Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S40/V50 (vm.04-12), C30, C70 (vm.06-13) => Aiheen aloitti: Arto Soikkeli - 16.03.2012, 09:18:10
-
Kysymys liittyy autoon : S40 t5 2005
Mistäs porukat on tilaillut mazda3 tai näihin s40/v50 volvoihin camber kittiä taakse?
Swedespeedillä oli jotain juttua ja googlella löytyy näitä tusinajenkkifirmoja, mutta ei yhtään euroopan alueella tai suomessa olevaa myyjää. Samppasport myy vanhempiin, mutta näihin uudempiin ei ole mitään tarjolla.
"Ongelma" on siis se, että autossa on tod.näk. -40mm alustasarja ja entisen omistajan renkaita katsellessa sisäreunat takarenkaissa on tosi kuluneet (rautalangat törröttää). Nyt kun olen ostamassa uusia kesärenkaita niin ajattelin, että jos samalla sijoittaisi säätömahdollisuuteen.
Kulmiensäätö lappua löytyy ja arvot takana:
Camber vasen -1.54
Camber oikea -2.30
Ohjearvo -2.54 -0.54 eli vaikka noi renkaat on aikas vinossa jo silmin katsottaessa, niin rajaarvoissa näemmä mennään :D
Mites muilla s40 / v50 autonsa madaltaneilla on renkaat kestänyt, eli stressaanko turhaan ja kerrotte kohta, että edellisella omistajalla on ollut vaan takalaakerit kuluneet :D?
Kiitos jälleen kerran jo etukäteen.
-
Oma auto Volvon omalla madalluksella kuluttaa renkaita tasaseen. Tietysti tuo Volvon oma ei madalla -40 mm...
-
Täällä kiinnostaisi kanssa hankkia semmone camber-kit.
Autossa oli ostaessa -30mm alusta jonka palautin normikorkeuteen.
Viime keväänä takarenkaista meni sisäsivut jolloin laitoin taakse uudet orkkismallin iskarit & jouset.
paremmalta näyttää jo mutta camber.kitillä sais sen lopunkin kulman vielä kuntoon eikä menis renkaat.
Ei siis ollut vastausta alkuperäiseen kysymykseen mutta haluja hankintaan kyllä.
-
...
Kulmiensäätö lappua löytyy ja arvot takana:
Camber vasen -1.54
Camber oikea -2.30
Ohjearvo -2.54 -0.54 eli vaikka noi renkaat on aikas vinossa jo silmin katsottaessa, niin rajaarvoissa näemmä mennään :D
...
Miltäs ne auraus-arvot näyttää?
-
Miltäs ne auraus-arvot näyttää?
Auraus takana
Vasen 0.7mm
Oikea 0.7mm
Yhteensä 1.4mm
Ei sano mulle sen enempää, mutta rajat 0.6- 1.2
Yht 1.2 - 2.5mm
Kyllä toi eilen muutoskatsastettiinkin, eli kaikki on raja-arvojen sisällä (tosin autoliikkeen toimesta).
-
Auraus takana
Vasen 0.7mm
Oikea 0.7mm
Yhteensä 1.4mm
Ei sano mulle sen enempää, mutta rajat 0.6- 1.2
Yht 1.2 - 2.5mm
Mun lapussa auraus on kyllä asteina... :)
http://i92.photobucket.com/albums/l3/v130882/Volvo20D/51cb204e.jpg
-
Mulla oii farkku focuksessa takana toi camber kitti. Tilasin ja ostin ihan suomesta sen, jos en väärin muista niin Tinos Cararagelta ja eibachin tuotenimellä, sama tuote tosin kuin ne muutkin. Tehty sedanin mallilla mutta toimii myös farkussa jossa toi ylä tukivarsi ei ihan niin käyrä ole kuin sedan ja toi säädettävä versio.
Ei pahan hintanen miusta ja pyörät saa pystyyn säädettyä helposti eikä kulu renkaat enää sisäreunoiltaan.
Toihan kun on ylätukivarsi niin säädettäessä campperia pystyyn siis siirtyy yläreuna renkaassa ulospäin aika lailla, niin jos on jo renkaat lähellä kaarta jo nyt eikä tilaa ole tuoda ulommas enää niin säätöä ei ehkä saa tehtyä riittävästi....
-
Mulla oii farkku focuksessa takana toi camber kitti. Tilasin ja ostin ihan suomesta sen, jos en väärin muista niin Tinos Cararagelta ja eibachin tuotenimellä, sama tuote tosin kuin ne muutkin. Tehty sedanin mallilla mutta toimii myös farkussa jossa toi ylä tukivarsi ei ihan niin käyrä ole kuin sedan ja toi säädettävä versio.
