Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: gosox - 17.01.2011, 21:37:43

Otsikko: V70 -98 2,5TD automaattilaatikosta katoaa veto lämpöisenä?
Kirjoitti: gosox - 17.01.2011, 21:37:43
Hei,

Tuttavalla otsikon mukainen ongelma ja tässä pähkäillään mikä voisi olla syynä?? Eli kylmänä auto pelaa niinkuin pitääkin, eli kaikki vaihteet pelittää D R 3 4... mutta kun kone (ja laatikko) lämpiää ajettaessa, autosta katoaa veto kokonaan. Eli kone käy normaalisti, kierrokset nousevat jne mutta vaihteet katoavat täysin ja vaikka vaihde päällä niin auto lähtee 'liukumaan' heti kun vaihteenvalitsimen siirtää P:stä D:lle ja nostaa jalan jarrulta (= laatikko ei vedä mitään). Kun koneen sammuttaa (about 5sek. ajaksi) ja starttaa uudelleen, niin autolla pääsee sen 10 metriä ja taas veto häipyy... Jos auto on tyhjäkäynnillä pihassa - niin vika ei tule heti esille. Vasta ajettaessa taajamanopeutta lujempaa vika tulee esille??? Laatikkoon on vaihdettu uudet öljyt - ei auttanut asiaan?

Onko vastaavanlaisia kokemuksi? Mikä voisi olla vikana?

-gosox-
Otsikko: Vs: V70 -98 2,5TD automaattilaatikosta katoaa veto lämpöisenä?
Kirjoitti: HTK - 17.01.2011, 23:45:29
Oliko oiretta siis jo ennen öljynvaihtoa? Onhan öljyn määrä tarkistettu oieaoppisesti käynnissä ollessa?
Otsikko: Vs: V70 -98 2,5TD automaattilaatikosta katoaa veto lämpöisenä?
Kirjoitti: gosox - 18.01.2011, 00:15:25
Jep, oire on ollut ennen öljynvaihtoa ja jees moottorin käydessä lämpöisenä tarkistettu.

-gosox-
Otsikko: Vs: V70 -98 2,5TD automaattilaatikosta katoaa veto lämpöisenä?
Kirjoitti: kerosiini - 30.08.2015, 21:21:18
Jatketaanpa tähän aiheeseen, kun on '99 2.5D V70:ssä samaa ominaisuutta havaittavissa. Eli vaihteisto toimii normaalisti niin kauan kunnes pysähdyt. Ei löydy siis mitään vaihdetta. Alkaa taas toimimaan kun käytät auton sammuksissa. Ostin auton tämän vian kera ja en ole vielä päässyt vikakoodeja jne tutkimaan. Öljyt on vaihdettu tämän vuoden puolella ja eivät ainakaan haissut palaneelle. Öljynvaihdon jälkeen oli ajettukkin n. puolivuotta. Tuon temppuilun lisäksi vilkuttaa vaihteiston nuolivaloa.
Otsikko: Vs: V70 -98 2,5TD automaattilaatikosta katoaa veto lämpöisenä?
Kirjoitti: C70 - 31.08.2015, 16:39:58
Suodatin tukossa ja öljynpaineet katoavat. Kun auton sammuttaa, lika valuu suodattimesta pois ja toimii taas hetken. Auto toimii kauemmin, jos yön yli seissyt ja enemmän likaa valunut pois suodattimesta. Ajon aikana se sitten kerää lian takaisin suodattimeen tukkien sen.

Suodattimen vaihto vaatii vaihteiston irroittamisen ja purkamisen/halkaisun.
Otsikko: Vs: V70 -98 2,5TD automaattilaatikosta katoaa veto lämpöisenä?
Kirjoitti: kerosiini - 01.09.2015, 09:44:14
Suodatin tukossa ja öljynpaineet katoavat. Kun auton sammuttaa, lika valuu suodattimesta pois ja toimii taas hetken. Auto toimii kauemmin, jos yön yli seissyt ja enemmän likaa valunut pois suodattimesta. Ajon aikana se sitten kerää lian takaisin suodattimeen tukkien sen.

Suodattimen vaihto vaatii vaihteiston irroittamisen ja purkamisen/halkaisun.

Noniin se varmaan täytyy olla kun sunnuntaina ajoin reilu 20km ja toimi pihaan asti moitteetta. Eilen toimi ehkä 500m verran :D Liekkö öljynvaihdon ja huuhtelun myötä lähteny pskat pikkuhiljaa liikkeelle. Noh jospa tuosta vielä kulkupelin sais fiksattua.
Otsikko: Vs: V70 -98 2,5TD automaattilaatikosta katoaa veto lämpöisenä?
Kirjoitti: kerosiini - 19.09.2015, 17:59:10
Suodatin tosiaan oli tukossa, metallihileestä. "Uusi" loota hommattuna ja asennusta vailla.
Otsikko: Vs: V70 -98 2,5TD automaattilaatikosta katoaa veto lämpöisenä?
Kirjoitti: Kaldonia1 - 19.09.2015, 18:19:21
Suodatin tosiaan oli tukossa, metallihileestä. "Uusi" loota hommattuna ja asennusta vailla.

Onko tuossa mallissa suodatin? Onko kyseessä AW vai minkä merkkinen automaattilaatikko?

Jotkut kun väittävät, että AW -laatikossa eli Aisin Warnerissa ei olisi koko suodatinta, vaan magneettinen tyhjennysmutteri. Se, johon metallit sitten kerääntyvät ja että vaihdettaessa vaan putsataan.

