Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: sjs - 14.03.2012, 13:14:45
-
Eli tollanen ongelma, maantiellä etenkin rengastuksesta riippumatta ikävä ilmiö.
Alkoi 200tkm jälkeen, ja on sitä laatua että jos ratista päästää niin 10s kuluttua on ojassa takuulla.
Pyöränkulmia mittailtu ja kokeiltu säätää, sekä camber että aurausta (tarkistettu myös takaa), ei vaikutusta ollenkaan.
Auto EI kolaroitu eikä oikaistu.
Ohjausvaihteessa pientä öljyhikoilua (1dl 20-30tkm aikana).
Kaverin samanikäisessä bimmerissä samankaltaista ongelmaa.
Voisko kulunut ohjaustehostimen pumppu tai vuotavat ohjausvaihteen stefat aiheuttaa tollasta?
-
Eli tollanen ongelma, maantiellä etenkin rengastuksesta riippumatta ikävä ilmiö.
Alkoi 200tkm jälkeen, ja on sitä laatua että jos ratista päästää niin 10s kuluttua on ojassa takuulla.
Pyöränkulmia mittailtu ja kokeiltu säätää, sekä camber että aurausta (tarkistettu myös takaa), ei vaikutusta ollenkaan.
Auto EI kolaroitu eikä oikaistu.
Ohjausvaihteessa pientä öljyhikoilua (1dl 20-30tkm aikana).
Kaverin samanikäisessä bimmerissä samankaltaista ongelmaa.
Voisko kulunut ohjaustehostimen pumppu tai vuotavat ohjausvaihteen stefat aiheuttaa tollasta?
90% autoista on Suomen uraisilla teillä ojassa jos rattiin ei koske 10 sekunttiin ;)
-
Mikään jarru ei laahaa?
-
Oletko tarkistanut alapallo nivelet ja raide tangon päät, voi aiheuttaa ko. jutun. Itellä ainakin 740 sarjassa.
-
Eli tollanen ongelma, maantiellä etenkin rengastuksesta riippumatta ikävä ilmiö.
Alkoi 200tkm jälkeen, ja on sitä laatua että jos ratista päästää niin 10s kuluttua on ojassa takuulla.
Pyöränkulmia mittailtu ja kokeiltu säätää, sekä camber että aurausta (tarkistettu myös takaa), ei vaikutusta ollenkaan.
Auto EI kolaroitu eikä oikaistu.
Ohjausvaihteessa pientä öljyhikoilua (1dl 20-30tkm aikana).
Kaverin samanikäisessä bimmerissä samankaltaista ongelmaa.
Voisko kulunut ohjaustehostimen pumppu tai vuotavat ohjausvaihteen stefat aiheuttaa tollasta?
Tervetuloa joukkoon tummaan! :hello:
Meillä tuossa 960:ssä ollut aivan sama "vika" jo viimeiset 4.5v/49tkm... Viimeksi viikko sitten säädettiin edellisen kerran ohjauskulmat mutta emäntä kertoi että edelleen metsään puoltaa..., vähentynyt on mutta ei poistunut kokonaan. Renkaat on kyllä aikansa eläneet mutta uusilla kesärenkaillakaan ei mennyt kun "juna".. Vastaavasti nuo 700-sarjan kulkijat menevät kyllä todella hyvin, ei puolla... 2.5vuotta sitten kun kulmat säädettiin edellisen kerran niin asentaja vaan sanoi että jompaa kumpaa arvoa (caster/camber) ei saada täysin säätöihin muutoin kun etuiskareiden 3:a yläpään kiinnitysreikää isontamalla..., tuolloin ne 3 mutteria käytettiin auki ja otettiin "löysät pois" ja mutterit kiinni.. Voisko tuon kyseisen arvon jäänti poskelleen vaikuttaa puoltamiseen?
-
Oma 945 alkanut kanssa puoltamaan oikealle päin välillä kovempaa ja välillä vähän vähemmän. Mistään ei ole väljää löytynyt ravistelemalla tai vääntämällä.. Onkohan etutolppien yläpäiden laakerit kovinkin kuluvia osia näissä vessoissa? Vaihto per miljoona km vai per sata tonnia kuten joissain laitoksissa?