Ei pahan hintanen miusta ja pyörät saa pystyyn säädettyä helposti eikä kulu renkaat enää sisäreunoiltaan.
Toihan kun on ylätukivarsi niin säädettäessä campperia pystyyn siis siirtyy yläreuna renkaassa ulospäin aika lailla, niin jos on jo renkaat lähellä kaarta jo nyt eikä tilaa ole tuoda ulommas enää niin säätöä ei ehkä saa tehtyä riittävästi....
Ok, kiitos paljon vinkeistä. Aika paljon tossa omassa on tilaa takana. Jouset on mustat, joten oisko H&R:t, koska noi voisi hyvinkin olla -40mm?
-
Saakos nuita Mazda 3 kittejä mistään enään tai vastaavia? SampsaSportille soittelin ja sieltä sanoivat ettei enään ole, eikä saa niiden kautta.
Itsellä vuoden ollut uudet renkaat ja alkaa olemaan taas aivan loput sisäreunat nuista. Eli talvi välissä ollut niin ajoa varmaan 6kk näin heittämällä nuilla uusilla renkailla.
Tässä tilanna viime kesänä vanhoilla renkailla:
(http://i7.aijaa.com/b/00650/12306611.jpg)
Nyt viime kesänä laitetut uudet renkaat:
(http://i61.tinypic.com/ej8twl.jpg)
(http://i61.tinypic.com/28anwvt.jpg)
(http://i61.tinypic.com/2i7a3vr.jpg)
Ulkoreuna siis kuin uusi ja sisäreuna melko entinen.
Ja vika kaikissa renkaissa, laakerit joka puolelle vaihdettu viime kesänä. Campeerit säädetty kanssa uusien renkaiden laiton yhteydessä. Ja ongelmaksi taisi juurikin olla, että säätö ei riitä enempää säätämään. Eli ideoita mitä lähtä tekemään? Jos tuota Mazda3 kittiäkää enään saa, vai löytyykös esim Ebay:sta jos tarkan mallin tietäisi? Ja oliko ne vain taakse? Eessäkin kun ongelma on, varmaan myös pahempana johtuen vetotavasta.
Vai onko nämä alle 200e renkaat niin huonoja laadullisesti, että kuluvat oikiasti näin paljon nopeampaa?
-
Saakos nuita Mazda 3 kittejä mistään enään tai vastaavia? SampsaSportille soittelin ja sieltä sanoivat ettei enään ole, eikä saa niiden kautta.
Eli ideoita mitä lähtä tekemään? Jos tuota Mazda3 kittiäkää enään saa, vai löytyykös esim Ebay:sta jos tarkan mallin tietäisi? Ja oliko ne vain taakse? Eessäkin kun ongelma on, varmaan myös pahempana johtuen vetotavasta.
Pikasesti kuuklettamalla löytys tuommosia:
Taakse (http://www.ebay.com/sch/i.html?_odkw=volvo+V50+front+camber+kit&_osacat=0&_from=R40&_trksid=p2045573.m570.l1313.TR0.TRC0.H0.Xvolvo+V50+rear+camber+kit&_nkw=volvo+V50+rear+camber+kit&_sacat=0)
Eteen (http://www.ebay.com/sch/i.html?_odkw=volvo+V50+rear+camber+kit&_osacat=0&_from=R40&_trksid=p2045573.m570.l1313.TR0.TRC0.H0.Xvolvo+V50+front+camber+kit&_nkw=volvo+V50+front+camber+kit&_sacat=0)
En ota mitään poliittista vastuuta osien sopivuudesta. :D
-
... Ameriikasta niitä vielä ainakin saa ...
Mites jos itse vain katkasisi alkup. ky tukivarren ja hitsaisi siihen kierreosan ;) + mattamustaa päälle.
Katsastaisi vaikk normi tukivarrella sit.
http://www.amazon.com/03-08-Megan-Racing-Adjustable-Camber/dp/B0053N4906
-
Onkohan nuo halvimmasta päästä taas sitten ihan mitä kaikki aina halvimmasta päästä tuppaa olemaan.
Esim nämä siis eteen?
http://www.ebay.com/itm/Alignment-Camber-Kit-Front-Rear-ACDELCO-PRO-45K18035-/131179722873?pt=Motors_Car_Truck_Parts_Accessories&fits=Make%3AVolvo%7CModel%3AV50&hash=item1e8aebb879&vxp=mtr (http://www.ebay.com/itm/Alignment-Camber-Kit-Front-Rear-ACDELCO-PRO-45K18035-/131179722873?pt=Motors_Car_Truck_Parts_Accessories&fits=Make%3AVolvo%7CModel%3AV50&hash=item1e8aebb879&vxp=mtr)
Eli nuo löytyy kyllä V50 2004, mutta jos vaihtaa S40 ei muka löydy. Eikös nuo kuitenkin samat osat ole S40/V50:ssä?
