Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S/V40 96-04 => Aiheen aloitti: TimoI - 13.03.2012, 20:31:25
-
nokka-akselin rattaassa on ajoitusmerkki mutten löydä sille vastamerkkiä? mihin olette sen laittaneet?
-
taustalevyssä pitäs olla ja vanhemmassa ainakin on siinä päälysmuovissa kurkistusreikä nuolella..
sillähän tosin mitään väliä kun hihnassa on kolme viivaa alapyörälle, nokalle ja pumpulle ne kaikki kun on merkissään niin ei pitäs olla jako viärin... jos alapyörä on vaikka kohallaan niin tollei remmillä mallaamalla on hyvä.
-
mut miten tässä uudemmassa? taitaa olla auto sittenkin 02 mallinen. autodatankin mukaan pitäis olla muttei tässä kyseisessä ole. mallaillaan sitten huomenissa hihnan kanssa.
-
mut miten tässä uudemmassa? taitaa olla auto sittenkin 02 mallinen. autodatankin mukaan pitäis olla muttei tässä kyseisessä ole. mallaillaan sitten huomenissa hihnan kanssa.
Nokka-akselin merkki suoraan ylöspäin niin pitäis olla kohdallaan.
Muistaakseni siinä suojapahvissa on kurkistusreikä.
-
Nokka-akselin merkki suoraan ylöspäin niin pitäis olla kohdallaan.
Muistaakseni siinä suojapahvissa on kurkistusreikä.
Noh, suojapahvissa on kurkistusreikä kyllä mutta kun hihnan merkit on kohdallansa niin on yhden hampaan heitto aikaiselle. eli merkit ovat kurkistusreiän oikealla puolella yhden hampaan verran, uutta ja vanhaa hihnaa on verrattu toisiinsa ja ne täsmäävät.
hihnassa on muuten vain kaksi merkkiä. auto siis mallia 2002 115hv diesel.
-
Nyt tulee sitten ihan mutu tuntumalla että merkit pitää olla alapyörällä ja nokalla kohillaan, commonrailin pumppu luo vaan painetta ja sen asennolla ei väliä.
-
Nyt tulee sitten ihan mutu tuntumalla että merkit pitää olla alapyörällä ja nokalla kohillaan, commonrailin pumppu luo vaan painetta ja sen asennolla ei väliä.
no siis kyllä, juurikin näin. MUTTA kun ne on kohallaan niin jako on yhden hampaan aikaisella sen kurkistusreiän mukaan josta pitäisi se merkki näkyä. olen tässä hallilla juurikin sopivasti ja ajattelin nyt kurkata onko sen nokka-akselin hihnapyörän kiila varmasti ehjä ettei tuo ratas ole päässy liikkumaan.
EDIT: kiila on ehjä mutta on linjassa merkkihampaan vasemmanpuoleiseen koloon :D eihän täs ole mitään järkeä koko moottorissa? :D
-
Nyt tulee sitten ihan mutu tuntumalla että merkit pitää olla alapyörällä ja nokalla kohillaan, commonrailin pumppu luo vaan painetta ja sen asennolla ei väliä.
Juuri näin.
no siis kyllä, juurikin näin. MUTTA kun ne on kohallaan niin jako on yhden hampaan aikaisella sen kurkistusreiän mukaan josta pitäisi se merkki näkyä. olen tässä hallilla juurikin sopivasti ja ajattelin nyt kurkata onko sen nokka-akselin hihnapyörän kiila varmasti ehjä ettei tuo ratas ole päässy liikkumaan.
