Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: pikku_paha - 29.03.2012, 11:31:06
-
Moi
Osaattekos sanoa mikä syö noita kiristimiä? Kiristin pitää ääntä ja väpättää kuin hullu. Uuden osan kun vaihtaa niin rauhoittuu siedettäväksi, mutta kestää vain 3-6kk 10-20tkm ja taas on samanlainen? Olen kokeillut volkkarilta, tarvikeliikkeestä ja motonetista ostettua kiristintä ja mikään ei tunnu kestävän edes puolta vaihtovälistä ???
-
kuulostaa hiukan siltä, ettei se vika olekkaan siinä kiristimessä. jospa siellä ei toimi laturin hihnapyörän "kytkin". (en tosin tiedä tuosta mallista, onko sitä)......
-
Moi
Osaattekos sanoa mikä syö noita kiristimiä? Kiristin pitää ääntä ja väpättää kuin hullu. Uuden osan kun vaihtaa niin rauhoittuu siedettäväksi, mutta kestää vain 3-6kk 10-20tkm ja taas on samanlainen? Olen kokeillut volkkarilta, tarvikeliikkeestä ja motonetista ostettua kiristintä ja mikään ei tunnu kestävän edes puolta vaihtovälistä ???
Oletko vaihtanut myös taittorullan uuteen tuon kiristimen ja hihnanvaihdon yhteydessä ?
-
Laturissa ei ole vapaakytkintä. Ja kyllä joka kerta vaihtanut koko kokonaisuuden, en erikseen rullaa tai kiristintä.
-
Laturissa ei ole vapaakytkintä. Ja kyllä joka kerta vaihtanut koko kokonaisuuden, en erikseen rullaa tai kiristintä.
miten teet sen hihnan vaihdon, kerro se? Oliko ilmastoinnissa mitään vapaakytkintä? Joko asennusvirhe tai siellä on joku vika.
-
2.5 Tdi:hin saa apulaitehihnan kahdella tavalla, joko oikein tai väärin, oikein laitettuna se on ok, mutta väärin laitettuna jo asennusvaiheessa pirun tiukka, ( molemmin tavoin pelaa täysin )mutta jos on väärin asennettu, niin taatusti syö paikkoja.
Oiskohan täällä jollain kuvia oiken ja väärin asennetusta moniurahihnasta ? mulla ei enää ollut.
-
Heittääkö alapyöra? Kampiakselinpäässä..
-
miten teet sen hihnan vaihdon, kerro se? Oliko ilmastoinnissa mitään vapaakytkintä? Joko asennusvirhe tai siellä on joku vika.
Ilmastoinnin vapaakytkimestä ei tietoa. Ja kampiakselin hihnapyörä, niin heittoa mihin suuntaan? Sivuttais suunnassa vai ylös/alas?
Miten sen hihnan ja kiristimen väärin voi asentaa? Siis hihnan väärää reittiäkö?
-
Ilmastoinnin vapaakytkimestä ei tietoa. Ja kampiakselin hihnapyörä, niin heittoa mihin suuntaan? Sivuttais suunnassa vai ylös/alas?
Miten sen hihnan ja kiristimen väärin voi asentaa? Siis hihnan väärää reittiäkö?
Niin, kiristintähän on vaikeaa laittaa väärin, mutta hihnan saa kahdella tavalla toimivaksi, oikein asennettuna ja väärin asennettuna.
Mulla ei ole kuvaa valitettavasti näistä asennusvaihtoehdoista. ;)
-
Ilmastoinnin vapaakytkimestä ei tietoa. Ja kampiakselin hihnapyörä, niin heittoa mihin suuntaan? Sivuttais suunnassa vai ylös/alas?
Miten sen hihnan ja kiristimen väärin voi asentaa? Siis hihnan väärää reittiäkö?