Ja tuossakin kun kitti on, tulee tosiaan kaksi nuita? Eli molemmille puolille eteen.
Vai entäs esimerkiksi nämä
http://www.ebay.com/itm/OBX-Front-Camber-Kit-93-97-Volvo-850-960-S40-C70-V50-GV-/201105691431?pt=Motors_Car_Truck_Parts_Accessories&hash=item2ed2d55327&vxp=mtr (http://www.ebay.com/itm/OBX-Front-Camber-Kit-93-97-Volvo-850-960-S40-C70-V50-GV-/201105691431?pt=Motors_Car_Truck_Parts_Accessories&hash=item2ed2d55327&vxp=mtr)
Näissä vaan toimitukset melko suolainen ku 3x hinta verrattuna itse osaan.
Eli olisivatko nuo molemmat siis ihan käyvät osat eteen?
Ja taakse sitten nämä:
http://www.ebay.com/itm/Ford-Focus-Mazda-3-5-Rear-Upper-Alignment-Camber-Arm-Toe-Kit-/191168913601?pt=Motors_Car_Truck_Parts_Accessories&fits=Make%3AVolvo%7CModel%3AV50&hash=item2c828e20c1&vxp=mtr (http://www.ebay.com/itm/Ford-Focus-Mazda-3-5-Rear-Upper-Alignment-Camber-Arm-Toe-Kit-/191168913601?pt=Motors_Car_Truck_Parts_Accessories&fits=Make%3AVolvo%7CModel%3AV50&hash=item2c828e20c1&vxp=mtr)
Jos joku siis itse tuolta tilaillut niin tieto tervetullutta. Tai sitten VäLKKy nakkaa nyt 90% varmuudella tietoa niin uskallan tilata. :D
Esim ihmetyttää kun taakse myydään kans pelkästää nuita pulttisäätöjä, esim:
http://www.ebay.com/itm/Volvo-S40-V50-C30-C70II-Rear-Camber-Adjustment-Kit-/271271181761?pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&fits=Model%3AV50&hash=item3f2905bdc1&vxp=mtr (http://www.ebay.com/itm/Volvo-S40-V50-C30-C70II-Rear-Camber-Adjustment-Kit-/271271181761?pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&fits=Model%3AV50&hash=item3f2905bdc1&vxp=mtr)
-
Eihän tuosta S40/V50 etupäästä voi säätää camberia epäkeskoilla, kun se iskarin alapää on kuvanmukainen, sivu 3:
http://www.volvoclub.org.uk/tech/S40MY2005-SuspensionSteering.pdf
Samanlainen kuin nykyään myös S80/V70:ssä.
-
Esim ihmetyttää kun taakse myydään kans pelkästää nuita pulttisäätöjä, esim:
Ymmärtääkseni takapäähän voi laittaa noi pultit tai kokonaiset varret. Varsilla saadaan isompi säätövara. Itsellekkin pitäisi tilata noita osia (kimppatilaus?).
Keulasta en osaa sanoa mitään.
-
Jos joku siis itse tuolta tilaillut niin tieto tervetullutta. Tai sitten VäLKKy nakkaa nyt 90% varmuudella tietoa niin uskallan tilata. :D
Mulla on vaan 89% varmuus! :D Eli toisin sanoen en rupea arvailemaan oikeita osia, toivotaan että joku tietää paremmin noista Ebayn kikkareista... :)
-
Tuota takatukivartta saa myös ihan suomestakin. Tinos garagelta ite tilasin aikanaan kun tuota samaa saa myös eibachin tuotenimellä niin eibachin myyjien kautta onnistuu toimituskin. Reilu 200 eur muistaakseni maksoin ja II koppaseen focus farkuun laitoin ja kävi heittämällä. Sama alusta ja pohjalevy kuin volvo v50 mazda3 niin ei tule ongelmia niissäkään.
-
Eihän tuosta S40/V50 etupäästä voi säätää camberia epäkeskoilla, kun se iskarin alapää on kuvanmukainen, sivu 3:
http://www.volvoclub.org.uk/tech/S40MY2005-SuspensionSteering.pdf
Samanlainen kuin nykyään myös S80/V70:ssä.
Onko tuo nyt varmaa tietoa? Vai siis miksi nuo sitten kaupittelevat näitä nuihin S40/V50:iin tuolla?
