Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: heartagramm - 27.03.2012, 14:08:20

Otsikko: Käsijarru 0 kN/1,8 kN (v/o) (V70 T5 -97)
Kirjoitti: heartagramm - 27.03.2012, 14:08:20
Kävin leimauttamassa Volvoa ja muuten meni nätisti mutta vasemmanpuoleinen käsijarru ei ota yhtään (0 kN), kun taas oikeanpuoleinen otti 1,8 kN. Pitäisi siis alkaa vikaa etsimään. Muuten jarrut pelaa ihan normaalisti polkimesta mutta tosiaan vasemmalle ei käsijarru ota ollenkaan. Voinko olettaa suoralta kädeltä että käsijarruvaijeri on poikki, tai hypännyt kenties paikaltaan? Voiko se edes hypätä? Mitäs muuta voi olla vialla, tosiaan ei sanonut paloista tai levyistä mitään.

Sitten neljänteentoista asiaan, miten pitkä on tuo käsijarruvaijeri 1997 MK1 T5:ssä? Motonet näyttää kahta eri pituutta (167/148cm ja 216/190cm) kun taas Biltemasta näytti rekkaritunnuksen perusteella tuota 167/148 cm? Ilmeisesti tuo jälkimmäinen on nelivetoisiin ja XC-malleihin(kö)? Eli käypäinen on tuo lyhyempi vaijeri?

Näiden kivojen lisäksi ajon jälkeen vasemmalta puolelta haiskahtaa "palanut", en tiedä tuleeko hajut pakoputkesta vai jarrulevystä. Eilen tuoksahti viimeksi, kokeilin näppäränä kaverina jarrulevyn pintaa oliko miten kuuma mutta ihan normaalilämpöiseltä vaikutti. Mikälie sekin, normaalia?
Otsikko: Vs: Käsijarru 0 kN/1,8 kN (v/o) (V70 T5 -97)
Kirjoitti: pomo - 27.03.2012, 14:44:10
Se vaijeri voi olla ruostunukkin jumiin.
Ja onko kitkapinnat käsijarrukengissä kiinni?
Otsikko: Vs: Käsijarru 0 kN/1,8 kN (v/o) (V70 T5 -97)
Kirjoitti: heartagramm - 27.03.2012, 15:22:46
Palat on levyssä kiinni siten että vähän laahaa, ei mitenkään merkittävästi mutta kuitenkin. Tuota arvelin itsekin mutta kun en Volvon jarrusysteemiin ole tutustunut aiemmin niin ei viittisi alkaa montaa kertaa nostelemaan tuota takapäätä ilmaan ja kasaamaan jos ei riittäisikään pelkkä vaijerin vaihto, ja jos vaijerissa ei vika olisikaan. Millainen tuossa on tuo männänliikutussysteemi ja onko jotain helppoa jippoa sen saa herkistelyyn?
Otsikko: Vs: Käsijarru 0 kN/1,8 kN (v/o) (V70 T5 -97)
Kirjoitti: TapioR - 27.03.2012, 15:29:57
Huomaa että käsijarrukengät ovat erit kuin normaalijarrupalat. Käsijarrukengät ovat siellä jarrulevyn sisällä sellaisessa rummussa.
Otsikko: Vs: Käsijarru 0 kN/1,8 kN (v/o) (V70 T5 -97)
Kirjoitti: pomo - 27.03.2012, 15:30:19
Siellä on erilliset kengät rummussa käsijarulle. Jarrupalat ei mitenkään yhteydessä käsijarruun.
Eli tuon näköinen kun levy on pois.
(http://www.kadoksissa.fi/autonkorjaus/wp-content/uploads/2011/10/2011-10-19-11.02.08-1024x768.jpg)
Mallikuva on XC70 -06:sta jos avattuas näyttää erilaiselta. Ihan malliks vaan laitoin.
Otsikko: Vs: Käsijarru 0 kN/1,8 kN (v/o) (V70 T5 -97)
Kirjoitti: Phav - 27.03.2012, 15:41:08
Mulla oli vaijerin kuori katki, eli oli sit juminnu vaijerin. Melko isotöinen vaihdettava, joskin helppo homma. Motonetin vaijeri tuli mullekkin se, ja asentaessa hajos ihan heti se läpivientikumi. Eli elä viskaa entistä taikka säre  ;)
Otsikko: Vs: Käsijarru 0 kN/1,8 kN (v/o) (V70 T5 -97)
Kirjoitti: Taavi.H - 27.03.2012, 15:59:13
Ennen vaijereiden vaihtoa tietenkin auki molemmat takajarrut ja katso sinne rummun sisään miltä ne kengät ja koko mekanismi näyttää. Kyllähän noita käsijarruja saa näissä jumpata.... :)
Otsikko: Vs: Käsijarru 0 kN/1,8 kN (v/o) (V70 T5 -97)
Kirjoitti: heartagramm - 27.03.2012, 16:47:49
No jopas on systeemin kehittäneet. Ehkä se oli hyvä idea kysyä täältä tietäviltä kun alkaa ominpäin ensimmäistä kertaa suhaamaan... :D Vaikka autojen kanssa on tullut tunti jos toinenkin telkuttua mutta tästä kyllä yllätyin.

