Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Korjaamo ja yleistekniikka => Takavetoiset => Aiheen aloitti: daze - 07.03.2012, 22:27:27

Otsikko: volvo m47 lootan tunnistus
Kirjoitti: daze - 07.03.2012, 22:27:27
Pitäis saada selville m47 lootasta mk1 ja mk2 erot päälisin päin. kun ei viitsis purkaa joka laatikkoa. rättinivel ja tunnistimen reikä kytkinkopassa ei ainakaan vaikuta. nopeus mittarin lähtökään ei näkys vaikuttavan.
Otsikko: Vs: volvo m47 lootan tunnistus
Kirjoitti: s73 - 08.03.2012, 22:13:11
vanhempi loota 1 öljytila 1,3l ja 5vaihteen välitys 0.83 ja uudempi 5vaihe 0.82 ja öljytila 1,6l. Lähde: alfamer
Otsikko: Vs: volvo m47 lootan tunnistus
Kirjoitti: 460GLE - 12.03.2012, 12:47:22
Anturin kolo kytkinkopassa ei ainakaan sano mitään.
Noissa vanhemmissakin m47:ssä on se kohta valmiiks ohennettu, että jos laatikko on joskus ollu ruiskukoneen peräs se kolo on avattu.

Oliko näissä jotain isojakin eroja, miks kannattais esim vaihtaa mk2 lodju?
Otsikko: Vs: volvo m47 lootan tunnistus
Kirjoitti: daze - 06.02.2013, 22:21:23
no ei usko että ois syytä vaihtaa mutta ralli hommaan sais paremmin tehtyä laatikon. kun tuo viitos vaihteen siirtäjä on ratkaistu paremmin ja saa helpommin muutettua rattaa että kestää. rattaat kestää mutta joutuu siirtäjää ohentaa niin menee poikki tuosta mk1 herkästi ja mk2 ei tarvi taas koskea ollenkaan siirtäjään.

noi öjy hommat ja välitys on hankala tutkia.
Otsikko: Vs: volvo m47 lootan tunnistus
Kirjoitti: peehoi - 07.02.2013, 14:43:12
F ryhmäkö?
Välitykset on luokkarissa, jos joku muu kuin F ryhmä.
Millä luokkarilla sitten ajatkaan??(tässä voin auttaa)

Laskenta menee näin: Kytkinaksilan kohdalla oleva "pääakseli" rattaineen laatikossa ja sivuaksila rattaineen...
Pääaksilan ykkösvaihteen ratas jaettuna kakkosaksilan rattaalla olevilla hammasluvuilla = vaihdevälitys, joka otetaan yleensä kolmen desimaalin tarkkuudella.
Nuo hammasluvut ja välitykset löytyy myös luokkarista, muistaakseni ja jos oikein muistan, niin M47 ei ollut luokiteltu.
Vain 4 vaihteisia on luokiteltu.....mutta F ryhmä on oma lukunsa.
M47 välitykset löytyy varmaan tältäkin foorumilta, ellei, niin google.

Tämä voidaan myös todeta astemittauksella kisan loppukatsastuksissa.
1:vaihdevälitys:perävälitys=kokonaisvälitys
4 x 360 x kokonaisvälitys=asteluku
4= pyöritetyt moottorin kierrokset
360 = kokoympyrä asteet

Terveisin yks katsuri....  *kahvia->
 -H-