Ymmärtääkseni takapäähän voi laittaa noi pultit tai kokonaiset varret. Varsilla saadaan isompi säätövara. Itsellekkin pitäisi tilata noita osia (kimppatilaus?).
Keulasta en osaa sanoa mitään.
Eli siis kokovarret itselle. En nyt tarkkaa arvoja muista mitä lapussa oli, mutta reilusti yli asteen oli ohjearvoista. Ja siis negatiivisen puolella tosiaan. Nuilla kokonaisilla varsilla näytti ainakin saavan ohjearvojen sisäpuolelle.
Mahdollista olisi kyllä jos kiinnostusta olisi niin kimppatilausta.
Kävin itse tänään nuo renkaat vaihtamassa vanteilla paikkoa akselittain, niin saa vielä jonkun aikaa ajella, niin sinänsä tällä ei ihan niin palava kiire ole, mutta mite pikemmin alta pois niin sen parempi. :)
Tuota takatukivartta saa myös ihan suomestakin. Tinos garagelta ite tilasin aikanaan kun tuota samaa saa myös eibachin tuotenimellä niin eibachin myyjien kautta onnistuu toimituskin. Reilu 200 eur muistaakseni maksoin ja II koppaseen focus farkuun laitoin ja kävi heittämällä. Sama alusta ja pohjalevy kuin volvo v50 mazda3 niin ei tule ongelmia niissäkään.
Miksihän sitä ei sitten eteen saa. Ongelma suurempi melkein edessä itsellä. Kysyitkö tuolta itse pelkästään taakse? Jos mahdollisesti eteenkin onnistuisi.
Mulla on vaan 89% varmuus! :D Eli toisin sanoen en rupea arvailemaan oikeita osia, toivotaan että joku tietää paremmin noista Ebayn kikkareista... :)
Koitappa saaha se prosentti vielä. :D No ei vaan, jos tuolla tosiaan ebayssa sivuilla luvataan passaavan niin luulisi onnistuvan palautus jos ei passaa? Nuohan on aika tarkkoja tuolla, että saavat positiivista palautetta. Toisaalta fakta tietoja olisi nyt mukavempi kuulla tietenkin. Mutta eihän nuo hinnat tuolla ainakaan konkurssia tee jotein tilattua varmasti tulee jos ei muualta saa, eikä keneltäkään löydy faktatietoa.
-
Etupää on vaikeempi tapaus tuon iskarin alapään kiinnitys mallin vuoksi. Epäkesko pultit ei käy ja ainut vaihtoehto olisis saada säädettävät yläpäät tuohon. Mutta niitä ei tunnu löytyvän, tai varmuutta niiden käypäisyydestä en saanut niin jäi etupää tekemättä.
-
Onko tuo nyt varmaa tietoa? Vai siis miksi nuo sitten kaupittelevat näitä nuihin S40/V50:iin tuolla?
Koitappa saaha se prosentti vielä. :D No ei vaan, jos tuolla tosiaan ebayssa sivuilla luvataan passaavan niin luulisi onnistuvan palautus jos ei passaa?
Koitin saada lisää prosentteja... :D
Mitä noita Ebayn toimittajia alla oleville etupään osille tutkin niin suurin osa ei lupaa noiden sopivan S40/V50-sarjaan. En tiedä sitten miksi tuo (ja muutama muu) jenkkitoimittaja lupaa sopivuuden? ???
http://www.ebay.com/itm/Alignment-Camber-Kit-Front-Rear-ACDELCO-PRO-45K18035-/131179722873?pt=Motors_Car_Truck_Parts_Accessories&fits=Make%3AVolvo
-
Etupään camberien säätö onnistuu vain säädettävillä iskarin yläkiinnityksillä kuten "svart" kirjoitti. Takapäätä voidaan säätää joko epäkeskopulteilla tai säädettävillä varsilla.
Noita keulapuolen iskarinyläpäitä voisi löytyä Fordin nimellä, luulisi että niihin löytyy paremmin tuollaista aftermarket osaa kun on tuota ralliperinnettä enemmän kuin Volvolla.
Itsellä on jossain pari sarjaa noita epäkeskopultteja jos joku haluaa takapäätä säädellä. Itselle ajattelin kuitenkin laittaa säädettävät varret koska madallusta on tulossa. Uskoisin että noilla epäkeskoilla saadaan säädettyä takacamber kohdalleen vakioalustalla.
-
Vieläköhän tuolta tinos garagelta saisi niitä säädettäviä tukivarsia? Liekkö kukaan tilaillut lähi aikoina?
