Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: sjs - 17.01.2011, 22:27:51
-
Eli kaverin otsikonmukaisessa pelissä ABS valo ja luistonestovalo palavat (luistonesto tottakai ABS:än takia)
Vikakoodi on P0502, eli "vehicle speed sensor".
Vikakoodeja nollaamalla ABS:än saa toimimaan parhaillaan 2-3km ajaksi, tosin ei koskaan toimi muutamaa minuuttia pidempään liikkeellä ollessa.
Vika vaikuttaisi tulevan nopeammin päälle mitä enemmän vauhtia on, ja tien pomppuisuuskin tuntuisi olevan osatekijä.
Jos on nollannut vikakoodit ja lähtee rivakaksti liikkeelle saattaa sytyttää valon hetimiten.
ABS anturit mittasin, etu ja taka-anturit antoivat samoja arvoja keskenään, eli tuskin niissä vika. Etu hammakehät putsasin, takaatahan tuo on heiman hankala toimenpide, joten annoin olla tekemättä.
Volvolla tarkoitus käydä huomenna lukemassa vikakoodit.
Voisiko olla CEM tai ABS yksikössä juotosvika?
Hiivatti, meni vahingossa FAQ osiolle, saa siirtää!
-
Sinisellä käytiin lukemassa vikakoodit, ABS valo palaa edelleen, tosin vikana ei ollutkaan anturi, vaan anturin KEHÄ, joka oli poikki. Kuulemma sekin kiva tyyppivika näiss, 42e uusi anturikehä.
Aktiivisia vikakoodeja antoi ABS:älle oikea etu anturi:mekaaninen vika, vasen etuanturi: sähkövika ja oikea taka-anturi:sähkövika. Olis pitänyt tajuta tuosta "mekaaninen vika" että siellä on anturikehä eikä anturi rikki...
ABS valo syttyy HETI noin 50-60km/h vaudissa, 30-40km/h voi ajaa useita kilometrejäkin valon syttymättä.
Alkaa kyllä tuntumaan että näissä uudemmissa on vaikka mitä kivoja tyyppivikoja, kun vertaa omaan S90:ppiin, jossa vikavaloja ei turhaan vilkkuile.
-
Onkos joku vaihtanu ite noita ABS anturin kehiä? Millate homma on esim S60:een?
-
Onkos joku vaihtanu ite noita ABS anturin kehiä? Millate homma on esim S60:een?
Ei oo kukaan vaihtanu vai? :o No joo löyty tohonkin vastaus kun jakso googlettaa... Eli vetari pois, kehänaputtelemalla irti, huolellinen putsaus uralle mihin kehä tulee, uusi kehä hehkutetaan kuumaksi ja naputellaan paikalleen. Youtubesta löytyy hyvä video operaatioon.
Kiitos kaikille vastanneille :D
-
Ei oo kukaan vaihtanu vai? :o No joo löyty tohonkin vastaus kun jakso googlettaa... Eli vetari pois, kehänaputtelemalla irti, huolellinen putsaus uralle mihin kehä tulee, uusi kehä hehkutetaan kuumaksi ja naputellaan paikalleen. Youtubesta löytyy hyvä video operaatioon.
Kiitos kaikille vastanneille :D
Höh, luulin vastanneeni tähän, mutta jäänyt näköjään viestin lähetys vaiheeseen.
Hyvä, että ohje löytyi.
Ei tarvi kovin järjettömästi sitä kehää lämmittää, ottaa lämmön vastaan aika nopeasti, kun vaikka pienelläkin kaasutoholla lämmittää.
-
Höh, luulin vastanneeni tähän, mutta jäänyt näköjään viestin lähetys vaiheeseen.
Hyvä, että ohje löytyi.
Ei tarvi kovin järjettömästi sitä kehää lämmittää, ottaa lämmön vastaan aika nopeasti, kun vaikka pienelläkin kaasutoholla lämmittää.
Okei, hyvä tietää.
-
Eli iteltä oli kehä poikki kuskin puolelta etunurkasta ja anto vika koodin virheellisestä singnaalista. Vaihdoin uuden kehän, anturin ja nollasin koodit ja vieläkin vika päällä, tarviiko tää nyt calibroida jotenkin vai mikä mättää?
