Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Korjaamo ja yleistekniikka => Aiheen aloitti: ojala - 16.01.2011, 21:57:22

Otsikko: laturin/akun mittaaminen
Kirjoitti: ojala - 16.01.2011, 21:57:22
on päässyt opit unohtumaan, kun toi reistaa.. mikä se nyt olikaan..  ::) eli pitäis mitata yleismittarilla laturin latausjännite ja akun jännite. volle kun ei taaskaan käynnisty. laturilla ajettu noin 50tkm, akku vaihdettu joulukuulla 2010. akkunesteet ei jäässä, merkkitäplä mustana. exiden akku. releet vain napsuttaa. ei vissiin tarpeeksi virtaa. ollut viimeksi perjantaina ajossa ja äsken ei käynnistyny. eli missäs asennoissa valintavipu pitää olla akun jännitteen ja laturin lataustehon mittaamiseen..

ja potilaana v40 2003 tdi.
Otsikko: Vs: laturin/akun mittaaminen
Kirjoitti: TapioR - 16.01.2011, 22:01:21
VDC

riittääkö?
Otsikko: Vs: laturin/akun mittaaminen
Kirjoitti: sjs - 17.01.2011, 11:19:15
on päässyt opit unohtumaan, kun toi reistaa.. mikä se nyt olikaan..  ::) eli pitäis mitata yleismittarilla laturin latausjännite ja akun jännite. volle kun ei taaskaan käynnisty. laturilla ajettu noin 50tkm, akku vaihdettu joulukuulla 2010. akkunesteet ei jäässä, merkkitäplä mustana. exiden akku. releet vain napsuttaa. ei vissiin tarpeeksi virtaa. ollut viimeksi perjantaina ajossa ja äsken ei käynnistyny. eli missäs asennoissa valintavipu pitää olla akun jännitteen ja laturin lataustehon mittaamiseen..

ja potilaana v40 2003 tdi.
Jos laturi on joku halpis/tarvikelaite, niin saattaa 50tkm olla romua. Ei ne orginaaliosat syyttä suotta maksa huomattavasti enempää olen vuosien varrella oppinut, vaikka nuori vasta olenkin. :)

12,5V pitäisi akun näyttää kun auto on seissyt muutaman tunnin, jos alle 12v, auto tuskin käynnistyy. Käynnissä ollessa pitäisi olla about 14,2v akun navoilta.
Otsikko: Vs: laturin/akun mittaaminen
Kirjoitti: porko - 17.01.2011, 11:47:04
Ja laturin tehon tarkastuksen voi tehdä helposti kotikonstein mittaamalla akun napajännitteen auton käydessä, ja kaikki sähköiset kuluttajat päällä (puhaltimet, lämmittimet, pitkät valot / sumarit jne.) . Jos laturi ja säädin on kunnossa, ei napajännitteen pitäisi pudota alle 14 voltin. Jos taas jännite alkaa hiljalleen laskemaan, ei laturin teho riitä paikkaamaan suurta kulutusta, eli laturi on ehtoo puolella.
Otsikko: Vs: laturin/akun mittaaminen
Kirjoitti: Hese_57 - 17.01.2011, 15:10:22
akku vaihdettu joulukuulla 2010. akkunesteet ei jäässä, merkkitäplä mustana. exiden akku.

Merkkitäplä pitäis olla vihriä.  Näillä pakkasilla jos ajoa ei ole kuin muutamia kilometrejä akku ei kerkiä lataantuun sillä virtamäärällä jonka käynnistys vaati.  Mene tosi äkkiä loppuvaiheessa akku sähköiltään heikoksi ja ei sitten käynnistysyrityksessä sano kuin naks.