-
Futurez:ilta tilasin omaan V50 Megan Racingin säädettävät varret...
-
Futurez:ilta tilasin omaan V50 Megan Racingin säädettävät varret...
Eteen ja taakse vai? Paljon tuli hintaa?
Ei ole itse tässä vielä kerennyt tehdä asian suhteen mitään. Täytynee talven aikana. Puoli kesää oli renkaat nyt käännettynä vanteilla ja kyllä kerkes syödä toisenkin puolen. :D
Vissiin vanteen kokokin vaikuttaa tuohon asiaan jonkin verran. Nastarenkaat 16" on ollut 4 talvea (ensimmäisenä talvena yli Juhannuksen) ja niissä tuonta syöntiä ei läheskään niin paljoa ole ollut, tosin kaikki nastat on kuluneen juurikin sisä reunalta.
Pohdinnassa nyt olisi 18" vanteet ja niihin talvirenkaat, voisi olla sitä ennen tietenkin hyvä nuo cambeerit saada säädyksi kuntoon, ettei renkaat olisi jo ensi talvena vaihtokunnossa.
-
Eurooppalainen myyjä (UK) takapään osille:
http://kalmar-union.com/parts/volvo-s40v50c30c70-suspension/
Ameriikasta tilaamalla saa tosin halvemmalla, varsinkin jos menee tullin ohi.
-
Eurooppalainen myyjä (UK) takapään osille:
http://kalmar-union.com/parts/volvo-s40v50c30c70-suspension/
Ameriikasta tilaamalla saa tosin halvemmalla, varsinkin jos menee tullin ohi.
Täytyypä näitä katsella. :)
Harmittaa vaan tuon etupää kun itsellä se kuluminen sieltä on suuremmanlaista.
Vaan ei näytä olevan kenelläkään varmuutta siis, nuista etupään osista?
-
Tuossa D2:ssa tais sittenkin olla camberi säädöt? Saa siis siirrettyä ulommas päin, eli positiivista cambeeria tulis? Reiät siis auton ulommalla puolella vapaana. Ei siis portaattomasti tässä tuo säätö niinkuin normaalisti.
(http://oi61.tinypic.com/28aok29.jpg)
-
Onko kellään tietoa edullisesta euroopasta saatavasta camber säätösarjasta. Auto minulla on V50 1.6 drive joka syö takasia sisäreunoista, autohan on ilmeisesti n.10mm matalampi kuin normiversio. Renkaat ovat silmiin pistävästi yläreunasta sisäänpäin. Jenkeistä tilattuna camber sarja 157€ sisältäen rahdin ja veron Suomessa. Onko kokemuksia kestääkö halvat Ebayn cambersarjat?
-
Tilasin Ebaysta taakse säädetävän camber kitin. Asensin paikoilleen ja säädin jo valmiiksi hieman camberia positiiviseen suuntaan, renkaathan oli silmiinpistävästi kuluneet sisäreunoista. Seuraavaksi vein auton pyöränkulmien säätöön, autoa hakiessani sanoivat taka camberin olleen ohjearvoissa.
Printin mukaan tavoite -1°43´ +/-1°00´ heitolla.
Mitattu vasen -2°17´ ja oikea -2°02´
Eivät olleet tehneet taakse mitään säätöä kun oli ohje arvoissa.
Nyt on vaikea sanoa montako astetta säädin tukivarsia asentaessani, mutta silminnähden renkaiden asento ei juuri muuttunut, ehkä hivenen.
Kysymys teille foorumilaisille. Jos tuo taka camber säädettäisiin tuonne rajamaille -1°43´ eli noin puoli asetetta, vaikuttaako renkaiden kulumiseen? vai pitäisikö säätö olla jo lähempänä 0° jotta ne eivät kuluisi sisäsyrjistä. Valmistaja on ilmeisesti suunnitellut ajettavuutta varten tietyt kulmat. Säätämällä 0°00´ tällöin ilmeisesti ajettavuus mutkiin kärsii.
Aurausta takaa säätivät vasenta joka oli 0°00`-> säädön jälkeen 0°10`
Onko minulla oikeutta vaatia uudelleen säätämistä renkaiden säästämiseksi? kaikki säädöt ovat tosin raja-arvoissa.
-
Itse käytin auton nelipyöräsuuntauksessa madalluksen jälkeen, muistaakseni takacamberit oli säädön jälkeen luokkaa -2 --> kelpasi katsastusmiehelle. Renkaat ovat silminnähden vinksallaan sisään päin. Ostin nyt täältä foorumin kautta Eibachin säädettävät takatukivarret mutta en ole niitä vielä asentanut alle, tarkoitus olisi säätää asennuksen jälkeen camberi tuonne asteikon toiseen päähän, ehkä -0,5-1 astetta.
