Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: kumimuumi - 19.03.2012, 17:27:11
-
Kyseessä D24TIC + ZF tekniikka '94 945 farkussa. Mittarissa 356tkm. Laatikon öljyt ylärajassa ja punaiset. Edellisestä vaihdosta ei mitään käsitystä...
Turbiini lukitsee ihan oikein ~90kmh mittarinopeudessa, mutta jos jatkaa samaa vauhtia niin turbiini "aukeaakin" ja lukitsee heti perään uudestaan. Tätä samaa kierrosten heijaamista ja nykivää menoa jatkuu niin kauan kuin ajaa samaa vauhtia. Pari kilsaa kovempaa niin turbiini pysyy lukossa. Onkohan yleinenkin ominaisuus näissä vehkeissä? Menokaan ei ole ihan niin reipasta kuin D24T-koneisessa 740:ssä kovalla laatikolla.. Mutta laatikko ei kuitenkaan tunnu luistavan, turbiinin toiminta muuten epäilyttää aina välillä..
Kulutus matka-ajossa pyörii 9l/100km molemmin puolin nyt kun ilmat lämpenivät taas vähäsen, paukkupakkasilla ei meinannut päästä alle kympin. Voiko johtua laatikon toiminnasta vai kenties jostain muusta?
ps. Onko jollain mustaa valkoisella, ettei näitä saisi huudattaa päästömittauksissa?
-
Kulutukseen: Onhan pumpun ennakko kunnossa?
Turbiiniin: Eikös tuo ole ihan automaatin/turbiinilukon ominaisuus että rajanopeudessa hyppii päälle pois, pitää vaan ajaa sitten hieman kovempaa että se pysyy kiinni. (oli aina "pakko" päästellä omalla AW:lla >85km/h todellista, että lukko pysyi kiinni ;D)
-
Kulutukseen: Onhan pumpun ennakko kunnossa?
Pumpun ajoitusta ei ole katsottu, voi hyvin olla siitä kiinni tuo hivenen onneton kulkukin. Syöttöä ei ainakaan ole liikaa kun ei tule yhtään savuakaan. En vain viitsinyt sotkea pumppua turbiinin sielunelämän selvittelyyn :)
-
ps. Onko jollain mustaa valkoisella, ettei näitä saisi huudattaa päästömittauksissa?
Katsastajalla on käytettävissä tiedot, joissa mainitaan suurin kierrosluku jonka saa kierrättää. ZF:n kanssa se oli 1400-1500rpm paikkeilla.
-
AKE:n (Trafin) sivuilta lienee kadonnut, mutta tuo ote siitä ohjeesta löytyi netistä:
http://imageshack.us/photo/my-images/508/savutesti.png
-
Tuommoisesta osoitteesta näyttäisi löytyvän nuo maahantuojien ohjeistukset: http://www.trafi.fi/kumppanit/tieliikenteen_kumppanisivusto/katsastusyritykset/katsastustoiminta/maahantuojien_ohjeet_ja_tiedotteet/maahantuojien_ohjeita_pakokaasutarkastuksiin_ajoneuvomerkeittain
Ja sieltä löytyy sitten volvo 200, 700 ja 900-sarja.
Olipa aikasta hankala löytää tuo sivu, ei varmaankaan ois ilman googlea löytynyt :o
-
Hyvä että lappu löytyi.
Mutta kuuluuko tuon momentinmuuntimen toiminnan todellakin olla noin 'kantikasta'? Tai miten laatikko muuten alkaa oireilla jos öljyt alkavat mennä liruksi tai suodatin tukkeeseen?
-
Kyllä se suurinpiirtein noin kantikkaasti kuuluu toimia. Mun ZF on vielä lattialla odottamassa huoltoa, mutta AW:n lootista jotain kokemusta on.
Kun öljy alkaa vähetä, laatikko rupeaa pihtaamaan isommalle vaihtamista. Itse olen huomannut ongelman kahden eri laatikon kolmosessa. Sama ilmiö todnäk tulee suodattimen tukkeutumisesta. Viskositeetin laskusta on vaikea sanoa, ei se öljyntyyppinen tuote miksikään ole mennyt, ellei palaneelta haise.
