Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Turbo- ja remmiahtaminen => Aiheen aloitti: sjos - 07.03.2012, 20:37:34

Otsikko: HX35 tinakoneeseen, eli 850/x70 srj:n koneen kylkeen.
Kirjoitti: sjos - 07.03.2012, 20:37:34
Erinäisitä sattumuksista, uutta turboa taas täytyisi osteskella. ::)

Tuli sitten mieleen, et tätä on monessakin autossa käytössä ja "hehkutettu".
Ja tuollaista HX35FR:ää kaupattiinkin, mielestäni sopivasti, ulkoisen hukkiksen kanssa.

Ja sitten itse asiaan.
Saako tuota ko auton koneen ja tulipellin väliin mitenkään mahtumaan (x70) ??
Pakosarjan teoksihan se menisi, et ensinnäkin saisi hukkiksen lähdön.
Mitäs haittaa tms on tuosta jaetusta pakopesästä/viispyttysestä koneesta.
Hieman vaikeusastetta tietysti sarjan tekoon. (kuulopuheita, et 5cyl ei sais olla jaettua pesää.. ?? ???)

Ei muutakun kommentteja, ideoita yms.

Juu, on laiton puhallin katsastusmielessä ! evvk ! ;)
Otsikko: Vs: HX35 tinakoneeseen, eli 850/x70 srj:n koneen kylkeen.
Kirjoitti: Timo_R - 07.03.2012, 20:47:57
Veikkaan että ahdasta tulee, mutta kyllä sen sinne voi mahtuunkin saada. Meinasin itsekin alkaa väsäileen pakosarjaa käyristä, mutta päädyin lopulta R-sarjaan, kun sitä tilaa on oikeesti aika vähän. Asettaa aika lailla rajotuksia tuubisarjalle.

Tuo R-sarja on tälläi ulkomuistista heitettynä n. 10cm kansitasosta ahtimen laippaan "korkea.
(http://timor.pic.fi/kuvat/850%20T-5R/2011/R_pakosarja.jpg/bigthumb?hash=13507) (http://timor.pic.fi/kuvat/850+T-5R/2011/R_pakosarja.jpg/_smaller.jpg?hash=13507)

Tälläsellä kiina-ahtimella, joka on ton verran vakiota isompi, tilaa jää mittausten mukaan sentin verran. Käytäntö näyttää lopputuloksen jahka joskus saa koneen paikalleen.
(http://timor.pic.fi/kuvat/850%20T-5R/2011/vanha_vs_uusi.jpg/bigthumb?hash=4018) (http://timor.pic.fi/kuvat/850+T-5R/2011/vanha_vs_uusi.jpg/_smaller.jpg?hash=4018)

Toki tuubisarjalla pystyy pelaamaan paremmin ton ahtimen sijoituksen kanssa, kun siellä alempana tilaa on paremmin. Tälläinen erikoisempi sarja tietenkin herättää inssin huomion enemmän, joten sekin oli yksi syy omalta kohdaltani päätyä tehdastekoiseen.
Otsikko: Vs: HX35 tinakoneeseen, eli 850/x70 srj:n koneen kylkeen.
Kirjoitti: sjos - 07.03.2012, 20:58:37
Alkup sarjan käyttö tuskin onnistuu, kun välilaippa täytys tehdä/teetättää tuota ulkopuolista hukkaporttia varten.
Silloin tila loppuu taatusti kesken.

Alaspäin ei ole tilaa myöskään mennä, koskaa.. tuo on neliveto :buck2:

Sarja täytys tehdä aivan nuolemalla lohkon kylkeen, mitä sitten taas tekee lohkon lämmöille. :(

Eikä väliä sarjalla, kun turbokaan ei insille tule tod näk kelpaamaan..

Saattaa olla, et helpommalla pääsee kun hakkaa päätä seinään.. :P

E: oliko tuo mitsu 15 vai 16?
Otsikko: Vs: HX35 tinakoneeseen, eli 850/x70 srj:n koneen kylkeen.
Kirjoitti: Timo_R - 07.03.2012, 21:02:50
Alkup sarjan käyttö tuskin onnistuu, kun välilaippa täytys tehdä/teetättää tuota ulkopuolista hukkaporttia varten.
Silloin tila loppuu taatusti kesken.

Alaspäin ei ole tilaa myöskään mennä, koskaa.. tuo on neliveto :buck2:

Sarja täytys tehdä aivan nuolemalla lohkon kylkeen, mitä sitten taas tekee lohkon lämmöille. :(

Eikä väliä sarjalla, kun turbokaan ei insille tule tod näk kelpaamaan..

Saattaa olla, et helpommalla pääsee kun hakkaa päätä seinään.. :P

E: oliko tuo mitsu 15 vai 16?

16T.

