Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: mikan - 16.03.2012, 02:00:13

Otsikko: Lambdan vaihto ja sen vaikutus B230FK (Turbo+ paineilla)
Kirjoitti: mikan - 16.03.2012, 02:00:13
Vaihdoin tuossa lambda-anturin kotvanen sitten. Anturi on mätänetistä se ~50,- hintainen. Orkkis anturi irtosi helposti, kunhan sen lambda-hylsyn sai soviteltua sen päälle (voimalla). Kiristysmomentti anturille oli yllättävän pieni, eli anturi irtosi ilman väkivaltaa.

No, pari minuuttia ehdin ajella kun vika valo syttyi. Tien poskeen parkkiin ja vikakoodeja lukemaan... Ei lambda signaalia kertoi LH. No tietysti unohdin liittimen irti.  :buck2:
Liitin paikalleen ja vikakoodit nollaten. Vikavalo pysyi pimeäni sen 40km opetuslenkin, jossa testailin pannun toimintaa.

Tosin ensimmäistä kertaa pihalle pysähdyttyäni huomasin rusetin punastelevan!  :o
Enkä sentään niin tuhmia puhunut, että punasteluun olisi aihetta.   :D
Tein muutamia vetoja täyskaasulla sinne motarinopeuksiin. Ja rauhallisia kiihdytyksiä sinne talvigummien rajoille.

Pääsääntönä pata tuntui pirteämmälle ja kulkuhaluiselle.  ;)

Ainoastaan se ns. nykäisy tms. vedon heikkous siinä 3200-3400 välissä avosandaalilla oli ajoittain hyvin selkeä ja ajoittain puuttui kokonaan. Tämä oire on vaivannut merikonttia jo ahtojen nostosta asti. Vakiolastulla se nakutti selkeästi noilla kierroksilla. Muutetulla lastulla taasen ei. Ongelma esiintyy vain tuolla kapealla kierroslukualueella, eikä missään muualla.

Ja juu, pata on B230FK 0,8bar ahdoilla, AW71L sen jatkona.

Pois otettu lambda oli ihan ehta Bosch ja näytti "hitusen" ikääntyneelle ulkoisesti. Turbon puolella oli valkoinen ja pölyävä pinnoite (syntynyt jotenkin pakokaasuista)  ja takapuolella sellainen liki maitokahvin värinen kova pinnoite.

Purin pintapellin pois anturin päältä ja samanlainen maitokahvin välinen kova ja hauras pinta oli itse lambda-anturinkin päällä. Lohkaisin palasen siitä pois ja sen alta paljastui kaunis valkoinen pinta. Vaikutti sille, että tuo vaalean ruskea pinnoite ei kuulunu anturiin.

En tientenkään nollannut boxia vaihdon yhteydessä...   :buck2:
Sen siitä saa kun on sama pää kesät talvet.
Otsikko: Vs: Lambdan vaihto ja sen vaikutus B230FK (Turbo+ paineilla)
Kirjoitti: janne81 - 16.03.2012, 05:31:15
Kenen valmistama lambda? Oliko liitin valmiina?
Otsikko: Vs: Lambdan vaihto ja sen vaikutus B230FK (Turbo+ paineilla)
Kirjoitti: EVO8 - 16.03.2012, 09:52:45
Mitäs jos sijottaisit esim. Innovaten laajakaistaohjaimeen jolla näkisit seokset ja samasta laitteesta voit myös syöttää LH:lle kapeakaistasingnaalin.

Ja hieman E85:sta tankkiin niin korjaantuu kaikki vaivat...  ;)
Otsikko: Vs: Lambdan vaihto ja sen vaikutus B230FK (Turbo+ paineilla)
Kirjoitti: sekokupu - 16.03.2012, 10:54:06
Kenen valmistama lambda? Oliko liitin valmiina?

Monet noista tarvikeantureista ei vaan ole kovinkaan pitkäikäisiä. Valitettavasti.

Ite ostin alkuperäisen boschin lambdan omaan ysiin, maksoi 80e ja alkuperäisellä (uudemmalla) liittimellä.
Otsikko: Vs: Lambdan vaihto ja sen vaikutus B230FK (Turbo+ paineilla)
Kirjoitti: mikan - 16.03.2012, 13:01:33
Kenen valmistama lambda? Oliko liitin valmiina?

Valmistajasta ei aavistustakaan. Mätänetin versio ilman liittimiä.
http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=28-3414

Monet noista tarvikeantureista ei vaan ole kovinkaan pitkäikäisiä. Valitettavasti.
Ite ostin alkuperäisen boschin lambdan omaan ysiin, maksoi 80e ja alkuperäisellä (uudemmalla) liittimellä.
No, tämä oli lähinnä koe, sillä hitunen oli epäilystä, ettei lambdaa ole vaihdettu sitten vuoden 1995.
Mätänetin tiskillä pyysin sopivan, enkä antanut sen kummempia parametrejä sille ja tuon yllä linkatun käteen läppäsivät.