Nyt taas Motonet tyrkyttää käsijarrukenkiä 178x25 mm ja 160x25 mm. Kumpi lienee oikea? Vai onko sama ensin purkaa ja tarkistaa? Kannattaako vaihtaa molemmille puolille samalla kertaa (vaijerit ja/tai kengät)?

edit: joo oli sittenkin taas noita nelivetomallien ja 740/960 kenkiä samassa listassa...

edit2: Niin, vaijeri varmaan pitää normaalisti löysätä kabiinin puolelta ennenkuin alkaa tuota käsijarrukenkäsysteemiä purkamaan ollenkaan vai saako siitä "päältä" katsottua kenkien kunnon ilman löysiä? Noh taidan tuossa tomeroitua ja mennä kattomaan miltä ne näyttää ennenkun pimeätä tulee.
Otsikko: Vs: Käsijarru 0 kN/1,8 kN (v/o) (V70 T5 -97)
Kirjoitti: Phav - 27.03.2012, 17:09:37
Keskikonsoli ylös, ni näkyy käsijarruvaijerin kiinnitys, ja kiristys mutteri, takapenkin istuin osat pois, muistaakseni kynnyslistat pois, että saa maton ylös. Sitten siellä näkyy jarrulevyssä pyörän pultin reikien välissä 1 ylimääränen reikä. Se kun on kello 11 kohilla pitäis löytyä jarrukenkien säätö mutteri, jota voi kiristää/löysätä tasapaisellä ruuvimeisselillä. Niinkuin varmaan joudutkin tekemään että saat levyn irti. Jos saat jonkun nykimään käsijarrusta, ni näät liikkuuko kengät. Jos liikkuu, niin todennäköisesti riittää että säädät vaan ne jarrukengät lähelle rumpua.
Ja vielä sitten tuohon jarrusysteemin kehittämiseen, ni se on ollu -70 luvulta lähtien...
Otsikko: Vs: Käsijarru 0 kN/1,8 kN (v/o) (V70 T5 -97)
Kirjoitti: s73 - 27.03.2012, 19:15:40
molemmat jarruvaijerit kannattaa uusia. Jos jarrukengät tai levyt on huonot,  pitäisi vaihtaa levyt, kengät ja kenkien asennussarja tarvittaessa myös palat. Mätänetin osia en suosittele, jostain muualta laadukasta tarvikeosaa. 
Otsikko: Vs: Käsijarru 0 kN/1,8 kN (v/o) (V70 T5 -97)
Kirjoitti: v8 - 27.03.2012, 20:31:08
jopas nyt taas motonetti on niin surkea ::) itse tein motonetin osilla jarruremontin eteen ja taakse. palat,levyt,vaijerit,pari letkua,kengät ja satuloiden tiivisteet. muuten ei valittamista mutta jarrupalat ehdottomasti kalliimmat ja kitinälevyillä varustettuna. nyt 30tkm takana eikä ole tarvinnut kulmia nostella.
Otsikko: Vs: Käsijarru 0 kN/1,8 kN (v/o) (V70 T5 -97)
Kirjoitti: Jupe10 - 27.03.2012, 20:31:52
Itse pelleilin noiden tarvikevaijereiden kans pari vuotta. Kengät sääti iholle ja vaijerit sillain, että muutaman napsun kahva nousi.
Meni kyllä hyvin katsastuksesta läpi, mutta parin kuukauden päästä sai olla taas vaijereita kiristämässä. Hermostuin säätelyyn,
kävin merkkiliikkeestä ostamassa vaijerit, sekä kengät ja siihen loppui pelleily.