En tiedä miten semmonen onnistuis, jos tekis ikäänkuin jonkun 90asteen mutkan mallisen "välilaipan", ja koittais käännellä ahtimen siihen sopivaksi.

Onko sulla mahdollisuutta päästä mittaileen sitä Holsettia, et kuin iso se on?
Otsikko: Vs: HX35 tinakoneeseen, eli 850/x70 srj:n koneen kylkeen.
Kirjoitti: sjos - 07.03.2012, 21:07:15
16T.

En tiedä miten semmonen onnistuis, jos tekis ikäänkuin jonkun 90asteen mutkan mallisen "välilaipan", ja koittais käännellä ahtimen siihen sopivaksi.

Onko sulla mahdollisuutta päästä mittaileen sitä Holsettia, et kuin iso se on?

En älynnyt mittailla.
Kyllähän se mittailemaan pääsee.
Kokosuhde kutakuinkin, mitä sun kuvassa, mut 19T ja HX35  :)

Tekisköhän koevedoksen vaparin pakosarjasta. ::)
Otsikko: Vs: HX35 tinakoneeseen, eli 850/x70 srj:n koneen kylkeen.
Kirjoitti: Timo_R - 07.03.2012, 21:13:26
En älynnyt mittailla.
Kyllähän se mittailemaan pääsee.
Kokosuhde kutakuinkin, mitä sun kuvassa, mut 19T ja HX35  :)

Tekisköhän koevedoksen vaparin pakosarjasta. ::)


Kannattaa varmaan selailla ruotsalaisten virityksiä...mm. KL-racing tarjoaa sarjaa http://shop.klracing.se/sv/artiklar/grenror-turbo/turbo-grenror-extreme/volvo-8/volvo-850_v70-extreme-t3.html

Joten eiköhän se kuitenkin mahdollista ole isompikin ahdin sinne sovittaa, kun vaan viitseliäisyyttä riittää :)

Mikäli mä yhtään tuosta tajuan, nii HX40:kin pitäis sopia  ???
Otsikko: Vs: HX35 tinakoneeseen, eli 850/x70 srj:n koneen kylkeen.
Kirjoitti: sjos - 07.03.2012, 21:22:50

Kannattaa varmaan selailla ruotsalaisten virityksiä...mm. KL-racing tarjoaa sarjaa http://shop.klracing.se/sv/artiklar/grenror-turbo/turbo-grenror-extreme/volvo-8/volvo-850_v70-extreme-t3.html

Joten eiköhän se kuitenkin mahdollista ole isompikin ahdin sinne sovittaa, kun vaan viitseliäisyyttä riittää :)

Mikäli mä yhtään tuosta tajuan, nii HX40:kin pitäis sopia  ???

Joskus tuota katsellutkin.
Hinta ei olisi kyllä paha.

Pahoin pelkään, et sarja tulee noin päin mitä kuvassakin ja silloin ei kyllä mahdu.
Tulee kulmavaide/kardaani tielle.
Otsikko: Vs: HX35 tinakoneeseen, eli 850/x70 srj:n koneen kylkeen.
Kirjoitti: Rusakko - 07.03.2012, 21:37:24
Sitten on myös se vaihtoehto, että ahdin nousee kannen "päälle", mutta se onkin jo aika näkyvä muutos. Hmm.. vai mahtuuko siihen ku on se poikkitukikin ja kaikki?
Otsikko: Vs: HX35 tinakoneeseen, eli 850/x70 srj:n koneen kylkeen.
Kirjoitti: Rusakko - 07.03.2012, 21:47:08
Hep.. löysin kuvan.
(http://img413.imageshack.us/img413/1503/volvo850rwaterair.jpg)
Otsikko: Vs: HX35 tinakoneeseen, eli 850/x70 srj:n koneen kylkeen.
Kirjoitti: sjos - 07.03.2012, 21:52:50
Hep.. löysin kuvan.
(http://img413.imageshack.us/img413/1503/volvo850rwaterair.jpg)

Ei juma.. :nälkä:

Ei kyllä nyt natsaa mun visioihin :buck2:

Taitaa olla tällä tutkimusasteella, iso aivopieru, kyl nyt koko ajatus.. :uglystupid2: :crazy2:
Katsellaan kuulostellaan, nyt vielä kuitenkin.
Otsikko: Vs: HX35 tinakoneeseen, eli 850/x70 srj:n koneen kylkeen.
Kirjoitti: Wortex - 08.03.2012, 06:44:09
Holsetin 35HY:n saa suht pienellä vaivalla ja vielä vakio pakosarjaankin.
Otsikko: Vs: HX35 tinakoneeseen, eli 850/x70 srj:n koneen kylkeen.
Kirjoitti: sjos - 08.03.2012, 10:31:31
Holsetin 35HY:n saa suht pienellä vaivalla ja vielä vakio pakosarjaankin.