EDIT: kiila on ehjä mutta on linjassa merkkihampaan vasemmanpuoleiseen koloon :D eihän täs ole mitään järkeä koko moottorissa? :D
Laita vaan hihnalla merkit kohilleen, kyllä se sitten pelaa. :)
-
nii, eihän se nyt pieni aikasessa oleminen haittaa... tuo alavääntöä vain lisää = vähemmän ainetta :)
-
no siis kyllä, juurikin näin. MUTTA kun ne on kohallaan niin jako on yhden hampaan aikaisella sen kurkistusreiän mukaan josta pitäisi se merkki näkyä. olen tässä hallilla juurikin sopivasti ja ajattelin nyt kurkata onko sen nokka-akselin hihnapyörän kiila varmasti ehjä ettei tuo ratas ole päässy liikkumaan.
EDIT: kiila on ehjä mutta on linjassa merkkihampaan vasemmanpuoleiseen koloon :D eihän täs ole mitään järkeä koko moottorissa? :D
No, osuisiko se nokka kohdalleen, jos väännät kampiakselista niin paljon, että se on kohdallaan... Vai miten olet sen kampiakselin asettanut kohdalleen?
-
No, osuisiko se nokka kohdalleen, jos väännät kampiakselista niin paljon, että se on kohdallaan... Vai miten olet sen kampiakselin asettanut kohdalleen?
Kampiakselissa on vastamerkki, nokka-akselissa tai syöttöpumpussa ei ole. Hihnassa on kaksi merkkiä joista toinen on kampiakselille ja toinen nokalle, kun kampikakselin hihnapyörän merkki on vastamerkin kanssa kohdakkain sekä hihnan merkit ovat molempien hihnapyörien merkissä ei nokka-akselin hihnapyörän merkkiä näy kurkistusaukosta vaan se on yhden hampaan verran aikasella. Joka tarkoittaa yhtä hammasta moottorin pyörintäsuuntaan.
Auto on muuten jääny telakalle käyntihäiriöiden takia ja niiden syy selvisi. Syystä, seurauksesta tai aikajärjestyksestä ei toistaiseksi ole vielä hajua, tähän mennessä todetut viat:
-imusarja lähes tukossa egr venttiilin takia -> egr poistettu käytöstä
-jakohihna jo kulunut ja mielestämme hieman venynyt -> uusi hommattu
-kannentiiviste vuotanut viereisiin sylintereihin(kaikki kolme) -> kansi koneistamolla plaanauksessa
-imusarjan tukkoisuuden johdosta se paska on kulkeutunut imuventtiileihin asti ja venttiilinvarret karstoittuneet niin ettei jouset ole jaksaneet palauttaa niitä täysin, eli ainakin kaksi venttiiliä mutkalla ja pari istukkaa väljiä -> uudet venttiilit tulossa
Eli ongelma on muuttanut hieman muotoaan vaikkei hihnatapaukseen olekkaan hyvää vastausta vielä löydetty. aion luottaa hihnan merkkeihin.
milläs tähän venttiilinvälykset säädetään? ne oli ennen purkamista 15-20-20-23 ja 35-40-40-40. mutta nyt sit tietysti uusien venttiileiden johdosta ne muuttuu eikä palikoita tutkaillessa tullut muuta vaihtoehtoa kuin sorvata venttiilistä pois...?
-
milläs tähän venttiilinvälykset säädetään? ne oli ennen purkamista 15-20-20-23 ja 35-40-40-40. mutta nyt sit tietysti uusien venttiileiden johdosta ne muuttuu eikä palikoita tutkaillessa tullut muuta vaihtoehtoa kuin sorvata venttiilistä pois...?
Palasäätö. Osia saa merkkiliikkeestä ja varmaan koneistamoista.
Vanhoihin (96-98/99) pystyy vaihtamaan pelkät palat, uudempiin koko painimet.
-
Palasäätö. Osia saa merkkiliikkeestä ja varmaan koneistamoista.
Vanhoihin (96-98/99) pystyy vaihtamaan pelkät palat, uudempiin koko painimet.
tarkoitatko painimilla niitä kuppeja? onpas helppo homma kasata ja purkailla sitten noitten takia. katotaan mitä siihen keksitään.