Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S40/V50 (vm.04-12), C30, C70 (vm.06-13) => Aiheen aloitti: BNY-369 - 22.03.2012, 19:45:17
-
Tuli ei-merkkihuollossa 120 tkm:n huollon yhteydessä teetettyä otsikon toimenpide autoomme, joka on V50 1,6D vm. 09, moottori D4164T. Toimenpiteen jälkeen siististi käyneen moottorin käyntiääni muuttui karkeaksi, ja teräväksi, vähän wanhan ajan nokivasaroita muistuttavaksi. Puhdista katosi aavistus ja kylmäkäynnistys sujuu selvästi nihkeämmin, kun ennen remppaa.
Mistähän moinen voipi johtua? Vikakoodeja ei testeri ilmoittanut ensimmäistäkään.
- Esa -
-
Saattaa olla että "jako" ei ole kohdallaan. Veikkasin että korjaaja ei ole lukinnut korkeapainepumppu kun on vaihtanut jakohihnaa. Sillä on väliä, että se on oikeassa kohdassa.(perjaatteessa pelkkä pumppu) Tämäkin pumppu on tärkeä ajoittaa oikein. Vaikka auto "toimiikin" vaikka ei olisi oikeassa kohdassa. ???
-
Pumpussahan ei ole mitään säätöä, sehän saa käyttövoimansa pakonokan päästä.?
-
Kas niin, jakopää avattiin/kasattiin uudelleen ja Volvo kehrää taas kuten ennenkin. Ongelman syyksi ilmeni kampiakselin hihnapyörää asennettaessa paikaltaan siirtynyt/unohtunut kiila, jolloin hihnapyörä oli päässyt pulttia kiristettäessä kiertymään, mutta onneksi vaan ihan vähän.....
Kiitokset kaikille vinkkejä antaneille!
Esa
-
Joo ei "säätöä", mutta kuulemma pumpun ajoitus on laskettu niin että se rasittaa hihnaa vähemmän(pitempi vaihtoväli) ja tuottaa värinöitä ja jne. vähemmän.("optimointia") Tämä koskee siis 1.6 dieseliä jossa korkeapainepumppu on jakopäässä. Ei sinun 2 litraista konetta. On ihan kokemusta kun kaverilla on 1.6 focus kyseisellä moottorilla. Hihnan/pumpun ajoitus vaikutti tehoihin ja käyntiin.
Pumpussahan ei ole mitään säätöä, sehän saa käyttövoimansa pakonokan päästä.?
-
Aivan.tuohan onkin aivan eri kone.