Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Korjaamo ja yleistekniikka => Renkaat ja Vanteet => Aiheen aloitti: kartanobox - 18.03.2012, 20:33:10
-
Mikä funktio on sillä pienellä kartiotapilla joka tulee vanteen läpi kahden pyöränpultin välistä.
Sitä taidetaan kutsua kohdistustapiksi. Mutta miksi? eikö se ole se ja sama miten vanne napaan menee?
Kysyn siksi kun olen laittamassa 940 volvoon vanteita, jossa ei reikää tolle tapille. Reiän voi tietty
vanteeseen porata tai tapin vaihtaa vaikka uppokantaseen kuuskoloon, mutta ihmetyttää miksi
tollasia tappeja on alunalkaen tehtaalla asennettu.
-
Olen miettinyt ihan samaa.
En tiedä oikeata vastausta.
-
Liittyisikö tapin olemassa olon tarkoitus renkaiden asennuksen helpottamiseen kokoonpanolinjalla? Kuvittelisin pulttien löytävän paikkansa nopeammin, kun ei tarvitse pyöritellä rengasta.
-
Oli miten oli, sen voi korvata tavallisella pultilla.
-
Jos se haittaa niin sen voi korvata pultilla. Se pitää samalla levyn paikoillaan.
-
Onko se noin niinku periaatteessa ees välttämätön? Eihän se levy sieltä kauas lähe.
-
Onko se noin niinku periaatteessa ees välttämätön? Eihän se levy sieltä kauas lähe.
Ei oo välttämätön mutta mä ainakin tykkään kun levy ei hempu kun pyörää laittaa paikoilleen.
-
Eikait se millään tavoin välttämätön ole.
-
niin,eihän se välttämätön ole! :2funny:
-
Mä oon ottanu ne pois lähes joka Volvosta mitä on ollu. Ku ei oo kaikissa vanteissa/spacereissa ollu reikiä. enpä oo huomannu mitään muutoksia missään suhteessa..
-
näin se menee,ei niillä ole mitään muuta virkaa kun just toi mitä pomo sanoi, ja ilmankin pärjää!
-
Näissä pinnapultillisissa aivan turha härpäke, sitten noissa uudemmissa pulttikiinnitteisissä auttaa kyllä jonkin verran asentamista jos vanteessa sopiva reikä sille.
-
Maailmassa on olemassa sellainen antiikkinen härveli, jolla tasapainoitetaan renkaat auton alla. Käytetään jos ei muulla tavoin saada tärinää kuriin. Jos rengas otetaan pois, niin tappi ohjaan samaan asentoon.
-
Maailmassa on olemassa sellainen antiikkinen härveli, jolla tasapainoitetaan renkaat auton alla. Käytetään jos ei muulla tavoin saada tärinää kuriin.
Tai sit kun on vanhojen ranskisten keskireijättömiä vanteita...
-
Sen tapin pitkä piikki johtuu kuulemma siitä ettei vanteen asennuksessa tulis erehtymisen vaaraa. Joku vois laittaa vanteen (ja pultit) paikoilleen vaikka väliin jäis 6mm paksu pultinkanta, mutta kun osa pulteista ei ylety kierteille ni hölmömpikin tajuaa että jotain on pielessä.
-
Jossain tarvikevanteissa vaan on kolot reikien välissä, muttei tarpeeksi syvät. Tekee rumaa jälkeä kun tsi-mies on asentavinaan renkaan paikalleen vaikka jääkin yksi reuna aavistuksen navasta irti. Oli kuulemma vähän täristänyt ja vähän väliä pitänyt kiristää pultteja. Kierros uusia pultteja ja kierretapilla navat läpi, vanteet sentään säästyi vaikka tappi oli ruvennut itseään niihinkin syömään. Kaikkea sitä vastaan tulee... ::)