Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: revote - 15.01.2011, 21:37:43
-
Eli eli, pari ihmetyksen aihetta, kuka osais vastata:
- Liikennevaloista lähtiessä, joskus kierrokset ovat tosi alhaalla ja moottori kuulostaa vähän jurraavan. Joskus tekee vielä niin että kun nostaa jalan jarrulta --> ei tapahdu mitään (eikö pitäisi lähteä itsestään liikkeelle?) ja kun painaa kaasua niin menee hetki ennen kuin auto oikein nytkähtämällä lähtee liikkeelle? Eli kuin laatikko menisi vapaa-asentoon kun se on pysäyksissä ja jalka jarrulla, valitsin kuitenkin D-asennossa. Ärsyttävää kun se joskus sillai nykäisemällä lähtee liikkeelle.
- Tasaisella kaasulla, noin 40km/h kyläajossa, auto vähän humpaa kuin välissä joku jarruttaisi menoa ja taas vähän ajan päästä tämä "jarru löysäisi"? Kierrokset tässä välissä hivenen nousee ja laskee mutta puhutaan max ihan sadoista kierroksista/min. Vaihde ei vaihdu tässä välissä, mutta alkaako laatikko arpomaan että mikä olisi oikea vaihde, vai mistä kyse?
-
Toi nykäisevä lähtö kuulostaa ihan neutral controlilta. Eli mars mars Siniselle laatikon päivitykseen, jossa poistavat ton neutral controlin. Millonkos on öljyt viimeksi vaihdettu laatikkoon?
-
Öljyt on vaihdettu noin 20tkm sitten.
Mikäs se tuollainen neutral control on?
-
Tipauttaa loodan vapaalle esim. valoissa seistessä ja kytkee sitten kun nostaa jarrun ja painaa kaasua. Huomaat esim. paikallaan ollessa, kun seisot jarrulla vaihde D:llä ja lykkäät siitä kepin N asentoon, ei kierroksissa pitäisi tapahtua muutoksia. Toisin kuin vanhoissa laatikoissa kierrokset yleensä nousivat tuossa tilanteessa.
-
Ööö, miksi laatikossa on tuollainen ominaisuus kerta sitä suositellaan poistettavaksi :)
-
No siis nykyäänhän se on vissiin jo kaikilla merkeillä käytössä, mutta tuo volvon oma vaan ei ole osoittautunut käytössä kovin toimivaksi pitemmän päälle. Sitä en sitten tiedä kuinka näissä ihan uusissa se pelaa. Nyky automaatit ei ryömi enää ollenkaan vaikka ei jarrua valoissa ollessa painaisikaan.
-
Ok, kiitos infosta. Mietin vielä, toi on softajuttu, ei laatikko ole tehnyt tuollaisia kuin ihan viime viikkojen aikana, eli miten softa voi "muuttua" tässä matkan varrella?
-
Nyt en oo enää ihan varma, mutta ilmeisesti laatikko muuttuu/kuluu ja softa ei osaa mukautua siihen ja siitä tuo nykäisy johtuu.
Näin olen ainakin ymmärtänyt, joku viisaampi korjatkoon jos olen väärässä.
-
Ok, kiitos infosta. Mietin vielä, toi on softajuttu, ei laatikko ole tehnyt tuollaisia kuin ihan viime viikkojen aikana, eli miten softa voi "muuttua" tässä matkan varrella?
Se kun on Nk. oppiva laatikko, eli mukautuu ajajan ajotyylin mukaan.
Ei muuta kun siniselle ja tuo Neutral Control pois, niin taas meno maistuu ;)
-
Pistä geartronicilla paikallaan ykkönen päälle ja siitä liikkelle niin ei nykäse, tuolloin ei käytetä neutral controllia. Tuota nykimistä rupee tuleen kun tuki kumit sun muuta höltyy. Parempi se kyllä on ilman eikä ole edes kallis päivitys.
Enkä nyt kyllä allekirjoita että uusissa automaateissa on tuo nc kaikissa, ja mitä mä oon ajellu niin kyllä ne ihan ryömii. Ja sitten noita dsg tyylisiä suorakytkentä vaihteistoja ei kannata sekotta näihin momentinmuunnin malleihin kun on ihan eri periaate,
-
No joo, ehkä tuli yleistettyä liikaa, mutta kyllä nuita muillakin merkeillä on käytössä (mersu, bemari). Joo toki dsg ja vastaavat erikseen.
-
Mitä tuo neutral controllin pois otto maksaa?