-
Kahteles iskareiden yläpäät että on kunnossa :)
-
Lisätään vielä yks 945 joka välillä puoltaa välillä ei... Alkaa kuulostaa jo ominaisuudelta :)
Onko kukaan löytänyt ratkaisua?
Noi iskarin yläpäät, onko niissä mitään laakeria? Mul on 740 iskarit irtonaisina ni niis ei tuntuis olevan laakeria, pelkkä kumi?
-
kyllä siellä yläpäissä kääntölaakerit on.
-
Mitä näitten aurauskulmat pitäis olla?Ite ajellu parivuotta nollakulmilla ilman puoltamisia.Ennen kyllä puolti välillä mutta johtuiko sitten paskoista iskareista.
-
eikö auton kuulukkin vetää hiukan oikealle...jos tulee esim. sairauskohtaus niin auto ei ajaudu vastaantulevan kaistalle ja muutenkin tie kallistaa myös oikealle jotta vesi ei jäisi tielle.
-
Risa kääntölaakeri ei aiheuta puoltamista, vaan ohjaus "jää päälle" eli ei palauta ja aiheuttaa ohjauksen takertelua. Joissakin 7-/9-satasissa on ollut ongelmana, että tolpan yläpäässä ei riitä säätö camberin säätöön. Ratkaisuna on vinguttaa tolpan kiinnityspulttien reikiä isommiksi, jotta saadaan säädettyä kulmat kohdalleen (lisää camberia).
-
eikö auton kuulukkin vetää hiukan oikealle...jos tulee esim. sairauskohtaus niin auto ei ajaudu vastaantulevan kaistalle ja muutenkin tie kallistaa myös oikealle jotta vesi ei jäisi tielle.
Onko tuosta jotain faktaa. Mun auto ei ainakaan tasaisella suoralla tiellä mihinkään puolla.
-
ite kyllä epäilisin että hammastangossa on joku sisäinen vuoto ( stefa vuotaa) iteselläki oli just samoja ongelmia 740:ssä kauvan aikaa ja tuntu että ajan mittaa vetäminen hiipu pikkusen, oli taroitus vaihtaa sillon koko tanko uuteen mut kerkesin vaihtaa auton jo pois..
-
Omasta vessasta puoltaminen poistui lähes kokonaan kun vaihdoin kesärenkaat alle. Ja edessä oikealla olleessa talvirenkaassa paljastui piileskellyt runkovika päivää ennen kuin "jouduin" vaihtamaan ne kesätassut.. Eilen sitten räjähti pyöränlaakeri oikeasta etunurkasta, voi se oikealle hakeutuminen johtua osaksi siitäkin. Nyt onkin sitten olka-akselissa sellainen ura, että tekee pahaa jo katsella :-\
Hammastangosta; onko normaalia, että ohjaustehostimen säiliö ruiskaisee 2m korkea suihkun kun kääntelee pyöriä "nopeasti" tapista tappiin? Onnistuin muutaman kerran truuttaamaan ATF:t pitkin auton kylkeä ja tallin lattiaa kun vaihtelin etupään niveliä.. Ominaisuus vai se stefavika hammastangossa?
-
Omasta vessasta puoltaminen poistui lähes kokonaan kun vaihdoin kesärenkaat alle. Ja edessä oikealla olleessa talvirenkaassa paljastui piileskellyt runkovika päivää ennen kuin "jouduin" vaihtamaan ne kesätassut.. Eilen sitten räjähti pyöränlaakeri oikeasta etunurkasta, voi se oikealle hakeutuminen johtua osaksi siitäkin. Nyt onkin sitten olka-akselissa sellainen ura, että tekee pahaa jo katsella :-\
Hammastangosta; onko normaalia, että ohjaustehostimen säiliö ruiskaisee 2m korkea suihkun kun kääntelee pyöriä "nopeasti" tapista tappiin? Onnistuin muutaman kerran truuttaamaan ATF:t pitkin auton kylkeä ja tallin lattiaa kun vaihtelin etupään niveliä.. Ominaisuus vai se stefavika hammastangossa?
Ohjautehostimen pumppu tekee noin 100 bar paineen (0,92-1,04kPa), ja kun se ratti tapissa ampuu öljyt ohivuotoventtiilistä takaisin säiliöön, niin kyllä sieltä melkoinen kaari tulee.