Meidän taloudessa oli molemmista tdi koneella varustetuista v70n mennyt alahihnapyörä ja heilui siellä alhaalla sivuttain ja ylös-alas suunnassa. Uusittiin molempiin, hihna ja pyörä rauhottui kulkemaan normaalisti, ei vapinaa tai muutakaan outoa liikettä. Hihnapyörien hinnoissa on aika suuret erot, paikallinen sininen hinta 305e, laakkonen 207e ja motonet 149.90. Motonet ei jostain syystä ilmoita volvon kohdalla tuosta hihnapyörästä ollenkaan, mutta vw transporter t4 kohdalta sitten jo löytyykin.
-
Niin, kiristintähän on vaikeaa laittaa väärin, mutta hihnan saa kahdella tavalla toimivaksi, oikein asennettuna ja väärin asennettuna.
Mulla ei ole kuvaa valitettavasti näistä asennusvaihtoehdoista. ;)
Muistelen että hihnan pystyy laittamaan joko niin että se kulkee kampiakseli-->ilmastointi-->laturi-->välipyörä-->ohjaustehostin-->kiristin-->kampiakseli. tai sitten kampiakseli-->ilmastointi-->välipyörä-->laturi-->ohjaustehostin-->kiristin-->kampiakseli. Jälkimmäinen vaihtoehto on oikea.
-
Muistelisin että reitti olisi noin kun tuossa jälkimmäisessä, mutta pitää tarkastaa.
Ja tuon kampiakselin hihnapyörän vaihdoin noin 2 vuotta sitten kun vanhasta petti kehän vulganointi >:(
-
Tarkistettu ja kyllähän se ihan oikeaa reittiä kulkee... jokin muu on nyt syy syömiselle :idiot2:
-
Tässäpä selitys koska sattui omalle kohdalle... Talvella alkoi äänteleen ja vaihdoin nyt kiristimen ja apurullan hihnan kera. Pyörittelin sitten vanhoja osia eikä tuntunut mikään ääntävän. Aluksi ajattelin että olikohan turha homma mutta sittenpä paljastui syy: Kiristäjän alumiinirunko oli repeytynyt auki kyljestä n. 4 cm matkalla siitä keskustasta. Repeytynyt pinta oli sitten antanut periksi ja syönyt hiukka tuota rullan pintaakin. Ajettu tällä kiristäjällä n.25 tkm ja volvon sinisestä paketista. Uusi on Skandix:lta tilattu ja tarvikeosa (mutta kuiteski sama osa täsmälleen mitä Wetteri myy aluperäisosana). Tarkistnpa vielä aiemmankin kiristäjän josta aikas äkkiä meni rullan laakeri. Siinä oli samanlainen repeemän alku kuin edellä....
Kannattaa katella välillä tuota kiristintä,murtuman juuri ja juuri näkee kun poistaa hihnan ja vapauttaa kiristimen.
Jos se todella väpättää (hihna meinaan) niin tarkista vielä toisenkin kerran onko oikein.Itsekkin olen sen onnistunut kerran kiireessä väärin laittaan ja väpättihän se...
Elikkäs kiristimeltä ekaksi tehostajan pumpun yli josta laturin ali apurullalle, apurullan jälkeen ilmastoinnin kompura ja siitä kampiakselin pyörälle ja edelleen kiristimelle... (vanhalle foorumille taisin joskus kuvanki paiskata mutta taitaa olla jo bittitaivaassa)..
Koitan saada kuvan laitettua jossain vaiheessa jonnekkin... (Tuossapa kuvatuksia)
(http://i135.photobucket.com/albums/q154/rapsu/yleinen/IMG_1652640x480.jpg)
(http://i135.photobucket.com/albums/q154/rapsu/yleinen/IMG_1653640x480.jpg)
(http://i135.photobucket.com/albums/q154/rapsu/yleinen/IMG_1651640x480.jpg)
-
Itse oon joka kerta vaihtanut myös tuon kiristäjän rungon ja runko kyllä ollut kunnossa aina. Ja reitin tosiaan tarkistin ja oikein se menee. Voisikohan jokin viallinen moottorintukikumi antaa niin paljon värinöitä että kiristäjän jousi väsähtää ennenaikaisesti? ???