Ilmeisen sama loota löytyy jonkun Range Roverin kasin takaa. Ainakaan tämän kyseisen yksilön turbiinilukko ei irrottanut aivan heti rajanopeudessa. Lukko kytkeytyi n. 85 km/h ja irtosi vasta 75 km/h, kutakuinkin täyden vedon päällä ollessa.
-
Itsellä myös d24tic + zf ja samaa "ongelmaa" kuin kumimuumilla tuon turbiinilukon kanssa. Menee päälle, pois, päälle, pois jne. jos ajaa mittariin tasan 90km/h.. Yleensä ajanut sitten vähän lujempaa että pysyy päällä. Mutta ihmettelenpä suuresti kierroslukuja mitkä on ajettaessa vaikka 80km/h. Mittari huitelee noin 2300rpm ja jos ajaa hieman yli 90km/h ja pitää lukon päällä niin kierroksia sellaiset ~2700-2800rpm.. Onko nuo kierrosluvut ihan normaalit? Vai luistaako laatikko? Kun mä olen ymmärtänyt niin että automaatissa olis aina vähän vähempi noita kierroksia koneessa kun ajellaan maantienopeuksia.
-
volvon oman asentajan oppaan mukaan automaatin pitää kytkeä lukko 86 km nopeudessa ja poistua päältä 82 km nopeudessa että tästä vois päätellä ettei säädöt ole ihan justiin kohallaan.
-
Mutta ihmettelenpä suuresti kierroslukuja mitkä on ajettaessa vaikka 80km/h. Mittari huitelee noin 2300rpm ja jos ajaa hieman yli 90km/h ja pitää lukon päällä niin kierroksia sellaiset ~2700-2800rpm.. Onko nuo kierrosluvut ihan normaalit? Vai luistaako laatikko? Kun mä olen ymmärtänyt niin että automaatissa olis aina vähän vähempi noita kierroksia koneessa kun ajellaan maantienopeuksia.
Kaipa se on kaikissa näissä Zf laatikoissa 80km/h 2300rpm.
Omat havainnot mittareista vilkuiltu 50km/h ~1500rpm, 80km/h ~2300rpm, 100km/h ~2800rpm, 145 ~4000.
Lukitsee liki juurikin siinä 85-86 ja tasan 85 ajettaessa ei osaa päättää mitä tekisi.
Tuossa viimeisessä lukemassa ei tainnut lukittua, kun kickdownilla lähti kiihtymään ja kaasua ei tarpeeksi höllätty vaan joutui jo jarruttelemaan. :)
-
Turbiini lukitsee ihan oikein ~90kmh mittarinopeudessa, mutta jos jatkaa samaa vauhtia niin turbiini "aukeaakin" ja lukitsee heti perään uudestaan. Tätä samaa kierrosten heijaamista ja nykivää menoa jatkuu niin kauan kuin ajaa samaa vauhtia. Pari kilsaa kovempaa niin turbiini pysyy lukossa.
näin omassakin käsitääkseni ominaisuus , todella ärsyttävä kun yleensä mennään tota vautia maantiellä >:(
saiskohan perävälityksellä muutettu toi lukitus ajankohta
Kulutus matka-ajossa pyörii 9l/100km molemmin puolin nyt kun ilmat lämpenivät taas vähäsen, paukkupakkasilla ei meinannut päästä alle kympin. Voiko johtua laatikon toiminnasta vai kenties jostain muusta?
mulla oli sama juttu korjantui paremalla putkistolla nytt mennään 7.5-8.5 tiesi siitä kun ei enää traileria jaksanu vetää ,eikä keränny huippuja enää oikein
Katsastajalla on käytettävissä tiedot, joissa mainitaan suurin kierrosluku jonka saa kierrättää. ZF:n kanssa se oli 1400-1500rpm paikkeilla.
oisitte kuullu viimeks kun toi katsuri huudatti ... kysyn perään että saako tomaatti tosiaan huutaa noin :nohnoh vastaus oli jotain että tyyliin saahan nuo tai jotain . en muista kun mua niin @@@@@@@@
nim enskerralla on kierosten toppari kiristetty
-
Ei varsinaisesti liity asiaan mutta mielenkiinnosta. Hybridiauton katsastus (siskolla Lexus RX 450H) se asettaakin jo jotain osaamista ja vastuuta myös "insinöörillle".