Nyt kiireesti akkulaturin perään tuo akku ja lataus mieluusti plussan puolella olevassa tilassa. Ja parin tunnin lataus ei auta, taitaapi kestää pari päivää. Sitten kun akku jälleen täynnä katsoa se jännitemittarilla auton käydessä että jännite olisi se 14,2v ainakin.     :hello:
Otsikko: Vs: laturin/akun mittaaminen
Kirjoitti: ojala - 17.01.2011, 15:38:54
pitää ehtoolla tarkistaa. oli illalla latauksessa noin kaksi tuntia ja lähti käyntiin,  tein pienen lenkin (kävin lähikaupas, 10km/suunta) ja oli yön latauksessa, hyvin käynnistyi. emäntä muisteli että ei ollut saanut perjantaina yhtä ovea kunnolla auki kun oli jäässä. saattanut jäädä sisävalo palamaan tms, pihalla oli pakkasta -27. ajo on lähinnä maantietä, töihin 25km/suunta. ja laturin pitäis olla kunnollinen. vanha konkari laittoi kuntoon, maksoi 450e. alkuperäinen oli valeon laturi.  kun akku viimeksi hajosi niin kaveri mittas latausjännitteeksi muistaakseni 14.6-14.8.
Otsikko: Vs: laturin/akun mittaaminen
Kirjoitti: ojala - 17.01.2011, 21:36:24
noniin.. kävin mittaamas. laitoin yleismittarin aluevalitsimen kohtaan dcv 20 ja auto käynnissä akun navoista mitattuna 16,28.  eikös pitäisi jäädä 14v pintaan. onkohan jännitteensäädin sökö? akun merkkitäplä edelleen musta. auto on tänään kuitenkin käynnistynyt oikein hyvin eikä mitkään varoitusvalot pala.. vastaavanlainen mittari kuten tämä:
http://home.earthlink.net/~kaito/digital/m830b.jpg (http://home.earthlink.net/~kaito/digital/m830b.jpg)
Otsikko: Vs: laturin/akun mittaaminen
Kirjoitti: TapioR - 17.01.2011, 21:45:37
noniin.. kävin mittaamas. laitoin yleismittarin aluevalitsimen kohtaan dcv 20 ja auto käynnissä akun navoista mitattuna 16,28.  eikös pitäisi jäädä 14v pintaan. onkohan jännitteensäädin sökö? akun merkkitäplä edelleen musta. auto on tänään kuitenkin käynnistynyt oikein hyvin eikä mitkään varoitusvalot pala.. vastaavanlainen mittari kuten tämä:
http://home.earthlink.net/~kaito/digital/m830b.jpg (http://home.earthlink.net/~kaito/digital/m830b.jpg)
Mitä näyttää 200 tai 1000 voltin alueella?
Onkohan mittari varmasti kunnossa?
Olihan mittajohtimet kahdessa alimmassa reiässä?
Otsikko: Vs: laturin/akun mittaaminen
Kirjoitti: ojala - 17.01.2011, 22:34:53
piuhat oli alimmassa, mittarin pitäis olla kunnossa (kerran aikaisemmin käytetty), suurin mittausalue oli 250.  mittaustulos 16,2.. eli ilmeisesti lataa liikaa? parin kuukauden sisään molemmat ajovalot lähti eläkeelle, onneksi eri aikaan  ??? tekis mieli vaihtaa auto jos olis millä vaihtais.. prkl..

edittiä: tois linkitämässäni mittarin kuvassa vähän  laajemmat mittausalueet..
Otsikko: Vs: laturin/akun mittaaminen
Kirjoitti: porko - 18.01.2011, 07:38:04
Vahvasti vaikuttaa siltä että lataus säädin on tiensä päässä. Useimpiin latureihin tuon säätimen pystyy vaihtamaan erikseen, eli ei tarvitse koko kallista möykkyä uusia.

Suosittelen hoitamaan asian melko pikaisesti kuntoon, sillä tuollainen rapiat 16 volttia aiheuttaa hallaa pitkän päälle muuallekin kuin noihin ajovaloihin. Toisaalta laturin "turha" työskentely kuluttaa sitäkin tarpeettomasti, ja nyt remontiksi riittäisi pelkkä säädin.