-
Mulla auto oli "kuitittomalla" pajalla ohjaustehostajan vaihdossa ja sen jälkeen keulasta kuului sirinää aina kun ilmastointikompura lähti päälle. Nyt sirinän voimistuessa huomasin kiristinpyörän rungon alkaneen haljeta ja ohjaavan hihnaa hiukan vinoon. Eli asentaja-rane oli laittanut monitoimihihnan juuri väärin, eli ilmastoinnilta ylös suoraan laturille eikä taittopyörän kautta, jolloin hihnan värähtely paukuttaa alumiinista topparia kaiken aikaa runkoon kiinni, aiheuttaen vaurion. No korvauksiahan ei saa kun kuponki puuttuu. Asensin juuri uuden kiristimen ja hihnan ja ero on melkoinen kun hihna kiertää oikein, ei paukuttele enää pohjille toppariin ja kiristimessä reilusti liikevaraa.
Eli kampuralta ilmastointikompuralle ja siitä TAITTOPYÖRÄN kautta laturille ja edelleen tehostajan kautta kiristimelle. Näin asennettuna kiristinpyörä nousee huomattavasti ylemmä ja tiukemmalle kun väärin laitettuna.
-
Mulla petti ohjaimen laakeri ajosta ja vaihtelin itse, ohjaimen kiristäjän ja hihnan. Tasainen naputus tyhjäkäynnillä-> vein Volvolle tarkastettavaksi ja hihnahan se oli väärin paikoillaan, laittoivat mielestään oikein ja edelleen naputti kun lähdin.
Olisivat laittaneet uuden kiristäjän ja hihnan jos olis ollu, paikoillaan olevilla oli ajettu 20km. Antoivat asennusohjeen matkaan ja suosittelivat kiristäjän tarkastamista, no menin ostamaan lyhemmän hihnan 1760mm jollainen oli ollut myös paikoillaan (katkaisin vanhan ja vedin suoraksi, sekä löytyi kontista kotelo jossa ko.mitta.) No se ei sopinut sitten millään sinne (onneksi), vaihdoin taas orkkis mittaisen 1795 ja kiristäjä melkein ala vasteessa ja naputti, lueskelin tätä juttua ja menin vielä kerran tarkastamaan, ja väärinhän se kuitenkin oli. Nyt viimein oikein ja hienosti pelaa, ei ole helppoa vaikka kuvasta katsoo ja liikkeessäkin laittoivat väärin-> huomenna reklamaation paikka Volvolle... :idiot2:
-
Harvoinhan noita menee ja taasen meni yksi. Töissä kattelin jotta hyvin on kestänyt ja 100 km myöhemmin hihna hypännyt paikoiltaan ja oli murtunut koko kiristin. Ylempi pulttikin poikki ja pätkä nyt lohkon sisässä... >:(
Tuolla oli ajettu n 15 tkm eli ihan paskalaatua nuo valut ainakin tarvikejutuissa (volvon omat näkyy käyttävän samaa valmistajaa)...
Nyt sitten kaksi jo ihan materiaalin takia hajalla >> vääntää koko jutun kieroon jolloin syö rullaa ja hihnaakin.
Vasemmalla tuorein ja oikealla aiemmin murtunut...
(http://i135.photobucket.com/albums/q154/rapsu/IMG_2334_zps59d01f7b.jpg) (http://s135.photobucket.com/user/rapsu/media/IMG_2334_zps59d01f7b.jpg.html)
Noista kantsii uutena tarkistella nuo valujäljet.Tässäkin oli jo uutena noita jälkiä mm.tuo halkeema ja nuo uritukset ... epäilytti jotta kestääkö...
