Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 200 => Aiheen aloitti: ExVolvo - 18.03.2012, 23:57:37

Otsikko: Moottorin huohotusrakennelma
Kirjoitti: ExVolvo - 18.03.2012, 23:57:37
Olen joitakin vuosia sitten hankkinut Volvon johon on tehty huohotusviritys. Sitä en vaan millään saa mieleen miten homma ajossa toimii.
Lyhyesti kuvattuna laite on seuraavanlainen:
-kiinteä suljettu huohotussäiliö johon on kolme letkua
-venttilikopasta suora letku venttiiliin (PVC? mitä tarkoittaneekaan) kautta säiliöön, joku painekellosysteemi?
-säiliöstä letku öljypohjaan (turbon öljypohja)
-säiliön pohjalta letku pakoputkeen (kollektoriin)

Homma on toiminut vuosia, mutta nyt heittää öljyt pihalle (PVC?)venttiilin juuresta. Jotta vikaa voi korjata täytyisi tietää missä vika on. Tai edes miten tällainen systeemi toimii jotta vikaa voi alkaa tutkimaan.
Otsikko: Vs: Moottorin huohotusrakennelma
Kirjoitti: j_tapio - 19.03.2012, 00:29:44
Tuo liitos pakoputkeen pakottaa kampikammion alipaineelle ja tuollaista viritelmää käytetään yleensä rankasti viritetyissä koneissa. Yleensä se kolktoriliitos tulee tuon kerääjäpurkin kanteen ja pohjareikä valuu takaisin lohkoon/öljypohjaan, ettei se niin herkästi aivasta öljyjä pakoputkeen. Itse säiliön tarkoitus on hidastaa kaasuvirtoja jolloin kiintoaines pysähtyy ja höyryt jatkaa matkaa..
Otsikko: Vs: Moottorin huohotusrakennelma
Kirjoitti: ExVolvo - 24.03.2012, 19:40:58
Löytyisiköhän tällaisesta rakennelmasta jostain kuvaa jotta pääsis kärryille mitä nämä venttiilit on.
Pakoputkiliitoksessa on venttiili jonka sisuksissa on irtonainen metallikiekko, kiekko hölskyy täysin vapaasti. Lieneeköhän rikki?
Säiliön yläosasta menee suora letku perinteiseen huohotuspaikkaan, venttilikoppaan. Siinäkin välissä on "kalvoventtiili". Mitenkähän sen kuuluu toimia? Löytyisikö apuja tai vinkkiä mistä lähtisin kyselemään?