Kiitoksia -H-

Näyttää muutenkin hyvältä puhaltimelta.
Ei jaettua pakoperää, hukkaporttikin "intekroitu" :D

Tästä on hyvä jatkaa suunnittelua. :)

Otsikko: Vs: HX35 tinakoneeseen, eli 850/x70 srj:n koneen kylkeen.
Kirjoitti: Timo_R - 08.03.2012, 14:30:03
Kiitoksia -H-

Näyttää muutenkin hyvältä puhaltimelta.
Ei jaettua pakoperää, hukkaporttikin "intekroitu" :D

Tästä on hyvä jatkaa suunnittelua. :)


Onkos tuossa HY:ssä miten iso tuo hukkaportti? Ainakaan H1-Holsetin hukkaportti ei riitä 2.3 litraselle vinokoneelle.
Otsikko: Vs: HX35 tinakoneeseen, eli 850/x70 srj:n koneen kylkeen.
Kirjoitti: Wortex - 08.03.2012, 14:59:36

Onkos tuossa HY:ssä miten iso tuo hukkaportti? Ainakaan H1-Holsetin hukkaportti ei riitä 2.3 litraselle vinokoneelle.
2.3l s60:ssä penkitetty 400hp ja 850:llä ajettu 2bar paineilla noin 500hp kyseisellä ahtimella. En tiedä kuin iso on mutta riittävä.
Otsikko: Vs: HX35 tinakoneeseen, eli 850/x70 srj:n koneen kylkeen.
Kirjoitti: Timo_R - 08.03.2012, 15:20:21
2.3l s60:ssä penkitetty 400hp ja 850:llä ajettu 2bar paineilla noin 500hp kyseisellä ahtimella. En tiedä kuin iso on mutta riittävä.


Tehollisesti riittää varmasti, mutta pystyykö tarvittaessa säätämään paineen riittävän alas  ::)
Otsikko: Vs: HX35 tinakoneeseen, eli 850/x70 srj:n koneen kylkeen.
Kirjoitti: Wortex - 08.03.2012, 18:28:25

Tehollisesti riittää varmasti, mutta pystyykö tarvittaessa säätämään paineen riittävän alas  ::)
Riippuu mikä on tarpeeks alas? Toi 400hv tuli 1.4bar.
Otsikko: Vs: HX35 tinakoneeseen, eli 850/x70 srj:n koneen kylkeen.
Kirjoitti: Timo_R - 08.03.2012, 19:49:29
Riippuu mikä on tarpeeks alas? Toi 400hv tuli 1.4bar.

No aattelin lähinnä, et jos haluaa pitää kadulla tehot / paineet liki vakiona alle baarissa vaikka katsastuksen vuoksi, nii riittäneekö siinä tapauksessa?
Otsikko: Vs: HX35 tinakoneeseen, eli 850/x70 srj:n koneen kylkeen.
Kirjoitti: [Max] - 11.03.2012, 22:47:33
Noi holsetin hukkaportilliset pesät saa kyllä nakata suohon. Eivät tosiaan riitä jos haluaa alle 2bar ahtopaineita. Suosiolla ulkonen portti. Jos ei taasen halua ulkosta porttia niin kandee ottaa sitten joku muu ahdin ku holsu.


Juurikin näin. Eikä se pakosarjan askartelu ole mikään ylitsepääsemätön asia. Jollei omat kädet taivu niin Koivumäen Kalle kyllä tekee avaimet käteen asennuksen. Katsastusta on ihan turha pelätä, ahtimen saa kyllä näkymättömiin.
Otsikko: Vs: HX35 tinakoneeseen, eli 850/x70 srj:n koneen kylkeen.
Kirjoitti: Wortex - 12.03.2012, 10:00:37

Juurikin näin. Eikä se pakosarjan askartelu ole mikään ylitsepääsemätön asia. Jollei omat kädet taivu niin Koivumäen Kalle kyllä tekee avaimet käteen asennuksen. Katsastusta on ihan turha pelätä, ahtimen saa kyllä näkymättömiin.
Tässä vaan unohdetaan se et 97% ketä autojaan täällä virittelee vetää budjet racingillä, itseni mukaan lukien. Niin sillon tollate halpa/helppo asenteinen on mukava ratkasu kun säästyy noilta avaimet käteen kustannuksilta. Ja jos ei oo tarkotus hakee mitään "over 9000" tehoja niin miksi ei tollasta? Niinkun sanoin tiedän ite kaks tina vitosta mitkä toimii hyvin tolla ahtimella. Asianomainen voi huudella tarkemmin jos haluaa. Siis tuo HY35.
Otsikko: Vs: HX35 tinakoneeseen, eli 850/x70 srj:n koneen kylkeen.
Kirjoitti: EVO8 - 12.03.2012, 13:12:20
Noi holsetin hukkaportilliset pesät saa kyllä nakata suohon. Eivät tosiaan riitä jos haluaa alle 2bar ahtopaineita. Suosiolla ulkonen portti. Jos ei taasen halua ulkosta porttia niin kandee ottaa sitten joku muu ahdin ku holsu.