(http://i135.photobucket.com/albums/q154/rapsu/Kiristinlaumlhi_zps36003f6d.jpg) (http://s135.photobucket.com/user/rapsu/media/Kiristinlaumlhi_zps36003f6d.jpg.html)
-
Pistinpäs sitten firmaan josta nuo parit edelliset kiristäjät olen ostanut sähköpostia kuvien kera.Saapi nähdä vastaavatko mitään (scandix/Saksa)....
Muistaakseni valmistaja noille rikkimenneille palikoille oli Litens
Omalta osalta meni siinä mielin hyvin että vakuutus maksaa 2 viikkoa vuokra-autoa ilman mitään ylim. kustannuksia (If).... 8) (tietysti Volvo ...V40)
-
No tulihan sieltä firmasta vastaus jotta ovat tietosia jotta paskaa myyvät...
I´m sorry but this is a well known problem not referring to the parts quality but to the installation. When mounting this tensioner it must be checked that it fits completely flat! If it´s mounted tensioned due to an uneven contact surface the tensioner will break sooner or later. Complaints of broken tensioners will not be accepted.
Tuo oma juttu meni sitten että korjaamolla eivät saaneet katkenutta pätkää pois vaan piti porata läpi reikä ja irtopultti jatkossa. Olisivat tuota nostolenkin rautaa käyttäneet edes hyväksi niin ei olis uusi reikä tullut 4 mm liian alas... Uusi kiristinkin tuli Saksasta ja tarkemmin kun katteli niin siellähän oli hiusmurtuma samassa paikka mistä edellinen hajosi. No itse otin vanhan varaosan (Vetteriltä ostetun ja vaihdoin uuden rullan) Tuota hiokka piti viilailla yläreunan aukosta alaspäin mutta toimii...
Summasummaarum. ÄLÄ OSTA TARVIKEKIRISTÄJÄÄ VAAN ALKUPERÄINEN !!!!! (seinämäpaksuuksissa hirveät erot)...
-
Tuollaisen korvakevikaiseen kiristimeen olen itsekin pari kertaa törmännyt. Vika tosin ei ole ollut kiristimessä, vaan asennuksessa. Kaikki varmaan tietävät, että kiinnityspultit ovat keskenään eri pituisia ja jos ne laittaa väärin päin, niin kiristin ei periaatteessa ole kuin yhdellä pultilla kiinni. Pahempi vaihtoehto on, että se liian pitkä pultti kiristetään väkisin ja sen seurauksena halkeaa korvake lohkosta.
-
Ostin, mutta mietin asennanko, kun avasin paketin. Paketissa lukee INA ja osassa Litens. Hihnapyörässä on klappia eli kun heiluttaa kuten autonrengasta reunoista kiinni ottaen, niin löysää on. Risako?
-
Ostin, mutta mietin asennanko, kun avasin paketin. Paketissa lukee INA ja osassa Litens. Hihnapyörässä on klappia eli kun heiluttaa kuten autonrengasta reunoista kiinni ottaen, niin löysää on. Risako?
Alkuperäisessä on ihan samat tekstit ;)
-
Mutta onko klappia? Millin puol'toista yläreuna liikkuu... uusi sentään.
-
Noh, kävin liikkeessä katsomassa toista kiristintä ja oli samanlainen klappi sen rullassa. Otin vanhan irti ja näytti olevan alkuperäinen ja valujälki paljon nätimpää. Samanlainen klappi oli myös sen ohjainrullassa ja ohjainrullassa ilman kiristintä. Vapaakytkintä ei ole. Osat paikoilleen ja käyntiin; edelleen hihna nypyttää ja kalkatus kuuluu. Tarkemmin katsoin ja näyttäisi kampiakselin hihnapyörä hieman vipattavan reunoiltaan akselin suunnassa. huh-huh :'( Laakeri? :-\
edit: join kahvit ja kalkatus loppui, pyörä vipattaa edelleen. Onko auton korjaus näin helppoa ;) Uskallankohan ottaa toista kupillista? Tuosta hihnapyörästä on paha sanoa onko siinä löysää vai ei, kun ei tahdo saada kiinni vai onko itse pyörä vaan kiero. Neuvoja?
