Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: bolle - 17.01.2011, 21:00:14
-
terve
koitin tuossa haulla etsiä mutta tuloksetta liekkö syy siihen että ole uusi täällä.
Mutta asiaan siis haluaisin tietää onko mahdollista laittaa 700 sarjalaiseen automaatin tilalle manuaalilaatikkoa?
mitä on vaihdettava
-vauhtipyörä
-kardaani
-toimiiko mittari
-lisätä kytkin poljin (niin ja on 740:ssä nestekytkin)
kiitoksia jo nyt
-
(niin ja on 740:ssä nestekytkin)
On vaijerillakin.
Mittari toimii koska muistaakseni ottaa nopeustiedon perästä.
-
Aiheen ulkopuoleleta mutta helpoimmalla (huomattavasti) tietysti pääsee kun vaihtaa koko auton :)
-
siirtyykö keskustelu johkin muualle?
niinhän se olisi helpompi ostaa manuaali mutta ei oikeen tunnu olevan myynnissä tai jos on niin on kalliita
siis hakusessa on 2,3 bensa turbo
ja tarkoitus oli kysyä onko kytkin nesteellä vai vaijerilla
-
siirtyykö keskustelu johkin muualle?
Oma kommenttini oli tavallaan aiheen ulkopuoleleta :)
-
Itellä ollut noin kymmenkunta 740 volvoa vuosilta -86...-89 ilman turboa. Kaikissa ollut vaijeri.
-
[Mutu] turbot ja 16v on nestekytkimellä [/Mutu]
-
laatikon kannatin
kepin ympäristön hilut
pnp kytkimen disablointi
automaatissa mahdollisesti erilainen jarrutehostin? ei oo sata varmaa, kuulopuheita.
tyhjäkäynti kierroslukuhan muuttuu radikaalisti et sen säätö.
nämä niinkun tuon oman listas lisäksi tuli mulle mieleen.
-
Mites moottorinohjaus jos on ruiskupeli?
Kai niissäkin jotain eroja voi olla manuaalin ja automaatin välillä, kun joskus heitin aw:n tilalle m46 ja tuntu kokoajan, että vielläkin oli automaatti alla. :D
-
mikä on pnp kytkin?
jos jarrutehostin on erillainen luulisi että on tehokkaampi nimittäin ei pysty moottorilla jarruttamaan
taitaa olla volvon kestävin vakio laatikko tuo nappivitosella oleva? onko siitä kuinka monta variaatiota
-
pnp kytkin on hieno nimitys sille napikalle, joka on automaatin vaihdekepissä estämässä starttaamisen vaihde päällä. Eikä sitä tarvi/kannata disabloida kun auto on sille valmiiksi johdotettu aina, ja manuaalin johtosarjassa on sille jo valmiiksi jömppi. Moottorinohjaus lienee k-jet tai kaasari(?), joten sen suhteen ei aiheuta vauhtipyöränvalintaongelmia, joku vaan mihin löytää kytkinpaketin yms, eli varmaan perus pottapyörä jostakin. Jarrutehostin on täysin käyttökelpoinen, niitä on kahta sorttia(tarinan mukaan), mutta ero ei liity manu/auto eroon. Nappiloota on teoriassa kestävin, mutta kovavitonen ajaa kyllä saman asian, ja vähempi sähköjohtoja, yleisempi, halvempi ja hemmetisti kevyempi. Muistaa vaan ettei alta 80 käytä vitosta eikä vedä kärryä vitosella niin yhtä lailla muut vaihteet kestää kun nappilaatikossakin. Jarrupoljin tarttee vaihtaa, ja telineen kylkeen pultata yksi tukirauta lisää kytkinpolkimelle, mutta kaikki käy pulttaa-kiinni-periaatteella kun vaan ottaa luovuttajasta tarpeeksi osia. Huoimonarvoista on mm. se, että automaagissa ei ole silmälaakeria, vaan rautaholkki, joka voi istua vähä helvatan äreessä siinä kampuranpäässä.
-
mikä on pnp kytkin?
jos jarrutehostin on erillainen luulisi että on tehokkaampi nimittäin ei pysty moottorilla jarruttamaan
taitaa olla volvon kestävin vakio laatikko tuo nappivitosella oleva? onko siitä kuinka monta variaatiota
Tuosta laatikosta on kolme varianttia: J-Type. P-Type ja P/J Type. Tuo viimeinen on näistä nuorin versio, jossa on palattu J-Typen paineistukseen, mutta säilytetty P-Typen paksumpi välitinakseli. Niinpä noin yleensä näistä ei kahdesta erimallisesta saa koottua yhtä uutta - riippuu tietysti mitä osia aikoo vaihdella. Se välitinakseli on pahin este.
