Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 200 => Aiheen aloitti: polar - 18.03.2012, 21:56:53

Otsikko: -87 245 b230k egr (?) tulppaus
Kirjoitti: polar - 18.03.2012, 21:56:53
Elikkä tulpattu on ilmanputsari kotelosta ja pakosarjalta mutta mikä kierre on niissä
pakoaukkojen alapuolisissa pikkuputkissa?
Tietäis ostaa tulpat valmiiks.


Otsikko: Vs: -87 245 b230k egr (?) tulppaus
Kirjoitti: 240 - 18.03.2012, 22:39:51
Olikos nuo sitä Pulsair-systeemiä? Ja uudemmissa Volvoissa ajotietokoneeseen ilmoitus: liian suuret päästöt. Ei löydy kierrettä Vihreä kantisissa.
Otsikko: Vs: -87 245 b230k egr (?) tulppaus
Kirjoitti: s73 - 18.03.2012, 22:47:05
ei taida  kaasarikoneissa tietokone herjata.  :2funny:
Otsikko: Vs: -87 245 b230k egr (?) tulppaus
Kirjoitti: 240 - 18.03.2012, 22:58:10
ei taida  kaasarikoneissa tietokone herjata.  :2funny:

Tässäpä näiden vanhojen kaasari koneiden hienous piileekin. Ei älyä pieneen tilaan pakattuna. Noissa uusissa (mistä en tiedä mitään) Volvoissa, jokin elektronisesti ohjattu EGR...
Otsikko: Vs: -87 245 b230k egr (?) tulppaus
Kirjoitti: polar - 18.03.2012, 23:16:35
Tässäpä näiden vanhojen kaasari koneiden hienous piileekin. Ei älyä pieneen tilaan pakattuna. Noissa uusissa (mistä en tiedä mitään) Volvoissa, jokin elektronisesti ohjattu EGR...
O0

Joo en tiedä mikä ton kiertoilmauuni-systeemin nimi on mutta tuli sellanenkin ajatus mieleen
että veistelis sinne pakokanavan lattialle 8-10mm alumiinista "kiilat" jotka senkkikanta pulteilla kiinni
siitä kanavan läpi menevästä reiästä.

Kuvakin olemassa tosta kannesta/kanavasta, opettelen huomenna laittaan sen tänne.  :)

Otsikko: Vs: -87 245 b230k egr (?) tulppaus
Kirjoitti: TopiK - 18.03.2012, 23:19:21
Elikkä tulpattu on ilmanputsari kotelosta ja pakosarjalta mutta mikä kierre on niissä
pakoaukkojen alapuolisissa pikkuputkissa?
Tietäis ostaa tulpat valmiiks.
Tämä mitä kysyt ei ole EGR vaan pulsair järjestelmä. Egr:stä tulee putki koneen takakautta pakosarjasta venttiilille, josta putki taas imusarjaan. Pulsair järjestelmässä taas tulee putket kannen pakopuolle, ja venttiilin kautta ilmansuodatin koteloon.

Pulsair järjestelmän putkissa Ei oo kierrettä kannessa, joudut tekeen kierteen ihan ite, poraamalla ne reiät ensin tasahalkaisijalle ja sitten kierretapilla tehdä sopiva kierre. Ite taisin käyttää M10 pultteja reikien tukkimiseen. Ja pakosarjan joutuu irroittamaan, niin saattaa muutama pultti katketa. ;)

Edit:Tossa kuvassa näkyy toi tulppaus jos kunnolla tihrustaa... :)
(http://i994.photobucket.com/albums/af64/W4ti4z/Autot/Volvo%20240%20-87/DSC06382.jpg)
Otsikko: Vs: -87 245 b230k egr (?) tulppaus
Kirjoitti: polar - 18.03.2012, 23:29:55
Juurikin tätä tarkoitin ja nyt on hässäkän nimikin tiedossa.
Kiitos!
Otsikko: Vs: -87 245 b230k egr (?) tulppaus
Kirjoitti: polar - 19.03.2012, 08:42:35
(https://dl-web.dropbox.com/get/volvo/pako.jpg?w=7b64bd91)
Otsikko: Vs: -87 245 b230k egr (?) tulppaus
Kirjoitti: HembalanD - 19.03.2012, 09:21:59
Ei tarvi tehdä kierteitä. Muistaakseni juurikin M10 kierteelliset kuusiokolopultit kaupasta ja varmistukseksi vielä kupariprikat niihin, reikä oliko 9.5mm ja sinne survasee.

(tähän piti olla kuva mutta oonko lie hävittänyt sen..)
Otsikko: Vs: -87 245 b230k egr (?) tulppaus
Kirjoitti: polar - 19.03.2012, 09:58:17
Tää nyt menee vähän ohi aiheen mutta olisiko järkeä tehdä tonne kanavan
lattiaan ne alumiinilaput kun olis kerran kiinnitysreikäkin valmiina.
Kovastihan on ollut puhe kuinka pakokanava on suultaan liian iso ja eikös
tosi isot pojat hitsaa täytettä tonne lattialle.

Olishan siinä tosin paskartelua että sais ne soppelin mallisiks ja vielä kaikki suunnilleen samanlaisiks.