Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Mekaaninen moottorin viritys => Aiheen aloitti: peet70 - 27.03.2012, 08:46:52
-
Olisko jollain tietoa 8 tappisen k-nokan ajoituksesta. Millimetreinä venttiilistä mitattuna.Tällä hetkellä aukeaa n.0.8 mm.ennen yk.Tarkoitus ahtaa n.2b.paineilla.Onko tuo k-nokka ns.paras näistä vakio nokista joka kannattaa laittaa turbo koneeseen.Ainakin kun kattelee noita dyno lappuja niin jonkin moisia tehoja tuolla on otettu.
-
Tuossa Volvon vaparikoneen ajoitusohje:
(http://crazyracing.pp.fi/Kuvat/B19_B23_nokanajoitus.JPG)
Ahdettaessa nokkaa kannattaa kääntää aikaisemmalla joku 3-4 astetta, kokeilemalla selviää...
-
ois hyvä jos joku vois vielä suomentaa tuon ohjeen :facepalm:
-
Mikäs olisi hyvä ennakko VX, tai VX3:lle?
-
V:ssä muistaakseni jotain 10 astetta...pieni overlap.
-
ois hyvä jos joku vois vielä suomentaa tuon ohjeen :facepalm:
Volvon ohje on varsin yksinkertainen:
-Säädä 1. imuventtiilin välys taulukon arvoon (0,5-0,7 mm)
-Säädä nokka siten että välys katoaa (venttiili alkaa aukeamaan) taulukossa annetulla arvolla
-BTDC = ennen ja ATDC = jälkeen yläkuolokohdan
Nokkapyörän pultin kun löysää niin pieni säätö onnistuu se sokka paikoillaankin.