Onko sulla tarkempia speksejä laturista ? Merkki / malli ?
Otsikko: Vs: laturin/akun mittaaminen
Kirjoitti: hevonen - 18.01.2011, 14:11:07
Ja laturin tehon tarkastuksen voi tehdä helposti kotikonstein mittaamalla akun napajännitteen auton käydessä, ja kaikki sähköiset kuluttajat päällä (puhaltimet, lämmittimet, pitkät valot / sumarit jne.) . Jos laturi ja säädin on kunnossa, ei napajännitteen pitäisi pudota alle 14 voltin. Jos taas jännite alkaa hiljalleen laskemaan, ei laturin teho riitä paikkaamaan suurta kulutusta, eli laturi on ehtoo puolella.
Putoo se, jos mittaat joutokäynnillä täydet kuormat päällä. Ei mitään vehjettä oo suunniteltu toimimaan niin. Menee varmaan lähemmäs 13V jos ei yhtään kierrätä. Voipi mennä allekin.

En ite ainakaan oo parkissa kaikki valot päällä, painan jarrua, vilkutan, penkinlämppärit, lasilämppärit, puhallin täysillä, pyyhkijät täysillä, peilinlämmitykset, stereot, sytytän tupakkia, mitä noita nyt on...

Oon varmaan poikkeus. :sundaydriver:
Otsikko: Vs: laturin/akun mittaaminen
Kirjoitti: V70TDI-1998 - 18.01.2011, 16:23:56
noniin.. kävin mittaamas. laitoin yleismittarin aluevalitsimen kohtaan dcv 20 ja auto käynnissä akun navoista mitattuna 16,28.  eikös pitäisi jäädä 14v pintaan. onkohan jännitteensäädin sökö?  vastaavanlainen mittari kuten tämä:
http://home.earthlink.net/~kaito/digital/m830b.jpg (http://home.earthlink.net/~kaito/digital/m830b.jpg)

Laitapa mittariisi uusi paristo tai heitä koko  kolmen euron värkki roskiin. Tuon mittarin ominaisuus on näyttää mielettömän ylisuuria lukemia alijännitteisellä patterilla.
Otsikko: Vs: laturin/akun mittaaminen
Kirjoitti: B30A - 18.01.2011, 16:59:35
Kuten tuossa jo tulikin esiin, halpis yleismittari taitaa hieman kusettaa.

Autossahan voi olla vikana joku piilokuorma joka syö akun parkissa, tai/ja laturi voi olla viallinen vaikka näennäisesti lataisikin hyvin.(kantapään kautta opittu).
Viallinen, tai huonoilla komponenteilla kasattu laturi voi tehdä niin epäpuhdasta sähköä että akku ei lataudu kunnolla. Mulle kävi taannoin juuri näin.
Pitkällisen ihmettelyn jälkeen tutkin laturin tuotosta oskilloskoopilla, siitä näki heti että säädinpaketti ei ollut tehtävänsä tasalla. Vaihtosähköä tuli laturin +navasta sekaan useampi voltti. Tätä ei yleismittarilla kunnolla nähnyt, sen verran kuitenkin että epäilykset heräsivät.  Muistaakseeni yleismittari(laadukas Fluke), näytti reilua kahta volttia AC:a, oskilloskoopilla AC:a olikin todellisuudessa yli neljä volttia. Tämä teki sen että kaikki tuntui toimivan mutta akku ei varsinaisesti latautunut, lisäksi vielä piilokuorma erään vian vuoksi ja akku oli talvella kyykyssä jo muutaman tunnin jälkeen.
Otsikko: Vs: laturin/akun mittaaminen
Kirjoitti: Silverfang - 18.01.2011, 17:37:44
Omassa autossa tuli vähän tutkittua akkua ja jännitteitä kun välillä herjaa "akun jännite alhainen" ennen käynnistystä. Käyntiin lähtenyt aina ilman ongelmia kuitenkin.

