Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: jamooh - 18.03.2012, 16:39:30
-
Kertokaapa, mitä teen ku ei toimi bensa- eikä nopeusmittari. Aika kylymästi kävi ku bentsiini loppu keskelle isoa tietä ja kello oli 5.55. Sillon vitutti nyt naurattaa.
-
Erittäin yleinen vika on juotosviat mittaristossa. Eli mittaristo irti ja kolvaat kaikki juotokset uudestaan.
Haulla löytynee juttua.
-
Juotokset on tarkistettu eikä ollu vikaa. Kokeilin toisella mittaristollaki ja ei vaikutusta.
-
toimiiko nopeusmittarissa se kilometri puoli? Mikä on auton vuosimalli? Oletko purkanut autoa sisäpuolelta lähiaikoina?
-
Viat todennäköisesti siis löytyvät molemmat läheltä taka-akselia. Tankkianturipaketilta tulee bensamittarin signaali, pitäisi näkyä joku resistanssi mittariston liittimestä mitaten, sieltä sitten vaan metsästelemään katkennutta piuhaa...
Nopeussignaali tulee perämurkulalta: Auton perse ilmaan ja alle konttaamaan. Löydät perämurikan laipasta kaksipinnisen liittimen ja piuhaparin, joka päätyy mittaristolle. Se kannattaa mittailla. Anturista pitäisi löytyä resistanssi, joka muuttuu kun käännät pyörää.
-
Jatketaan tätä aihetta...auto 740-90 ..tilanne on tämä..matka-ja nopeusmittari ei toimi.
Trippi liikkuu hitaasti. 100 km matkalla saa näyttöön n.25 km.
Perämurikan liitos tutkittu: -liittimet uuden kirkkaat
-anturin vastus sama,mikä matkamittarin liittimessä
-hankittu varaosa mittaristo(=pitäisi olla kunnossa),ei muuttanut tilannetta.
-
740 vakiovarustukseen pitää kuulua 5 litran varakannu bensaa. bensamittarit eivät yleensä tiedä mitään.
-
mulla ei toimi myöskä b-mittari, vanhalla näytti vain nollaa... vaihdoin ("pitäisiollatoimiva") mittari komponentin sinne mittaristoon mutta nyt yleesä näyttää että on bensaa melkee täys tankki ja joskus seilailee iha omiaan, mitä seuraavaksi tarkistan?
-
mulla ei toimi myöskä b-mittari, vanhalla näytti vain nollaa... vaihdoin ("pitäisiollatoimiva") mittari komponentin sinne mittaristoon mutta nyt yleesä näyttää että on bensaa melkee täys tankki ja joskus seilailee iha omiaan, mitä seuraavaksi tarkistan?
Sama vika mulla. Se ois ilmeisesti se tankin sisällä oleva uimuri vai mikäsenyt on, niin rikki. En ole avannut. Käy se kyllä kyrsimään ajella km lukemien perusteella...
Jollain jotain vinkkiä asiaan?
-
Sama vika mulla. Se ois ilmeisesti se tankin sisällä oleva uimuri vai mikäsenyt on, niin rikki. En ole avannut. Käy se kyllä kyrsimään ajella km lukemien perusteella...
Jollain jotain vinkkiä asiaan?
Mittaa anturin liittimestä vastus, liitin takapoksissa täyttöaukon paikkeilla maton takana.
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=553.0
-
Mittaa anturin liittimestä vastus, liitin takapoksissa täyttöaukon paikkeilla maton takana.
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=553.0
jos se itse anturi on rikki? Onko kallis ja paha vaihtaa? Siihen ohjeita jossain?
Mulla ois muuten yks ylimääränen bensamittari irtonaisena... :)
-
mulla ei toimi myöskä b-mittari, vanhalla näytti vain nollaa... vaihdoin ("pitäisiollatoimiva") mittari komponentin sinne mittaristoon mutta nyt yleesä näyttää että on bensaa melkee täys tankki ja joskus seilailee iha omiaan, mitä seuraavaksi tarkistan?
seilaako mittari virran kulutuksen mukaan, jos seilaa mittaristosta voi olla jännitteen säädin hajalla.