Mikäs siihen on syy että noi Holsetin portillliset pesät ahdistaa..?
Otsikko: Vs: HX35 tinakoneeseen, eli 850/x70 srj:n koneen kylkeen.
Kirjoitti: sjos - 12.03.2012, 13:24:13

Juurikin näin. Eikä se pakosarjan askartelu ole mikään ylitsepääsemätön asia. Jollei omat kädet taivu niin Koivumäen Kalle kyllä tekee avaimet käteen asennuksen. Katsastusta on ihan turha pelätä, ahtimen saa kyllä näkymättömiin.

Eihän yhen pakosarja teko ole yhtään mikään homma.
Mut kun ottaa tilanahtauden asiaan mukaan, niin asia on toinen.
Ja mun raja menee siinä, mitä ei itse osaa/pysty tekemään, sitä ei sit tarvita.
Tai sitten mennään vakio-osilla.

Tässä vaan unohdetaan se et 97% ketä autojaan täällä virittelee vetää budjet racingillä, itseni mukaan lukien. Niin sillon tollate halpa/helppo asenteinen on mukava ratkasu kun säästyy noilta avaimet käteen kustannuksilta. Ja jos ei oo tarkotus hakee mitään "over 9000" tehoja niin miksi ei tollasta? Niinkun sanoin tiedän ite kaks tina vitosta mitkä toimii hyvin tolla ahtimella. Asianomainen voi huudella tarkemmin jos haluaa.

 O0

Mikäs siihen on syy että noi Holsetin portillliset pesät ahdistaa..?

Tämä kiinnostaa itseänikin. ???
Otsikko: Vs: HX35 tinakoneeseen, eli 850/x70 srj:n koneen kylkeen.
Kirjoitti: Timo_R - 12.03.2012, 14:04:51
Mikäs siihen on syy että noi Holsetin portillliset pesät ahdistaa..?

En tiedä noista HX-sarjan ahtimista, mutta ainakin H1-sarjan hukkaportti on onnettoman pieni, ja lähtö on ainoastaan toisesta nielusta. Tuppaa kierroksilla ahdot karkaamaan...
Otsikko: Vs: HX35 tinakoneeseen, eli 850/x70 srj:n koneen kylkeen.
Kirjoitti: sjos - 12.03.2012, 14:23:44
En tiedä noista HX-sarjan ahtimista, mutta ainakin H1-sarjan hukkaportti on onnettoman pieni, ja lähtö on ainoastaan toisesta nielusta. Tuppaa kierroksilla ahdot karkaamaan...

Minen näistä paljoa tiedä..

HX sarjaa mitä katselin, on yks nielusia, joten tuota onkelmaa ei sitten pitäis olla ?
Reikä tais olla, luokkaa sama mitä mitsun 19, mittaamatta tosin.
Otsikko: Vs: HX35 tinakoneeseen, eli 850/x70 srj:n koneen kylkeen.
Kirjoitti: Wortex - 12.03.2012, 17:00:33
Juurikin tämä syy eli reikä pieni ja jaetussa pesässä lähtö ainostaan toisesta nielusta. Mut jos ei usko niin testatkaa. :)
Johan tota HY35 on testattu kahessa tina vitosessa niinkun aikasemmin sanoin ja hyvin toiminu. Jos en päärin muista niin pako paineet oli 1.4, 1.2 ahdoilla vakio putkella. Mut tosiaan ite en tosta huutele enempää kun ei ole oma auto, nämä on omistajan suusta kuultuja ja hän voi si tarkemmin kertoa jos on tarvetta.
Otsikko: Vs: HX35 tinakoneeseen, eli 850/x70 srj:n koneen kylkeen.
Kirjoitti: Rusakko - 12.03.2012, 17:04:01
Johan tota HY35 on testattu kahessa tina vitosessa niinkun aikasemmin sanoin ja hyvin toiminu.
Tuohan riippuu täysin siitä minkälaisella paineella ajaa.. Mitä matalampi paine, niin sitä suurempi hukkaportin tulisi olla, tai no jos pilkkua viilataan niin sitä suurempi määrä ilmaa hukkaportin on pystyttävä päästämään läpi.
Otsikko: Vs: HX35 tinakoneeseen, eli 850/x70 srj:n koneen kylkeen.
Kirjoitti: Wortex - 12.03.2012, 17:10:40
Tuohan riippuu täysin siitä minkälaisella paineella ajaa.. Mitä matalampi paine, niin sitä suurempi hukkaportin tulisi olla, tai no jos pilkkua viilataan niin sitä suurempi määrä ilmaa hukkaportin on pystyttävä päästämään läpi.
No 1.2 ja 1.4bar niinkun tuolla jo mainitsin niin näillä ahdoilla ainakin toimii. Ihmetteln vaan kun tullaan huuteleen et heitä mäkeen tollaset, ei ne toimi lyö ämpärin konen ahdin sinne ja silti ei oo faktaa lyödä pöytään. Nyt jo 2 kertaan todennu et noilla ahdoilla saavutetaan se 400+hv ja hyvin toiminu 2 eri autossa...
Otsikko: Vs: HX35 tinakoneeseen, eli 850/x70 srj:n koneen kylkeen.
Kirjoitti: Rusakko - 12.03.2012, 17:15:08
Vitospannussa ei tietenkää oo mitään järkeä käyttää jaettuapesää. Toi 35Hy varmaan ollu sinkulla?
Otsikko: Vs: HX35 tinakoneeseen, eli 850/x70 srj:n koneen kylkeen.
Kirjoitti: Wortex - 12.03.2012, 17:40:58
Jep varmasti on juu parempiakin mut toi ny vaan oli sellanen et minkä tiesin et saa suht pienellä vaivalla paikalleen, myös ton kokonsa puolesta ja riittää kuitenkin suht pitkälle jos ei kaipaa kuuta taivaalta :D
Otsikko: Vs: HX35 tinakoneeseen, eli 850/x70 srj:n koneen kylkeen.
Kirjoitti: EVO8 - 12.03.2012, 17:56:07
Johan tota HY35 on testattu kahessa tina vitosessa niinkun aikasemmin sanoin ja hyvin toiminu. Jos en päärin muista niin pako paineet oli 1.4, 1.2 ahdoilla vakio putkella. Mut tosiaan ite en tosta huutele enempää kun ei ole oma auto, nämä on omistajan suusta kuultuja ja hän voi si tarkemmin kertoa jos on tarvetta.