-
Tuosta laatikosta on kolme varianttia: J-Type. P-Type ja P/J Type. Tuo viimeinen on näistä nuorin versio, jossa on palattu J-Typen paineistukseen, mutta säilytetty P-Typen paksumpi välitinakseli. Niinpä noin yleensä näistä ei kahdesta erimallisesta saa koottua yhtä uutta - riippuu tietysti mitä osia aikoo vaihdella. Se välitinakseli on pahin este.
Sattuipa sopivasti. Levitin viikko sitten. Kuvassa ylhäältä alas= J, P ja P/J-type.
Tästä aiheesta teen joskus projektipäiväkirjan tänne.
Lyhyesti: Jos vaihtaa erilaisen ylivaihteen, pitää myös vaihtaa pää-akseli. (homman järkevyyttä voi jokainen punnita itse)
(http://img821.imageshack.us/img821/1921/img0281z.jpg)
-
Nyt kun ne ovat sinulla hajalla on helppo mittailla noita laakerikohtia tuossa P ja P/J-tyypeissä siihen projektipäiväkirjaan. Saattaa löytyä muitakin eroja? Minulla oli aikanaan vai kaksi P/J-typpiä: vähän ajettu (117 000 km) ja paljon ajettu (kolminkertainen km-määrä). Perusteellisena miehenä ostin tuon vähän ajetun Saksasta ja vaihdoin peruskunnostuksen jälkeen kytkinremontissa GLT:hen. Tosin en kyllä ajossa huomannut oikeastaan mitään huomattavaa eroa :D - molemmat toimivat samalla tavalla.
-
pnp kytkin on hieno nimitys sille napikalle, joka on automaatin vaihdekepissä estämässä starttaamisen vaihde päällä. Eikä sitä tarvi/kannata disabloida kun auto on sille valmiiksi johdotettu aina, ja manuaalin johtosarjassa on sille jo valmiiksi jömppi.
PNP-Switch = Park Neutral Position Switch tai neutral safety switch, suomeksi vaihteiston asentotunnistin.
(http://www.swedishautoparts.com/shop/catimages/Volvo-Neutral-Safety-Switch-1363580.jpg)
-
elikkäs jos oikein ymmärsin niin toi P/J laatikko sopii kaikkiin 700:siin mootoreihin.
noissa akseleissa paksuus ero on ihan silmin nähtävä. kampiakselin sisään tuleva osa on varmaan kaikissa saman kokoinen (tai sitten ei hahmota)
-
Noi kuvan akselit menee ylivaihdeyksikköön, ei kampuran silmälaakeriin.
Minun mielestä kytkinlevyn booreja on kahta erilaista. Oliko näin? Mutta lootahan käy kyllä. Pitää vain valita oikea kytkin.
-
elikkäs jos oikein ymmärsin niin toi P/J laatikko sopii kaikkiin 700:siin mootoreihin.
noissa akseleissa paksuus ero on ihan silmin nähtävä. kampiakselin sisään tuleva osa on varmaan kaikissa saman kokoinen (tai sitten ei hahmota)
Taitavat kaikki tyypit sopia ainakin kytkinpuolesta. Tosin taas laatikon kytkinkaaveli on "volkkarimallia" dieseleissä ja silmälaakeri on holkilla tehty sopivaksi. Akselien paksuusero on tosiaan "laatikon sisäinen". Akselin perässä on sitten se murrosnivel, ja siinä on kahta tyyppiä: "kumilevystä" rakennettu, kolmihaarainen ja tavanomaiselle rstinivelelle nelihaarainen. Levyt voi vaihtaa keskenään eri liitos samalla tavalla. Lisäksi on hyvä tietää, että vanhemmissa 200-sarjan tuotteissa saattaa olla tuo nivelakselin liitoskappale lyhyempi ainakin M46 laatikoissa. "Arvattavaa" riittää ;D - ei ole helppo asia.
-
Onko M46 lähtöakselin laippaa monellakin boorilla? Mun tarttis -86 askiin vaihtaa hardylaippa rautalaippaan, kiinnostaisi hitusen onko tässä vuosimallieroa vai vain tyyppiero?
-
Mulla on levällään vm.-81, -87, -90. Noissa kaikissa sama.
-
Kyllä se on kaikissa sama M46 - M47 sarjoissa ainakin. Tosin kannattaa varata kunnon vehkeet - ovat joskus aika tiukassa.
-
itse tein tämän saman laatikon vaihto operaation ja sain kaikki muuten toimimaan PAITSI nappi vitosen :( eli jos joku osaa neuvoa niin olisin kiitollinen. Laatikossa rele napsahtaa mutta ylivaihde ei kytkeydy saati syty mittaristoon 5 merkkivaloa?? (Ja kyllä...siellä on polttimo ja ehjäkin vielä..luulisin ainakin :) )
-
Jaa, muut eivät sitten tykkää AW:n laatikoista...Itsehän vaihdoin M46:n tilalle AW71L:n.