-
Ei olisi ollenkaan ennenkuulumatonta, että se kampiakselin hihnapyörä olisi rikki. Jossain vaiheessa tdi:n elinkaarta hihnapyörän vaihto on väistämätöntä.
Onko hihnapyörän ulkopinta ihan tasainen, vai onko siinä kaksi sellaista 5cm pitkää uloketta? Se tasainen malli on alkuperäinen ja se ulkokkeellinen versio on varaosa, joten siitä tietää onko joskus jo vaihdettu, vai ei.
-
Kiitos Kulmamies. Aloin lukemaan uudelleen viestiketjua ja tästähän siellä puhuttiin. Mutta kun ketju on pitkä ja muisti huono ;)
Tasanen on ja VAG:n stanssit reunoilla. (Ehkä) tarvii siis hankkia uusi ennen kuin rikkuu jotain. Irrotus vinkkejä pultille (automaatti)? Rengaskotelon kautta, mutta millä pitää kiinni?
Tuolla aiemmin rikkimenneissä mainittiin kiristimissä tuo Litens. Juuri laitoin sellaisen kiinni ja hieman epävarmat fiilikset. Kai se jollain on kestänytkin...?...vai?
edit: lienee tämä
http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=30-0578
-
Juurikin tuo osa kyseessä.
Vaihtotyö ei periaatteessa ole hankalaa, mutta keskipultin oikeaan momenttiin saaminen vaatii jonkinlaisen lukitustyökalun. Keskipultti pitää myös uusia ja oikea kiristysmomentti on 160nm+180 astetta, eli tosi paljon. Lisäksi siinä keskipultin ympärillä on neljä pienempää ruuvia, jota pitää avata, jotta jakopään alaratas jää kampiakselille, eikä irtoa hihnapyörän mukana.
-
Löysin Haynesista momentiksi 220Nm+270astetta. No, joka tapauksessa myöhästyin rempassa.
Alkoi kone pitään meteliä, mutta kävi kuitenkin. Sammutin ja nostin pellin. Palanut kumi haisi. Avasin jakoremmin yläkotelon ja remmin pinta kupli. Aattelin, että kiristimen pyörä hirtti kiinni ja lämmitti remmin. Vaihdon jälkeen ajettu 53tkm. Sattui olemaan vielä firmassa tehty. Siksi aattelin, että takuu kattaa. Vein firmaan ja alkoivat purkamaan. Kävi ilmi, että värinänvaimennin oli levinnyt. Vaimentimesta irronneet kumin riekaleet päässeet jakoremmin puolelle ja sulaneet siellä remmin jakotelon välissä hankautuen. Takuu ei kattanutkaan. Vein osat ja sanoin, että vaihtakaa kun auto on valmiiksi auki... V...ttu; kolmesataa lasku pelkästä työstä. Oli kuulemma mennyt 6 tuntia aikaa, mutta "pyöristi" 3jaPuoleen??? En suosittele ko. pajaa. Toi on muuten jännä, että paja laskuttaa saman verran per tunti, tekee homman 20 v tai 3 pvää asentajan hommissa ollut. No, onneksi ei napahtanut kone kiinni.
Tiedoksi: Uusi värinänvaimennin on Gatesin ja lueskelin juuri Gatesin sivuilta, että värinänvaimennin pitää vaihtaa samanaikaisesti apulaiteremmin ja kiristimen kanssa. Heidän suosituksensa mukaan 120tkm välein. No, tietääpä katsella kuntoa hieman useammin. Tämä oli ensimmäinen ja 400tkm taulussa.