-
Ei pitäisi tarvita kummempaa kalibrointia, kuin korkeitaan ajonopeuden nousu yli 40km/h, mutta ei välttämättä koodien nollauksen lisäksi sitäkään.
Oliko hammaskehän hampaiden väli ja hampaan laen leveys sama kuin vanhassa? onko kehä suht suorassa suhteessa pyörimissiuuntaan ja onko kehä anturin kohdalla.
Jos noi on ok, niin sitten en tiijä.. ehkä sattumalta jotain abs-yksikön juotosvikaakin??? tai jokin johtovika.. onko vikakoodi sama?
-
Ei pitäisi tarvita kummempaa kalibrointia, kuin korkeitaan ajonopeuden nousu yli 40km/h, mutta ei välttämättä koodien nollauksen lisäksi sitäkään.
Oliko hammaskehän hampaiden väli ja hampaan laen leveys sama kuin vanhassa? onko kehä suht suorassa suhteessa pyörimissiuuntaan ja onko kehä anturin kohdalla.
Jos noi on ok, niin sitten en tiijä.. ehkä sattumalta jotain abs-yksikön juotosvikaakin??? tai jokin johtovika.. onko vikakoodi sama?
Boksi kolvattua, hampaat täsmää ja on keskellä. Koodi sama, singnaali epäkelpo. Ainoa muutos tuli siinä et, ennen vika meni päälle 60km vauhdissa nyt se tulee jo 30km vauhdissa. Ainoa mikä nyt mietityttää kun uus antura on tarvike malli et oliskoos vika sit siinä, tarvii vaihtaa vie se orkkis paikalleen.
-
Onkos kellään hajua ABS:n releestä? Pitäisi sijaita ABS boxin alla kun sen irrottaa. Siniseltä kävin kyselemässä eivät tienneet asiasta mitään ja ei löytyny varaosaakaan, meinas vaan et jos sellate on niin tulee uus pumpun mukana.
-
Onkos kellään hajua ABS:n releestä? Pitäisi sijaita ABS boxin alla kun sen irrottaa. Siniseltä kävin kyselemässä eivät tienneet asiasta mitään ja ei löytyny varaosaakaan, meinas vaan et jos sellate on niin tulee uus pumpun mukana.
Mulla ei tuu mitään mieleen, että mitä relettä mahdat tarkoittaa, mitä sen releen pitäisi tehdä ja mikä siinä on vikana?
-
Mulla ei tuu mitään mieleen, että mitä relettä mahdat tarkoittaa, mitä sen releen pitäisi tehdä ja mikä siinä on vikana?
Löysin jenkkilän volvo foorumeilta Volvo mekaanikon postin jossa sanoi että suurin osa näistä ABS härö koodeista aiheutuu joko viallisesta releestä tai sen ruostuneista kontakteista. Ohjeisti että kyseinen rele löytyy kun abs boxin alta kun sen irroittaa pumpun pohjasta, eli sielä pumpun pohjassa pitäisi olla. "ABS-relay" nimellä mainitsi vie.
-
Löysin jenkkilän volvo foorumeilta Volvo mekaanikon postin jossa sanoi että suurin osa näistä ABS härö koodeista aiheutuu joko viallisesta releestä tai sen ruostuneista kontakteista. Ohjeisti että kyseinen rele löytyy kun abs boxin alta kun sen irroittaa pumpun pohjasta, eli sielä pumpun pohjassa pitäisi olla. "ABS-relay" nimellä mainitsi vie.
Kyse lienee just siitä surullisenkuuluisasta abs-yksiköstä. Ei sen alla enää mitään relettä ole ja kuitenkin oirekuvaus sopii yksikön tinausvikoihin.
-
Kyse lienee just siitä surullisenkuuluisasta abs-yksiköstä. Ei sen alla enää mitään relettä ole ja kuitenkin oirekuvaus sopii yksikön tinausvikoihin.
