Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: rippe53 - 25.03.2012, 17:51:26

Otsikko: perävälitys..
Kirjoitti: rippe53 - 25.03.2012, 17:51:26
mulla on tuollainen volvo 940 2.3FB  -vm-91 sedan saksantuonti on erikoisemman tuntuinen perävälitys varsinki kun laittaa 5 päälle noin 2500 kierrosten paikkeilla tuntuu vedättävän aika lailla , sitten kun kiihyttää 4 :lla 3000 kierrokseen niin ei paljoa tunnu vedättävän ....Onkohan perävälitys erilainen noissa saksan tuonneissa.......edellisessä 740 oli aivan erilainen vaikka oli samankokoinen kone mutta oli nappi 5 :n
Otsikko: Vs: perävälitys..
Kirjoitti: järviin - 25.03.2012, 17:54:39
Ai niinku nelosen ja vitosen ero on huima?
Vai mitä tarkoitit?
Otsikko: Vs: perävälitys..
Kirjoitti: rippe53 - 25.03.2012, 17:59:58
joo heti hoksasin tuon eron hommasin tuon auton ei ole ennen hoksannut edellisessä volvoissa....olen jostain lukenut että näissä saksan malleissa olis jokin pitkäperä ..
Otsikko: Vs: perävälitys..
Kirjoitti: Huikkoster - 25.03.2012, 18:01:54
2500rpm satasen vauhdissa on normaali 2.3:sen perä, niin se on meilläkin 740:ssä ja toimii vallan mainiosti
Otsikko: Vs: perävälitys..
Kirjoitti: rippe53 - 25.03.2012, 18:04:39
sillä vain kyselen kun vedättää aikalailla , verrattuna 740 ...
Otsikko: Vs: perävälitys..
Kirjoitti: Huikkoster - 25.03.2012, 18:06:59
Niin siis ei kulje kevyesti vaan pitää painaa kaasua? ???
Otsikko: Vs: perävälitys..
Kirjoitti: rippe53 - 25.03.2012, 18:12:54
tuntuu ettei riittäis vitosella 2000 kierrokset , vedättää 80 km rajoitus alueella...
Otsikko: Vs: perävälitys..
Kirjoitti: Huikkoster - 25.03.2012, 18:17:35
FB:ssähän on VX3 nokka?
Oliko edellinen 740 B230F ja M nokalla?
Jos näin on niin siinä on syy. VX3 on suunniteltu ylemmille kierroksille kuin tuo tuhnu M nokka.
Otsikko: Vs: perävälitys..
Kirjoitti: järviin - 25.03.2012, 18:20:04
Mitä tarkoitat sanalla: vedättää?
Otsikko: Vs: perävälitys..
Kirjoitti: rippe53 - 25.03.2012, 18:24:34
samaa kuin että kun  isolla vaihteella ei sais vedättää hiljaisilla nopeuksilla...
Otsikko: Vs: perävälitys..
Kirjoitti: järviin - 25.03.2012, 18:28:38
Aivan, aivan. :)
Toisin sanoen vääntö loppuu. Väärä välitys valittuna vaihdekepistä.
En ole perehtynyt 900-sarjan perävälityksiin, mutta onhan 700-sarjassakin useampia eri perävälityksiä.
Otsikko: Vs: perävälitys..
Kirjoitti: rippe53 - 25.03.2012, 18:33:35
ei tuosta haittaa ole mulle ole , muuten vain utelias kun ei ole ennen ollut tuollaista , joo jossain volvo volvo foorumissa luin että näissä saksan malleissa on niin sanottu pitkä , en tiedä mitä tarkoittaa tuollainen sanonta   :)
Otsikko: Vs: perävälitys..
Kirjoitti: järviin - 25.03.2012, 18:51:34
Pitkä tarkoittaa juuri tätä ilmiötä.
Elikkä perässä on sen verran iso(pitkä) välitys, että tekee mieli vaihtaa vaihdelaatikon välitystä pykälää pienemmälle.
Pitkällä perällä huippunopeus kasvaa, lyhyellä laskee.(Jos koneessa riittää voima)
Otsikko: Vs: perävälitys..
Kirjoitti: rippe53 - 25.03.2012, 19:11:37
Kiitos vastauksista....noin 2 kk ajellu ja olen tyytyväinen mittarissa vain noin 272.000 km en tiedä onko todelliset kilometrit , huoltokirjan mukaan pitäis  paikkansa...
Otsikko: Vs: perävälitys..
Kirjoitti: Jani 73 - 10.04.2012, 16:07:55
mulla on tuollainen volvo 940 2.3FB  -vm-91 sedan saksantuonti on erikoisemman tuntuinen perävälitys
Mullakin on Saksasta tuotu 940 ´93 B230FB-koneella ja siinä on vissiin tiuhempi peräruuvi kun kiertää satasen vauhdissa
noin 2800 r/min. Oon laskeskellu että perävälitys on noin 4,11.