Ehdin juuri hommaan mitat kiinnipitotyökalulle, jolla pidetään kampuran pää aloillaan pulttia avattaessa. Jos joku kaipaa ;)
-
Sanokaa mulle että tohon limpun kehälle ei oo stanssattu valmistusvuosia, vaan ihan jotkut muut '99 ja '00 joiden perässä on jotkut taulukot? :facepalm:
Allekirouksen s80:ssä on jakopään puolelta konetta on kuulunut sellasta länkytystä tai kolkotusta enemmän ja vähemmän koko ajan kun auto on mulla ollut (jopa 3vk/3tkm). Kuittasin ne vaan normaaleiksi toimintaääniksi. Emäntä tolla viikot ajelee työreissuillaan, joten vain viikonloppusin pääsee itse vähän volvoilemaan. Nyt kun kävin ajamassa huomasin liikennevaloihin pysähtyessäni sellasta epämäärästä ja koneen käyntiin synkooppista värinää (ei siis se tdi:n normaali selkähieronta, vaan paljon pehmeempää ja hitaampaa). Tuntui sekä d:llä että n:llä.
Saanko autoa kadunvarressa purettua sen verran että näkisin tuon hihnapyörän kunnon? Tarviiko purkaa muuta kuin rengas ja muovisuojat tieltä pois? Vippausta ei näy, mutta moniuran kiristin vippaa hieman.
-
Jos hihnapyörä on uusittua mallia, jonka ulkopinnassa on kaksi muovikoteloista pattia, kuten oheisen linkin mainoksessa
http://www.t4srus.co.uk/vw-t4-febi-crank-shaft-damperbottom-pulley-074105251ac-31858-2525-p.asp
on ratkeava kumikerros pyöräkotelosta nähtävissä. Jos hihnapyörä on alkuperäinen, jossa ei ole oheisen mallisia muovikoteloisia patteja, on ratkeileva kumikerros nähtävissä toiselta puolelta vasta, kun hihnapyörä on irrallaan, kuten näkyy seuraavan linkin vähän mustasta ensimmäisestä kuvasta, jossa kumi on hajonnut totaalisti. Pyöräkotelosta nähtävä puoli on alimmassa kuvassa. Siinä ei ole mitään vikaa nähtävissä:
http://www.bargainspares.com/vw-lt35-2-5-tdi-engine-rattling-bottom-end-crank-pulley-failure/
Kun moottoria kiertää vähän moniurahihnan välityksellä edes taakse (vaikkapa laturin hihnapyörän keskimutterista), ehjä hihnapyörä joustaa kehältä mitattuna pari-kolme milliä, risa paljon enemmän, ennenkö kampiakseli kiertyy. (Taaksepäin ei paljon sovi kiertää, ettei hammashihna hyppää.)
-
Tasakylkinenhän tuo hihnapyörä on, eli sillä perusteella alkuperäinen. Taitaa olla paras ottaa varman päälle ja vaihdattaa? Hauskintahan tässä on se, että edellinen omistaja on 20tkm sitten teettänyt jako- ja moniurahihnan vaihdon autoon mutta hihnapyörä on jätetty vaihtamatta.
-
Löytyi vielä ihan vastaavasta äänestä ja ongelmasta klippejä juutuupista, eli juurikin tämän tyylistä on ääntäminen:
http://www.youtube.com/watch?v=r-_gpsRanPM
Samalla tavoin kuin tuossa värinänvaimennin näyttäis pysyvän paikallaan, mutta kiristin vemppaa.
-
Tuollaisen korvakevikaiseen kiristimeen olen itsekin pari kertaa törmännyt. Vika tosin ei ole ollut kiristimessä, vaan asennuksessa. Kaikki varmaan tietävät, että kiinnityspultit ovat keskenään eri pituisia ja jos ne laittaa väärin päin, niin kiristin ei periaatteessa ole kuin yhdellä pultilla kiinni. Pahempi vaihtoehto on, että se liian pitkä pultti kiristetään väkisin ja sen seurauksena halkeaa korvake lohkosta.