Siis että pakopaine 1.4 kun ahtoja 1.2? En kyllä kovin toimivana pitäisi.

Pääsääntösesti pienemmillä ahdoilla toimii ns. tukkonenkin ahdin. Yleisesti ottaen jos sulla on 100hv vapari niin melkeen minkälaisella tahansa purkkavirityksellä saat sen 200hv koneesta kuhan ahdin jotenkin riittää tuottaan 0.8bar ylipaineen. Sitten kun aletaan tästä triplaan tehoja vaaditaan 100hv vaparissa 1.7bar ylipaine niin saadaan 300hv jos ja kun mikään ei ahdista (Esim. pakopaine ei karkaa). Tässä tullaan siihen että monessa holsussa mukaan lukien HX35 super sillä 55mm pienemmällä pakosiivellä ja mini 8# jakamattomalla pesällä tulee ongelmaksi se että pakopuoli tukkeutuu, sama pätee HY35seen. Monet ajattelevat että pienellä pakosiivellä ja pakopesällä saadaan nopeampi spooli vaikka välttämättä tilanne ei ole näin. Monesti vapaammalla pakopuolella saadaan paras käytös monessa moottorissa. Jossain audin 2.2 20v moteissa taasen pakopuoli on kannessa niin ahdas että nämä ei tarvi isoa pakopesää toimiakseen hienosti. Toi Hy35 toimii siis hienosti johonkin rajaan asti mutta parempaakin olisi tarjolla. :)

Miten se ahdas pakopuoli auttaa asiaa...?

Kuvittelisin että kyllä pääsääntöisesti pienempi pakopesä/siipi herää paremmin mikäli ahdin on muuten mitoitettu oikein. Myös akselin geometrialla lienee aika paljon vaikutusta heräämiseen jne. Kovin on aina pakopesän koon ympärille keskittyvää keskustelua ???
Otsikko: Vs: HX35 tinakoneeseen, eli 850/x70 srj:n koneen kylkeen.
Kirjoitti: Wortex - 12.03.2012, 18:05:41
Siis että pakopaine 1.4 kun ahtoja 1.2? En kyllä kovin toimivana pitäisi.
Jos en ihan väärin muista niin toi oli vie vakio putkiston kanssa...
Otsikko: Vs: HX35 tinakoneeseen, eli 850/x70 srj:n koneen kylkeen.
Kirjoitti: sjos - 12.03.2012, 18:08:50
Toi Hy35 toimii siis hienosti johonkin rajaan asti mutta parempaakin olisi tarjolla. :)

Niin, eikös se kaikissa asioissa ole näin?
Toimiihan tuo mitsun 19 todella hyvin ja hienosti tiettyyn rajaan asti.

Ja itselläni näköjään menee raja tuossa, mihin HY35 riittä mainiosti, sikäli mikäli on käyttäjäkokemuksia uskominen.