Tästä operaatiosta oppineena ehdotan seuraavaa: Kannattaa ostaa se joku mätä manuaaliaskinen vollo viereen ja purkaa sieltä tarpeeksi. Laatikko lienee melkolailla toiseksiviimeinen osakokonaisuus, mitä näistä hajoaa...
Joku sitä osalistaakin osittain jo listaili, mutta järjestyksessä:
- Silmälaakeri
- Vauhtipyörä
- Kytkinlevy ja -asetelma, haarukat kumppanit
- looda ite, kuten TVS jo mainitsi, kova vitonen lienee helpompi, säästyt sähkö-ongelmilta
- Kardaani, kannattaa vaihtaa kokonaan, jotta vältyt värinöiltä, vaikka takapätkä lieneekin kaikissa jäykkäperäisissä seiskossa ja yseissä sama
- Kytkimen työsylinteri, letkut ja pääsylinteri tai veijarivehkeet
- Jarru- ja kytkinpoljin
- Kepin ympärysmuovit
Onnea operaatioon, suorituskyky ainakin muuttuu ja mukavuus vähenee...
-
Vittumaine homma, ainakin näin ilman nosturia ja apukäsiä... ;D
Enää puuttus kardaani ja kytkinvaijeri, eli huomenna ajoon...
Rojekti aloteltii lauantaina ja muksuja vahtiessa ja vääriä varaosia liikkeestä hakiessa menny suurin aika...
Vauhtipyörän metästyksessäki meni tovi kun elintenluovuttajan vpyörä ei käynykkään...
En ihan heti ruppeis uuestaa sammaan hommaan kylmässä tallissa ja ilman nosturia.. S*
-
Keula riittävän ylös niin ei oo homma eikä mikään yksinkään ;). Perus pukeillakin olen lootan ponnannu mutta se oli vaikeeta. Sitten taas kun nostin keulan 20cm korkeammalle, meni helposti.
-
pnp kytkin on hieno nimitys sille napikalle, joka on automaatin vaihdekepissä estämässä starttaamisen vaihde päällä. Eikä sitä tarvi/kannata disabloida kun auto on sille valmiiksi johdotettu aina, ja manuaalin johtosarjassa on sille jo valmiiksi jömppi.
Homma muuten paketissa, mutta tuo pnp kytkin roikkuu vielä mukana ja kytkimen säädöt päin sitä kysyvän miehen persettä......
Tuo elintenluovuttaja on tuossa "vieressä" mutta ei mun silimään ota missään johdotuksissa mikkään jömppi... Liian vähän ilolientä tai sitten sokkeeks tulossa?
Auto kuitenkin käy ja kukkuu nyt manuaalina, vielä kun tuon ylimääräsen helyn saa tuosta kepin vierestä pois ni avot.. ;D
Ongelmittahan tuo vaihto ei mennyt kun käyttis on vm -90 ja luovuttaja -89, Vuojessa laitettu liikaa turhaa sähkö härpäkettä aikasemmin toimivaan pakettiin.. ;)
Ja siis suurin murhe oli löytää sopiva vpyörä, kiitos siitä vpyörän anturin.. ;) ;D
-
Manuaaliaskin pakkivalokytkimen johtosarjassa pitäis olla nelipinninen liitin, missä nyt se shifteri on kiinni. Siinä on jömppi tuolle starttaukselle ja kaksi johtoa pakkivalokytkimelle.
-
Pittääpäs vielä aamusta tarkistaa josko löytys..
Aika pika vilkasulla viimeks katoin..
-
pnp hommaan ei vielä ehtinyt käestää sen enmpiä, mutta pitemmän ajon havaintoja..
-Kytkin ei ihan pelitä nyt niinkun pitäs, säätämällä ei parane. Ehkä ollut joku rasvanäppi asentamassa... ajon jälkeen lievää kytkimen käryä parkissa ollessa...
-Suorituskyky parani ja ihan vit**ti! Muutenkin kone tuntuu vääntävän pajon paremmin
-TÄRISTÄÄ... nopeudesta riippuen. Tärinän alue 60km/h - 90km/h, veikkaan kardaania tärinän tasasuuesta johtuen, eikä ole väliä onko veto päällä tai pois.
Tärinästä koko homma lähti liikkeelle (turbiini paskana) ja tärinään päätty tämä 50km testi lenkki.. ;)
Hommat jatkuu siis........ :idiot2:
-
Pnp katkasijalta lähtee johdot joita vähän kiskoen niitä tulee sulake/ rele lootan alta lisää kunhan johdot ei oo jumissa peltilipareiden alla. Sieltä tulee liitin vastaan jossa pakkivalot ja pnp katkovirrat jakaantuu ja tähän laitetaan liittimet yhteen. Muistelisin että kulmasta kulmaan johdot yhdistetään. Väriä ei muista ulkoa. Kokeilemalla selviää.
-
Pittää kahtoo ne johot tuolta alkup. manuaalista, kun tosiaan se pakkivalokin olis laitettava.. Meinas sekin ihan unohtua... :2funny: