Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: VolvoMan740 - 16.03.2012, 20:17:19
-
Joo eli auto on volvo 740 gl vm.89 ja EI OO abs-jarrut. kone b200f
Eli tossa kohta puolin ku lämpenee niin alkaa auton ehostaminen ja nyt tarvis tietää et paljon menee jarrunestettä yhteensä koko järjestelmään jos vaihtaa nesteet?
Ja myös se et mistä tietää onko jarrut girling vai bendix? ???
-
puolisen litraa.
-
Varaa kuitenkin litra - ei sitä pipetillä annostella ;). Tuppaa käytännössä menemään "vähän enempi". Aine ei ole kallista ja joskus on täysvaihdossa mennyt jopa enemmänkin...
-
Lainaan vähän tätä topikkia.
Mitä nestettä olette käyttäneet 700-sarjan absillisissa jarruissa?
-
ainakin bendixin satuloissa käytettävissä jarrupaloissa ei ole reikää tapeille vaan palan reunassa on tapit/tappi. Girlingin satuloissa on tapeissa pieni sokka,atessa käytettävissä tapeissa on päässä sellainen lukitusrengas. Palat on erilaisia.
-
Lainaan vähän tätä topikkia.
Mitä nestettä olette käyttäneet 700-sarjan absillisissa jarruissa?
mitä sattuu hyllyssä olemaan, mieluiten samaa mitä aiemminkin. luokitus on se ratkaisevin tekijä, oliko se luokitus dot5? Tosin mitään motonetin / bilteman kuraa en laittaisi.
-
mitä sattuu hyllyssä olemaan, mieluiten samaa mitä aiemminkin. luokitus on se ratkaisevin tekijä, oliko se luokitus dot5? Tosin mitään motonetin / bilteman kuraa en laittaisi.
Joo kävin paikallisesta varaosaputiikista hakemassa aspo:n valmistamaa(nykyään telko) DOT5.1 nestettä.
En sentään niin sekaisin vielä ole, että laittaisin sinne jotain minkä purkissa lukee isolla MOTONET tai BILTEMA. :D
-
Joo kävin paikallisesta varaosaputiikista hakemassa aspo:n valmistamaa(nykyään telko) DOT5.1 nestettä.
En sentään niin sekaisin vielä ole, että laittaisin sinne jotain minkä purkissa lukee isolla MOTONET tai BILTEMA. :D
Mie oon aina silloin tällöin ollut niin sekaisin ja ihan hyvin on mennyt aina sen muutaman vuoden, kun ei tässä mitään naskaaria ajella. Ei taida piliteema tai mutunetti ite tehä nesteitä eikä öljyjä..? :))
-
varovasti sitten ilmausnippojen kanssa. ;)
-
Mie oon aina silloin tällöin ollut niin sekaisin ja ihan hyvin on mennyt aina sen muutaman vuoden, kun ei tässä mitään naskaaria ajella. Ei taida piliteema tai mutunetti ite tehä nesteitä eikä öljyjä..? :))
Eikä ne osta ASPO:lta.
-
Motonetistäkin löytyy melko monen merkkistä ja mallista jarrunestettä :D Eikait sillä ole väliä mitä sinne laittaa kun ei taida olla mikään kilpa-auto kyseessä :P
-
Volvo ainakin antaa ohjekirjassa 940:seen dot 4. Eiköhän se sama käy 740:siin.
-
Kyllä tässä joku kärsii nyt tiedon puutteesta :(. DOT 5 jarruneste on silikoonipohjainen, eikä sitä saa sekoittaa minkään muun jarrunesteen kanssa. Kun vanhassa Volvossa on DOT 4 nestettä, otat kyllä melkoisen riskin yrittämällä vaihtaa se DOT 5:n. Periaatteessa esim kaikki kumiset jarruosat olisi hyvä vaihtaa, ottaa kaikki sylinterit ja männät liuotinpesuun ja huuhdella putkistot sillä DOT 5:llä. Mutta kun olet asiaan kaiketi perehtynyt ja vanha neste on jo DOT 5:ttä, niin siitä vaan vaihtamaan. Muussa tapauksessa muistutan, että paras on aina hyvän vihollinen ;). Jos epäilet, pistä Googleen jarruneste dot 5 ja lue.
-
Kyllä tässä joku kärsii nyt tiedon puutteesta :(. DOT 5 jarruneste on silikoonipohjainen, eikä sitä saa sekoittaa minkään muun jarrunesteen kanssa. Kun vanhassa Volvossa on DOT 4 nestettä, otat kyllä melkoisen riskin yrittämällä vaihtaa se DOT 5:n. Periaatteessa esim kaikki kumiset jarruosat olisi hyvä vaihtaa, ottaa kaikki sylinterit ja männät liuotinpesuun ja huuhdella putkistot sillä DOT 5:llä. Mutta kun olet asiaan kaiketi perehtynyt ja vanha neste on jo DOT 5:ttä, niin siitä vaan vaihtamaan. Muussa tapauksessa muistutan, että paras on aina hyvän vihollinen ;). Jos epäilet, pistä Googleen jarruneste dot 5 ja lue.
Kuuklaa ite. ;)
DOT 5 on silikooni pohjainen, mutta DOT5.1 on normilientä.
-
No niinpäs näkyykin olevan ja ihan "hygroskooppista nestettä". Kiehumispiste näkyy olevan korkea. Ei kun nascaaria ajamaan ;D.
Tietysti tuossa normituksessa on "insinööritieteellien moka". Mielestäni normi pitäisi olla 4.x tai vaihtoehtoiseti tulisi uusi pääsarja 6.x. Tuottaa mitä todennäköisimmin "murheita tulevaisuudessa :( - ainakin valinnassa. Liekö ihan "suomalainen normitus" kiehumispisteen mukaisesti? Minusta olisi ollut parempi luokitella tuon lähtöaineen mukaisesti, vaikka aikaisempi luokitus on kai ollut kiehumispisteen mukainen::).