Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 200 => Aiheen aloitti: arsde - 10.03.2012, 12:45:21
-
Eli kyseessä Volvo 242 b21etic, K-jetillä. Seosmittari näyttää vihreää kevyessä kaasutuksessa ja yleensä pysyykin aisoissa, mutta kovemmassa kaasutuksessa mittari heilahtaa samantien laihan puolelle ja palautuu pikkuhiljaa normaaliin jos kaasua pitää samassa. Kiihdytyksessä jos länttää pedaalin pohjaan niin auto ei kiihdykkään vaan veto lakkaa hetkeksi ja rökeltää kuin bensa loppuisi eli viittaisi siihen että käy silloin laihalla.
Saako k-jetistä jostain säädettyä sitä että kuinka se antaa bensaa jos länttää kaasun kerralla tiskiin? ei tohtis seosta mennä ruuvaamaan koska muulla alueella seos näyttää hyvältä.
Kertokaa asiasta enemmän ymmärtävät
-
Ohjauspaineensäätimen pitäisi hoitaa tuo syötönlisäys ahdoilla. Voisikohan vuotava kalvo tms aiheuttaa tuollaista..?
-
Mistähän se säädin mahtaa löytyä?
-
Eikös ohjauspainetta saa säädettyä jostain ruuvista? vois kokeilla laskea ohjauspainetta että rikastais enemmän
-
Imusarjan alta löytyy. Säätimessä ei kyllä mitään säätöruuvia käsittääkseni ole.
-
Tuossa omassa 244ET -83ssa oli sama vika kovassa kiihdytyksessä. Viime syksynä kun meni osiksi, tuli huomattua että bensapaineensäätimestä alipaineletku katki/irti. Tekniikka/toiminta ei nyt ihan tarkkaan tiedossa, mutta vaikutusta lienee oireiluun.
-
puhutko nyt tuosta ohjauspaineventtiilistä vai paineenvaraajasta, kun en löytänyt tuota bensanpaineensäädintä erikseen?
-
tarkistin alipaineletkun paineensäätimestä ja näytti olevan kiinni ja ehjä, jos ei sitten ole jotain reikää
-
Varsinainen bensanpaineensäädin on jossain määräjakajan uumenissa. Ohjauspaineensäädinhän on se koneen kyljessä oleva palikka johon menee kaksi letkua ruiskulta, ja yksi ali/ylipaineletku imusarjasta.
-
bensanpaineita tarvis tutkii. jos ajettu puolimiljoonaa bensapumppu ehkä menettänyt parhaan teränsä. niin ja suodattimet vaikuttaa. ja suuttimet voi ruikkia miten sattuu. entä kuinka paljon on ahtoja?
-
Pumpun pitäisi ainakin antaa tarpeeksi keittoa peräkontissa kunnon siirtopumppu ja auton pohjassakin pumppu joka surisee ilosesti. Mistähän paineet kannattais tarkistaa elikkä mihin sen mittarin sais laitettua?
Ahtopaineet todella maltilliset 0.8bar
Pitää ilmeisesti avata ohjauspaineensäädin ja kattoa onko kalvo kunnossa (jos sen sieltä näkee). Kannattaisko järjestelmäpainetta nostaa hiukan. Tapahtuuko se määräjakajan kyljessä olevasta ruuvista jossa about 14mm mutteri lukitteena?
-
Niin ja semmonen vielä kaivelee vähän mieltä kun menin säätämään joskus ruuvia joka ilmeisesti säätää sytytyksen alipaine/paine-ennakkoa, ja kun en muista toimiko auto ennen sitä moitteetta vai ei. :-\
Voisko se vaikuttaa tuohon vikaan?
-
Eikös b21et:ssä pitäisi olla puhdas mekaaninen sytkänsäätö?
Sitä järjestelmäpainetta ei mun mielestä kannata mennä nostamaan, jos kulutus on jotenkin tolkuissaan, sillä op säätimellä se systeemi pitäisi saada toimimaan, järjestelmäpainetta kun muuttaa niin se muuttaa kaikkea muutakin samalla
-
kyllä sitä saa mekaanisesti säädettyä mutta jakajan kellolle tulee imusarjalta letku joka todennäköisesti lisää ahdoilla ennakkoa.
-
ei sen pumpun kuulu mylviä. jos oikeen metelöi niin ei se saa kunnolla bensaa. sytkä kyllä ennen kuntoon kuin alkaa ruiskutusta muuttamaan. :)