-
Tilasin Ebaysta taakse säädetävän camber kitin. Asensin paikoilleen ja säädin jo valmiiksi hieman camberia positiiviseen suuntaan, renkaathan oli silmiinpistävästi kuluneet sisäreunoista. Seuraavaksi vein auton pyöränkulmien säätöön, autoa hakiessani sanoivat taka camberin olleen ohjearvoissa.
Printin mukaan tavoite -1°43´ +/-1°00´ heitolla.
Mitattu vasen -2°17´ ja oikea -2°02´
Eivät olleet tehneet taakse mitään säätöä kun oli ohje arvoissa.
Nyt on vaikea sanoa montako astetta säädin tukivarsia asentaessani, mutta silminnähden renkaiden asento ei juuri muuttunut, ehkä hivenen.
Kysymys teille foorumilaisille. Jos tuo taka camber säädettäisiin tuonne rajamaille -1°43´ eli noin puoli asetetta, vaikuttaako renkaiden kulumiseen? vai pitäisikö säätö olla jo lähempänä 0° jotta ne eivät kuluisi sisäsyrjistä. Valmistaja on ilmeisesti suunnitellut ajettavuutta varten tietyt kulmat. Säätämällä 0°00´ tällöin ilmeisesti ajettavuus mutkiin kärsii.
Aurausta takaa säätivät vasenta joka oli 0°00`-> säädön jälkeen 0°10`
Kävin uudelleen säädättämässä pyöränkulmat, kyseinen yritys hoiti reklamaation hyvin ja sopuhintaan. Aikaa meni taka camberin ja aurauksen säätöön reilu tunti, syynä tukivarsissa olevien säätömuttereiden hankala sijainti.
Nyt on takana camber -0°25´ ja -0°19´ Aurausta 0°07´ ja 0°08´
Edessä on camber -1°01´ ja -1°00´ Aurausta 0°07´ ja 0°05´ Edestä ei saa minun autosta camberia säädettyä.
-
Jos tulee tarvetta taakse niin: http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=66362.0
-
Moro!
Vanhaa toppiccia ylös hilaten!
Onko todella näin että 2004 volvo 2.0D v50 ei ole lainkaan taka-akselilla camber säätöä?!
Auraus ja haritus on tietenkin jo saatu auki säädettäväksi.
Että sen saa ainoastaan hankkimalla erikseen siihen pultit?
Itsellä vasuri takarengas keltasella ja 3 astetta perseellään. Oikuri tulee vielä ohjearvoissa.
Ja kiirehän asian kanssa on tietenkin kun auto on nostimella.
-
Kukaan kokeillut näitä? Jouset tilattu niin ajattelin et nuilla?? https://www.ebay.com/itm/Volvo-V50-2004-Powerflex-Rear-Upper-Control-Arm-Bush-Camber-Adjustable-Kit/322545440945?epid=20009062117&hash=item4b1934d8b1:g:ZwEAAOSwoydWsOaE
-
Nostellaan taas vanhaa topicia.
V50 -06 aj. 240 tkm. En ole käynyt mittaamassa kulmia, mutta selvästi kallellaan ovat ja syö kumia sisäreunasta. Mulla ei ole madallussarjaa, mutta pohdin silti riittäisikö epäkeskopulteissa https://www.partsforvolvosonline.com/product_info.php?products_id=8247 (https://www.partsforvolvosonline.com/product_info.php?products_id=8247) säätövara, vai pitäisikö vain investoida kalliimpiin säädettäviin ylätukivarsiin. Mieluummin tekisin tietysti mahdollisimman edullisen korjauksen. Etualatukivarren kumit on jo vaihdettu kun aloin epäilemään olisiko niilläkin ollut vaikutusta sisäreunojen kulumiseen, koska kilometrejä ei tule kovin paljoa ja olen kierrättänyt renkaita takaa eteen.
Pohdin myös sitä mikä vaikutus vanhoilla takajousilla ja puslilla voi olla takapään camber-kulmiin. Minusta perä on hieman alhaalla se taitaa lisätä pyörien kallistusta.
Onko joku saanut avun epäkeskopulteista tai mistä löytyisi säädettävät ylätukivarret halvalla? Näyttävät kuluineen pyörivän 150 € tuntumassa halvimmillaankin.
-
Nostellaan taas vanhaa topicia.
