Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => Nelivetotekniikka => Aiheen aloitti: vic-68 - 20.03.2012, 18:15:29
-
morjens,onko kellään tietoa tommoisen nelikon kardaanin tukilaakerista että onko joku joutunut vaihtaa semmoista ja mistä niitä saa hommattua? kun kyselee noista tarvikeliikkeistä niin ei kyllä löydy eikä myöskään biliasta. joo ja auto on -98, ja taitaa joutuu hommaa koko kardaanin ku tarkemmin sitä tutki.
-
Vuosimalli olis hyvä laittaa kun noita V70R:iä on kuitenkin monena vuonna tehty ja kahta sukupolvea. Luulen että kyse on kuitenkin suorakylkisestä.
-
Miten tuommoinen laakeri oireilee ja missä se tarkalleen sijaitsee?
-
alkaa jyristää/täristää tiukemmissa mutkissa aluksi ja siitä sit koko ajan enemmän mitä enemmän se väljistyy. tossa se on ainakin ristikkonivelen vieressä siinä katin kieppeillä
-
En ole vielä joutunut aiheeseen perehtymään mutta en kyllä olisi ensimmäisenä uutta akselia ton takia ostamassa. Laakeri lienee millikokoa ja akseli "ihmisen tekemä" joten luulisi tuohon pystyvän sepittämään jotain omaakin. Sietää ainakin pohtia. Autollahan voi ajella vaikka akselin ottaiskin pöydälle tuumattavaksi.
-
siihen saa sopimaan 965:sen kardaanin tukilaakerin ku koneistaa sen jossain sen siihen sopivaksi.. Korikiinnikkeet ovat samalla kohtaa.
Ja uus kardaani maksaa volvoll 1400€, että siitä sitten miettimään. Volvolta et saa suoraan tuohon tosiaan laakeria.
-
No niin, tulihan se sieltä :)
-
no onhan se etuveto jo jonkin aikaa ollut ja kardaani on tuumailuvaiheessa että kyllä se siitä pikkuhiljaa etenee taas nelikoks.
-
Mites tuo kardaani on purettavissa.. Siis miten tuo menee kahtia siitä laakerin kohdalta...
-
Mites tuo kardaani on purettavissa.. Siis miten tuo menee kahtia siitä laakerin kohdalta...
Uudemmissa, eli 98-00 joissa ei ole pulttiliitosta taitaa mennä katkaisu ja hitsaus hommiksi.
Ensimmäisissa 850/70- 97-98 malleissa on pulttiliitos.