Ja mikä vielä puhuu Holsetin puolesta on hinta.
Enkä näe järkevänä/tarpeellisena pistää isompaa "jatko reservin" suhteen, etenkään kun sinne ei isompaa ahdinta mahdu.
Tarpeeksi sullomista on tuon HY35:kin kanssa.
Otsikko: Vs: HX35 tinakoneeseen, eli 850/x70 srj:n koneen kylkeen.
Kirjoitti: sjos - 12.03.2012, 18:23:35
Niin lähinnä hain tässä sitä että HX35nen (54/55/8#) syttyy samassa ja tuottaa enemmän tehoa kuin HY35nen (56/58/8#). Ainoa ero fyysisessä koossa on kompurakotelo joka on tuuman isompi halkasijaltaan. Tollaset on testattu kaverin tinanelosessa jossa 360hv HY35sella ja ainoa muutos -> Hx35 ja tehoa tuli 420hv ja spooli täysin identtinen. :) Samassa dynossa jarrutettu. ;) HY35sessa se huono juttu on ilmeisesti pakosiipi joka jarruttaa.

Mutta mitäpä näistä vääntämään tätä enempää...

No nyt niitä faktoja sitten tulee.
Ei tärvitse vääntää kun laittaa ne heti.. ;)

HX35:sen sinne alkuun ajattelinkin, mutta tulee tilanpuute vastaan.
Koska en halua ahdinta tuohon koneen päälle, eikä se suosiolla mahdu alkup. paikalleenkaan.

Eli kompromissen on mentävä.
Otsikko: Vs: HX35 tinakoneeseen, eli 850/x70 srj:n koneen kylkeen.
Kirjoitti: sjos - 12.03.2012, 18:37:32
Ainakin 850 mahtuu hienosti Hx40, tosin ei vakio pakosarjalla.

http://www.garaget.org/?car=174314
http://www.garaget.org/?car=235863

Kyllähän se tonne vajaavetoseen.. mut nelivedossa on tuota tilaa aikas paljon vähemmän käytettävissä.. ???
Otsikko: Vs: HX35 tinakoneeseen, eli 850/x70 srj:n koneen kylkeen.
Kirjoitti: sjos - 12.03.2012, 18:55:12
Ahtimen sinne ehkä, sais tungettuakkin, mut pakopukee tuskin ei.
Nytkin on tila aika käytetty.

Eikä tuo HY kään sinne heittämällä tule menemään..
Otsikko: Vs: HX35 tinakoneeseen, eli 850/x70 srj:n koneen kylkeen.
Kirjoitti: Rusakko - 12.03.2012, 18:55:31
Tälleen on tilaa x40sessä. Jää muistaakseni 2.5cm väliä tulipeltiin kompurakotelosta. :)

(http://i119.photobucket.com/albums/o143/VulvaS40T4/hx40s40t4.jpg)
http://i119.photobucket.com/albums/o143/VulvaS40T4/hx40s40t4.jpg
Ei tuo näyttäs vielä kulmavaihteeseen osuvan.
Otsikko: Vs: HX35 tinakoneeseen, eli 850/x70 srj:n koneen kylkeen.
Kirjoitti: sjos - 12.03.2012, 18:58:24
Ei tuo näyttäs vielä kulmavaihteeseen osuvan.

Mutkun, se putki pitäs taivutella turbon ja kulmavaihteen välistä... :D
Otsikko: Vs: HX35 tinakoneeseen, eli 850/x70 srj:n koneen kylkeen.
Kirjoitti: Rusakko - 12.03.2012, 19:05:15
Eihän tuo tosiaan paljoa turbon paikka vahtuis. Inansa alaspäin?
Otsikko: Vs: HX35 tinakoneeseen, eli 850/x70 srj:n koneen kylkeen.
Kirjoitti: sjos - 12.03.2012, 19:10:04
Siis tarkotatko että putki menee kompurapesän alta vai mitä ihmettä?

Kuten sanoin Hy35 ainoa ero koonsa puolesta esim. Hx35seen samalla 8# pakopesällä on kompurapesän 2.5cm isompi halkaisija. Eli Hy35 on pituudeltaan ja pakopesältään täysin samankokoinen ulkoisesti. Kompura ainoastaan halkasijaltaan isompi hxssä. Hx35nen taasen on saman kokonen ku Hx40 kaikinpuolin tosin pakopesä hieman paksumpi esim hx35 12 vs hx40 16.

Kyllä.
Selventääköhän tämä yhtään.

(http://i917.photobucket.com/albums/ad11/sjos74/V70R%20AWD/2011-09-08172617.jpg)

Eli mitä todennäköisemmin, HY:kään ei sinne oikein tule mahtumaan.

Nytkin on putki lähes tulipellissä, turbossa, kardaanissa, vakaajassa kiinni.
Eikä juurikaan pysty mihinkään suuntaan kääntelemään.