Nyt on niin ettäon, kiristimen korva lohennu ja kiinnostaa tietää jotta kumpi pultti tulee tuonne alempaan korvakkoon joka on revenny. Tietäis kysyä asentajalta takuun perään, kun vaihosta kulunu 3, kk. (Ihan vastuullinen korjaamo kyseessä)
-
Nyt on niin ettäon, kiristimen korva lohennu ja kiinnostaa tietää jotta kumpi pultti tulee tuonne alempaan korvakkoon joka on revenny. Tietäis kysyä asentajalta takuun perään, kun vaihosta kulunu 3, kk. (Ihan vastuullinen korjaamo kyseessä)
Muistelisin, että pidempi tulee alamaiseen reikään. Eikö siellä ole se vetarin kannakeraudan korvake myöskin välissä, niin siksi sinne se pidempi.
Varmista nyt vielä kuitenkin, ettei tule lisää yllätyksiä. Se nostokorvake tulee sitten sen kiristimen päälle, eli kiristin menee suoraan lohkoa vasten ja sen päälle se kannake ja sitten siellä alimmaisessa on vielä se vetarin rauta.
-
Kiitos nopiasta vastauksesta, en ite toki tuota nyt avaa kun keskiviikkona on aika varattu ja uus kiristin on tilattu , uskon kuitenki että pultit on oikein koska pysyny tuolla yhellä eikä tunnu irtonaiselta mutta puol senttiä pois linjasta .Ei oo syytä eikä tarvetta nyt ajella ,ettei katkia tuo toinen pultti.
-
puol senttiä pois linjasta
Tästä kommentista tuli mieleen eräs toinen topikki tdi:n apulaitehihnasta.
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=40547.15 (http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=40547.15)
-
Nuukuutani olen tallettanu tuon vanhan kiristimen ,ja ehiältä näyttää joten päätin vaihtaa tuohon rullaan laakerin. Porasin nuo kolome niittiä läpi ,ja aukasin nuo pelti kiekot toisistaan . Siinon tavallinen laakeri joita saa vianorilta 8,lla eurolla ,numero ilmeisesti 6303 mitattava vielä ,mutta mitat on;47*17*13,9 mm.Aikaahan tuossa menee vajaa tunti kaikkiaan ,ja uuen hinta 70,n tietämissä.Kiinni puristaissa käännän nuoporaukset niinu "sokiaksi" ja migillä kiinni kahen puolen ,onko joku koittanu tuota siis että voiko epäonnistua tämä "harrastus"?? :-[
-
Mä olen vaihtanut niitä laakereita ja niittien tilalle olen laittanut 12.9 lujat 5mm ruuvit ja lukkomutterit.
-
Tilasinpa uuden kiristimen kun ihme raksutusta kuuluu jostain niiltä paikoin... (jakopää just laitettu eli ei ole syyllinen ääneen).
Nuo tarvikepaskat kun ei kestä niin tilasin SKANDIX:ltä sitten 100 erkkiä kalliimman alkuperäisen VOLVO osan. Komeasti oli kuluneessa volvo paketissa ja kiristin oli merkkiä LITENS kuten tarvike osakin. Tuo raksuttava ääni tulee tyhjäkäynnillä ja kun kierroksia nostaa niin häipyy (lämpimänä joskus paremmin). Tuossapa kuvia... Samaa paskaa eri hintaisessa paketissa ::)
Vasemmalla VOLVO "original"
(http://i135.photobucket.com/albums/q154/rapsu/IMG_3554640x480_zps778d8f18.jpg) (http://s135.photobucket.com/user/rapsu/media/IMG_3554640x480_zps778d8f18.jpg.html)
Uusi VOLVO original jossa murtumia kuten tarvikeosassa... :o
(http://i135.photobucket.com/albums/q154/rapsu/IMG_3563640x480_zps56ef1c73.jpg) (http://s135.photobucket.com/user/rapsu/media/IMG_3563640x480_zps56ef1c73.jpg.html)
Tuossapa uusi Volvo original ja rikkoontunut tarvikeosa (samanlaisia jälkiä)
(http://i135.photobucket.com/albums/q154/rapsu/IMG_3567640x480_zps7340f4fd.jpg) (http://s135.photobucket.com/user/rapsu/media/IMG_3567640x480_zps7340f4fd.jpg.html)
-
Ettehän käytä motonetin hihnoja? Se on sentin liian pitkä ja kiristin pääsee pohjaamaan uudellaki remmillä.
