Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 200 => Aiheen aloitti: -late - 15.01.2011, 14:38:21

Otsikko: 244 b230f peräasiaa
Kirjoitti: -late - 15.01.2011, 14:38:21
Autona -90 244 b230f- koneella. Perä on rikki. Tasauspyörästön pienistä hammaspyöristä (2kpl) puuttuu yhdet hampaat.

Vika ilmenee kun toinen rengas pyörii kovempaa kun toinen, lähinnä siis suoraan kiihdytettäessä kun ei ole pitoa kuuluu jumputus ja auto ravistaa.

Voiko vain ne pienet hammaspyörät vaihtaa? Ja jos niin käyvätkö mistä tahansa 200-sarjan perästä? Tyrkyllä on ilmaiseksi b200k-koneellisen farkun perä.
Otsikko: Vs: 244 b230f peräasiaa
Kirjoitti: porko - 15.01.2011, 15:45:33
Kyllähän ne pikkurattaat voi periaatteessa vaihtaa, mutta aika savotta se on kun ei ehkä hammaskosketus ole ihan kohallaan. Tai kyllähän ne siellä pyörii ilman shimmiäkin, mutta voipi olla että pitää ääntä. Jos kokonainen akseli (?) olisi tarjolla niin miksi et vaihtaisi sitä koko pakettina ? Tietysti jos välitys on sopimaton niin sitten ehkä ei kannata.
Otsikko: Vs: 244 b230f peräasiaa
Kirjoitti: -late - 15.01.2011, 15:59:31
Tarkotuksena on pitää tuo nykyinen aavikkovälitys, siksi ajatus niiden pienten pyörien vaihtamisesta. Mutta siis nekin on shimmauskamaa, ei hyvä juttu siis. Pitänee katsella jos olisi toimivia periä tyrkyllä. Tai sit hitsaa myökyn kiinni ni loppuu jumputus ;D
Otsikko: Vs: 244 b230f peräasiaa
Kirjoitti: porko - 15.01.2011, 16:09:42
No yleensä shimmaillaan vain ison lautaspyörän ja pinjonin kosketusta, mutta jos sotkee kahden käytetyn tasauspyörästön kuluneet rattaat / aluslevyt keskenään, niin hyvin suurella todennäköisyydellä kosketus ei ole ihan optimi.

Toisaalta nuo rattaat pyörii vain kun pyörien välille tulee nopeuseroa, eli eipä ihan jatkuvasti. Talvikeleillä raskaalla jalalla saattaakin olla jo enemmän nopeutta.

Eipä tuossa paljon muuta menetä kuin omaa työtä, jos varaosat on ilmaisia. Ota murikka irti ja pistä kaikki neljä ratasta varaosaperästä, niin on varmasti parempi kuin nyt.
Otsikko: Vs: 244 b230f peräasiaa
Kirjoitti: kilikali - 18.01.2011, 09:44:05
Tollasen remontin tein pari kuukautta sitten omaani. Perä ylös, öljyt pois, vetarit irti, panhard tanko irti, perämurikka pöydälle. Pikkurattaat ja sen akselin otin 100srj perästä (ovat samat). Rälläköin vaan sen loiskelevyn pois murikasta, että sain välityksen irti. Pikkurattaiden tappi on vain putkisokalla kiinni. Varmista tapin tiukkuus ennen kasaamista.
Otsikko: Vs: 244 b230f peräasiaa
Kirjoitti: -late - 18.01.2011, 10:37:23
Kuuluuko perästä ylimääräsiä ääniä?
Pitänee hakea farkun perä ja purkaa kummatkin murikat. Vertailee sitten mitkä osat vaihdettavissa ja mitkä ei. Landian puolelta lueskelin jotain theadia missä oli perien eroja. Suurella todennäköisyydellä omassa on 31 ja varaosaperä 30- loppunen.
Varaosamurikka on syvällä hangessa ja auto keskellä metsää, joten irroitus ei oikeen nappaisi :-\
Otsikko: Vs: 244 b230f peräasiaa
Kirjoitti: estate - 18.01.2011, 14:12:09
Tilapäisesti (tai vaikka vähän pidempiaikaisesti) ne pikkurattaat voi korjata kemppi-liimalla. Perästä öljyt pois ja koppa auki ja sitten hitsataan ISOLLA virralla ne pikkurattaat yhteen. Lopuksi siivotaan ylimääräiset moskat pois perästä asennettaan koppa paikoilleen ja laitetaan uudet öljyt perään. Sitten kovaa ajoa kemppilukon ominaisuuksista nauttien :pomo:
Otsikko: Vs: 244 b230f peräasiaa
Kirjoitti: j_tapio - 29.01.2011, 22:36:04
Suurella todennäköisyydellä omassa on 31 ja varaosaperä 30- loppunen.

Pikkurattaiden tai koko tasauspyörästö murikan vaihdossa ei ole väliä onko osat 30:stä vai 31:stä, kun samat osat on molemmissa.