Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: volvo960 - 14.03.2012, 18:45:12
-
Volvo 960 -95, kansiremontti koneistamossa, kaikki laitettiin uusiksi. Ammattimies kasasi.
Vie nyt öljyä n. 0,5l / 100km, on todella paljon. Männät ja renkaat kunnossa, paineet testattu, nelospytyn tulppa on todella öljyinen ja ei käy kunnolla tyhjäkäyntiä jos ollenkaan. Kylmänä käynistettäessä käy hyvin kunnes lämpenee, savua ei tule. Savuttaa vasta kun kone on lämmin ja silloinkin kun on käynyt jonkun aikaa tyhjäkäynnillä. Voiko imuventtiilin varren kautta mennä moinen öljy määrä vai meneekö jostain muualta imusarjaan.
-
Huohottaako moottori?Onko imusarja kuinka öljyinen?
-
Jos alkoi kansiremontin jälkeen niin ammattimies teki virheen, tai jos kasattiin kansi koneistamossa niin siellä joku töppi.
Kyllä voi mennä venttiilinvarresta. Unohtuikohan sieltä jotakin... ;)
Jos se huohotuksesta tulisi, tuskin menisi vain yhteen sylinteriin?
-
Jos kannessa kaikki uutta niin ei kyllä mene venttiilin ohjurin kautta niin paljon öljyä.
Mutta minkäs takia kansiremontti on alunperin tehty?
-
Jos kannessa kaikki uutta niin ei kyllä mene venttiilin ohjurin kautta niin paljon öljyä.
Mutta minkäs takia kansiremontti on alunperin tehty?
Sensijaan kun öljy on selkeästi yhdessä pytyssä, niin siitä pytystä on imuvenasta varrenkumi rikottu tai jotakin muuta vastaavaa vikaa.
-
No niin, tyhjäkäynti kunnossa, oli asentajalta mennyt pari alipaineputkea väärään paikkaan.
Kone käy nyt todella nätisti. Polttoaineen paluuletkussa olevan venttiilin ja egr- venttiilin putket olivat ristissä, mutta sitä oljyä menee edelleen ja nelospytyn tulppa on öljyinen, kutos pytyssä havaittavissa öljyisyyttä.
Kansirempan syy, apulaitehihnan tukirulla, laturin ja kompuran välissä, irtosi hitsauksesta
vinoon, hihnasta leikkaantui ohut soiro joka meni kampiakselin juuresta jakohihnan ja
hammasrattaan väliin ja peli oli selvä.
-
Edelleen haiskahtaa pahasti, että on venapuolella häikkää, joko aavistuksen kieroja venttiileitä tahi huonosti asennettuja venanvarrenkumeja tai jotakin, kyllä se reklamaatiolta kovasti vaikuttaa. Imusarjan irrottamalla voisi nähdä, onko imuvenan varret öljyssä?
-
Jos kannessa kaikki uutta niin ei kyllä mene venttiilin ohjurin kautta niin paljon öljyä.
No voihan se mennä jos on sössitty tai tehty huonosti/jätetty kumi pois niinkus sanoin jo aiemmin.
-
No niin, tyhjäkäynti kunnossa, oli asentajalta mennyt pari alipaineputkea väärään paikkaan.
Kone käy nyt todella nätisti. Polttoaineen paluuletkussa olevan venttiilin ja egr- venttiilin putket olivat ristissä, mutta sitä oljyä menee edelleen ja nelospytyn tulppa on öljyinen, kutos pytyssä havaittavissa öljyisyyttä.
Kansirempan syy, apulaitehihnan tukirulla, laturin ja kompuran välissä, irtosi hitsauksesta
vinoon, hihnasta leikkaantui ohut soiro joka meni kampiakselin juuresta jakohihnan ja
hammasrattaan väliin ja peli oli selvä.
Pääsiköhän mäntä lyömään venttiiliin? >:(
-
Pääsiköhän mäntä lyömään venttiiliin? >:(
Ilman tuota tapahtumaa tuskin olisi ollut tarve kansiremontille :D
-
No voihan se mennä jos on sössitty tai tehty huonosti/jätetty kumi pois niinkus sanoin jo aiemmin.
JOS kerta venttiili ja ohjuri on uusia niin ei sitä kautta mene öljyä niin paljon että aiheuttaisi noin huomattavaa öljyn kulutusta vaikka ohjurinkumi puuttuisi. Että jos tuollainen määrä öljyä menee venttiilinohjurin kautta niin silloin on aika pahasti sössitty kyllä :(
Oliko kuinka pahasti tullut tuhoa? Oliko esimerkiksi ohjureita halki?
Kuullostaa kyllä vakuuttavalta asentajalta jos ei ole osannut edes alipaineletkuja kasata oikein ja luovuttanut käyntihäiriöisen auton.
Veisin auton takaisin pajalle ja pyytäisin laittamaan kuntoon.
-
Joo, neljä ohjuria uusittu, ensimmäisten savujen jälkeen öljyä kolmos-, nelos- ja vähän näytti menneen kutos-pytyn kautta. Kun alipaineletkut saatiin oikein öljyä menee vain kolmos pytyn kautta ja paljon, kutosesta näkee että sieltä menee myös jonkin verran. Kylmäkäynnistyksessä
pölläyttää kunnolla, ajaessa ei tule savuja vaikka kuinka polkee. Kun käy tyhjäkäyntiä jonkin aikaa, pölläyttää taas aika reippaasti. Mutta kone käy todella tasaisesti nätisti ja lähtee käyntiin hyvin. Tänään " autotohtori" katsoo tulpanreiistä sylinterit ja venttiilit jollain kameralla.
Kuulemma näkee onko venttiilivuoto tai männänrenkaat, itse epäilen että kansirempassa meni jotain pieleen, no se selviää tänään.
-
Lisätäämpä vielä, sylinterit katsottu ja kaikki kunnossa, elikkä öljy tulee kannesta. Jotain on
kansirempassa mennyt pahasti pieleen, teettää vaan pirusti turhaa työtä.
-
:)No niin, kansi uudelleen rempattu. Kahteen pyttyyn johon oli vaidettu venttiiliin ohjurit oli jäänyt ohjureiden pesään pitkittäisurat ja oli vaan laitettu uudet ohjurit paikalleen ilman korjausta. Kahden imuventtiilin kautta tosiaan tuo öljymäärä meni läpi. Nyt auto kunnossa ja toimii niin kuin pitääkin.