Täähän uhkaa mennä ketuilleen koko homma. >:(
Otsikko: Vs: HX35 tinakoneeseen, eli 850/x70 srj:n koneen kylkeen.
Kirjoitti: sjos - 12.03.2012, 19:17:40
No oho. Onpas jännän näkönen. :) Onko toi vakio rako ainoa paikka mistä vetää putki? Eli ei voi esim. suoraan turbon jälkeen suoraan alas ja taakse?

Ainut paikka on, ellei halua putken raapivan maahan.

Kardaani on tuolla apparin reunassa kardaanitunnelia ja putki taas kuskinpuolella.


Se on nostettava, se 10cm turboa ylöspäin, ni kait se sitten sieltä alkaa taipumaan.
Tosin, tuo holsu on n. tuplakokoinen vs mitsu..
Otsikko: Vs: HX35 tinakoneeseen, eli 850/x70 srj:n koneen kylkeen.
Kirjoitti: Timo_R - 12.03.2012, 19:59:16
Tuon lämpöpellin kun ottaa pois, nii saa hiukan lisätilaa, mutta tuskin ratkaisevasti.
Otsikko: Vs: HX35 tinakoneeseen, eli 850/x70 srj:n koneen kylkeen.
Kirjoitti: [Max] - 12.03.2012, 20:15:24
No nyt niitä faktoja sitten tulee.
Ei tärvitse vääntää kun laittaa ne heti.. ;)

HX35:sen sinne alkuun ajattelinkin, mutta tulee tilanpuute vastaan.
Koska en halua ahdinta tuohon koneen päälle, eikä se suosiolla mahdu alkup. paikalleenkaan.

Eli kompromissen on mentävä.

Jepulis jeppis, meidän sanomisia ei tartte aina kyseenalaistaa  :pomo:
Otsikko: Vs: HX35 tinakoneeseen, eli 850/x70 srj:n koneen kylkeen.
Kirjoitti: Solmurauta - 12.03.2012, 20:20:56
Niin lähinnä hain tässä sitä että HX35nen (54/55/8#) syttyy samassa ja tuottaa enemmän tehoa kuin HY35nen (56/58/8#). Ainoa ero fyysisessä koossa on kompurakotelo joka on tuuman isompi halkasijaltaan. Tollaset on testattu kaverin tinanelosessa jossa 360hv HY35sella ja ainoa muutos -> Hx35 ja tehoa tuli 420hv ja spooli täysin identtinen. :) Samassa dynossa jarrutettu. ;) HY35sessa se huono juttu on ilmeisesti pakosiipi joka jarruttaa.


Voisin olla kuitenkin eri mieltä HY35:n pakopesän nielusta.
Jos vertaa esim. tuohon valmetin H1D #8 pesään joka 35"superissa" on niin HY35:n pesä on vertailussa lähinnä #6 kokoluokkaa.
HY35 #10 pesä on lähinnä H1 #8 pesää vastaavan kokoinen.
Ulkohalkaisijassakin HY35 pesään on eroa H1 kasin pesän eduksi.
Sillä pakopesän koolla suurin ero saatuihin tehoihin selittynee.
Tuon eron näkee jo silmämääräisestikin vertaamalla ilman kummempia mittaustyökaluja.
Otsikko: Vs: HX35 tinakoneeseen, eli 850/x70 srj:n koneen kylkeen.
Kirjoitti: Rusakko - 12.03.2012, 20:23:13
Jepulis jeppis, meidän sanomisia ei tartte aina kyseenalaistaa  :pomo:
Mutta se on eduksi. :D
Otsikko: Vs: HX35 tinakoneeseen, eli 850/x70 srj:n koneen kylkeen.
Kirjoitti: Solmurauta - 12.03.2012, 20:42:14
^Hyvin toimii ellei jopa paremmin jos siinä 55mm akselin tilalla käytetään alkuperäistä HX35 60mm akselia samaisella #8 pesällä
Otsikko: Vs: HX35 tinakoneeseen, eli 850/x70 srj:n koneen kylkeen.
Kirjoitti: Tonto - 12.03.2012, 21:55:37
Tuohan riippuu täysin siitä minkälaisella paineella ajaa.. Mitä matalampi paine, niin sitä suurempi hukkaportin tulisi olla, tai no jos pilkkua viilataan niin sitä suurempi määrä ilmaa hukkaportin on pystyttävä päästämään läpi.