-
Pitkä hihna vois hyvinkin aiheuttaa tuommoista raksutusta jos kiristin pohjaa....
-
Sehän selviää kun ylihuomenna vaihtaa kiristimen ja kokeilee käyntiä ilman hihnaa.. Onhan siinä kyllä tosipaljon ajettu alkuperäinen kiristin paikoillaan kun nuo tarvikejutut hajoaa... >:( Kun nyt kestäs vielä vuoden niin jättäis vaimolle kauppakassiksi... :'( (420 tkm vasta mittarissa)
-
Kiristin vaihdettu ja ilmeisesti tuo oli syynä ylimääräisiin raksutuksiin yms. ääniin... oli jo jousi kuoleentunut kun vertas uuteen. Löytyhän tuostakin jo antautumisen merkkejä eli halkeema (kuva)... Tuota uutta "sinisen"alkuperäistä vertas vanhaan originaaliin niin oli kyllä valupurskeita ja laatu ihan jotain muuta. Tainneet vain SKANDIX:llä lyöneet tarvike kiristäjän alkuperäisellä rullalla vanhaan sinisen laatikkoon... Katotaan nyt kauanko kestää...
(http://i135.photobucket.com/albums/q154/rapsu/IMG_3571640x480_zps58edb8fb.jpg) (http://s135.photobucket.com/user/rapsu/media/IMG_3571640x480_zps58edb8fb.jpg.html)
-
Täytyy nyt kirjottaa tännekkin tästä mitä itelleni kävi ja kun eilen lueskelin tätä ketjua. Eli olin kanssa ite ihmetellyt ihan pientä naksutusta välillä ja vähän normaalia kovempaa käynti ääntä. No asiahan meni siihen pisteeseen, että alkoi pellin alta kuulumaan kauheeta klonketta jolloin oli pakko lyyä auto parkkiin illalla, korjaamon pihaan onneks. Pelti auki ja savu nousee. No kiristimen rulla oli todella kuuma ja hyppi ku hullun mulkku kun käytti käynnissä autoa. No automaattisesti ajatus, että kiristin on paskana. No onneks en kerinny käydä ostamassa uutta kiristintä kun jätin auton korjaamon huoleks ja olivat sieltäkin jo tilaamassa uutta kiristintä ym hilppeet. Noh oikea syy sit selviskin korjaamolla kun rupesivat purkamaan -> kuvan hihna pyörän sisältä kumit ihan paskana ja hyppi paikallaan tuo pyörä josta kolina johtu ja kiristimen epänormaalit liikkeet. Onneks en ajanu pitemälle kun ois pian kone ollu paskana ja onneks oli metallinen kotelo mihin tuo rulla hakkas kiinni niin säästy isommilta remonteilta. Selvis vain ton rullan vaihdolla ja uudella hihnalla. Joten olkaa tarkkana noiden kilkatusten ja kolinoiden kanssa! Pelkkä tuo osa maksoi n. 200€ korjaamon kautta.
(http://s4.postimg.org/jgv33dzw9/20151209_165506.jpg) (http://postimg.org/image/jgv33dzw9/)
-
Mulla on kans tähän varoittava esimerkki.
Kaverin autosta hajos kiristin ja jotenkin ihmeen kaupalla alumiinin palasia siitä tippui jakopäähän-> hihna poikki ja silleen.. >:(
Lisään kuvia joku päivä tähän.