Kyllä siinä ihan releestä puhutaan kun käskee vielä erikseen poistaan abs boxin että siihen pääsee käsiksi
Quote: "look at the ABS module in the engine bay ,it has 4 brake pipes going to it,look down under the module ,you will then see a small black plastic box it may be one hex screw or 4 hex screws to remove so under that plastic box is your relay you just pull it out and replace it."
Vai onko se rele sit siinä boxissa se 2-pinninen liitin?
BTW jenkkilässä saa näistä boxi vioista yhden tunnin ilmaista diagnostiikka aikaa ja jos boxi viallinen vaihdetaan uuteen tai korjattuun. Miks vitussa suomessa ei oo tälläsiä takuita...???!!!
-
Kyllä siinä ihan releestä puhutaan kun käskee vielä erikseen poistaan abs boxin että siihen pääsee käsiksi
Quote: "look at the ABS module in the engine bay ,it has 4 brake pipes going to it,look down under the module ,you will then see a small black plastic box it may be one hex screw or 4 hex screws to remove so under that plastic box is your relay you just pull it out and replace it."
Vai onko se rele sit siinä boxissa se 2-pinninen liitin?
BTW jenkkilässä saa näistä boxi vioista yhden tunnin ilmaista diagnostiikka aikaa ja jos boxi viallinen vaihdetaan uuteen tai korjattuun. Miks vitussa suomessa ei oo tälläsiä takuita...???!!!
Jopas jotakin. Onkohan jenkkimalleissa erilaiset abs-systeemit? Voisin vaikka laittaa pääni pantiksi, että näissä euroopan malleissa, mistä ne sitten kukakin on tuonut, ei ole tuollaista relettä. Varmaan about 20-30 tuollaista boksia olen tinannut, enkä ole mihinkään releeseen törmännyt :(
-
Jopas jotakin. Onkohan jenkkimalleissa erilaiset abs-systeemit? Voisin vaikka laittaa pääni pantiksi, että näissä euroopan malleissa, mistä ne sitten kukakin on tuonut, ei ole tuollaista relettä. Varmaan about 20-30 tuollaista boksia olen tinannut, enkä ole mihinkään releeseen törmännyt :(
Juu ite kans kolvannu boxin enkä silloin huomannut ja katoin vie kuvia sen pumpun pohjasta niin en siinäkään mitään huomannut. Ainoo mahis olis si et on siinä johtosarjan isossa liittimessä.
-
Juu ite kans kolvannu boxin enkä silloin huomannut ja katoin vie kuvia sen pumpun pohjasta niin en siinäkään mitään huomannut. Ainoo mahis olis si et on siinä johtosarjan isossa liittimessä.
Löysin Googlen avulla tuon kyseisen topikin ja siinä oli puhe -07 mallisesta autosta. Niissä on jo ihan erilainen abs-yksikkö ja en tiedä mitä selllaisen alla on, kun sellaista ei ole ikinä tarvinnut irrotella. Yksikkö muuttuu erilaiseksi -03 ja niissä uudemmissa ei ole juurikaan ongelmia ollut.
-
Löysin Googlen avulla tuon kyseisen topikin ja siinä oli puhe -07 mallisesta autosta. Niissä on jo ihan erilainen abs-yksikkö ja en tiedä mitä selllaisen alla on, kun sellaista ei ole ikinä tarvinnut irrotella. Yksikkö muuttuu erilaiseksi -03 ja niissä uudemmissa ei ole juurikaan ongelmia ollut.
Aah noniin se selittää aika paljon, tiesin et boksia muutettu mut ei ollut hajua et niin paljon muuttunut.
-
Ei tuo releen vaihtoselostus mun mielestä ihan suoraan käske jarrujen ohjainlaitetta irroittamaan, kun mun mielestä kuvailtu pieni musta muovilaatikko ei vastaa kuvausta siitä.
Jos se rele on jonkin muovi loodan sisällä sielä abs-yksikön alapuolella..
Ei kyllä kytkentäkaaviokaan paljasta, että mitään relettä olisi, ei 2002 mallissa, eikä 2007 mallissa..
Ehkä se sanoo ohjainlaitetta releeksi :)