Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Korjaamo ja yleistekniikka => Lämmitys, Ilmastointi ja lisälämmittimet => Aiheen aloitti: hepeli - 16.01.2011, 23:52:22
-
Kiikarissa olisi -96 2,4 20v koneinen 850, jonka varustelistalta kuitenkin puuttuu lohkolämmitin. Auto on tuotu Ruotsista. Voiko alkuperäisen lämmittimen (löytynee purkaamolta) asentaa jälkikäteen? Vai puuttuukohan sieltä jotkut lohkon sisäiset lämpövastukset, joita ei niin vain siirretä.
-
Ei saa lohkista.
Säteilylämppäri tai sitten virittelee letkulämppärin.
-
Sen säteilyvastuksen asentaminen on ihan PoC , kunhan alle mahtuu ja saa kolosen putsatuksi mujuista. Itse laitoin pii-tahnaa lämppärin pohjaan, joissain malleissa kuulemma tulee erillinen pussukka jotain mäihää mukana. Eli vastus koloon ja yksi muistaakseni M6 pultti kiinni ja valmista tuli.
-
Kuinkahan paljon säteilylämmitin häviää tehossa tehdasasenteiseen lämmittimeen verrattuna? Onko tietoa millainen se tehdasasennettu on toimintaperiaatteeltaan?
-
Kuinkahan paljon säteilylämmitin häviää tehossa tehdasasenteiseen lämmittimeen verrattuna? Onko tietoa millainen se tehdasasennettu on toimintaperiaatteeltaan?
Mikä tehdasasennettu? Ainoot mitä on varmaan tehtaalla laitettu niin polttoainekäyttöinen lisälämmitin.
Siihen koneeseen ei saa, edes purkaamolta, lohkolämppäriä.
Mulla oli omassani säteilylämmitin ja hyvin lähti yli -25 pakkasesta käymään.
-
Tehdasasenteisella tarkoitan sitä, mikä normi Suomi-autossa on vakiovarusteena.
-
Tehdasasenteisella tarkoitan sitä, mikä normi Suomi-autossa on vakiovarusteena.
Tehdasasennettuna on vain normaali lämmityslaite jota käytät kojelaudan nappuloista. Polttoainekäyttöinen jos sellainen on asennettu lisäksi.
Eli tarkoitatko nyt sellaista mihin kytket seinästä johdon? Ja se on lisävaruste.
-
Näihin puimureihin kun saa lohkolämmittimen ainoastaan diiselikoneisiin, bensaversioon joutuu laittamaan sen lähinnä kuskin mieltä lämmittävän säteilylämppärin, tai sitten letkulämppärin. Suosittelen ehdottomasti letkulämppäriä jos tarkotus on saada moottori oikeasti lämpiämään.
-
Mitäpä, jos laittaisi molemmat? Kokonaisteho jäisi käsittääkseni vielä sittenkin perinteisen lohkolämppärin alle. Kaipa nuo yhteistyössä lämmittäisivät moottoria sekä tehokkaasti, että tasaisesti. Eli onko siis kukaan kokeillut moista? :)
-
Mitäpä, jos laittaisi molemmat? Kokonaisteho jäisi käsittääkseni vielä sittenkin perinteisen lohkolämppärin alle. Kaipa nuo yhteistyössä lämmittäisivät moottoria sekä tehokkaasti, että tasaisesti. Eli onko siis kukaan kokeillut moista? :)
Mutta se ei poista raappaamisen urakkaa.
-
Raappaaminenhan on mukavaa ja virkistävää aamuliikuntaa, ei sitä saakaan poistaa 8)
-
Defan pikku termini 1350 nen ja ei tarvi hinkata ikkunoita ja saa siististi "piiloon" asennettua. 8)
-
Tehdasasenteisella tarkoitan sitä, mikä normi Suomi-autossa on vakiovarusteena.
Ei ole suomiautoissakaan vakiona lämmitintä. Kaikki on tarvikkeena suomessa laitettu.
-
Tähän vielä yhteenvetona ja täsmennyksenä sen verran, että näihin Volvon 5-sylinterisiin (ja pikkuvolvojen 4-sylinterisiin?) alumiinikoneisiin on fyysisesti mahdotonta asentaa lohkolämmitintä. Lohkossa ei yksinkertaisesti ole paikkaa mihin lämmittimen voisi asentaa. Tästä syystä lohkon pintaan kiinnitettävä säteilylämmitin ja vesiletkuihin asennettava letkulämmitin ovat ainoat sähkölämmitinvaihtoehdot.
Eli mitään tehdasasenteista lohkolämmitintä ei voi olla olemassakaan bensakoneisissa. Volkkarin patarautakoneella (TDI) varustettuihin dieselmalleihin sen sijaan saa lohkolämmittimen.