V50 -06 aj. 240 tkm. En ole käynyt mittaamassa kulmia, mutta selvästi kallellaan ovat ja syö kumia sisäreunasta. Mulla ei ole madallussarjaa, mutta pohdin silti riittäisikö epäkeskopulteissa https://www.partsforvolvosonline.com/product_info.php?products_id=8247 (https://www.partsforvolvosonline.com/product_info.php?products_id=8247) säätövara, vai pitäisikö vain investoida kalliimpiin säädettäviin ylätukivarsiin. Mieluummin tekisin tietysti mahdollisimman edullisen korjauksen. Etualatukivarren kumit on jo vaihdettu kun aloin epäilemään olisiko niilläkin ollut vaikutusta sisäreunojen kulumiseen, koska kilometrejä ei tule kovin paljoa ja olen kierrättänyt renkaita takaa eteen.
Pohdin myös sitä mikä vaikutus vanhoilla takajousilla ja puslilla voi olla takapään camber-kulmiin. Minusta perä on hieman alhaalla se taitaa lisätä pyörien kallistusta.
Onko joku saanut avun epäkeskopulteista tai mistä löytyisi säädettävät ylätukivarret halvalla? Näyttävät kuluineen pyörivän 150 € tuntumassa halvimmillaankin.
Tuntuu jokaisessa V50 olevan takapään puslat aivan täysin loppu (en tajua miksei katsurit puutu näihin), sekä pultit yleensä ruostunut pusliin. Järjetön työmaa vaihdella tukivarsia, mutta siellä varmasti syy miksi syövät renkaita. Huomannut itse saman, kuluu sisäreunat monista varsinkin enemmän ajetuista/vanhemmista yksilöistä.
-
Itsellä taitaisi vieläkin olla avaamattomassa pussissa Whiteline KCA394 setti taakse. Pitäs etsiä vaan, mihin on muutossa mennyt. Sähköpostista katselin, että 2014 nuo on tilattu. Mutta auto vaihtui, niin ei koskaan mennyt alle. Joku ostaa halvalla. ???
-
Itsellä taitaisi vieläkin olla avaamattomassa pussissa Whiteline KCA394 setti taakse. Pitäs etsiä vaan, mihin on muutossa mennyt. Sähköpostista katselin, että 2014 nuo on tilattu. Mutta auto vaihtui, niin ei koskaan mennyt alle. Joku ostaa halvalla. ???
Kyllähän nuo voisi kiinnostaa, toki säätövara ei noissa ole niin iso kuin säädettävissä varsissa olisi. Ilmeisesti nuo tulevat varren sisäpäähän?
Laittaisitko privaviestillä paljonko on halvalla? ;)
-
Tuntuu jokaisessa V50 olevan takapään puslat aivan täysin loppu (en tajua miksei katsurit puutu näihin), sekä pultit yleensä ruostunut pusliin.
Tuleeko näitten pusliin reilusti väljää? Täällä päin katsurit hylkää välyksestä ja mikäli kumi murtunut tai revennyt kokonaan. Taka-akselilla ei taida kaikkien puslien päätyjä nähdä kunnolla niin menee tarkistus näppituntumalla ja liikettä tutkiessa retkutuspenkissä.
Tänään vaihdoin taakse paremmat renkaat, vanhoista sisäkulmat sileenä ja toisessa kumissa jokin terävä rouhassut kankaita näkösälle. Koskaan en oo raudalla saanut mitään selvää liikettä tai väljää tämän taka-akselilta esille, eikä katsastuksessakaan mitään mainintaa. Kevättalvella mittailin ja camberia 2.85° molemmin puolin. Silmämääräisesti ei ainakaan tästä ole vähentynyt, jotain tarttis tehdä.
Oisko missään listausta mitä kokoa ja montako kutakin puslaa menee tukivarsiin, vai pitääkö alkaa tutkiin kuvista ja numeroista? Spareto tarjoaa montaa kokoa ja valmistajaa. Autosta mittaaminen vaikutti ahtaalta ja työläältä, sinällään pelkät puslat tekisi mieli vaihtaa, vaikka kokonaiset tukivarretkin oli edukkaita. Prässit ja nosturi ym pensselit kun löytyy vaihtoon..
Niin paljoko taakse olisi kokemuksesta tavoteltava camber jolla renkaat säästyisi? Joku 1.5° vai?, kirjan ohjearvo kun on aika laaja.
-
Puslat repeää vulkanoinneista ja murtuu. Vähän heikkolaatusia tai sitten ei toimi vaan suolatuissa maissa.
-
Nostellaan taas vanhaa topicia.
