Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: jen - 19.03.2012, 10:28:20
-
onko 700-900 sarjan pyöränmuttereiden kierre 12x150?
-
taulukon mukaan olisi m12x.1,5
-
Kierteen nousu olisi kai 1,25 mm ja pituus on sitten millimetrejä joita en enää muista ;), koska näitä joutuu hankkimaan erikoisliikkeestä. Tuo nousu on siis pienempi kuin näissä etuvetoisissa, joissa se on 1,5 mm. Tästä johtuu että kiristysmomentti on noissa vanhemmissa pienempi. Nousun suurentaminen saman läpimitan ruuvissa vaatii lisää momenttia jotta kiristyvoima pysyy samana.
-
taulukon mukaan olisi m12x.1,5
kiitos,tätä just tarkoitin kirjoitin näköjään väärin
-
Kierteen nousu olisi kai 1,25 mm ja pituus on sitten millimetrejä joita en enää muista ;), koska näitä joutuu hankkimaan erikoisliikkeestä. Tuo nousu on siis pienempi kuin näissä etuvetoisissa, joissa se on 1,5 mm. Tästä johtuu että kiristysmomentti on noissa vanhemmissa pienempi. Nousun suurentaminen saman läpimitan ruuvissa vaatii lisää momenttia jotta kiristyvoima pysyy samana.
Trööt!
700/900 kierre on M12x1,5
850, S/V/C70 kierre on M12x1,75
-
Pitää paikkansa. "Väistin muurin" :(.
-
Mistäs aluvanne mutterit seitensatkuun? Kun nyt on pellit kii enkä saanu aluvanne muttereit mukana:/ volvon vakio alut tuli kuitenkin.
-
Riippuen vanteista (?) samat mutskut käy.
-
yleensä volvon alkuperäisiin aluihin käy samat mutut kuin peltivanteisiinkin
-
Biltemasta saa muuten kohtuuhintaisia pyöränmuttereita sekä pultteja.
Itse oon ostanu 200 ja 900-sarjalaisiin, löytyy muistaakseni myös tuota 850/x70 m12x1.75.
Kromattuja, kestää näköjään talvikäyttöä. :)
-
Biltemasta saa muuten kohtuuhintaisia pyöränmuttereita sekä pultteja.
Itse oon ostanu 200 ja 900-sarjalaisiin, löytyy muistaakseni myös tuota 850/x70 m12x1.75.
Kromattuja, kestää näköjään talvikäyttöä. :)
...ainakin yhden talven, seuraavaksi syksyksi voi ostaakin uudet jos ei halua käyttää ruskeita...
-
...ainakin yhden talven, seuraavaksi syksyksi voi ostaakin uudet jos ei halua käyttää ruskeita...
Samaa mieltä, se kromaus ei kestä talvea, mutta toisaalta hinta on niin halpa, jotta voi vuosittain vaihtaa uudet ;)
-
En ihan allekirjoita tätä. Hyvin kesti 240:ssä vuosia kun vetäs aina välillä vahaa pintaan ja ristikkoavaimen ja mutterin välissä käytti paperia tai urheilusukkaa kiristysvaiheessa. Toki vuosien saatossa kromit sen verta kärsi että alkoi me ruostuakin.