Otsikko: Vs: V70 -98 2,5TD automaattilaatikosta katoaa veto lämpöisenä?
Kirjoitti: laatikkovika - 20.09.2015, 00:49:42
On siellä suodatin niinkuin C70 tuossa ylempänä sanoi ja sen vaihtaminen vaatii tosiaan vaihteiston purkamisen.
AW laatikkohan näissä on.

(http://cobratransmission.com/images/A89010B-Filter-AW50-40LE-AF14-20-AW50-42LELM.JPG)
Otsikko: Vs: V70 -98 2,5TD automaattilaatikosta katoaa veto lämpöisenä?
Kirjoitti: Kaldonia1 - 20.09.2015, 07:41:06
Ahaa.

Onko myös Volvo S80 2,4 D vuosimallin 2003 AW-automaattilaatikossa suodatin??
Millainen?

Otsikko: Vs: V70 -98 2,5TD automaattilaatikosta katoaa veto lämpöisenä?
Kirjoitti: Taavi.H - 20.09.2015, 08:13:38
Ahaa.

Onko myös Volvo S80 2,4 D vuosimallin 2003 AW-automaattilaatikossa suodatin??
Millainen?

On, siinä suhteessa samanlainen että vaihtaminen vaatii laatikon irroittamisen ja purkamisen. Eli vaihdetaan ainoastaan laatikkorempan yhteydessä.
Otsikko: Vs: V70 -98 2,5TD automaattilaatikosta katoaa veto lämpöisenä?
Kirjoitti: Kaldonia1 - 20.09.2015, 08:49:05
On, siinä suhteessa samanlainen että vaihtaminen vaatii laatikon irroittamisen ja purkamisen. Eli vaihdetaan ainoastaan laatikkorempan yhteydessä.

Oho.

Miksi näin typerä malli? Onko suunnitteluvirhe vai mikä?

Mulla oli reilu vuosikymmen sitten VW Pasaati automaatti vm. -91 tai -92 jenkkimalli, jonka automaattiöljyjä vaihdettaessa vaihdettiin myös uusi suodatin. Näin maallikosta tuntuisi luontevalle, että kertyneet metallitöhnät kerättäisiin pois.

Otsikko: Vs: V70 -98 2,5TD automaattilaatikosta katoaa veto lämpöisenä?
Kirjoitti: B30A - 20.09.2015, 11:13:42
Oho.

Miksi näin typerä malli? Onko suunnitteluvirhe vai mikä?



Kertakäyttökulttuuri. Kestää vaihteiston eliniän, tosin elinikä voi olla lyhytkin.  :) Tuo suodatin on kuitenkin aika tiheä, toisin kuin esim. jossain Masan laatikossa jossa on sellainen harvahko metallisiivilä erottelemassa irto-osat öljyvirrasta. Tosin olikohan sekin joku AW.
Otsikko: Vs: V70 -98 2,5TD automaattilaatikosta katoaa veto lämpöisenä?
Kirjoitti: kerosiini - 20.09.2015, 13:11:04
Joo melko tiheä metalliverkko siellä muovikuorisen suodattimen sisällä näkyi. Voin ottaa vaikka kuvia niin selventää asiaa jos joku haluaa alkaa puhditushommiin  ;D Ihmeen hyvin nämä lienee kuitenkin kestänyt monessakin yksilössä, liekkö syy tarpeeksi tiheän öljynvaihtovälin.
Otsikko: Vs: V70 -98 2,5TD automaattilaatikosta katoaa veto lämpöisenä?
Kirjoitti: laatikkovika - 20.09.2015, 13:19:07
Ihmeen hyvin nämä lienee kuitenkin kestänyt monessakin yksilössä, liekkö syy tarpeeksi tiheän öljynvaihtovälin.
Varmaankin ja ehkä myös se ajotapa vaikuttaa.
Kannattaa myös aina öljynvaihdon yhteydessä puhdistaa se magneettiproppu että kerää taas uutta metallitöhnää.
Miksei sen useamminkin voi putsata kokeeksi, kylmästä laatikosta proppu irti ja sormi reikään (tai joku sopiva tulppa :) ), propun putsaus ja tak. kiinni.
Näkee ainakin miten sitä töhnää sinne kertyy.

Samallahan sitä öljyä tietenkin uusii sen mitä sieltä propusta tulee eli reilut 3 litraa. ;) Noin on ollut puolivuosittain itsellä tapana eikä ole enää ilmennyt nimimerkkini mukaista ongelmaa.
Otsikko: Vs: V70 -98 2,5TD automaattilaatikosta katoaa veto lämpöisenä?
Kirjoitti: Kaldonia1 - 20.09.2015, 14:24:01
Varmaankin ja ehkä myös se ajotapa vaikuttaa.
Kannattaa myös aina öljynvaihdon yhteydessä puhdistaa se magneettiproppu että kerää taas uutta metallitöhnää.
Miksei sen useamminkin voi putsata kokeeksi, kylmästä laatikosta proppu irti ja sormi reikään (tai joku sopiva tulppa :) ), propun putsaus ja tak. kiinni.
Näkee ainakin miten sitä töhnää sinne kertyy.

Samallahan sitä öljyä tietenkin uusii sen mitä sieltä propusta tulee eli reilut 3 litraa. ;) Noin on ollut puolivuosittain itsellä tapana eikä ole enää ilmennyt nimimerkkini mukaista ongelmaa.

Kiitos fiksuista tiedoista.

Taidan tilata tuon Mannolin ison törpön heti! Ilmankos Volvoilijat niin mielellään suosivat isoja kokoja automaattiöljyissäkin...  8) 8)

Vakavasti sanottuna tuo tiheämpi öljyvaihto ja ainakin tuon propun putsaus eivät ainakaan haittaa.