V50 -06 aj. 240 tkm. En ole käynyt mittaamassa kulmia, mutta selvästi kallellaan ovat ja syö kumia sisäreunasta. Mulla ei ole madallussarjaa, mutta pohdin silti riittäisikö epäkeskopulteissa https://www.partsforvolvosonline.com/product_info.php?products_id=8247 (https://www.partsforvolvosonline.com/product_info.php?products_id=8247) säätövara, vai pitäisikö vain investoida kalliimpiin säädettäviin ylätukivarsiin. Mieluummin tekisin tietysti mahdollisimman edullisen korjauksen. Etualatukivarren kumit on jo vaihdettu kun aloin epäilemään olisiko niilläkin ollut vaikutusta sisäreunojen kulumiseen, koska kilometrejä ei tule kovin paljoa ja olen kierrättänyt renkaita takaa eteen.
Pohdin myös sitä mikä vaikutus vanhoilla takajousilla ja puslilla voi olla takapään camber-kulmiin. Minusta perä on hieman alhaalla se taitaa lisätä pyörien kallistusta.
Onko joku saanut avun epäkeskopulteista tai mistä löytyisi säädettävät ylätukivarret halvalla? Näyttävät kuluineen pyörivän 150 € tuntumassa halvimmillaankin.
Laitanpa vielä mihin päädyttiin:
Kiitos Pietilälle, häneltä löytyi Whitelinen säätöpuslat (+-1°) ylätukivarsien ulkopäihin. Sisäpäihin ostin motonetistä tavalliset Lemförderin kumipuslat.
Ennen asennusta mittailin takaa camber-kulmat, jotka olivat molemmilla puolilla n. -3°. Irroitin ylätukivarret, joiden alkuperäiset kumipuslat vaikuttivat silmämääräisesti vielä ehjiltä, mutta ehkä hieman kuluneilta. "Ruuvipenkkiprässi" toimi hyvin tässä tapauksessa, vanhat puslat lähtivät irti ja uudet sujahtivat sulavasti paikalleen. Lemförderit siis sisäpäähän ja Whitelinen säädettävät ulos. Laitoin ylätukivarret kiinni ja testasin muutokset.
Whitelinet tekevät sen minkä lupaavatkin, niiden säätöalue on todellisuudessakin melko tarkkaan +-1°. Uusilla puslilla (ja ehkä osin Whitelinen puslien jäykkyydellä) näytti olevan saman verran vaikutusta, eli +1°. Lopullinen camber-kulma oli siis molemmilla puolilla n. -1°, jonka voisi ajatella olevan renkaiden tasaisen kulumisen kannalta aika optimaalinen kulma. Pikkuhomma, mutta aikaa sai menemään kiitettävästi kun ei ole nosturia ja sisempien pulttien kanssa saa hieman jumpata. Toivotaan, että tämäkin tuli lopullisesti kuntoon.
-
Laitanpa vielä mihin päädyttiin:
Kiitos Pietilälle, häneltä löytyi Whitelinen säätöpuslat (+-1°) ylätukivarsien ulkopäihin. Sisäpäihin ostin motonetistä tavalliset Lemförderin kumipuslat.
Ennen asennusta mittailin takaa camber-kulmat, jotka olivat molemmilla puolilla n. -3°. Irroitin ylätukivarret, joiden alkuperäiset kumipuslat vaikuttivat silmämääräisesti vielä ehjiltä, mutta ehkä hieman kuluneilta. "Ruuvipenkkiprässi" toimi hyvin tässä tapauksessa, vanhat puslat lähtivät irti ja uudet sujahtivat sulavasti paikalleen. Lemförderit siis sisäpäähän ja Whitelinen säädettävät ulos. Laitoin ylätukivarret kiinni ja testasin muutokset.
Whitelinet tekevät sen minkä lupaavatkin, niiden säätöalue on todellisuudessakin melko tarkkaan +-1°. Uusilla puslilla (ja ehkä osin Whitelinen puslien jäykkyydellä) näytti olevan saman verran vaikutusta, eli +1°. Lopullinen camber-kulma oli siis molemmilla puolilla n. -1°, jonka voisi ajatella olevan renkaiden tasaisen kulumisen kannalta aika optimaalinen kulma. Pikkuhomma, mutta aikaa sai menemään kiitettävästi kun ei ole nosturia ja sisempien pulttien kanssa saa hieman jumpata. Toivotaan, että tämäkin tuli lopullisesti kuntoon.
Eipäs mitään! Hienoa jos tuolla ratkeaa tuo ongelma. Jokunen rengassarja tuli aikonaan itekki kulutettua S40:n alla sisäreunoista.
-
Paljonko vakioalustaisen takaylätukivarren reikäväli pitää muuttua yhden asteen camberin muutosta kohden?