Nyt olleet samoilla säädöillä 1,5 vuotta, edelleen toimii ja katsastuksesta meni läpi tasaisilla arvoilla pari viikkoa sitten.
Otsikko: Vs: Käsijarru 0 kN/1,8 kN (v/o) (V70 T5 -97)
Kirjoitti: pomo - 27.03.2012, 20:36:51
Ei se niitten kenkien syy ole että vaijeri venuu.   ;)
Ei kannata ostaa kaikkein halvimpia vaijereita. Saattaa venua helpommalla.
Otsikko: Vs: Käsijarru 0 kN/1,8 kN (v/o) (V70 T5 -97)
Kirjoitti: Jupe10 - 27.03.2012, 21:02:24
Ei se niitten kenkien syy ole että vaijeri venuu.   ;)
Ei kannata ostaa kaikkein halvimpia vaijereita. Saattaa venua helpommalla.

Ei tietenkään :D, mutta ostinpa laatuhilut kerralla. Eihän kenkien ihmeemmin pitäisi kuluakaan, ku paikallaan ollessahan
se kässäri vasta vedetään päälle 8)
Otsikko: Vs: Käsijarru 0 kN/1,8 kN (v/o) (V70 T5 -97)
Kirjoitti: heartagramm - 27.03.2012, 23:53:01
Joo mää oon samoilla linjoilla kyllä noiden Motonet-osien kanssa... Jarru- ja alustaosat ovat aina olleet ainakin entiseen koslaan aivan järkyttävää kuraa, nimim. 6 kertaa uusi alatukivarsi vasemmalle puolelle tuli vaihdettua 3 vuoden aikana... Ja jarrulevyistä ja paloistakaan ei sen kummempaa positiivista kommenttia löydy. Ainoa hyvä osa mitä Motonetista olen ostanut on... No enpä sano auton osista mitään, taitaa olla kaikuluotain ja yksi hyvälaatuinen räikkä mistä ei oo ollut valittamista.

Asiaan, ropellan viikonlopun kynnyksellä enempi ja päivittelenpä sitten jos päivittelen... Kiitokset kaikille avuista.
Otsikko: Vs: Käsijarru 0 kN/1,8 kN (v/o) (V70 T5 -97)
Kirjoitti: Koo Pee - 28.03.2012, 16:22:40
Hmm....motonetistahan saa hyviä kalastustarvikkeita edullisesti, verkonpainoja jne.. ;)

Enyway, vois jo volvokin siirtyä nykyaikaan noissa käsijarruissa? Japsit ja ranskalaisetkin (honda,peugeot) menneet ohi tuossa asiassa>se levyjarru kässäri on kevyempi käytellä ja näppärämpi huoltaa uskoisin.

Jokos näissä uusissa 2012 malleissa käsijarrut levyllä?

Ei tulis mieleenkään hommata moisia, mutta jos lotossa voittas riittävästi oishan tuo hyvä tietää ;D.
Otsikko: Vs: Käsijarru 0 kN/1,8 kN (v/o) (V70 T5 -97)
Kirjoitti: estate - 28.03.2012, 18:36:40
Onkos tuossa V70:ssä samanlainen levittäjä kenkien välissä kuin takavetoisissa? Jos on niin se saattaa olla jumissa. Menee useamman vuoden kun purkaa sen irti, putsaa ruosteet pois ja voitelee kuparitahnalla. Eikä olisi ennekuulumatonta, että kengistä olisi kitkapinnat ruostuneet irti, pitäisi kyllä pitää rohinaa. Pahimmassa tapauksessa pinnat lähtee vauhdissa irti, menevät rummun ja kenkien väliin ja pyörän napa poikki.

Ei se käsijarru levyjarrusatulassa sen autuaampi systeemi ole. Satulassa oleva linkku tuppaa jumimaan ja joka leimalle saa herkistellä (joko käsijarru ei pidä tai sitten jää päälle). Kaikista toimivin systeemi Suomen oloissa on (vanhanaikaiset) rumpujarrut takana.

