Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S/V40 96-04 => Aiheen aloitti: 8pätkä - 26.03.2012, 19:48:23
-
Eli kaverin auto kyseessä ja pitää ihme räpätystä pieni tauko välissä, prrr......prrrrr......prrrrr.....prrrr.... ja jos antaa lisää kierroksia niin räpätys/pärinä on yhtenäistä ja väittäisin että ääni kuuluu tuosta kuvassa näkyvästä osasta mikä on ilmeisesti vähän aikaa sitten vaihdettu kun on noi puhtaan näkönen, kysymys siis kuuluukin että mikä tuo osa on ja onko siinä mitään liikkuvaa osaa mikä vois aiheuttaa tuon äänen?
(http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img3465754.jpg)
-
Itse taas väittäisin, että tuon punaisen neliön pitäisi olla pikkuisen vasemmalla, niin osoittaisi täysin sitä viallista osaa, joka tuon äänen pitää.
Eli äänen aiheuttaja on kulunut VVT-pyörä (nokka-akselin ajoituksen säätöpyörä, eli nokka-akselin hammaspyörä)
Tuo osa, mihin punainen neliö tällähetkellä osoittaa, on sitä säätöpyörää ohjaava magneettiventtiili.
Tuo "prrr......prrrrr......prrrrr.....prrrr...." paljastaa vian, kun mittarissa 150-250tkm, niin jokaiseen tälläiseen on vaihdettu vvt-pyörä ainakin kerran
-
onko pelkoa että nalkkaa koko pyörä kiinni jos sitä ei ihan heti saa uusittua vai mitenkä??!?! 50/50
-
Ei ole vielä vastaan tullut sellista, joka olisi täysin hajonnut, mutta jakohihnalle se kyllä aiheuttaa rasitusta, kun pärisee.
-
joo eipä mitään kaveri laitto osan jo tilaukseen, vaihdetaan osa ja toivotaan hiljaisuutta.
-
Sillä nokkapyörällähän ei sitten ole kiilaa, nokka-akseli täytyy lukita työkalulla sieltä nokka-akselin toisesta päästä
-
Eli asentotunnistin pois ja sieltä lukitaan? tarviiko jotain erikoistyökalua vai pärjääkö niillä mitä tallista löytyy?(riippuu tietysti siitä mitä tallista löytyy)
-
Erikoistyökalulla lukitaan
Sillä työkalulla lukitaan molemmat nokat yhtäaikaa, eli asento-anturi pois toisen nokan päästä ja toisen päästä tulppa pois.
-
Nyt olis uus osa, mistähän tommosen työkalun saa? motonet?biltema?
-
Varmaan ainakin hyvinvarustetuista varaosa ja työkaluliikkeistä, sehän on sitten spesiaali erikoistyökalu, eikä sellainen, jota voi käyttää monen auton moottoreissa..
Joskin, moneen volvoin bensakoneeseen se toki käy
-
kaverin escortista joskus lukittiin nokat latikkaraudalla kun oli venakoppa pois, jos jollain on turun seudulla semmonen työkalu niin vois vaikka lainata sitä siks aikaa et saadaa pyörä vaihdettua?
-
Itse vaihdoin vvt-pyörän pari kuukautta sitten ja tein lukitustyökalun lattaraudasta. Piti kyllä olla apuri pitämässä rautaa paikallaan kun ite laittoi pyörää ja hihnaa paikalleen, tahtoo herkästi pyörähtä nuo paikoiltaan. Samalla tuli huomattua että edelliseltä mekaanikolta oli mennyt ajoitus hampaan verran ohi, ja kun nyt senkin sai kohdalleen samalla niin konekin piristyi alakierroksilla jonkin verran.
Edit: harmi kun meni tuo lattarauta muuhun käyttöön, oisin voinut pistää sen postikulun hinnalla sulle. Mutta eipä tuo kovin kummoinen ollut, yhdessä palassa kiinni nokkaan sopivat palat. Mutta kaverin tuossa tarvii raudan paikallaan pitämiseksi.
Pikkuisen off topic: Olikohan se muuten täällä vai tuolla toisella foorumilla kun joku oli putsannut vanhan vvt-pyörän? Kun tuo kurnutus tulee vissiin siitä, että pyörän öljykanavat on tukossa. Täytyypä purkaa tuo vanha pyörä ja vähän tutkia..
-
Toimiiko tuollainen Bilteman työkalu nro 191395 (http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Tyokalut-ja-korjaamon-varustus/Moottori/Nokka-akselin-kayttohammaspyoran-lukitustyokalu-yleiskayttoinen-191395/) kaksilitraisessa V40 vm. 2002 koneessa?
-
Toimiiko tuollainen Bilteman työkalu nro 191395 (http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Tyokalut-ja-korjaamon-varustus/Moottori/Nokka-akselin-kayttohammaspyoran-lukitustyokalu-yleiskayttoinen-191395/) kaksilitraisessa V40 vm. 2002 koneessa?
Mahdollisesti voi toimia, jos tuo mahtuu pyörien väliin, todennäköisesti mahtuu.
Huomaa kuitenkin, että tuo työkalu ei kelpaa VVT-pyörän vaihtoon, vaan siihen tarvitsee ihan spesiaali työkalun, jolla nokka-akselit lukitaan takapäästä, tuo linkin työkalu on vain yleismallinen työkalu, joka auttaa pitämään pyörät paikallaan, kun jakoremmin irroittaa ja asentaa takaisin pyörien päälle.
-
Kannattaa kysyä paikalliselta siniseltä. Täällä ainaki lainaavat spessu työkaluja pientä panttia vastaan.
-
Bilteman kalut passaa näihin.
-
Mahdollisesti voi toimia, jos tuo mahtuu pyörien väliin, todennäköisesti mahtuu.
Huomaa kuitenkin, että tuo työkalu ei kelpaa VVT-pyörän vaihtoon, vaan siihen tarvitsee ihan spesiaali työkalun, jolla nokka-akselit lukitaan takapäästä, tuo linkin työkalu on vain yleismallinen työkalu, joka auttaa pitämään pyörät paikallaan, kun jakoremmin irroittaa ja asentaa takaisin pyörien päälle.
OK, kiitos. Tuota VVT-pyörän vaihtoa juuri ajoin takaa ja siihen tuo ei siis sovellu. Pitäisiköhän maallikon vain luovuttaa ja viedä auto VVT:n ja remmin vaihtoa varten liikkeeseen. Yksi korjaamo arvioi hinnan tuonne 1300 euron kieppeille, mikä vain tuntuu suolaiselta. Koneella on ajettu 277000 ja remmillä noin 200000 km pääasiassa maantieajoa.
-
Ai remmillä menty 200tkm??
Äkkiä kannattais vaihtaa.
-
OK, kiitos. Tuota VVT-pyörän vaihtoa juuri ajoin takaa ja siihen tuo ei siis sovellu. Pitäisiköhän maallikon vain luovuttaa ja viedä auto VVT:n ja remmin vaihtoa varten liikkeeseen. Yksi korjaamo arvioi hinnan tuonne 1300 euron kieppeille, mikä vain tuntuu suolaiselta. Koneella on ajettu 277000 ja remmillä noin 200000 km pääasiassa maantieajoa.
Toivottavasti tarkoitit, että remmillä ajettu 20 000km
Ei tuo vvt-pyörän vaihto voi noin paljoa olla, vaikka tekisi sen ilman käsiä, kai siihen tarjoukseen jotain muutakin on sisältynyt, kuin jakopää ja vvt-pyörä?
Uskoisin hinnan oikeaan suuruusluokkaan, jos se olisi jotain puolet tuosta.