Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Mekaaninen moottorin viritys => Aiheen aloitti: peet70 - 27.03.2012, 08:46:52

Otsikko: nokka-akselin ajoitus
Kirjoitti: peet70 - 27.03.2012, 08:46:52
Olisko jollain tietoa 8 tappisen k-nokan ajoituksesta.  Millimetreinä venttiilistä mitattuna.Tällä hetkellä aukeaa n.0.8 mm.ennen yk.Tarkoitus ahtaa n.2b.paineilla.Onko tuo k-nokka ns.paras näistä vakio nokista joka kannattaa laittaa turbo koneeseen.Ainakin kun kattelee noita dyno lappuja niin jonkin moisia tehoja tuolla on otettu.
Otsikko: Vs: nokka-akselin ajoitus
Kirjoitti: Hannu_264 - 27.03.2012, 12:10:03
Tuossa Volvon vaparikoneen ajoitusohje:
(http://crazyracing.pp.fi/Kuvat/B19_B23_nokanajoitus.JPG)

Ahdettaessa nokkaa kannattaa kääntää aikaisemmalla joku 3-4 astetta, kokeilemalla selviää...
Otsikko: Vs: nokka-akselin ajoitus
Kirjoitti: volle - 29.03.2012, 10:37:37
ois hyvä jos joku vois vielä suomentaa tuon ohjeen  :facepalm:
Otsikko: Vs: nokka-akselin ajoitus
Kirjoitti: astonmartin - 29.03.2012, 10:55:44
Mikäs olisi hyvä ennakko VX, tai VX3:lle?
Otsikko: Vs: nokka-akselin ajoitus
Kirjoitti: polar - 29.03.2012, 11:23:26
V:ssä muistaakseni jotain 10 astetta...pieni overlap.
Otsikko: Vs: nokka-akselin ajoitus
Kirjoitti: Hannu_264 - 29.03.2012, 11:35:31
ois hyvä jos joku vois vielä suomentaa tuon ohjeen  :facepalm:

Volvon ohje on varsin yksinkertainen:

-Säädä 1. imuventtiilin välys taulukon arvoon (0,5-0,7 mm)
-Säädä nokka siten että välys katoaa (venttiili alkaa aukeamaan) taulukossa annetulla arvolla
-BTDC = ennen ja ATDC = jälkeen yläkuolokohdan

Nokkapyörän pultin kun löysää niin pieni säätö onnistuu se sokka paikoillaankin.