Miten ihmiset aina onnistuu saamaan Motonetistä niitä kuraosia? Itse olen ostanut kymmenisen vuotta lähes kaikki osat sieltä ja ainoat huonot kokemukset on Payen-stefoista. Samaa kamaa siellä kumminkin myydään kun muissakin tarvikeliikkeissä. Varaosia maahantuovia tukkureitaka kun ei ole kuin muutama ja lähes kaikki liikkeet/ketjut hankkivat osansa niiden kautta.
Otsikko: Vs: Käsijarru 0 kN/1,8 kN (v/o) (V70 T5 -97)
Kirjoitti: -jadi- - 28.03.2012, 18:45:17
Jokos näissä uusissa 2012 malleissa käsijarrut levyllä?
Näissähän on ollut jo iät ja ajat   ;)  levykässärit, pikku-Volvossa ensin ja V70/S80 viimeisissä malleissa (Fordin alusta).
Otsikko: Vs: Käsijarru 0 kN/1,8 kN (v/o) (V70 T5 -97)
Kirjoitti: heartagramm - 31.03.2012, 15:04:07
Noniin tuli ropellettua auki. Meni hetken aikaa ennenkuin tajusin mitä levyn reiästä kenkien säätö kauemmas tai lähemmäs jarrulevyä tarkoitti... Jösses on kyllä oikeasti tyhymä systeemi.

Niin, otin kuvat. Kannattaako vaihtaa kengät? Ropelsin tuossa vain vasemman puolen auki, vaihdan kyllä molemminpuolin ettei ehkä tarvii seuraavaan katsastukseen vaihtaa enää mitään. Jouduin löysäämään kabiinista käkkärikahvan säätöpulttia ja sitten irtipäin kenkiä jotta levy lähti irti. Kiersin levyn irroituksen jälkeen kabiinin säädön sormitiukkuuteen mitä meni ja kaverin pyysin nyhtämään käsijarrukahvaa kun itse seurasin liikkuuko kengät. Kengät ei liikkuneet ja vaijeri tuntui kiristyvän ainakin takaiskarin kohdille, olisiko se sitten pelkästään tuo jarrukenkäsysteemi minkä joutais vaihdella? Vaijeria en ruvennut rapsuttamaan ravasta irti.

E: niin perkeles ne kuvat... :D

http://img854.imageshack.us/img854/1787/img1220yx.jpg (http://img854.imageshack.us/img854/1787/img1220yx.jpg)
http://img404.imageshack.us/img404/9987/img1221h.jpg (http://img404.imageshack.us/img404/9987/img1221h.jpg)
http://img641.imageshack.us/img641/8274/img1222g.jpg (http://img641.imageshack.us/img641/8274/img1222g.jpg)

Edit:
Kuvat olivat niin suuria, että haittasivat sivun latautumista, kuvat muutettu linkeiksi  T: (Miksu)
Otsikko: Vs: Käsijarru 0 kN/1,8 kN (v/o) (V70 T5 -97)
Kirjoitti: ESE - 31.03.2012, 15:53:36
kitkapinnat näyttäisi mun mielestä hyviltä, mut vaihda jos tykkäät, itse en vaihtaisi. Säädä käsijarru ottamaan oikein, eli: laita levypaikoilleen, kierrä säätöpyörää siten että kengät ottavat rumpuun kiinni, siitä viisi naksausta takaisin päin. Naksaus tulee siitä kun ratas siirtyy jousta vasten seuraavaan pykälään. Tosi helppo homma ainakin kun pyörä on irti.
Otsikko: Vs: Käsijarru 0 kN/1,8 kN (v/o) (V70 T5 -97)
Kirjoitti: (Miksu) - 31.03.2012, 16:04:47
Hmm....motonetistahan saa hyviä kalastustarvikkeita edullisesti, verkonpainoja jne.. ;)

Enyway, vois jo volvokin siirtyä nykyaikaan noissa käsijarruissa? Japsit ja ranskalaisetkin (honda,peugeot) menneet ohi tuossa asiassa>se levyjarru kässäri on kevyempi käytellä ja näppärämpi huoltaa uskoisin.

Jokos näissä uusissa 2012 malleissa käsijarrut levyllä?