Mitäs jos sijottaisit esim. Innovaten laajakaistaohjaimeen jolla näkisit seokset ja samasta laitteesta voit myös syöttää LH:lle kapeakaistasingnaalin.

Henkistä köyhyyttä tuo, etten ole laajakaistaa hankkinut. Mielessä se on ollut monasti, kun haaveena on laittaa megaruutta LH:n tilalle. Ainoa syy, miksi tätä en ole jo tehnyt on ajan puute.

Ja hieman E85:sta tankkiin niin korjaantuu kaikki vaivat...  ;)
Perskutta! Kun sitä ei tältä kylältä saa tai en ainakaan tiedä yhtään paikkaa. Lähin tankkauspiste em. aineella on tietojeni mukaan liki 70km päässä...
Otsikko: Vs: Lambdan vaihto ja sen vaikutus B230FK (Turbo+ paineilla)
Kirjoitti: janne81 - 16.03.2012, 14:36:30
Monet noista tarvikeantureista ei vaan ole kovinkaan pitkäikäisiä. Valitettavasti.

Ite ostin alkuperäisen boschin lambdan omaan ysiin, maksoi 80e ja alkuperäisellä (uudemmalla) liittimellä.
Silläpä kysyinkin että jos on joku ihan tuntematon niin tietää kiertää.
NTK on ainakin ihan hyvä tarvike, mutta tuo motonetin halvin ei taida se olla.

On kyllä jo kohtuu halpa, mistä saa tuohon hintaan?
Otsikko: Vs: Lambdan vaihto ja sen vaikutus B230FK (Turbo+ paineilla)
Kirjoitti: mikan - 23.03.2012, 22:38:26
Ja hieman E85:sta tankkiin niin korjaantuu kaikki vaivat...  ;)

No, nyt on sitä RE85:sta tankissa!  :)

Ja löytyi muuten kotikylältä äskettäin rempatulta asemalta...  (en tiennyt, koska en ole käynyt sillä aikoihin).
Tästä kiitos merikontin ostaneelle ystävälleni...   ;D

Vedon heikkous osakuormilla siinä +3000 korvilla tuntuu vähentyneen ja pirteyttä tullut (virattomalla persdynolla tunnusteltuna).
Ja IMM vaihdon vaikutus tuohon vedon vajauteen on tasan 0...
Tarkastamatta on enää bensanpaine ja moottorin lämpötila-anturi. Tuo vedon puute on ns. lisääntynyt tänä talvena selvästi.

Jos noista ei ole asiaan apuja, niin täytyy tutkailla bensa/sytkä-karttoja ja miettiä niiden modaamista (molemmat lastut).

Otsikko: Vs: Lambdan vaihto ja sen vaikutus B230FK (Turbo+ paineilla)
Kirjoitti: 945turbo23 - 25.03.2012, 10:15:03
Osaakos toi LH 2.4 säätää koneen tolle E85:lle ihan suoraan vai täytyykö muutella muutakin kuin letkut?
Otsikko: Vs: Lambdan vaihto ja sen vaikutus B230FK (Turbo+ paineilla)
Kirjoitti: mikan - 25.03.2012, 12:39:06
Puhtaalle RE85:lle LH ei tietenkään osaa sitä suoraan säätää mutta näin osa seoksilla se tuntuu kulkevan pirteämmin.
Ainakin oma ja kaverin merikontti. Tosin takana on vasta muutama päivä ja muutama sata kilometriä.
Alle 50/50 seoksille LH lamda-säädön korjausikkuna tuntuu riittävän.

Jos haluat mennä puhtaalle 85:lle, niin suuttimet 30% isommaksi tai sitten tuolta RE85-topicista mainitut "huijaukset" käyttöön.
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=3167.0
Otsikko: Vs: Lambdan vaihto ja sen vaikutus B230FK (Turbo+ paineilla)
Kirjoitti: mikan - 25.03.2012, 21:47:03
Totesin tämän jo RE85-topikkiin...

Tankattu nyt yhteensä 30L RE85:sta merikonttiin ja toimii hyvin!
Tankkaaminen on tehty lisäämällä 85:sta sitä mukaa kun tankki vajenee!

Toimii hyvin! Ja vetää kerkeämmin vajaa kaasulla. Eikä se 3000-3500 rpm välillä oleva nihkeys ole kuin pieni muisto.

Vaikuttaa sille, että 20L pirtua ja loput 98 on oikein oiva seos!