Yleismittarilla akun navoista mitattu jännite 12V molemmin puolin, lähtee siis alle 12V käyntiin nollan asteen tuntumassa.

Mikäli akun jännite laskee 10,5V niin akku on kierrätystavaraa kertoi paikallinen akkukauppias.

Sisävalot ym. salakavalat pienet virrankuluttajat imevät ajan kanssa akun tyhjiin tai pitävät sen alivarauksessa. Pelkät sisävalot vie pihtiampeerimittarin mukaan 0,2A ja tavaratilan valot varmaan samaa luokkaa.

Myös huonot/hapettuneet liitokset hidastaa akun latautumista.

Ylläpitolaturi on lyhyttä matkaa talvella ajellessa ja miksei kesälläkin, vielä parempi olis esilämmityksen yhteydessä akkua lataava laturi (Calix tai Defa).
Otsikko: Vs: laturin/akun mittaaminen
Kirjoitti: porko - 19.01.2011, 08:09:37
Putoo se, jos mittaat joutokäynnillä täydet kuormat päällä. Ei mitään vehjettä oo suunniteltu toimimaan niin. Menee varmaan lähemmäs 13V jos ei yhtään kierrätä. Voipi mennä allekin.

Äläpäs nyt. Mittasin tänä aamuna piruuttani omasta 940:stä (B230FK) jännitteitä. Ulkolämpötila -1`C, auto seissyt ulkona yön yli. Napajännite akulla ennen avaimen kääntöä 12,5V (yllättävän hyvä vaikka akku on viitisen vuotta vanha). Heti käynnistyksen jälkeen kaikki sähkönkuluttajat päälle, ja kas, napajännite 13,95V !

Tarkoitan tällä sitä, että mikäli auton sähköiset varusteet ovat kunnossa eikä ylimääräisiä virityksiä ole, alkuperäistehoinen TOIMIVA laturi jaksaa pitää napajännitteen aika lähellä tuota 14V, vaikka tyhjäkäynnillä.
Otsikko: Vs: laturin/akun mittaaminen
Kirjoitti: TVS - 20.01.2011, 16:40:27
Äläpäs nyt. Mittasin tänä aamuna piruuttani omasta 940:stä (B230FK) jännitteitä. Ulkolämpötila -1`C, auto seissyt ulkona yön yli. Napajännite akulla ennen avaimen kääntöä 12,5V (yllättävän hyvä vaikka akku on viitisen vuotta vanha). Heti käynnistyksen jälkeen kaikki sähkönkuluttajat päälle, ja kas, napajännite 13,95V !

Tarkoitan tällä sitä, että mikäli auton sähköiset varusteet ovat kunnossa eikä ylimääräisiä virityksiä ole, alkuperäistehoinen TOIMIVA laturi jaksaa pitää napajännitteen aika lähellä tuota 14V, vaikka tyhjäkäynnillä.
Sulla onkin öyhynmöyhynmalli, missä on 100A laturi. Omasta 740:stä 70A laturilla joskus testasin juuri täysremppaamani laturin, löin kuormaksi kaikki lämppärit mitä löyty, puhallin täysille ja meleko reilu patteri valoja päälle -> k-jettiläisen tyhjäkäyntikierrokset laski 950 -> 750, jännite oli 13.4V ja laturin hihnat kuulosti siltä että niitä vituttaa ::). Vähän vähempi hilkettä ja 14.3 ja siinäpä se sitten olikin kaikissa muissa tilanteissa paitsi järjettömällä kuormalla alta 1000rpm, tuolla ekallakin kuormitusmetodilla noin 1000rpm nosti latauksen tasan 14V.
Otsikko: Vs: laturin/akun mittaaminen
Kirjoitti: porko - 20.01.2011, 20:02:34
No joo, onhan toi mun "ökymalli" ehkä sikäli huono esimerkki kun siinä on tosiaan sadan ämpärin Denso. Offina täytyy kyllä kehua moista kampetta, on ulkomitoiltaan mielestäni pienempi kuin edellisen 740TIC:n 70A Valeo. Eikä lopu ihan heti potkukaan kuten jo edellä todettiin... O0
Otsikko: Vs: laturin/akun mittaaminen
Kirjoitti: karvis - 21.01.2011, 05:05:33
Akun kunto kannattaa tutkituttaa sinisellä. Muun työn ohessa vaan 50e.  :idiot2:
Otsikko: Vs: laturin/akun mittaaminen
Kirjoitti: Silverfang - 21.01.2011, 05:49:05
Akun kunto kannattaa tutkituttaa sinisellä. Muun työn ohessa vaan 50e.  :idiot2:

Mainostavat Volvoviestissä että tervetuloa veloituksettomaan akkutestiin...
Otsikko: Vs: laturin/akun mittaaminen
Kirjoitti: ojala - 31.01.2011, 01:16:02
mulle ei ole tullu uusinta volvo-viestiä jostain syystä. kauanko tarjous mahtoi olla voimassa ja oliko liitettynä johonkin maksulliseen...
Otsikko: Vs: laturin/akun mittaaminen
Kirjoitti: Silverfang - 31.01.2011, 06:35:06
mulle ei ole tullu uusinta volvo-viestiä jostain syystä. kauanko tarjous mahtoi olla voimassa ja oliko liitettynä johonkin maksulliseen...

Ainakin kahdessa lehdessä ollut, ei lukenut mitään aikamäärettä eikä mainintaa mistään pakkomyynnistä, ihme kyllä  ;) Melkeinpä aneltiin että saako ne testata sun akun... Voipi silti olla että kun tiskille esittää asian niin sellasesta ei ole kuultukaan. Vastaavaa on tapahtunut monasti, eikä pelkästään sinisellä.
Otsikko: Vs: laturin/akun mittaaminen
Kirjoitti: Turbo 242 - 31.01.2011, 07:03:28
12,5V pitäisi akun näyttää kun auto on seissyt muutaman tunnin, jos alle 12v, auto tuskin käynnistyy. Käynnissä ollessa pitäisi olla about 14,2v akun navoilta.

Talvella en ole kokeillut mutta aikanaan 242:nen lähti kesällä käymään vielä yli 10v jännitteellä muttei yrityksen jälkeen mitatulla 9.99v.  :juhau: Itse en usko että 11,5v olisi vielä kriittinen. Tiedä sitten. Oma 940:nen näytti viimeviikon perjantaina 14.3v tyhjäkäynnillä akun navoista.
Otsikko: Vs: laturin/akun mittaaminen
Kirjoitti: mulugren - 05.07.2016, 21:55:38
Tässä oli niin ehtaa asiaa ja googlen hakutulosten kärjessä ni jatketaanpa tätä historiallista ketjua :)

Eli, Jussina huomasin että vähän normaalia vaisummin pyöritti vaikka edellispäinä tuli ajettua yhtäsoittoa viitisen tuntia. No asia unohtui kunnes tänään läsähti ajotietokoneelta postia "ajonvakautus bla bla bla". Luin vikakoodeja niin voiman siirron checksum häiriöitä jotain (P0601, P1552). No mittasinpa sitten napajännitteen ni 12.7V. Tyhjäkäynnillä 13.7V ja sitten kierrokset 3000rpm/min ni eipä juuri noussu mut kun laitto kaikki mahdolliset sähköt päälle (sumarit tosin unohdin) niin alkoi tippumaan. Laturi siis kaput? Laitoin akun lataukseen ni 10min päästä jo siirty ylläpitoon :idiot2: Onkohan akkukin kaput..?

Auto on 2006 V70 D5 ja laturi on 140A :o


(https://s32.postimg.org/u0mb0j0nl/IMG_20160705_214331.jpg) (https://postimg.org/image/u0mb0j0nl/)