Mulla oli 850:sessä HY35 Tialin 60mm portilla ja vakio pakosarjalla, toimi moitteitta 1.2-2.0 bar paineilla, taisin ajella 50tkm, ongelmia oli sen verran et välillä tarvi tankata ja vaihtaa öljyt, 25 asteen pakkasessa kerran hajos kolmos pytyn puola.. Nyt pistettiin samat palikat kaverin s60:seen ja toimii edelleen komiasti ku moottorinkorvaa hieman muotoili
Otsikko: Vs: HX35 tinakoneeseen, eli 850/x70 srj:n koneen kylkeen.
Kirjoitti: ZuluR - 12.03.2012, 22:31:06
ku moottorinkorvaa hieman muotoili

jos tätä tarkoiti
(http://i116.photobucket.com/albums/o28/ZuluR/100_3548.jpg)

niin tämä antaa hyvin tilaa.
Vakioturbon alapuolella oleva vesiletkun sai vahdettua paljon helmpommin kun se pieni määrä tilaa löyty.
Donilla sama muutos jotta se saisi ahtimen sopimaan.

Mulle se tehtiin "just in case" mutta helpottaa elämää paljon :D
Otsikko: Vs: HX35 tinakoneeseen, eli 850/x70 srj:n koneen kylkeen.
Kirjoitti: Tonto - 12.03.2012, 22:35:45
Jep.. Tosin s60:sessä hieman erilainen, mut rälläkkä anto mukavasti tilaa..
Otsikko: Vs: HX35 tinakoneeseen, eli 850/x70 srj:n koneen kylkeen.
Kirjoitti: mikkeki - 13.03.2012, 08:17:56
Lainaus
Nytkin on putki lähes tulipellissä, turbossa, kardaanissa, vakaajassa kiinni.
Eikä juurikaan pysty mihinkään suuntaan kääntelemään.
Entäs jos tuon tekis toisinpäin?
mallais siis imupuoli vänkärin puolelle ja muutama cm ylöspäin. Tarvittaessa ahtoputki alakautta eteen+ pientä modausta vesiputkelle lohkon takana jos siellä se tiellä on...
Imuputken veis johonkin vänkärin puoleisin sumarin taakse, johon joku vaparifilsu?

Onnaisko sinnepäinkään, itellä ei hajua näitten tiloista konehuoneessa...
Otsikko: Vs: HX35 tinakoneeseen, eli 850/x70 srj:n koneen kylkeen.
Kirjoitti: sjos - 13.03.2012, 11:11:22
Entäs jos tuon tekis toisinpäin?
mallais siis imupuoli vänkärin puolelle ja muutama cm ylöspäin. Tarvittaessa ahtoputki alakautta eteen+ pientä modausta vesiputkelle lohkon takana jos siellä se tiellä on...
Imuputken veis johonkin vänkärin puoleisin sumarin taakse, johon joku vaparifilsu?

Onnaisko sinnepäinkään, itellä ei hajua näitten tiloista konehuoneessa...

Ei kyllä onnaa niinkään, ei meinaan allekironneen käsikään mahdu jakolaatikon/ korin välistä.

Sarjan teoksi menee, ahdinta tarvittava määrä ylöspäin ja loppu on historiaa.. :buck2:

Toi on meinaan oikeesti veemäisen ahdas kombinaatio.
Hauska ja mukava omistaa, siihen se sit jääkin.. :D
Otsikko: Vs: HX35 tinakoneeseen, eli 850/x70 srj:n koneen kylkeen.
Kirjoitti: Morjenz - 20.04.2012, 17:45:27
Miten syttyy noin "myöhään", onko aikomuksia päivittää koteloa #18?

Edit. Hyvin kyllä puhkuu!
Otsikko: Vs: HX35 tinakoneeseen, eli 850/x70 srj:n koneen kylkeen.
Kirjoitti: connyl - 21.04.2012, 20:56:07
Ei ole tarvetta 18# pesälle. Pakopaine 1.5bar ja ahtoa 2.0bar eli eipä toi 16#nen pahemmin ahdista. :)
Niin itseasiassa toi syttyy todella hyvin, parilla muulla kaverilla toki eri dynoissa on maksimivääntö ollu n. 700rpm vielä myöhemmin. ;)
Totta on. Siinä on yksi V40T4:n käppyrä.
Ahdin on HX 40 Super #14.

Huonosti herää mutta on melkein kaikki paukut tallella 9000 rpm:s

(http://i111.photobucket.com/albums/n150/blackbelt_02/Volvo%20T4%20-%2098%20Autronic/440Kw.jpg)
Otsikko: Vs: HX35 tinakoneeseen, eli 850/x70 srj:n koneen kylkeen.
Kirjoitti: Sute - 15.05.2012, 22:40:46
Totta on. Siinä on yksi V40T4:n käppyrä.
Ahdin on HX 40 Super #14.

Huonosti herää mutta on melkein kaikki paukut tallella 9000 rpm:s

(http://i111.photobucket.com/albums/n150/blackbelt_02/Volvo%20T4%20-%2098%20Autronic/440Kw.jpg)

Hyvät soossit ollu Connylla koneessa.. ;D