Ei tulis mieleenkään hommata moisia, mutta jos lotossa voittas riittävästi oishan tuo hyvä tietää ;D.

Njoo, ainakin viimeisen 20 vuotta on ollut volvoissa seisontajarrua levylle, mutta samaanaikaan on kokoajan ollut myös rummulla.
Niissä seisontajarru levylle, pakkaa vaan mennä noita jarrusatuloita uusiksi ajanmittaan, kun se mekanismi menee jumiin ja joskus vuotaa mekanismin läpi jarrunesteet ulos.
Rummulla oleva seisontajarru ei ainakaan ole jarrunesteen vuotopaikka :)
Otsikko: Vs: Käsijarru 0 kN/1,8 kN (v/o) (V70 T5 -97)
Kirjoitti: heartagramm - 31.03.2012, 17:08:05
Hyvää informaatiota saa kyllä. Jeps lähdin tuossa hakemaan osia ja onneksi kerkesit vastailla ESE, luin juuri Biltemaan mentyäni puhelimesta sähköpostin. Ostin sitten vaan varmuuden vuoksi käsijarruvaijerin jos ei ala tuolla säädöllä ja herkistelyllä pitämään käsijarru. Toi on hyvä liike verrattuna Motonettiin, saa rahat tassuun jos vie tavaraa takaisin. 22,90 € kustansi vaijeri, eli 7 euroa enemmän mitä Motonetissä, muttei sinänsä juuri mitään. Palailen asiaan illemmalla/huomenna vielä kun on saanut valmista aikaan.
Otsikko: Vs: Käsijarru 0 kN/1,8 kN (v/o) (V70 T5 -97)
Kirjoitti: heartagramm - 31.03.2012, 18:10:46
Tein siten että löysäsin käsijarrukahvalta ruuvin, kiristin kummankin puolen tappiin, ja löysäsin toista puolta kunnes pyöri vapaasti, sen jälkeen löysäsin toisen puolen. Sitten säädin käsijarrukahvan napsahtamaan 5-6 napsua, jonka jälkeen menin testaamaan pyöriikö levyt. No, oikea puoli piti mallikkaasti ja vasen ei yhtään. Eli vaijerin vaihtoon? Kuulostaa aika työläälle kun pitää takapenkki ja keskikonsoli purkaa... :D
Otsikko: Vs: Käsijarru 0 kN/1,8 kN (v/o) (V70 T5 -97)
Kirjoitti: s73 - 31.03.2012, 19:50:47
pura käsijarru pois ja herkistele vaijerin päässä olevaa mekanismia irrotusöljyn kanssa. Käytin 740:ssa  vasaraa ja tuurnaa saadakseni linkun liikkeelle. En tiedä olisi helpompi vaihtaa vaijeri, en tunne mekanismia.
Otsikko: Vs: Käsijarru 0 kN/1,8 kN (v/o) (V70 T5 -97)
Kirjoitti: heartagramm - 31.03.2012, 20:33:24
Mulla on tommonen sähköisessä muodossa oleva opas nyt (suomenkielisenä) joten siitä nyt jotain viittaavaa infoa sai. Pääsin siis jyvälle ja sain purettua keskikonsolin, takapenkin ja maton alta löytyi läpivientikohta. Aamusta purkaa sitten vaijerin irti ja lykkää uuden tilalle, sitten kyllä ketuttaa jos ei vaijerissa vikaa olekaan. :) No, se on huomisen murhe se.

