Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: Jussi-62 - 15.01.2011, 16:53:08
-
Nelossylinterin suutin ei toimi alle 1500 kierroksen, käy tyhjäkäynnillä kolmella. Yli 1500rpm toimii ihan ok.
Vika suuttimessa vai sen ohjauksessa?
Auto on 940 gle 16v -91 ilman turboa.
Jussi
-
Ruiskuboksissa on vain yksi suutinlähtö joka ohjaa kaikkia suuttimia joten vika on suuttimessa.
Jos tarvetta suuttimille niin multa löytyy 4kpl joihin vaihdettu uudet suutinkärjet ja o-renkaat
-
tarkasta imusarjan tiiviste....
-
Kontakti-vika liittimessä.
Tai sytyspuolella häikkää?
-
Tiivisteet ja sytkä ovat kunnossa, että kallistuisin tuohon xupon esittämään ongelmaan.
Kiitän vastauksista.
Jussi
-
Vähän vanha aihe mut kokeillaan. Autona siis 940 B230FT koneella. Täysin samallainen vika kuin aiheen aloittajalla eli alle 1500rpm käy kolmella (kuulostaa subarulta :D) Tulpat on silti kaikki sen värisiä kuin kuuluu ja uudet tulpatkin vaihdettu. Semmonenkin tuli mieleen että voiko suutin jäädä ``auki´´ eli yksi pytty saisi enemmän tavaraa kuin muut. Koneen käydessä kun kuulostelee niin yksi paukahdus kuulostaa kovemmalta kuin muut. Näin kylmällä kun katsoo putkenpäästä höyryä niin aina kun paukahdus tulee niin höyry puskee pidemmälle kuin muut. Koittakaa saada selvää.
-
Vähän vanha aihe mut kokeillaan. Autona siis 940 B230FT koneella. Täysin samallainen vika kuin aiheen aloittajalla eli alle 1500rpm käy kolmella (kuulostaa subarulta :D) Tulpat on silti kaikki sen värisiä kuin kuuluu ja uudet tulpatkin vaihdettu. Semmonenkin tuli mieleen että voiko suutin jäädä ``auki´´ eli yksi pytty saisi enemmän tavaraa kuin muut. Koneen käydessä kun kuulostelee niin yksi paukahdus kuulostaa kovemmalta kuin muut. Näin kylmällä kun katsoo putkenpäästä höyryä niin aina kun paukahdus tulee niin höyry puskee pidemmälle kuin muut. Koittakaa saada selvää.
Imusarjantiiviste varmasti ehjä?
-
Taas tutkittu mitä töiltä kerkeää. Auton päräytin käymään ja otin IMM:un johdon irti--->rupesi käymään kovemmilla kierroksilla noin 1100-1200rpm ja kolmella edelleen. IMM:un johto takaisin käynti ehkä hieman tasottu mut silti kolmella. Seuraavaksi rupesin nyppimään tulpanjohtoja: 1pytty irti rupes käymään huonommin, 2pytty sama mutta 3 ja 4 ei juurikaan käyntiin vaikutusta?? Kierroksilla ajettaessa auto toimii ihan menevästi, ei kuule käykö kolmella vai kaikilla. Tyhjäkäynnillä käy ainakin kolmella.
-
kato se imusarjan tiiviste, kaajat vettä imusarjan ja kannen saumaan, varmasti selviää vuotaako
-
kato se imusarjan tiiviste, kaajat vettä imusarjan ja kannen saumaan, varmasti selviää vuotaako
Vesi ei kyllä ole kovin hyvä idea minusta, mutta brakecleaneri tms. haihtuva palamaton liuotin sopii oikein hyvin.
-
jos on yksi pytty "pimeänä" saattaa hyvinkin "potkaista" hieman kovempaa sen pimeän pytyn kohdalla. Palamaton polttoaine menee sylinteristä kuumaan pakosarjaan ja pakoputkeen --> seos palaa pakoputkessa, josta tulee semmoinen kovaääninen "poks" tai "NAPS" ja savu lykkääntyy kauemmaksi. Näin oli yhdessä nelipyttyisessä kulkineessa, jossa oli palanut pakoventtiili. Kovemmilla kierroksilla venttiilin vuoto ei ilmeisesti haitannut, koska äänestä kuuli moottorin käyvän kaikilla.
Jos paikoillaan kokeilet vapaalla nostaa moottorin kierroksia, päriseekö edelleen kuin subaru vai onko moottorin ääni tasainen, terveen rivinelosen ääni?
-
Paikoillaankin ottaa kierroksia ja käy meikäläisen korvaan neljällä yli 2000rpm jälkeen.
Edit: Puristuspaineet mitattu: 3 ja 4 pytyssä 5bar, 2pytyssä 10bar ykköstä ei mitattu. Voisko olla kansipahvi halki kolmos ja nelospytyn välistä? Suihkuttelin myös cliinerii imusarjan tiivisteisiin, ei vaikutusta.
-
Voisipa olla hyvinkin, eipä tuo vierekkäisten pyttyjen puristusten "romahdus" muulla selity. ??? Kait, ainakaan itselle ei mitään tule mieleen ja kahden vierekkäisen pytyn venttiilien palaminen olisi jo melkoista tuuria (olettaen vielä ettei imuvuotoja ole).
-
Voisko olla kansipahvi halki kolmos ja nelospytyn välistä?
Onhan noita menny.