-
Omassa 740-90 gle B 230F mittaristosssa ilmeni seur vikaa. Polttoainemittari lakkasi vähitellen näyttämästä oikeaa lukemaa. Nopeusmittari kuoli ns laakista, samalla lakkasi toiminnasta matka ja trippi. Mittaristo ulos ja kaikkien juotosten??? uudelleen kolvaus. mittariston kasaus ja seurauksena toimiva nopeusmittari, toimiva trippi, mutta matkamittari jättää valiin n.1000 km matkalla 300 km,eli vaihtaa 6-ja ylimenevien numeroiden osalla kaksi pykälää. Ihme homma rattaisto oli auki ja varoen öljysin mutta taisi jokin mennä koottaessa pieleen koska näin toimii. Ei kumminkaan viitsi enää uusia hommaa koska oli aika työläs. Bensamittari ei edelleenkään toimi mutta sen otan omaan piikkiin koska en sille mitään edes tehnyt, olis tietenkin pitänyt niin toimisi luultavasti sekin nytten. Mittariston irtiotto ja kolvaus on ainakin ensikertalaiselle kohtuu työläs ja varovaisuutta edellyttävä työ mutta useimmiten seurauksena on toimiva mittaristo mailman tappiin.
-
Jatketaan tätä aihetta...auto 740-90 ..tilanne on tämä..matka-ja nopeusmittari ei toimi.
Trippi liikkuu hitaasti. 100 km matkalla saa näyttöön n.25 km.
Perämurikan liitos tutkittu: -liittimet uuden kirkkaat
-anturin vastus sama,mikä matkamittarin liittimessä
-hankittu varaosa mittaristo(=pitäisi olla kunnossa),ei muuttanut tilannetta.
Sulla mahtanee olla mittaristo osittain rikki ja vanhemmasta autosta kotoisin oleva perä, nimittäin vanha anturikehä on 12 hampainen ja uusi 48, tästä siis neljänneksen näyttämä. Lisäksi tosiaan se mittari on rikki jollakin tasolla, eikä se ole ihan helppo korjata nopeusmittarin osalta. Matka- ja trippiä pyörittää sama askelmoottori, joten matkamittarin vika on mekaaninen. Nyt jos vaan on yasakin mittari niin ei muuta kun vanhemman anturikehän mittari siihen ja matkaan.
-
jos se itse anturi on rikki? Onko kallis ja paha vaihtaa? Siihen ohjeita jossain?
Mulla ois muuten yks ylimääränen bensamittari irtonaisena... :)
Oli se senverran paha homma että volvo jäi hallille ja piti soittaa rouva hakemaan... >:(
Paluulinjan letkuliitinputki poikki, sähköliitin poikki.
Mistähän sen koko höskän sais ostettua? Eli se niinsanottu "läpivientilaippa"
Kohoa en jaksanut enää purkaa, mötikkä takapaksiin, kaupan kautta kotiin ja kaljaa naamaan. :D
-
huomasin tänään että kun kääntelin valokatkaisinta, bensamittari näytti tyhjää kun väänsi vasempaan,täyttä kun väänsi oikeaan. :D
-
huomasin tänään että kun kääntelin valokatkaisinta, bensamittari näytti tyhjää kun väänsi vasempaan,täyttä kun väänsi oikeaan. :D
jos jännitteet muuten ok, vaihda mittariston jännitteensäädin. Pitäisi löytyä siniseltä irto osana.
-
tuolla noita mittareita on senkun purkaa, mikä näköinen se säädin on?
-
musta, n.2mm. Paksu neliskanttinen kolme lähtöä ja oliko vielä ruuvilla kiinni.
-
ööh missäpäin mittaristoa, tätä tässä pyörittelen enkä oikei hiffaa :idiot2:
-
ööh missäpäin mittaristoa, tätä tässä pyörittelen enkä oikei hiffaa :idiot2:
Onkohan se se mikä on lämpömittarin takana? ???
-
Lainataanpa tästä. B230K koneella 745 '88 ja öljynpainemittari ampuu tappiin heti kun kääntää virrat päälle. Samoten öljynpaineen merkkivalo vilkuttaa/palaa koko ajan ajaessa. Onko tuo yleinenkin mittaristo ongelma vai kenties öljynpaineanturi? Paineissa ei siis pitäisi olla vikaa.
-
Lainataanpa tästä. B230K koneella 745 '88 ja öljynpainemittari ampuu tappiin heti kun kääntää virrat päälle. Samoten öljynpaineen merkkivalo vilkuttaa/palaa koko ajan ajaessa. Onko tuo yleinenkin mittaristo ongelma vai kenties öljynpaineanturi? Paineissa ei siis pitäisi olla vikaa.
Anturin johto ottaa maihin koneen alla edesä?
-
Anturin johto ottaa maihin koneen alla edesä?
Näi on omassa samaa oiretta oli joskus
vika! Johto otti maihin koneen alla edesä.