Edit: noniin nyt on vaijerikin vaihdettu. On aika kenkkumainen systeemi saada vanhoja kenkiä takaisin paikalleen jos ei ole kunnon kärkipihtejä (ei ollut nimittäin) ja Knipexit ei mahtuneet sinne väliin. En tiedä liekkö olis vaihdettu oikealle puolelle kengät uusiksi kun samanverran löysäsin kumpaakin puolta ja edelleen oikea puoli ottaa paremmin. Nyt kuitenkin vasen puoli ottaa jonkin verran. Säätelen ennen uusintaleimalle vientiä vielä niin kireäksi kun uskaltaa ilman laahausta, niin eiköhän se läpi mene. Vanhan vaijerin ulommaisin suojakuori oli poikki alustakiinnikkeen kohdilta ja sinne mössöä ja mönjää kertynyt ajan myötä joka jumi sitten vaijerin. Tiukan nyhtäisyn auttamana lähti kulkemaan muttei sitä tointanut enää alkaa teippailemaan tai parsimaan joten laitoin sen uuden vaijerin. Herkistelin öljyn kera jokaisen liikkuvan osan tuolta rummusta, lopuksi vielä huuhtaisin mahdolliset roiskeet pois kengistä rasvanpoistosprayllä...
Otsikko: Vs: Käsijarru 0 kN/1,8 kN (v/o) (V70 T5 -97)
Kirjoitti: Koo Pee - 01.04.2012, 23:09:58
Njoo, ainakin viimeisen 20 vuotta on ollut volvoissa seisontajarrua levylle, mutta samaanaikaan on kokoajan ollut myös rummulla.
Niissä seisontajarru levylle, pakkaa vaan mennä noita jarrusatuloita uusiksi ajanmittaan, kun se mekanismi menee jumiin ja joskus vuotaa mekanismin läpi jarrunesteet ulos.
Rummulla oleva seisontajarru ei ainakaan ole jarrunesteen vuotopaikka :)

Jep, selväksi tuli, eli ne volvonkin käsijarrut toimii....

Käyttäjä voi katsoa peiliin jos ei jaksa huoltaa...nesteet,vaijerit jne...>itse tykkään noista "tehokkaammista" käsijarruista ;).
Toivottavasti vaijerin vaihto ja kenkien säätö onnistui, jotta saa leimasetä ajoluvan myönnettyä :).

Minä sain ne palikat paikalleen ,kun laitoin jouset ensin paikalleen ja kikotin sitten kengät loveensa vai miten tuon nyt ilmaisisi>olisko menny peräti käsin tai jonkun ruuvarin avulla tuohon 740 ja 850 malliin? ainaskin sain kikotettua helpommin kuin kengät "paikoillaan" jousia  venytellen.
Otsikko: Vs: Käsijarru 0 kN/1,8 kN (v/o) (V70 T5 -97)
Kirjoitti: Jarham - 06.04.2012, 01:23:40
Se on kumminkin pakko sanoa että miksi ihmeessä volvo ei ole laittanut näihin leveämpiä kenkiä kun mahdollisuus olisi ollut laittaa ainakin sentin leveemmät kengät.. Melko surkea esitys on kyllä. Näitten alimittaisten hihnojen kanssa saa kyllä jumpata joka leimalle
Otsikko: Vs: Käsijarru 0 kN/1,8 kN (v/o) (V70 T5 -97)
Kirjoitti: (Miksu) - 06.04.2012, 09:44:57
Se on kumminkin pakko sanoa että miksi ihmeessä volvo ei ole laittanut näihin leveämpiä kenkiä kun mahdollisuus olisi ollut laittaa ainakin sentin leveemmät kengät.. Melko surkea esitys on kyllä. Näitten alimittaisten hihnojen kanssa saa kyllä jumpata joka leimalle

En kyllä muistaisi, että olisi vastaan tullut seisontajarru, joka on muuten ok, eli ottaa tasaisesti, mutta jarruvoima jää alle minimin ja että syynä olisi ollut alimitoitettu jarru.
En siis keksi, miksi pitäisi saada kitkapintaa suurennettua entisestään, kun sen kitkapinnan suurentaminen ei
1. lisää seisontajarrun käyttöä, jolloin, mahdollisesti pinta ei ruostuisi irti
2. lisää seisontajarrun käyttöä, ettei paikat menisi jumiin käyttämättömyyttään
3. vaikuta mitenkään parantavasti jarrun toimintaan jos jarru on viallinen


Miksi jarru toimii suht hyvin ensimmäiset 10 vuotta auton eliniästä ja sen jälkeen kaipaa täyden remontin joka vuosi?

Eli mitä se leveämpi kenkä auttaisi?
Otsikko: Vs: Käsijarru 0 kN/1,8 kN (v/o) (V70 T5 -97)
Kirjoitti: s73 - 06.04.2012, 12:22:48
ei niitä jarruja joka vuosi tarvitse remontoida jos niitä käytetään oikein. Väärällä ajotavalla saa takajarrut pilalle ja saa tehdä remonttia. pahinta olla käyttämättä :nohnoh