela pääsi menemään jossain vaiheessa vinoon sopivassa suunnassa, jolloin petti tuosta sahatusta kohdasta.
4. Puristimilta/puristimelta vaaditaan paljon... Oiva apu oli vivulla toimiva 300 kg vetävä "heavy duty" -puristin. Harmi että niitä oli vain yksi, ja puristusliike hommaan hieman lyhyt (alkuvaiheessa, kun hela ei tahtonut pysyä reiässä).
HUOM!Tämä perustuu täysin omaan, ensikertalaisen kokemukseen. Saa/pitää korjata ja lisätä neuvoja! Koottua ohjetta varmasti joku vielä kaipaa.
-
Meidän Tdi ja kaverin bensakoneinen sai uuden puslan ihan vaan yksinkertaisen kierretanko--sopivat lätyt painikkeeksi yhdistelmällä mitään purkamatta tai sahaamatta.
Erikokoiset puslat kuten tuolla jossain jo olikin puheissa.
Käsittämätöntä että joka paikassa tarjoavat samaa irtopuslaa tdi ja bentsiinikoneisiin?? Ainakin noi meillä käsissä olleet olivat aivan erikokoisia, toinen ostettu Fixus-liikkeestä ja toinen joko Motonetista tai Mekonomenista...
-
Meidän Tdi ja kaverin bensakoneinen sai uuden puslan ihan vaan yksinkertaisen kierretanko--sopivat lätyt painikkeeksi yhdistelmällä mitään purkamatta tai sahaamatta.
Erikokoiset puslat kuten tuolla jossain jo olikin puheissa.
Käsittämätöntä että joka paikassa tarjoavat samaa irtopuslaa tdi ja bentsiinikoneisiin?? Ainakin noi meillä käsissä olleet olivat aivan erikokoisia, toinen ostettu Fixus-liikkeestä ja toinen joko Motonetista tai Mekonomenista...
Omani hain Hämeen Autovarusteelta, eli Volvon merkkiliikkeen varaosatiskiltä... :o
EDIT: Taidanpa mennä reklamoimaan. Ja meillähän M8 kierretankohässäkällä meni muttereista kierteet yrittäessä...
-
Käsittämätöntä että joka paikassa tarjoavat samaa irtopuslaa tdi ja bentsiinikoneisiin?? Ainakin noi meillä käsissä olleet olivat aivan erikokoisia, toinen ostettu Fixus-liikkeestä ja toinen joko Motonetista tai Mekonomenista...
Selailin äsken volvon varaosa-ohjelmaa tuon puslan osalta ja näyttääs samalla varaosanumerolla olevan puslaa ihan lukemattomiin määriin eri bensa ja diesel koneita, siitä syystä varmaan myös tarjotaan samaa puslaa bensaan ja dieseliin, kun niissä on sama pusla, mutta ehkäpä jotain eroavaisuuksia on sitten on jonkin moottorin välillä, mutta tuosta moottormallien massasta en kyennyt katsomaan, että mitä moottoreita sieltä puuttuu..
No tokikaan ei uudempaan RN-koneeseen sovi, se kun on täysin erilainen rakenteeltaan.
-
Pitääkin tänään yrittää muistaa vertailla noi autot kun kaveri tulee autoaan tänne korjauttamaan. Siinä on sitten -99 tdi ja -00 bensa rinnakkain, voipi mitata ja vaikka kuvailla puslat. Tämä vaikuttaa yhtä hauskalta judanssiolta kuin tuon tdi:n venakopan tiiviste, kauppiaiden listojen mukaan tulee väärää osaa jos ei satu tietämään mitä haluaa. ;D
-
Pitääkin tänään yrittää muistaa vertailla noi autot kun kaveri tulee autoaan tänne korjauttamaan. Siinä on sitten -99 tdi ja -00 bensa rinnakkain, voipi mitata ja vaikka kuvailla puslat. Tämä vaikuttaa yhtä hauskalta judanssiolta kuin tuon tdi:n venakopan tiiviste, kauppiaiden listojen mukaan tulee väärää osaa jos ei satu tietämään mitä haluaa. ;D
Itse kun mittasin paikallaan vanhan helan, sain tulokseksi 58mm. En kehdannu väitellä kun näin räjäytyskuvan ja osanumeron omin silmin. Tottahan sen pitääkin olla vähän reikää isompi irtaallaan että istuu tiukkaan. Mutta että 2-3mm...
On kyllä koomista tän koneen kanssa. :D Motonetin listalla myös väärän kokoinen öljytulpan tiiviste. Arvatkaapa tiputtaako vanhalla tiivisteellä. Saavat kyllä antaa uudet öljyt.
Sori ot.
-
Tänään mitattu puslat.
Kai se on jo moneen kertaan jo kirjoiteltu mutta menkööt vielä...
-99 2,5 tdi 58mm
-00 2,4 b 62mm
Noissa oli jo taannoin käsissä niin paljon eroa että ettei edes ajateltu asentaa. "Oikeankokoinen" pusla menee aika helposti paikoilleen kuten moni onkin todennut. 2mm/puoli on jo liikaa kun ulkokuori on jotain kovaa muovia. Otin vielä kuvatkin molemmista, ei ehkä mitään mullistavaa lisäinfoa tähän ketjuun.
Bensakone
(http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=561&pictureid=147097)
VAG diesel
(http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=561&pictureid=147098)
-
Tänään mitattu puslat.
Kai se on jo moneen kertaan jo kirjoiteltu mutta menkööt vielä...
-99 2,5 tdi 58mm
-00 2,4 b 62mm
Noissa oli jo taannoin käsissä niin paljon eroa että ettei edes ajateltu asentaa. "Oikeankokoinen" pusla menee aika helposti paikoilleen kuten moni onkin todennut. 2mm/puoli on jo liikaa kun ulkokuori on jotain kovaa muovia. Otin vielä kuvatkin molemmista, ei ehkä mitään mullistavaa lisäinfoa tähän ketjuun.
Tuossahan tosiaan kuvassa tuo uudempi bensakone on mistä ed. viestissäni mainitsin.
Originaali pusla noihin dieseleihin ja vanhempiin bensakoneisiin on sen verran reikää isompi, että sen asentamisessa on juurikin sellaisia ongelmia, kuin tässä ketjussa on kerrottu.
-
Noissa oli jo taannoin käsissä niin paljon eroa että ettei edes ajateltu asentaa. "Oikeankokoinen" pusla menee aika helposti paikoilleen kuten moni onkin todennut. 2mm/puoli on jo liikaa kun ulkokuori on jotain kovaa muovia.
Eli mistä sitä dieselin pienempää puslaa saa, kun ei edes Volvolta?
-
Eli mistä sitä dieselin pienempää puslaa saa, kun ei edes Volvolta?
Emmää tiiä... :D Muistikuva on sellainen että kaveri oli bensakoneiseensa ostanut puslan Motonet-Biltema-Mekonomen akselilta, tuli sit tänne sitä vaihdattamaan jolloin todettiin että liian pieni. Paikallinen Fixus myi ton isomman sitten.
Olikohan käynyt kaupassa joku virhe kun nyttenkin olivat kaverille myyneet Focuksen tukivarren... Oli tarrat sekaisin ja kaveri kun ei autoista paljoa teknisesti jymmärrä niin ihmetys oli suuri kun totesin heti että mitä sä taas oot ostanut. On muuten se Focus tukivarsi sen kokoinen joka pitäis näissäkin olla.
Mut joo, aika sekava homma. (mulla ei oo ihan tarkkaan selvillä noi aiemmin mainitut eri moottorityypit/vuosimallit, omia kokemuksia tässä väkästelen)
Ikäväkseni puslan pussi on jo hukattu, olis voinut kurkkia numeroita.
-
Harmillista. Ties vaikka olis ollu johonkin muualle tarkotettu osa. Toisaalta, joku öö merkin osahan voi olla mitoiltaankin öö laatua... :P
Taidan luovuttaa ja antaa ammattilaisen hoitaa joskus.
-
Paljonkos tuo osa maksaa Tiskillä Siis sen alumiinikuoren kanssa ? Jos on alle 100€ en alkaisi kikkailemaan itse (IMHO)
-
En tiedä, ei tarjonnu sellaista. Onkohan dieseliin edes? Tuki on erilainen kuin bensakoneessa.
-
Sähkökaasulliseen bensaan maksaa tiskillä ~80€ koko korvake.
-
Löysin tälläsen Skandixilta. Taidanpa kokeilla jossain vaiheessa!
http://www.skandix.de/en/spare-parts/engine/engine-mountings/engine-mounting-upper/1009874/ (http://www.skandix.de/en/spare-parts/engine/engine-mountings/engine-mounting-upper/1009874/)
-
Eli mistä sitä dieselin pienempää puslaa saa, kun ei edes Volvolta?
Mä sain ainakin siniseltä 58mm puslan numerolla 9434263. Kääntöpuolella lukee BOGE ja numerot 0359-03. Katotaan nyt miten tuon kanssa käy...
E: ...sehän oli yhdeltä kantilta 58mm... Neljä halkioo kehälle ja isolla pultilla paikoilleen.